webForumDet fria alternativet

FI???

Politik & samhälle

288 svar · 8 357 visningar · startad av Toreakina · sida 8 av 15

Frågan, av Toreakina

Är det någon mer än jag som känner en stor fet suck komma upp genom strupen när man klivet in på <http://www.feministisktinitiativ.se> När jag simmat runt och läst allt dom lagt ut ville jag avsäga mig titeln som kvinna. Bah!

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Man får inte ut någonting av att förneka det, och jag kan bara tala för mig själv och säga att jag aldrig har förnekat att mängden män som blir slagna i hemmet är mindre än mängden kvinnor. Däremot står jag fortfarande fast vid att två problem som nära på bara är ett problem borde kunna lösas med samma metoder samtidigt. Det enda som skiljer fallen åt är offrets kön, kan man inte då se till så att ingen blir slagen i hemmet istället för att bara män blir det. Det kan inte krävas mycket mer att utvidga omfattningen utav den lösning man har, speciellt inte eftersom "knappast någon" man blir slagen i hemmet.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Coccozz skrev:

Däremot står jag fortfarande fast vid att två problem som nära på bara är ett problem borde kunna lösas med samma metoder samtidigt.

Men där drar vi ju olika slutsatser av samma problematik. Jag respekterar din slutsats, men delar den inte. Alltså gör jag på ett annat sätt. Det är ju lika lätt för dig att göra på ett annat sätt, eller hur? :)

För mig handlar det ju om en mycket större problematik där våld inom hemmets väggar är en del av problemet, en mycket hemsk del.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

legis skrev:

Denna tråden har helt plötsligt blivit vinklad så att den handlar om kvinno-organisationer. Det är väl inget fel på dessa och de fyller ovärderligt sina funktioner.

Nu startade ju tråden med referens till FI.

Fi är en kvinnorganisation, så vinklingen är väl därmed obefintlig ;)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Oj, jag som trodde att det var ett politiskt parti. Så fel det kan bli.

hypatia, visst är det lika lätt, om inte lättare, för mig att skita i den lilla, "knappt befintliga", delen män som får utstå våld i hemmet. Men jag ser inte poängen i varför man inte kan göra en kampanj som går ut på att ALLT våld i hemmet skall försvinna, oavsett om det är en kille eller en tjej som är offer.
När någon förklarar för mig varför man istället väljer att göra en kampanj där "bara" kvinnor får hjälp och man inte tar med den "nästan obefintliga" delen män också, då skall jag kanske konvertera till eran idé och eran sida.
Sist men inte minst. Jag respekterar givetvis också erat sätt att se på saken, att männen är så få att de inte behöver/förjänar/kan vänta/whatever med att få hjälp, men jag förstår det INTE. Förklara varför ni måste könsindela, är det inte det feminister från början ville föhindra och minska könsindelning?

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

legis skrev:

Oj, jag som trodde att det var ett politiskt parti. Så fel det kan bli.

De har inte ens beslutat att starta ett parti eftersom de saknar finansiella resurser till en valkampanj.

Coccozz, jag tror att du har missförstått mig.

Om du väljer att bli feminist eller inte är naturligtvis upp till dig. Jag tänker inte ens försöka påverka dig. :)

Det jag menade var att jag har så svårt att förstå varför man lägger ner energi på att kritisera vad andra inte gör istället för att engagera sig i de sakerna själv.

Ingen har sagt att männen som blir misshandlade av kvinnor är en "oviktig" grupp och förmodligen finns det ett stort mörkertal där.
Jag har däremot valt att engagera mig i den feministiska vägen mot jämställdhet eftersom jag tror på den.

Om du vill ta en annan väg, eller till och med väljer att bara bry dig om de män som blir misshandlade av kvinnor så tycker jag att det är jättebra! Det behövs också!

Men, ingen kan göra allt och jag har gjort mitt val efter mina slutsatser och prioriteringar. :)

hypatia skrev:

Det jag menade var att jag har så svårt att förstå varför man lägger ner energi på att kritisera vad andra inte gör istället för att engagera sig i de sakerna själv.

För att det kanske medför fler nackdelar än fördelar till slut. Saken i sig är beundransvärd och borde vara en självklarhet.

Det är inte långt till missförstånd och kanske till och med avundsjuka/bitterhet om man i en "klasskamp" enbart försöker hjälpa den ena sidan. Ordet klasskamp är valt medvetet, baserat på hur FI verkar vilja framställa situationen.

legis skrev:

För att det kanske medför fler nackdelar än fördelar till slut.

Tror du verkligen det? Att det blir fler nackdelar än fördelar om några väljer att engagera sig i de orättvisor som finns mot kvinnor?

Jag tror fortfarande att det är bra att begränsa sig eftersom man inte kan göra allt.

Jag funderar också på varför det är så få som engagerar sig i orättvisor mot män, när det är så många som kritiserar att feminister gör för lite åt det.

Jag får en känsla av att en del mår bra av att klaga på vad andra gör istället för att göra något åt saken själva.

hypatia, jag är helt övertygad om att vi helt har missat varandra bägge två :r. Inte mycket att göra något åt.
Är varken, och kommer inte bli, feminist eller mansgris, men jag tycker som sagt att allt sådant här bör stoppas, och detta utan klassindelning. Klassindelning är, enligt mig, en del av 1900-talet, jag vill lämna det bakom mig (precis som kungen :e).
I vilket fall, så får jag be om ursäkt ifall jag har misstolkat dig hypatia och därmed gjort/skrivit något konstigt/dumt. Så är det ;)

Vad bra Coccozz! :D :f

Jag är rätt övertygad om att ifall fler resonerade som du skulle världen vara en bättre plats att leva på och de män som utövar makt på ett grisigt sätt skulle så småningom dö ut. ;)

Jag tycker att huvudsaken är att man gör någonting, inte vad man gör. ;)

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

hypatia skrev:

Jag tycker att huvudsaken är att man gör någonting, inte vad man gör. ;)

...och bästa stället att börja är hos sig själv.

