webForumDet fria alternativet

svensk Muhammedbild?

Politik & samhälle

1 520 svar · 86 563 visningar · startad av Esen · sida 63 av 77

Frågan, av Esen

Tydligen har en tidning publicerat en bild på "Muhammed" och som tydligen inte e okey, Men ifall nu inte dom tycker det e okey att en svensk tidning visar denna bilden? Vad säger då att det e okey att bränna svenskaflaggan + svenska stadsministern? Förstår inte riktigt detta? <http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did16964496.asp>

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Web-Tor skrev:

Jag köper i stort sett Bendros resonemang:

Bendro skrev:

Om du får min respekt eller inte hänger på hur du beter dig gentemot mig och andra.
...
Respekt är något man har gjort sig förtjänt av.

Men att som Theon skriva "Muslimerna som kräver respekt, förtjänar enbart förakt" ser helt sjukt i mina ögon.

Du kanske ska byta glasögon §e

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Gladh skrev:

Skulle vara väldigt intressant att se den faktan

Ja visst vore det!

HiDensity skrev:

Jag som trodde att "invandrarna" kom hit och tog våra jobb. ;)

Nej, men vissa muslimska invandrare kommer uppenbarligen hit för att ta vår yttrandefrihet. Vem har pratat om jobb?

Jag förstår att du försöker pinna fast en främlingsfientlig och rasistisk etikett på alla som inte tycker som du, men tyvärr för dig så har jag inga problem med folk bara för att de kommer från andra länder, så länge de accepterar vårt samhällsskick.

Så, nej, jag hatar inte invandrare, däremot hatar jag antidemokrater och i detta fall är de muslimer. Jag vet att det är oerhört fel att säga så rent PK-mässigt. Att säga att man t.ex hatar antidemokratiska amerikaner eller antidemokratiska judar är dock helt korrekt i vänstervärlden, men ve den som råkar nämna de stackars utsatta muslimerna, dessa stackars satar som vi ju måste vörda! (PeWs ordval).

Gilla läget eller fuck off and die era jävla frihetshatare.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

sgtpepper skrev:

Gilla läget eller fuck off and die era jävla frihetshatare.

Om du hade använt begreppet "antidemokratiska muslimer" tidigare så hade jag inte reagerat alls. Det jag ogillar är dina (och andras) svepande och allmänna kommentarer om "muslimer" och "invandrare". Sådana formuleringar ger en besk eftersmak åt det rasistiska hållet.

När du sen tar upp bidrag som om det har något alls med den här diskussionen att göra då börjar det lukta sverigedemokrat på riktigt.

HiDensity skrev:

Om du hade använt begreppet "antidemokratiska muslimer" tidigare så hade jag inte reagerat alls. Det jag ogillar är dina (och andras) svepande och allmänna kommentarer om "muslimer" och "invandrare". Sådana formuleringar ger en besk eftersmak åt det rasistiska hållet.

Jag har aldrig skrivit några svepande kommentarer om invandrare som grupp, dina retoriska försök att få mina ståndpunkter att framstå som något allmänt främlingsfientligt är rätt tröttsamt. Jag tycker att det är underbart att Sverige kan vara en plats dit människor i nöd kan söka skydd och få möjligheten att leva i ett land där medborgerliga friheter är grundlagsskyddade. Jag tycker däremot att det är gränslöst sorgligt att denna öppenhet och detta välkomnande missbrukas av personer som ställer sig utanför samhället, inte har någon vilja att anpassa sig och som dessutom ställer krav på att vi ska förändra våra demokratiska system och vårt öppna och tillåtande samhällsklimat.

När du sen tar upp bidrag som om det har något alls med den här diskussionen att göra då börjar det lukta sverigedemokrat på riktigt.

Din ivriga, okritiska och urskuldande påhejande av antidemokrater får det att lukta Röda Khmererna om dig.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Theon skrev:

Nu skriver jag detta saaakta så kanske du förstår.

Den som kräver respekt förtjänar inte respekt.
Respekt ska man göra sig förtjänt av.

Gick det hem?

Jag förstår vad du skriver men jag håller absolut inte med dig om att man inte kan kräva att bli behandlad med respekt. När jag träffar en person första gången behandlar jag honom/henne med respekt trots att han/hon inte gjort sig förtjänt av det (det är ju första gången vi träffas). På samma sätt kräver jag att bli behandlad med respekt av människor jag inte känner.

