mad monkey skrev:
Reclaim the city från komersialismens klor
Sluta gå i Nike-skor då !
Gå lös på en björk och pyssla ihop ett par näverstövlar eller
sluta hyckla .
Många av de som står för de här sakerna försöker ofta i väldigt stor utsträckning att hålla sig borta från de stora komm-jättarna, genom t.ex. att inte konsumera sådana varor, ja. Det finns dock inget som säger att en handfull bråkmakare skulle bry sig om detta.
Vart vill du komma? Att det är taskigt mot Nike att inte köpa deras skor? Hade du tänkt efter lite, hade du förstått att det inte är så lätt att ställa sig utanför kommersialismen idag, utan att helt hamnar utanför samhällets ramar. Dessutom är det faktiskt viktigare med en åsikt eller handling, än vilka skor man har på sig. Kanske är det inte så som moderat backslick, men vad vet jag. :OO
Rikard ang. antal gripna vs häktade skrev:
Och vad vill du få fram med det?
Rätta mig om jag har fel, men är det inte "lättare" att gripa än att häkta folk. Gripna, som inte häktas, kan väl ändå inte knytas till något specifikt straffbart brott?
carl_x & lizard king skrev:
Hur kan polisen agera provocerande?
[..]
OveRRidE: Varför är det provocerande med poliser?
Ni har inte läst på så bra, va?
:stefan: skrev:
Men snälla nån, polisen är där iförd kravallutrustning därför att den behövs där. Tror du på fullaste allvar att de där 140 omhändertagna och deras många fler polare hade gett fan i att raida 7-Eleven-butiken på Sveavägen eller kuta nerför Sergelgatan och slå in skyltfönster om polisen inte hade varit där?
Omöjligen kan jag tala om för dig hur tusentals människor eller ens en liten grupp med bråkstakar hade betett sig under andra omständigheter. De är ju människor! Jag tror bara att det hade varit skillnad, that's all. En bättre skillnad. I kombination med bättre dialog kan jag tillochmed dra mig till att säga att det skulle gjort under. :)
obelix skrev:
1. vem ska ha bättre kommunikation med vem?
dvs vilka har taskig kontakt, är det polis mot RTS eller vice versa?2. Dom blir provocerade av att polisen är närvarande, hur ska man göra då?
3. Det bör bli en verklighet, där maskering förbjuds, helt.
Klarsynt som alltid, hör jag. :OO
1. Jag vet inte hur du ser på polisen, men jag anser att om inte polismyndigheten kan göra ett bättre jobb med att kontakta personer som de vet är med och arrangerar, fastän att självaste SÄPO, enligt vad som sagts, har börjat intressera sig för grupperingar som anordnar festerna, så bör vi reformera polisen helt och hållet. Jag är mer intresserad av en förbyggande poliskår än en med kravallsköldar och teleskopbatonger.
Dessutom visade det sig i den konversation som finns publicerad att polisen inte var intresserad av någon vidare kommunkation efter att delar av den publicerats på nätet, något som alla borde få ta del av. Förebyggande? My ass. Det går att undvika den klumpiga insats som gång på gång upprepas.
3. Du vill alltså förbjuda maskering under t.ex. Pride? Har du ens läst hur förslaget ser ut idag? Du borde nog annars göra det. :i