Angående Rikards fundering: Varför ska man ens sia om vad som skulle hända om man skickade alla anarkister till någon liten ö? Låt mig gissa, ön skulle bli överbefolkad och alla skulle dö av svält och sjukdomar? Om vi håller oss till verkligheten?
Anarkismen går inte ut på att bygga luftslott. Visst, det är en ideologi med en utopisk målsättning (det stats- och klasslösa samhället, vilket enligt anarkisterna förutsätter en direktdemokratisk organisering av ekonomin och resten av samhället), men också en ideologi med ofta väldigt konkret agerande anhängare. Mer så än många andra ideologier och rörelser skulle jag nästan vilja påstå. Liberaler, socialdemokrater, kommunister har sina partistämmor och samlar namnunderskrifter, men anarkisterna agerar.
Ett aktuellt exempel på anarkistisk politik är händelserna i San Salvador Atenco som tog en ny vändning i dag. Jag känner inte till hela förloppet, har bara ytterst sparsamma uppgifter, men som jag kan förstå beslutade regeringen i Mexico City för att köra över fattigbönder och småstadsbor och bygga en flygplats på deras land. Ingen diskussion innan, inga överläggningar. Bara en order om expropriering och ett erbjudande om det skrattretande låga 70 cent per kvadratmeter. In med polis, ut med hjonen, tänkte makten.
Hjonen däremot var inga hjon och var beredda att kämpa. De slog tillbaka polisen, tog flera stycken som gisslan, satte upp vägblockader och tog över delar av staden San Salvador Atenco. Från BBC: "One woman waving a machete said: "Even if they gave us all the gold in the world, we wouldn't leave our land because that is all we have."" En månad senare rapporterade BBC om deras seger:
Farmers have been celebrating their triumph in the battle to halt government plans to build Mexico City's new international airport on their land.
There was not a machete to be seen in San Salvador Atenco as residents embraced and congratulated each other before going back to work in the fields.
The small town had been the focus of the often violent protests in July, when demonstrators - backed by left-wing, anarchist and anti-globalisation groups - fought with police for three days.
But on Friday the church bells previously used to summon residents to demonstrate pealed to call townspeople to rejoice.
Hade de inte kämpat tillbaka hade många av dem hamnat i Mexico Citys kåkstäder.
Det var 2002, men makten är långsint. En sedan dess kraftig polisnärvaro i hela området och ständiga övergrepp fick till slut bägaren att rinna över i onsdags efter att försäljare trakasserats av polisen. Stadens invånare reste sig, jagade ut maktens hantlangare och tog över: http://news.bbc.co.uk/2/shared/spl/hi/pop_ups/06/americas_mexican_mutiny/html/1.stm