I mina ögon skall t.ex. en lärare kräva att hans elever behandlar honom med respekt även första skoldagen - innan han/hon egentligen förtjänat någon respekt. Läraren skall naturligtvis behandla sina elever med ömsesidig respekt trots att dom ännu inte förtjänat någon.

En person som gjort sig förtjänt av att bli behandlar med respekt kan också kräva detta utan att bli föraktad.

Men det kanske är precis så du menar?

Web-Tor skrev:

Är du lika byråkrat-torr och förnumstig i verkliga livet också eller är det ett sätt du främst ikläder dig på Internet?

Jag kräver av religiösa utövare att de respekterar min och mina medmänniskors rätt till åsikts-, yttrande och tryckfrihet. Jag kräver att de respekterar dessa rättigheters långa historia i vårt land och att de respekterar de lagar, sedvänjor och normer som är det fundament på vilket vårt samhälle vilar. Jag kan dock inte kräva att de ska respektera mig som person, respekt för ens person är något man inte kräver utan något man förtjänar.

Religiösa utövare kan på samma sätt av mig kräva att jag t.ex respekterar deras rätt att fritt utöva sin religion men de kan inte förvänta sig att jag ska respektera de som personer om de inte förtjänar det.

Man kan inte kräva automatisk respekt, vördnad (PeWs härliga ordval) och tolerans för ens person, ens åsikter och ens sätt att leva, när man själv inte respekterar och visar vördnad för det samhälle man själv lever i.

Självklart kan man vara en utmärkt samhällsmedborgare och muslim på samma gång, lika mycket som man kan vara en landsförrädare och kristen, eller tvärtom.

Men ingen muslim, kristen, folkpartist, ung vänster-medlem eller vad du nu vill, som gnäller, whinar och kräver respekt utan att själv visa mig den respekten tillbaka kommer att få min respekt och just i denna tråd så har det handlat om antidemokratiska, gnällande jävla otacksamma lipsillar till muslimer och därför har diskussionen av naturliga skäl rört sig kring dessa.

Det är faktiskt så enkelt som "gilla läget eller stick", oavsett hur fasansfullt HighDensity et al tycker att ett sådant ickekorrekt uttalande är.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Theon skrev:

Det är vår grundlagsskyddade rätt att fritt tänka, tycka och trycka, som gör det möjligt för gnällnissarna att protestera mot hundar och nallar som benämnts Muhammed.

Det är svinaktigt att söka skydd i ett land, och efter att ha beviljats detta skydd, sätta igång med att utomparlamentariskt kräva förändringar i våra friheter.

Muslimerna som kräver respekt, förtjänar enbart förakt.

Ingen som kräver respekt förtjänar det.

Den religion som inte får kritiseras, ska synas extra hårt.

Men, som du själv säger, så lever vi i ett land där man får tycka, trycka och tänka fritt. Således bör ju det - med ditt resonemang - vara som så att de s.k "gnällnissarna" också ska kunna få göra det, utan att mötas av reaktioner som du nu här och tidigare vräker ur dig. Hur ska de någonsin kunna bli del av det här samhället om inte även de, får rätten att protestera och via protester kräva att deras sak prövas?

Rent principiellt så har alla rätt att uttrycka sig och om du verkligen förespråkar en yttrandefrihet kan man ju tycka att alla ska ha den rätten oantastat.

Observera att jag här avser krav iform av protester/demonstrationer, inte krav som kommer via hot. Den formen av krav har ingen existensberättigande oavsett vem som utför det.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

PeW skrev:

Men, som du själv säger, så lever vi i ett land där man får tycka, trycka och tänka fritt. Således bör ju det - med ditt resonemang - vara som så att de s.k "gnällnissarna" också ska kunna få göra det, utan att mötas av reaktioner som du nu här och tidigare vräker ur dig. Hur ska de någonsin kunna bli del av det här samhället om inte även de, får rätten att protestera och via protester kräva att deras sak prövas?

Men läs vad han skriver, människa.
Han skrev "utomparlamentariskt".

Web-Tor skrev:

Jag befarar att du saknar de referensramar som krävs för att begripa mitt enkla resonemang. Dina patetiska ansträngningar för att skapa metadebatter intresserar mig inte.

Danne V skrev:

Men läs vad han skriver, människa.
Han skrev "utomparlamentariskt".

