LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggIbland kan ett citat eller en dikt säga mera, just nu läste jag följande:
:stud
Väl formar den starke med svärdet sin värld,
väl flyga som örnar hans rykten;
men någon gång brytes det vandrande svärd
och örnarna fällas i flykten.
Vad våldet må skapa är vanskligt och kort,
det dör som en stormvind i öknen bort.
ur "Det eviga", Esaias Tegnér
Som tänkte på facket redan då säger Lasp (y)
BBendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg Tycker det citatet lika väl kan anspel på "den gamla goda tiden" när arbetaren fick stå med mössan i hand och brukspatronen var "den starke med svärdet i in hand".
Får känslan ibland att en del här inne gärna skulle se en total avreglering av arbetsmarknaden och ett avskaffande av alla arbetstagarnas rättigheter.
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggJag kan hålla med Bendro, precis vad jag sa till hustrun när jag hade lagt in citatet.
Om det var förr i tiden borde det kunna gälla Fackets rätt.
Denna gång var det Fackets Fel.
Vad jag syftar på, läs gärna mina inlägg för tre år sedan, är att det skall gå rätt till.
Jag har inga sympatier för Facket när de använder sitt eget maktspråk, typ i detta fall eller salladsbarer eller Videomixare!
Fast boken jag har börjat på nu handlar om samma sorts maktspråk, och den tilldrar sig femtonhundra år före vår tideräkning.
Så vi människor har inte lärt oss mycket! Inte tillräckligt om varandra iallafall!
Får känslan ibland att en del här inne gärna skulle se en total avreglering av arbetsmarknaden och ett avskaffande av alla arbetstagarnas rättigheter.
i mina våtaste drömmar.... :D
Lasp skrev:
Jag har inga sympatier för Facket när de använder sitt eget maktspråk, typ i detta fall eller salladsbarer eller Videomixare!
Du håller alltså bara med facket när dom kämpar för kollektivavtal mot stora företag? Små företag ska inte behöva sluta kollektivavtal, utan får göra lite som dom själva vill?
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
HiDensity skrev:
Du håller alltså bara med facket när dom kämpar för kollektivavtal mot stora företag? Små företag ska inte behöva sluta kollektivavtal, utan får göra lite som dom själva vill?
Det lettiska företaget hade ett kollektivavtal och på salladsbaren var det ingen som ville ha ett kollektivavtal - ändå skulle facket dit och jävlas. Helt okej alltså?
Nu har Byggnads åkt på tre juridiska smällar på kort tid - dags att lära sig nåt snart? ;)
WWidemanMedlem sedan dec. 200457 inlägg När det gäller salladbaren så är det lite svårt att veta att verkligen ingen av de anställda ville ha kollektivavtal. Det kan exempelvis ha varit grupptryck bland de anställa eller i värsta fall även påtryckningar från ägaren som gjorde att de anställda inte "ville" ha något kollektivavtal. Är det rätt att en liten företagare ska ha möjlighet att hota sina anställda med eventuell uppsägning om de vill teckna kollektivavtal?
Vidare kan det tänkas att arbetsvillkoren och lönen var riktigt bra just nu. Men vad händer den dagen då arbetsgivaren på grund av dåliga beslut måste göra drastiska besparingar som då ordnas primärt genom massiva lönesänkningar?
Så kom inte och säg att facket jävlas med småföretagarna. Det finns en anledning till att de finns som tydligen många har glömt bort eller förträngt.
:stefan: skrev:
..salladsbaren var det ingen som ville ha ett kollektivavtal - ändå skulle facket dit och jävlas. Helt okej alltså?
Du inser säkert precis som jag att ett system med kollektivavtal inte fungerar om man gör kollektivavtal frivilligt.
På små företag kan facket behöva agera utan uttalat stöd från anställda av anledningar som du med all säkerhet kan räkna ut själv.
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
HiDensity skrev:
Du inser säkert precis som jag att ett system med kollektivavtal inte fungerar om man gör kollektivavtal frivilligt.
På små företag kan facket behöva agera utan uttalat stöd från anställda av anledningar som du med all säkerhet kan räkna ut själv.
Men ge dig med de där mästrande tongångarna, tack.
Där jag jobbar nu är inte en jävel med i facket och vi har då inget kollektivavtal heller - ändå har vi mycket högre löner än vanligtvis i branschen på ett företag som går som tåget. Varför skulle vi hålla på och binda oss till något som inte har någon verkan alls?
Om uppgången skulle vika sig och några var tvungna att friställas? Tja, det hade hänt även om facket konstrat. Några uppsägningar eller konkurs - valet är enkelt.
Ja, kollektivavtal är bra där de behövs, i branscher med utbredda låglöneyrken exempelvis.
Men de ska inte tvingas på företag och/eller anställda som inte vill ha dom.
Kollektivt betyder inte tvingande.
J. Rönnberg skrev:
Du som gillar marknadsekonomi så måste väl gilla Stockholmsförsöket? För det visar på ren marknadsekonomi – tillgång och efterfrågan. Stor tillgång – högre pris, liten tillgång – lägre pris.
När ska du och moderaterna erkänna att ni vill avskaffa kollektivavtalen, allt i er strävan att försämra för Sveriges arbetare? Jag är spec. intresserad av partimotion 1997/98 Fi:205 där ni (moderaterna) bland annat vill införa att man ska kunna stifta sämre avtal kollektivavtalen, min fråga är varför? Med tanke på att 80 procent av arbetarna och 70 procent av arbetsgivarna är nöjda med kollektivavtalen är det konstigt att ditt parti vill avskaffa dito. Sen att ni inte säger det rakt ut är en annan sak.
Ja jag gillar marknandsekonomi och jag gillar även den fria rörligheten inom EU.
Byggands försökte inget annat än att använda maffialiknande-metoder och nu har både byggands och moderaterna åkt på pumpen. Detta för att vår nu sittande regering med arbetsmarknandsministern i spetsen sade att man tycker som byggnads.
I min mening borde sympatiåtgärder vara förbjudna sålänge de inte kan ses som en del i konflikten. dvs kommunal kan inte gå ut i sympatiåtgärd till byggnads.För dom ha inte områden somlogiskt går in i varandra.
Sedan har du sakfel är du säger att moderaterna är emot kollektivavtal, för det är inte sant.