webForumDet fria alternativet

olagligt ta kortavgift

Juridik

85 svar · 12 165 visningar · startad av Calevan · sida 3 av 5

Frågan, av Calevan

Hej! Många affärer tar ut en extra avgift om man ska betala med kort och man handlar för en liten summa. Jag fick idag höra att detta var olagligt, någon som vet? Kan en säljare i en affär vägra att sälja till mig om jag vägrar att gå med på den extra lilla avgiften? tack!

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Gislaved skrev:

Jag har lagt märke till att det faktiskt fungerar på ett par ställen här i Växjö. Om man lämnar fram VISA-kortet drar de ingen avgift, även om det står "Avgift 3:- vid kortköp" på lappar vid kassan.

Vill du berätta var?

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Pizzerian vid Spetsamossen och ett helt gäng med Jour-butiker. Det verkar bero lite på vem som står i kassan, så det är inte helt konsekvent. Eventuellt beror det på att de glömmer avgiften?

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

ATG däremot tar ut avgift när jag gör överföringar från VISA-kortet till mitt atg-konto. x(
Kan man göra något åt det?

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

M@gnus skrev:

ATG däremot tar ut avgift när jag gör överföringar från VISA-kortet till mitt atg-konto. x(

Sant, svenska spel också :x

Medlem sedan juli 2002309 inlägg

M@gnus skrev:

Är ingen spelare så har inte råkat ut för något sådant.
Men, det första man kan göra är kanske att höra med Visa vilka regler som gäller här. Sen utgå därifrån och försöka påverka att få bort avgiften.

Medlem sedan feb. 20064 inlägg

trött skrev:

är så otroligt trött på att dagligen ta skit från kunder som inte vill betala kortavgift.. Jobbar på café där det oftast förekommer småsummor under 100kr.. och väldigt ofta får man höra att det är olagligt att ta en avgift.. men vad många inte vet är att vi har enligt lag har RÄTT att neka kortköp under 100 Kr.. men har valt att erbjuda tjänsten att handla med kort men du då får betala den summan som vi får betala för varje kort vi drar..alltså 3 Kr..
Så alla ni som får dessa utbrott kan väl tänka lite på oss oxå innan ni börjar skrika och gorma.. Det är inte vi som väljer att det ska kosta oss pengar för att dra korten!!!!!!!!!!!!!!!!!

Om en butik tar emot VISA har de ingen rätt att neka en kund om han handlar för under 100 kronor, eller ta ut en extra avgift. Även sådana fall kan du anmäla hos ditt lokala bankkontor.

----------------------------------
Med vänlig hälsning
FöreningsSparbanken Bankkort

Alltså har ni inte rätt att neka till köp under 100kr. Många här frågar om det är olagligt eller inte. Ja nej många alternativ. Någon skrev att det är ju inte olagligt, men det är ett avtalsbrott. Är inte avtalsbrott olagligt då? Alltså är det olagligt.

Sen till killen i lokalaffären som är ATG ombud. Det är väl så att det är frivilligt att vara ombud? Jag tror ju inte att ni är ombud om ni hela tiden går med förlust. Det är det ju inte kundens bekymmer om ni gör en vinst eller inte. Det är ju en förhandling mot dem som kommit på att ni ska erbjuda tjänsten.

Kan inte heller förstå affärerna som tar kortavgift för man kan läsa runt om och även henne jag citerade så finns det ju en irritation bland kunderna om dessa avgifter. Det är väl inte så svårt som butik att trolla bort denna avgift på ett snyggt sätt. Precis som ni gör med hyran, värmen och alla andra kostnader. Pålägg... Eller ska ni börja ta betalt för kostnaden för värmen också. I minuter då kanske. -"Jaha kära kund du har varit inne i butiken 5 min det blir en avgift på 42,56kr...

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Rikard skrev:

Det finns två prejudicerande fall, så vitt jag har förstått. Ett i EU någonstans samt ett i KKV, så, ja, om det jag har snappat upp är korrekt så är det olagligt.
Vilket i sig också borde vara olagligt då det jag har hört är att affärsmännen föll på punkten "diskriminering". D.v.s. man får inte diskriminera de som väljer att betala med kort. I början lät det helt befängt, men ju mer jag tänker på ju sundare verkar det vara. :)

Stämmer det att en affärsinnehavare kan fällas för diskriminering om denna person nekar mig som kund att handla med kort?