Mera muhammednallar till folket §e

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

sgtpepper skrev:

Är du lika byråkrat-torr och förnumstig i verkliga livet också eller är det ett sätt du främst ikläder dig på Internet?

Jag kräver av religiösa utövare att de respekterar min och mina medmänniskors rätt till åsikts-, yttrande och tryckfrihet. Jag kräver att de respekterar dessa rättigheters långa historia i vårt land och att de respekterar de lagar, sedvänjor och normer som är det fundament på vilket vårt samhälle vilar. Jag kan dock inte kräva att de ska respektera mig som person, respekt för ens person är något man inte kräver utan något man förtjänar.

(..snip...)

Men ingen muslim, kristen, folkpartist, ung vänster-medlem eller vad du nu vill, som gnäller, whinar och kräver respekt utan att själv visa mig den respekten tillbaka kommer att få min respekt och just i denna tråd så har det handlat om antidemokratiska, gnällande jävla otacksamma lipsillar till muslimer och därför har diskussionen av naturliga skäl rört sig kring dessa.

Det är faktiskt så enkelt som "gilla läget eller stick", oavsett hur fasansfullt HighDensity et al tycker att ett sådant ickekorrekt uttalande är.

Kan bara hålla med om detta (kortade förresten ner lite av utrymmesskäl), men vill poängtera ett par saker:

Förutom muslimers sätt att utnämna sig själva till martyrer och oskyldiga offer som sgtpepper (och andra) påpekat, detta ständiga gnäll och krav att man ska tycka synd om, så blir jag minst lika förbannad på icke-muslimer som inte klarar av att se vad det är som pågår.

Om vi backar tillbaka och ser på fenomenet i ett historiskt perspektiv, så kan vi konstatera att det troligen inte finns många icke-muslimska länder i världen som gått muslimer tillmötes som Sverige har gjort. Redan Karl XII bjöd in tusentals muslimer och lät dom utöva sin religion fritt, och på den vägen har det alltid varit. Helt OK, tycker jag.

Men sedan 1970-talet har läget förändrats.

Igår hörde jag på nyheterna att Sverige ska ta emot c 20.000 nya flyktingar från Irak 2008, i princip uteslutande muslimer. Det är t.ex. mer än USA och Kanada tillsammans. Jag är väl inte riktigt bekväm med det, men accepterar det ändå eftersom vi trots allt har plats och de där stackars människorna (framförallt deras ungar) behöver verkligen all hjälp dom kan få.

Jag tycker också att muslimer ska delta i samhällsdebatten som alla andra, att dom självklart ska försöka förändra via parlamentariska och demokratiska vägar som alla andra - om dom har lust. Jag tror inte varken Theon eller sgtpepper eller StefanG har andra åsikter heller.

Min gamla mentor som också var en hängiven seglare sa en gång till mig att man kan förutsäga framtiden ganska enkelt - och få rätt nästan jämt. "Det är som att segla en båt" sa han. Man tittar varifrån man kommer och vart man är. Då har man vad som kallas en "enslinje". Vänder man på sig och följer samma linje med blicken, så ser man vart man hamnar om man inte girar.

Problemet är att svensk kultur, tradition och andra värderingar håller på att försvinna i rasande takt, och att dhimmifierade "vanliga" svenskar (om uttrycket tillåts) är så upptagna av att vara politiskt korrekta och tillmötesgående att man inte fattar att vi är på väg mot självutplåning. Dom är inte förmögna att se "enslinjen", utan jamsar med och kan inte fort nog försvara de "stackars" muslimerna när dom kräver nya förändringar och flyttar fram sina positioner.

Jag struntar fullständigt i att det är en religiös grupp, eller folk med annan etnisk tillhörighet. Det har nämligen inte ett skvatt med rasism eller religionsfientlighet eller "islamofobi" att göra för egen del (jag är ju gift med en invandrad buddhist tillhörande den etniska gruppen "kinh"). Jag hade blivit lika förbannad om det hade varit skåningar eller bilförsäljare eller 60-åriga kärringar som hade ställt samma krav på att förändra svenska värderingar och fått samma undfallande, släpphänta och fogliga hjälp av andra som inte begriper vad som pågår.

Jag vill inte leva i ett islamifierat Sverige, och jag vill inte att mina barn ska växa upp ett sånt samhälle. Nu räcker det.

Jag ber att få uttrycka min "vördnad" för de kloka ord som präntats ned av Danne V och sgtpepper.

