Quid skrev:
Och första steget är att frysa ut nioåringar?
??? Det är det ju ingen som gjort alls.
Om du kommer full till en krog och inte blir insläppt så betyder det ju inte att dom "fryser ut" alla människor i samma ålder som du.
126 svar · 4 130 visningar · startad av Quid · sida 2 av 7
Jag blir både ledsen och förbannad när jag läser detta: <http://www.kvp.se/nyheter/1.939739/felix-far-inte-vara-tomte-i-luciataget> Följ Felix exempel och bojkotta kyrkan! <http://www.uturkyrkan.se/>
Läs frågan i sin helhet →Quid skrev:
Och första steget är att frysa ut nioåringar?
??? Det är det ju ingen som gjort alls.
Om du kommer full till en krog och inte blir insläppt så betyder det ju inte att dom "fryser ut" alla människor i samma ålder som du.
Kyrkan har ju gjort det, en gång iaf... och det är en gång för mycket om du frågar mig!
Danne V skrev:
Det är väl snarare så att ungarna inte fått klart för sig vad som är religiöst/kristet och vad som är folklig tradition och vari skillnaden ligger.
Vilket i och för sig är rätt bedrövligt. :(
Håller med Danne V m.fl. prästen har väl all rätt att sätta gränser för vad som är OK så länge det ska firas i hans kyrka. Det är väl inte konstigare än att man som turist accepterar att man måste ha någon huvudbonad på sig i vissa katolska kyrkor utomlands. Hittills har jag inte sett artikeln där X gråter ut över att som turist, speciellt ditrest för platsens underbara kyrkor, ha tvingats ha på sig vissa saker för att komma in. :OO
För övrigt, ingen stoppar Felix från att delta i kyrkan och i tåget. Det handlar bara om vad han får ha på sig.
Quid skrev:
Och första steget är att frysa ut nioåringar? Verkligen ett steg i rätt riktning! Bra jobbat kyrkan! (n)
det är snarare 9-åringen som aktivt väljer bort kyrkan som val.
Jag får nog erkänna att jag till viss del ändrat åsikt, prästen kanske inte är helt fel ute ändå.
För dem som ev missade mitt inlägg pga att det hamnade sist på förra sidan.
Jag blir inte direkt förtvivlad över just denna händelse, men tycker ändå att det är ett tecken å vad som händer när det sekulariserade samhällets frihetstänkande sätts mot religionens traditionstänkade. Självklart finns det betydligt mer allvarliga exempel på detta än en pojke som inte får gå i luciatåget.
Gein skrev:
Jag får nog erkänna att jag till viss del ändrat åsikt, prästen kanske inte är helt fel ute ändå.
Hade det handlat om vuxna så visst, men nu handlar det om barn, barn ska får vara barn, barn ska få ha roligt. Att gå i skolan som nioåring ska vara en rolig upplevelse. Så jag tycker nog att kyrkan ska ta sitt ansvar och låta alla barn vara och ha roligt oavsett om dom vill ha vita, röda eller bruna kläder sig...
Får dom sjunga "Hej tomtegubbar" eller "Tre pepparkaksgubbar"? Eller har kyrkan förbjudit det också?
Quid skrev:
Hade det handlat om vuxna så visst, men nu handlar det om barn, barn ska får vara barn, barn ska få ha roligt. Att gå i skolan som nioåring ska vara en rolig upplevelse. Så jag tycker nog att kyrkan ska ta sitt ansvar och låta alla barn vara och ha roligt oavsett om dom vill ha vita, röda eller bruna kläder sig...
Får dom sjunga "Hej tomtegubbar" eller "Tre pepparkaksgubbar"? Eller har kyrkan förbjudit det också?
vad har skolan och kyrkan med varandra att göra?
Det är två helt skilda saker som ska vara helt åtskilda.
Kyrkan ska ha regler som även gäller för barn.
obelix skrev:
vad har skolan och kyrkan med varandra att göra?
Det är två helt skilda saker som ska vara helt åtskilda.
Kyrkan ska ha regler som även gäller för barn.
Så kan man tycka att dt ska vara, men i detta fall verkar det som att skolan har arrangerat ett luciatåg som befinner sig i kyrkan. (Vilket i sig kan kritiseras) Läs artikeln igen.
http://www.kvp.se/nyheter/1.939739/felix-far-inte-vara-tomte-i-luciataget
Fast här är så att skolan vänder sig till kyrkan för att kyrkan verkar vara de enda som har en lokal stor nog att rymma alla barnen (jag känner inte till Ryssby, men enligt artikeln så är det så), vilket går bra i flera år, men så förra året så säger kyrkan att tomtar och pepparkaksgubbar inte längre är tillåtna.
