gregganMedlem sedan jan. 2004678 inläggGenerellt sett så borde bensinskatten höjas. Vi måste sluta använda bensin så snart som möjligt och det finns redan alternativ som är betydligt bättre vilket borde utnyttjas. Höjer man skatten på bensin så kommer alla som köper ny bil att överväga ett alternativ till bensinbilen. Detta underlättas ju om alla biltillverkare kommer med alternativ också.
Sedan kan man ju tänka på dom som inte har råd att köpa ny bil (jag t.ex.) och måste köpa begagnad som sällan går på annat än bensin, varför ska den personen då behöva betala så mycket skatt på bensinen. Bor man i storstaden så behöver man inte köra bil och slösa på miljön med avagser. Utnyttja kollektivtrafiken eller cykla. För dom som bor lite mer ute på landet däremot har inte så mycket alternativ. För att kompensera för det så borde man väl kunna införa nån typ av kommunal bensinskatt. Folk som bor i vissa komuner har lägre bensinskatt än andra. Alternativt dom som tankar i komunen. Visst skulle man kunna åka ut på landet för att tanka billigare, men samtidigt kostar det ju att åka ut dit.
När man har ett drivmedel till bilar som inte skadar miljön så skiter jag fullständigt i hur mycket folk kör och hur mycket man klagar på skatt och sånt. Men nu handlar det om bensin som inte är bra, som måste bort. Därför tycker jag att man ska höja så att folk inser att alla onödiga resor ska man inte göra. Gå till affären om du bara ska köpa 2 liter mjölk istället för att ta bilen.
FfridanMedlem sedan sep. 2005406 inlägg
blåjeans skrev:
Jag skulle gärna köpa en miljövänlig bil, men jag får väl vänta några decennier tills de hinner bli begagnade också för nu har man då inte råd att köpa nån sån!!
Det finns faktiskt begagnade etanolbilar. Såg en Ford (minns ej modell) ute på annons häromdagen för femtiotusen.
Dessutom kostar det inte så mycket mer än femtontusen att bygga om sin bensindrivna bil till etanolbil.
PsyDonia skrev:
det är så mycket som förstår miljön så då skulle allt vara svindyrt.
Jaa, självfallet! Och sådant som är bättre för miljön ska vara billigare. (y)
sneezeMedlem sedan dec. 20021 804 inläggOm alla slutar att generalisera och "anse" en massa bullshit utan att ha det
behovet många faktiskt har. Jag är ensamstående förälder och, trots att jag
bor 2 minuter från centrum, har jag behov av bil. Varför? Ja, tar jag bussen
tar det mig 1 timme på vart håll med avlämning/hämtning på skola etc. med bil
tar det 30 minuter totalt. Både skola och jobb i "centrum". Frågan är hur många
av er som hade vidhållit sin åsikt om höjd bensinskatt när dom själva är i den
situationen. Det är så jävla lätt att häva ur sig åsikter om ditt o datt när man
sitter på en stol nånstans på en högskola utan att ha varken behovet eller
kunskapen/erfarenheten i ämnet över huvudtaget. x(
JJymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg sneeze:
jag sitter i exakt samma läge som dig, men tycker ändå bensinskatten ska höjas. Det är fortfarande miljöförstörande, och gör man det ska det kännas i plånboken.
Det finns inget som säger att du inte kan köra det du kör på etanol istället.
karlj87Medlem sedan mars 2004662 inlägg
Pedda skrev:
Ni som är miljökämpar och idealister anser ni inte att mer pengar borde satsas i forskning och utveckling av alternativa bränslen?
Karlj87 skrev:
Jo, det är därför jag röstar på ett parti som vill att Sverige ska satsa mer pengar på forskning inom det området. Tror jag iaf att dom vill.
Pedda skrev:
Det ända jag hittar på MP's hemsida är att dom vill höja bensinpriset till 15kr/liter för 100% fossil-bensin.
Wohoo! Skam den som ger sig. :bire Hittade det jag ville.
mp.se skrev:
Vi vill göra insatser på flera områden: stödja forskning och utveckling, stöd till alternativa drivmedel, stöd till miljöfordon samt en kontinuerlig översyn av styrmedel och introduktionshinder.