Finns det egentligen mer att skriva om ämnet? Vad är oskrivet?
Metadebattstrategin är bara tröttande.
Det handlar om muhammedillustrationer av olika slag och jag ska ge några länkar till sidor som handlar just om detta.

http://www.danishmuhammedcartoons.com/Apology.html
http://www.zipperfish.com/toons/yaafm/yaafm-12-muslims/
http://www.flashback.info/forumdisplay.php?f=168
http://www.faithfreedom.org/Gallery/28.htm
http://face-of-muhammed.blogspot.com/
http://www.zombietime.com/mohammed_image_archive/
http://www.muhammadcartoons.com/
http://www.cagle.com/news/Muhammad/main.asp

Slutligen en sida med hundratals karikatyrer av snickarsonen Jesus från Nasaret. Inga kristna har blivit upprörda av detta. Slutsats?
http://www.reverendfun.com/

Varsågod och skölj!

Red/fixade en versal

Medlem sedan sep. 2007166 inlägg

Inte hyperaktuellt, men ett bra exempel på en kvinna som åtminstone tar sitt förnuft till fånga:

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=27170&a=988256

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=678885&rss=554

Om man tänker efter lite så är det ju egentligen ganska självklart (särskilt för kvinnor) att man inte gärna kan ge ut böcker som "trampar folk på tårna".

Salauddin Owaisi skrev:

Man kan inte skriva vad som helst bara för att skaffa sig billig popularitet.

Vill minnas att det finns en teknisk term för det ..? "Attention wh .." nånting?

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

StefanG skrev:

Inte hyperaktuellt, men ett bra exempel på en kvinna som åtminstone tar sitt förnuft till fånga:

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=27170&a=988256

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=678885&rss=554

Om man tänker efter lite så är det ju egentligen ganska självklart (särskilt för kvinnor) att man inte gärna kan ge ut böcker som "trampar folk på tårna".

Vill minnas att det finns en teknisk term för det ..? "Attention wh .." nånting?

Hon skulle givetvis "visa vördnad och kritisera där det verkligen gör verkan i stället" för att uttrycka sig med PeW:s ord.

Danne V skrev:

Kan bara hålla med om detta (kortade förresten ner lite av utrymmesskäl), men vill poängtera ett par saker:

Holy hell vad mycket skitsnack.. här måste kommenteras.

Danne V skrev:

Förutom muslimers sätt att utnämna sig själva till martyrer och oskyldiga offer som sgtpepper (och andra) påpekat, detta ständiga gnäll och krav att man ska tycka synd om, så blir jag minst lika förbannad på icke-muslimer som inte klarar av att se vad det är som pågår.

Åter igen pratar du om "muslimer" som om de vore en totalt homogen grupp som tycker och beter sig likadant. Ditt påstående om "muslimers sätt" är också enbart din egen åsikt om du inte kan ge exempel på vad du menar.

Danne V skrev:

Om vi backar tillbaka och ser på fenomenet i ett historiskt perspektiv, så kan vi konstatera att det troligen inte finns många icke-muslimska länder i världen som gått muslimer tillmötes som Sverige har gjort. Redan Karl XII bjöd in tusentals muslimer och lät dom utöva sin religion fritt, och på den vägen har det alltid varit. Helt OK, tycker jag.

Inga andra länder som välkomnat muslimer, har du några källor på det eller är det ytterligare vilda spekulationer?

Danne V skrev:

Men sedan 1970-talet har läget förändrats.

Igår hörde jag på nyheterna att Sverige ska ta emot c 20.000 nya flyktingar från Irak 2008, i princip uteslutande muslimer. Det är t.ex. mer än USA och Kanada tillsammans. Jag är väl inte riktigt bekväm med det, men accepterar det ändå eftersom vi trots allt har plats och de där stackars människorna (framförallt deras ungar) behöver verkligen all hjälp dom kan få.

Källor?

Danne V skrev:

Jag tycker också att muslimer ska delta i samhällsdebatten som alla andra, att dom självklart ska försöka förändra via parlamentariska och demokratiska vägar som alla andra - om dom har lust. Jag tror inte varken Theon eller sgtpepper eller StefanG har andra åsikter heller.

Bra att du klargör att även svenska muslimer får ta yttra sina åsikter, var lite osäker där ett tag.