Jag råkade ut för detta idag när jag skulle köpa två kaffe på ett café. Expediten tog mitt kort och informerade mig om kortavgiften. Jag sa att det bryter mot reglerna att ta ut denna avgift på mitt VISA-kort. Då sa hon att hon inte behöver expediera mig om köpbeloppet understiger 50 kr.

Jag var även inne på https://www.do.se för att leta rätt på mer information utan att hitta tågot.

Någon som vet vad som gäller?

Medlem sedan juli 200822 inlägg

Det där är en myt. Det finns ingen lag som säger att det är förbjudet att ta ut kortavgift, däremot säger avtalen (kanske inte alla dock) mellan näringsidkarna och kreditkortsföretagen att det är förbjudet. Den som tar ut kortavgifter bryter alltså mot det inbördes avtalet, inte mot lagen.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Om du hade bemödat dig att läsa hela tråden (fram till tolfte inlägget hade varit tillräckligt) istället för att bara svara på första inlägget i en tre månader gammal tråd hade du märkt att det du skrev redan hade skrivits av andra flera gånger tidigare.

Medlem sedan juli 200822 inlägg

Sorry, såg inte det. Tyckte tråden var så rörig, sen trodde jag att alla lösta trådar var markerade med en grön bock. :bire

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Så var det dags att lyfta upp det igen då... :e
http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/artikel_951955.e24

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Nu verkar det hända något:
http://svt.se/2.22620/1.1917154/nu_ska_alla_kortavgifter_bort

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag jublade högt när jag såg det på nyheterna igår, äntligen! (y)

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

:stefan: skrev:

Jag jublade högt när jag såg det på nyheterna igår, äntligen! (y)

Jag med. ;) (y)

Som sagt, vissa kortföretag förbjuder avgifterna, men det är svårt att kontrollera hur det efterlevs, därför vill man nu ha en lag. Om fler använder kort så gynnar det samhället.

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Alla lär få betala bankernas transaktionsavgifter. Det är ju inte så att bankerna slutar att ta ut avgifterna. Det enda som kommer hända är att även dom som betalar kontant kommer att få betala för kortköp. Inbakat i priset. Det är vad jag tror..

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Choronzon skrev:

Alla lär få betala bankernas transaktionsavgifter. Det är ju inte så att bankerna slutar att ta ut avgifterna. Det enda som kommer hända är att även dom som betalar kontant kommer att få betala för kortköp. Inbakat i priset. Det är vad jag tror..

Jo, så är det. Det är den där extra femkronan som pizzabagare lägger på för kortbetalning som ska bli förbjuden. Istället för att kunder som vill betala med kort missgynnas ska de nu likställas så att fler använder kort vilket samhället vinner på.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Från den 1a Augusti blir det nu förbjudet enligt lag att ta ut kortavgift. Bankerna tar fortfarande ut sina avgifter, men butiker som tar emot kort får enligt lag inte lägga på en kortavgift längre.

http://www.e24.se/pengar24/din-ekonomi/avgift-vid-kortkop-forbjuds_2202971.e24

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Bra på sitt sätt, men det är ju fortfarande bankerna som är de stora skurkarna som tar avgifter på precis allt.

Medlem sedan okt. 2007446 inlägg

Lysande, hoppas nu bara alla små(snåla) affärsidkare inser att man med lite enkel matte och kreativ prissättning av sortimentet kan täcka transaktionsavgiften utan att behöva ha en ful lapp med "vi tar 5:- extra vid kortbetalning"

ett lysande exempel är tobaksaffären här hemma, han var förut(?) några kr billigare på en dosa snus än ICA som ligger 5m bort, men han tog 3:- i kortavgift, gissa vart man

OM man var tvungen att gå dit (ladda busskortet) där så gick man en liten omväg för att ta ut kontanter från bankomaten

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Problemet blir nog att små butiker som knappat har några marginaler antingen slutar att ta imot kort överhuvudtaget eller sätter en gräns på ex. 100kr för att kunna betala med kort.

Kan man få bankerna att sluta med sina avgifter för varje köp så är det den bästa lösningen. Tycker det är rätt stora avgifter per köp, speciellt om man kan har kredit kopplad till kortet.

e24.se skrev:

Enligt Svensk Handel ligger bankernas avgifter på 1–3 kronor vid köp med bankkort kopplade direkt till ett konto. Vid köp med kreditkort läggs det på ytterligare 1,5–3 procent på köpesumman.

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)