Absolut! Jag håller verkligen med dig fiddler! :D

Som förälder till en tonåring av manligt kön förundras jag ofta över vilket språk de använder. Man må säga vad man vill, men tjejerna låter inte hälften så illa. Könsorden haglar och de har oftast inte en susning om vad de säger.
Eftersom jag dessutom har två yngre döttrar vill jag att de ska slippa höra musik med nedlåtande texter och vad de kallar tjejer för. Sådant är alltså förbjudet i mitt hus. De tyckte från början att jag var "gnatig", "överkänslig" och jag vet inte allt vad de kallade mig. Nu accepterar de det utan gnäll, vad de tänker inom sig bryr jag mig inte om ;).

De sover rätt ofta över här också och jag kräver att de ska städa undan efter sig vid matbordet osv. Många av dem har tittat förundrande på mig och sagt rakt ut att de inte vill göra kvinnogöra. Efter lite resonerande kan de ju förstå vad jag menar och inse att det inte handlar om kön alls, att plocka undan efter sig. Det tillhör bara vanligt hyfs.

Men så länge våra söner uppfostras till att lära sig att skilja på kön och till och med tycka att det är kvinnans uppgift att städa undan efter dem, drar jag slutsatsen att vi måste se vad det leder till i förlängningen. Jag förväntar mig naturligtvis inte att andra ska tycka som jag eller dra samma slutsatser som jag, men orättvisorna existerar i samhället och jag anser att vi bör försöka bekämpa dem med de medel vi mäktar med.

Tjohoo. Enköping verkar ligga minst ett ljusår från lilla Ulricehamn. Har aldrig hört någon av mina vänner kalla avdukning för tjejgöra. Vet däremot att visa tycker att det hör till städpersonalens jobb, men däribland finns, iaf i uhamn, även män.
Menmen, antar att det skiljer sig över hela landet.

BTW! Snyggt duschsrapperi. Det borde du skänka till @nders :e

hypatia skrev:

legis skrev:

För att det kanske medför fler nackdelar än fördelar till slut.

Tror du verkligen det? Att det blir fler nackdelar än fördelar om några väljer att engagera sig i de orättvisor som finns mot kvinnor?

Jag tror fortfarande att det är bra att begränsa sig eftersom man inte kan göra allt.

Jag funderar också på varför det är så få som engagerar sig i orättvisor mot män, när det är så många som kritiserar att feminister gör för lite åt det.

Jag får en känsla av att en del mår bra av att klaga på vad andra gör istället för att göra något åt saken själva.

Jag tror att det KAN blir så. Vi har sett det förr. Det är ganska lätt att såna här saker föstoras upp och förlorar sitt huvudsyfte. Hur långt är det till exempel till kvotering? Inte särskilt långt och det är dessutom något som jag generellt sett är emot.

Vad jag vet är att det finns idioter, både manliga och kvinnliga. Folk KOMMER att vända på det och säkerligen utnyttja det i stil med "Du fick det bara för att du är kvinna" och då är vi tillbaka på ruta 1 igen.

Dessutom tror jag som jag skrev att det kan föda ilska hos många. Folk som helt enkelt inte förstår vad feminism är. Feminism bär trots allt en viss negativitet med sig. Jag hoppas det ändras, men när folk högljutt säger "Jag är feminism för att jag är så arg" så klingar det fel :(

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

hypatia skrev:

Om nu feminister väljer att engagera sig i våldet inom hemmets väggar, som för närvarande verkar drabba kvinnor i högre utsträckning [...]

antifeminist.nu skrev:

Sammantaget ingår 99 empiriska undersökningar med totalt över 77 000 deltagande män och kvinnor. Resultatet från varje enskild undersökning är entydligt: kvinnor är lika våldsamma som män i partnerförhållanden .

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

antifeminist.nu skrev:

Martin S. Fiebert, verksam på psykologiska institutionen på California State University, har sammanställt ett stort antal undersökningar om självrapporterat våld i partnerförhållanden: References Examining Asaults (sic) by Women on Their Spouses or Male partners. Sammantaget ingår 99 empiriska undersökningar med totalt över 77 000 deltagande män och kvinnor. Resultatet från varje enskild undersökning är entydligt: kvinnor är lika våldsamma som män i partnerförhållanden.

Men kan man verkligen lita på en undersökning där man inte ens bemödat sig skriva en korrekt rubrik (asaults)? Hur är undersökningarna genomförda; väger örfilar och liknande lika tungt som grov misshandel?

Jag kan också citera. :e

Hanne Kjöller skrev:

Däremot tror jag på feminismen. Alltså på att

1. Det finns en könsmaktsordning.

2. I den könsmaktsordningen är kvinnor underordnade män.

3. Detta är fel.

Är det möjligen punkt 3 som vållar Skarre bekymmer?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=956&a=400166&previousRenderType=1

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Men kan man verkligen lita på en undersökning där man inte ens bemödat sig skriva en korrekt rubrik (asaults)?

Felstavningen finns bara på MenWeb. Om du går till Mr. Fieberts egen webbsida så är det rättstavat.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Robban skrev:

Felstavningen finns bara på MenWeb. Om du går till Mr. Fieberts egen webbsida så är det rättstavat.

Okej, då vore det ju bättre om Antifeministerna länkade rätt från början, kan man tycka (dessutom skiljer sig siffrorna i sammanfattningen):
http://www.csulb.edu/~mfiebert/assault.htm

291 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
162 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)