Under dagen har jag följt internationella journalistiska förklaringsmodeller för hur Islam har kunnat bli en religion över huvud taget med allt hokus pokus om hur Gud sände texterna rakt in i profeten Muhammads medvetande, varifrån han sedan under en massa år, hämtade sura för sura till de skrivkunniga som skrev Koranen någon gång vid sekelskiftet 500-600 v.t.
Islam verkar vara sprunget ur en nomadkultur där arabiska stamhövdingar på samma sätt som stamhövdingarna i Kanaan, 1500 år f.v.t, förstod att utan en stark enande kraft, kunde de inte samla klanerna till nationer. Monoteismen var lösningen och araberna var bara lite tröga i starten. De kom på lösningen 2000 år efter folket i Kanaan. En Gud ett folk, var målet. Romarna kom på samma geniala lösning omkring år 150 v.t. och de lyckades bättre än mellanösternhövdingarna. Vatikanen har ju fortfarande ett starkt inflytande över hela världen.
Än i dag lever de arabiska traditionerna från Mesopotamien och dåvarande Assyrien, kvar och ländernas regimer är väldigt komplicerade med olika stamhövdingar som ständigt polemiserar inbördes och strävar efter mera makt samtidigt som de religiösa ledarna har de bästa kanalerna till folkmassorna via fredagsbönerna.
I nuläget verkar det som om några starka klaner i Iran och Syrien samt militanta grupper i Fatah-rörelsen i Palestina, har lyckats enas med imamer, ayatollor och mullor om en strategi som de tror kan åstadkomma maktbalansförskjutning till deras fördel.
Ju mer jag söker efter information om Islam, desto mera förundras jag över att en enda människa år 2006, kan tro att allt som står i Koranen är Guds ord.
För rättvisans skull ska jag nämna att jag inte tror att Bibeln är Guds ord heller, men konsekvenserna av att skämta om Bibeln och de olika karaktärerna där, kommer inte ens i närheten av det vansinne som de vilseledda muslimerna nu ställer till med.
Allt är ledarnas fel, men det är tragiskt att människorna i Mellanöstern är så lättledda.
Jag lyssnade på människor och tro som i dag behandlade profetkarikatyrerna.
http://www.sr.se./cgi-bin/P1/program/index.asp?ProgramID=416
En egyptisk professor i idéhistoria, som är muslim, ansåg att vi i väst måste ta hänsyn till att de islamdominerade länderna har 500 år att ta igen när det gäller samhällsutveckling.
För att undvika fåniga kommentarer, upprepar jag att detta är en kort sammanfattning av allt jag tagit till mig i dag från de stora internationella massmedierna.
Red: rättat skrivfel