Bendro skrev:
Så var drar man då gränsen för vad en enskild präst kan förbjuda eller för den del påbjuda?
Skall ateisterna portas, även om de råkar vara föräldrar till några av barnen i luciatåget?
Får en öppet homosexuell delta i gudtjänsten? Skulle inte bli speciellt förvånad om man hittade präster som inte tycker det.Sen kan jag hålla med om att skolan borde hålla sig borta från kyrkan. Hur många ungar kommer inte att kunna delta för att de tillhör en annan tro t.ex?
(y)
Exakt det jag också är ute efter. När jag läser igenom många inlägg här så verkar många tycka att det är helt ok att prästerna själva skall få bestämma vad som gäller i vår gemensamma lokal.
Bendro skrev:
Jag är också agnostiker men tycker likförbannat att präster, ur vilken kyrka de än må tillhöra, kan sätta gränser för vad de accepterar i sin kyrka.
Dryden skrev:
Men det borde väl fortfarande innebära att skolan får rätta sig efter kyrkans/prästens riktlinjer? Bara för att det inte finns andra lokaler att tillgå ska man väl inte förbise de regler och normer som de ansvariga för kyrkan försöker upprätthålla?
I det här fallet så har ju inte svenska kyrkan uttalat något förbud mot att barn inte skall få gå i kyrkan i tomtedräkter. Inte vad jag har kunnat hitta iallafall. Utan det är den ENSKILDA prästen som har hittat på denna regel. Precis som du säger Bendro, vart drar man gränsen sen. Hur långt tycker de att man skall låta en enskild präst skall få husera över sin församling. Kan han få förbjuda vem/vad han vill efter eget tycke och smak? Det är det som jag vill få fram. Samt att det faktiskt är barn det är frågan om, det var väl de som Jesus månade mest om, men det kanske inte den här prästen har läst.
Tänk er en riktigt hård präst då.
- Hej kära församling. Jag vill från och med nu förbjuda alla böcker från Astrid Lindgren. Det skall inte få förekomma sånger eller texter från denna dam, som har skrivit dessa hedniska texter, med rumpnissar och annat trolltyg. Vi i denna församling kommer inte heller att fira midsommar, denna uråldriga hedniska fest, till ära för mannens kön. Nej, ni skall istället sätta er och studera bibeln med era barn. Jag vill inte se någon ur min församling dansande runt denna fallossymbol, då är Ni inte längre välkomna. Nej, nu skall det städas upp. Män som gillar män är inte heller välkomna in genom porten, ej heller de handikapade som staffats av gud och skall få lida för deras tidigare gärningar.........
Ja jag överdriver kraftigt, och starkt, men min poäng kanske går fram, eller?