Jag tycker det är fel, men det är väl för att jag har så oerhört svårt för religion och dess påhittade dravel...
nitro2k01 skrev:
Så kan man tycka att dt ska vara, men i detta fall verkar det som att skolan har arrangerat ett luciatåg som befinner sig i kyrkan. (Vilket i sig kan kritiseras) Läs artikeln igen.
Jag tror att obelix menar att eftersom de har valt att arrangera det där så får de också följa kyrkans regler.
Det är inte konstigare än att en ideell förening jag tillhör vilken förr hade som tradition att det serverades ärtsoppa och punsch i samband med en höstfest, fick slopa punschen när man började hyra in sig i en lokal som hade alkoholförbud.
nitro2k01 skrev:
men kyrkan har ju förklarat hur de vill att de ska gå till, och då är det skolan som ska ha hundhuvudet, inte kyrkan.
För det är då skolan som har valt att ändå ha luciatåget där så han inte får vara sin lilla tomte.
Intressant fråga det här.
Jag personligen är ju ingen hejjare på religion och kristendom, men visst uttalade Jesus något i stil med "att alla är välkommna i mitt hem"?
I och med det så faller ju allt, eller?
Räknas inte pepparkaksgubbar dit?
Men det är väl som vanligt, prällar kan plocka vad de tycker passar dem ur bibeln ;)
Och jag personligen tycker inte att en prälle ska få gottyckligt bestämma vad han vill. Om han inte vill släppa in handikappade, kvinnor, utlänningar, punkare, vad skulle vi då säga?
Skall inte pepparkaksgubbar släppas in i kyrkan, så får väl de reglerna komma högre ifrån. Kanske en stentavla?
Lite OT. Julen, den skall vi visst fira till minne av Jesu födelse, som jag har läst föddes i oktober. I december så firas enligt gammal hednisk tradition midvinterfesten, men det passade kanske bra att slå ihop de här traditionerna, vad vet jag.
Quid skrev:
Fast här är så att skolan vänder sig till kyrkan för att kyrkan verkar vara de enda som har en lokal stor nog att rymma alla barnen (jag känner inte till Ryssby, men enligt artikeln så är det så), vilket går bra i flera år, men så förra året så säger kyrkan att tomtar och pepparkaksgubbar inte längre är tillåtna.
Jag tycker det är fel, men det är väl för att jag har så oerhört svårt för religion och dess påhittade dravel...
om du nu har så svårt för detta med relifion och deras dravel så borde du nog mer reagera på att skolan vill hålla till i kyrkan än att kyrkan väljer att gå tillbaka till sina grundvärderingar.
och har man ingen annan lokal som är stor nog så får man anpassa sig efter den lokal man har tillgång till där man kan göra som man vill.
jag är absolut ingen stor fan av kyrkan eller någon annan religion, men de ska ha den rätten att hålla på sina värderingar och traditioner
Quid skrev:
Kyrkan har ju gjort det, en gång iaf... och det är en gång för mycket om du frågar mig!
Nej, du blandar ihop hans utstyrsel med grabben själv...han är nog hjärtligt välkommen.
Det är lite snett när vuxna anser att en nioårings idéer om förklädnad ska överttrumfa en prästs uppfattning om sin egen religion. Särskilt när det är på prästens egen gata, och där prästen ställt lokalen till förfogande för ungarna.
yerkin skrev:
Lite OT. Julen, den skall vi visst fira till minne av Jesu födelse, som jag har läst föddes i oktober. I december så firas enligt gammal hednisk tradition midvinterfesten, men det passade kanske bra att slå ihop de här traditionerna, vad vet jag.
Julen är en hedniskt firande, samma sak med julklappar ;)
Danne V skrev:
Nej, du blandar ihop hans utstyrsel med grabben själv...han är nog hjärtligt välkommen.
Han känns nog sig inte speciellt välkommen... eller vad tror du?
yerkin skrev:
Och jag personligen tycker inte att en prälle ska få gottyckligt bestämma vad han vill. Om han inte vill släppa in handikappade, kvinnor, utlänningar, punkare, vad skulle vi då säga?
Nu handlade det ju inte om verkliga personer, utan om en figur/roll i ett ganska symboliskt skådespel.
Danne V skrev:
Nu handlade det ju inte om verkliga personer, utan om en figur/roll i ett ganska symboliskt skådespel.
För barnen handlar det nog mest om att sjunga och ha roligt.
Quid skrev:
Han känns nog sig inte speciellt välkommen... eller vad tror du?
I så fall har hans lärare och föräldrar misslyckats totalt i att ge en ganska enkel, grundläggande information, och då ska du i så fall kritisera dom.
Du verkar själv inte förstå skillnaden heller.