Danne V skrev:

Min gamla mentor som också var en hängiven seglare sa en gång till mig att man kan förutsäga framtiden ganska enkelt - och få rätt nästan jämt. "Det är som att segla en båt" sa han. Man tittar varifrån man kommer och vart man är. Då har man vad som kallas en "enslinje". Vänder man på sig och följer samma linje med blicken, så ser man vart man hamnar om man inte girar.

Jag måste nog tyvärr säga att din gamla mentor inte förstod världens komplexitet. Det var nog även därför han gömde sig ute till havs ensam på en båt.

Danne V skrev:

Problemet är att svensk kultur, tradition och andra värderingar håller på att försvinna i rasande takt,

Jaså, vad menar du exakt då? Har du några exempel på det? Och utelämna gärna borttagandet av kristna traditioner i skolan, för anledningen till det är att vi ateister kräver det.

Danne V skrev:

och att dhimmifierade "vanliga" svenskar (om uttrycket tillåts) är så upptagna av att vara politiskt korrekta och tillmötesgående att man inte fattar att vi är på väg mot självutplåning.

Självutplåning? Nu börjar du komma igång riktigt här. Stora ord utan någon som helst uppackning. Vad är det exakt som har förändrats i det svenska systemet så pass att vi är påväg mot utplåning? Åter igen får jag be dig precisera vad fan du menar?

Danne V skrev:

Dom är inte förmögna att se "enslinjen", utan jamsar med och kan inte fort nog försvara de "stackars" muslimerna när dom kräver nya förändringar och flyttar fram sina positioner.

Måste säga att jag skiter i enslinjen. Dåtiden ska inte styra min framtid. Jag tittar på dagens värld och försöker förändra det jag inte tycker är bra.

Danne V skrev:

Jag struntar fullständigt i att det är en religiös grupp, eller folk med annan etnisk tillhörighet. Det har nämligen inte ett skvatt med rasism eller religionsfientlighet eller "islamofobi" att göra för egen del (jag är ju gift med en invandrad buddhist tillhörande den etniska gruppen "kinh").

Nämen oj, nej då kan du ju inte ha fördomar eller vara rasistisk mot muslimer. Det är ju totalt OMÖJLIGT!

Danne V skrev:

Jag hade blivit lika förbannad om det hade varit skåningar eller bilförsäljare eller 60-åriga kärringar som hade ställt samma krav på att förändra svenska värderingar och fått samma undfallande, släpphänta och fogliga hjälp av andra som inte begriper vad som pågår.

Förändra svenska värderingar? De enda som har makt att förändra värderingar är massmedia. Du är rädd för fel sak.

Danne V skrev:

Jag vill inte leva i ett islamifierat Sverige, och jag vill inte att mina barn ska växa upp ett sånt samhälle. Nu räcker det.

Vad är det som är islamifierat? Vad är det som räcker?

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

HiDensity skrev:

Jaså, vad menar du exakt då? Har du några exempel på det? Och utelämna gärna borttagandet av kristna traditioner i skolan, för anledningen till det är att vi ateister kräver det.

Var det inte någon skola där man förbjöd svenska nationalsången på skolavslutning, eftersom de elever som var invandrare inte kunde känna igen sig i den. Det var förstås några år sedan och det blev ett himla liv, så jag tror de fick sjunga den till slut iallafall.

- M

Gladh skrev:

HiDensity skrev:

Var det inte någon skola där man förbjöd svenska nationalsången på skolavslutning, eftersom de elever som var invandrare inte kunde känna igen sig i den. Det var förstås några år sedan och det blev ett himla liv, så jag tror de fick sjunga den till slut iallafall.

- M

Nu ogillar jag nationalism över lag så för mig gör det absolut ingenting även om anledningen var dålig. Nu råkar ju just den svenska nationalsången även vara grymt tråkig och rätt deprimerande, så imo ska den sjungas så lite som möjligt. ;)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Pace skrev:

Hon skulle givetvis "visa vördnad och kritisera där det verkligen gör verkan i stället" för att uttrycka sig med PeW:s ord.

Kul att man myntat ett numera välciterat uttryck. Det där kan ju aldrig sägas för många gånger ;)

Medlem sedan sep. 2007166 inlägg

PeW skrev:

Kul att man myntat ett numera välciterat uttryck. Det där kan ju aldrig sägas för många gånger ;)

Andra minnesvärda uttryck är "slå sig för bröstet" och användandet av "vi" som en kollektiv/retorisk kortform av "Vilks".

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)