Lite luddigt, men jag tycker mig iaf kunna uttyda att mp vill stödja forskning till alternativa drivmedel. Andemeningen är iaf sådan. ;)
Källan
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inläggFör den intresserade, finns här ett diagram över hur bensinpriserna har förändrats under årens lopp:
http://www.spi.se/fprw/statistik/Bensinpris 1981-2004.gif
Om de lite äldre debattörerna inte känner igen 80-talets priser, beror det på att diagrammet är inflationskorrigerat. Vidare kan noteras att bensinpriset faktiskt har sjunkit rätt rejält sedan tidigt 80-tal. Däremot har skatterna rakat i höjden, vilket har inneburit en realprishöjning vid pumpen.
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
sneeze skrev:
Nu blir jag besviken på dig, muskot. Verkligen ett lågvattenmärke till jämförelse.
Skärp dig och res dig till din vanliga standard!
Livet och samhället är orättvist, men när det gäller just bensinskatten verkar det vara ovanligt många som "kämpar" för de sämre beställdas skull. Det tycker jag är ganska absurt och en av anledningarna att jag i min argumentation överdrev och framkastade att alla borde få möjligheten att bo i en fin herrgård på landet (eller åtminstone att vi slopar skatten på rysk kaviar och lyxyachter). Varför är rättvisan så viktig just när det gäller skatten på ett miljöfarligt drivmedel? Höj de lågavlönades löner istället, innan dess spelar det inte dem någon roll om bensinskatten är 0 eller 100 kronor per liter.
sneeze skrev:
Jag är ensamstående förälder och, trots att jag
bor 2 minuter från centrum, har jag behov av bil. Varför? Ja, tar jag bussen
tar det mig 1 timme på vart håll med avlämning/hämtning på skola etc. med bil
tar det 30 minuter totalt. Både skola och jobb i "centrum". Frågan är hur många
av er som hade vidhållit sin åsikt om höjd bensinskatt när dom själva är i den
situationen. Det är så jävla lätt att häva ur sig åsikter om ditt o datt när man
sitter på en stol nånstans på en högskola utan att ha varken behovet eller
kunskapen/erfarenheten i ämnet över huvudtaget.
De som har råd att ha bil har det faktiskt ganska bra, hur mycket de än klagar. Visst är det smidigare att ta bilen till jobb och dagis, men vad tusan - tror du verkligen att alla med barn har råd med bil? Givetvis inte och i många fall beror det inte på bensinskatten. Bilägandet är dyrt även med skattefritt drivmedel.
Även om jag är en av dem som "sitter på en stol nånstans på en högskola" skulle jag också kunna spara massor med tid på att ha bil. Bensinskatten är inte den tyngsta orsaken till att jag inte har bil och jag tycker inte att den är för hög.
Det är inte så att jag är helt världsfrånvänd och inte förstår att vissa är beroende av bilen och får det tyngre allteftersom bensinpriserna stiger, men oavsett hur staten agerar kommer bensinpriserna att stiga ändå. Kanske borde man se över avdragsmöjligheterna för de som verkligen behöver bil. Det är naturligtvis tråkigt att bensinskatten försämrar vissa människors livskvalitét, men jag anser att det är nödvändigt att minska oljeberoendet. Vi måste försöka vara rädda om miljön, även om det tyvärr inte gått särskilt bra hittills.
sneezeMedlem sedan dec. 20021 804 inläggMin bil kostade mig 5000:- i inköp. 4000:- i ägandekostnad om året + bensin. Åker jag
kommunalt blir kostnaderna orimliga. Beskatta importerad kolkraft hårt istället och bygg
fler kärnkraftverk samt låt dom som har bil och faktiskt behöver den vara ifred!
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Om det blir dyrare att åka kommunalt är det ju kollektivtrafikpriserna du borde gnälla över. Om bilen är det billiga alternativet kan man väl inte klaga på att det är dyrt?
Sedan tycker jag att det låter lite ovanligt att komma undan med så lite som 4000 kr per år. Skatt, försäkring och slitdelar kostar ju en del och äldre bilar brukar ju kräva reparationer med jämna mellanrum.
JJymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg muskot:
Yeah. Alldeles rätt.
Du slår verkligen huvudet på spiken.
sneezeMedlem sedan dec. 20021 804 inlägg
muskot skrev:
Sedan tycker jag att det låter lite ovanligt att komma undan med så lite som 4000 kr per år. Skatt, försäkring och slitdelar kostar ju en del och äldre bilar brukar ju kräva reparationer med jämna mellanrum.
Volvo 240 -91. Billiga reservdelar, skatt och försäkring. Drar dock en del soppa.
muskot skrev:
Om det blir dyrare att åka kommunalt är det ju kollektivtrafikpriserna du borde gnälla över. Om bilen är det billiga alternativet kan man väl inte klaga på att det är dyrt?
Dyrt är det men det är mest TIDEN som är den avgörande faktorn i mitt
fall. Vad gäller priset så tycker jag staten sparkar sig själva i baken.
Finns det inga bra alternativ så är inte rikemans-priser på drivmedel svaret.
Snart blir bilägandet en klassfråga precis som tandvården. Usch och fy!
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Då kanske det är läge att byta ut din Volvo 240 mot något bensinsnålare? Det är ju lite av tanken med bensinskatten. Liksom tandvården är bilägandet redan i dag en klassfråga.
Personligen tycker jag att tandvården är en mycket viktigare fråga än möjligheten för "alla" att köra bil.
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg
Pedda skrev:
Politikerna vill suga ur bilägarna så mycket det går, och använda pengarna till andra saker. Det är felet, inte själva skatten anser jag.
Detta är precis vad det handlar om. De kan använda miljöargumentet för att fullkomligt skinna oss bilägare, utan att vi får någonting alls i utbyte. Inte ens ordentliga vägar att köra på. Tråkigt nog verkar det inte finnas något parti som vill förändra den nuvarande situationen.
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg
greggan skrev:
Bor man i storstaden så behöver man inte köra bil och slösa på miljön med avagser. Utnyttja kollektivtrafiken eller cykla. För dom som bor lite mer ute på landet däremot har inte så mycket alternativ. För att kompensera för det så borde man väl kunna införa nån typ av kommunal bensinskatt. Folk som bor i vissa komuner har lägre bensinskatt än andra.
Det är en lyx att åka bil, oavsett var man bor. Jag tänker då inte betala mer i bensinskatt för att jag råkar vara för smart nog att bosätta mig i civilisationen. Köper man ett hus i skogen får man stå sitt kast.
sneezeMedlem sedan dec. 20021 804 inlägg
muskot skrev:
Då kanske det är läge att byta ut din Volvo 240 mot något bensinsnålare? Det är ju lite av tanken med bensinskatten. Liksom tandvården är bilägandet redan i dag en klassfråga.
Personligen tycker jag att tandvården är en mycket viktigare fråga än möjligheten för "alla" att köra bil.
Vad är det som får dig att tro att jag har råd att köpa "ny" bil?
Hur resonerar du egentligen? Du har många åsikter men har du
någonsin varit beroende av bil/begränsad ekonomi och ensamstående
förälder?
Jag jobbar 8-12 timmar om dagen samt betalar fett med skatt som flyter ut i
diverse lull-lull och skumma fallskärmsavtal som gynnar mig likt en finne i baken
PLUS att jag skall straffas för att jag försöker ta mig till jobbet/sköta mina åtaganden
som ansvarsfull förälder/medborgare?
Hallå??
Wake up?
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg
Skarre skrev:
Det är en lyx att åka bil, oavsett var man bor. Jag tänker då inte betala mer i bensinskatt för att jag råkar vara för smart nog att bosätta mig i civilisationen.
Aha, du syftar på betongen.
Själv bor jag på landet för att jag vill ge mina barn en bra uppväxt, men det anser väl du vara osmart? Ja, herregud vad klyftig du är.
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
sneeze skrev:
Vad är det som får dig att tro att jag har råd att köpa "ny" bil?
Hur resonerar du egentligen? Du har många åsikter men har du
någonsin varit beroende av bil/begränsad ekonomi och ensamstående
förälder?
Jag jobbar 8-12 timmar om dagen samt betalar fett med skatt som flyter ut i
diverse lull-lull och skumma fallskärmsavtal som gynnar mig likt en finne i baken
PLUS att jag skall straffas för att jag försöker ta mig till jobbet/sköta mina åtaganden
som ansvarsfull förälder/medborgare?
Hallå??
Wake up?
Om man kör en bränsletörstande bil bör man snabbt kunna tjäna in de pengar man investerar i en bensinsnålare modell. Tyvärr fungerar det inte i längden om alla går runt med skygglappar på huvudet och bara ser till sin egen livssituation och sin egen bekvämlighet.
Det handlar inte om att straffa någon och de inkomster bensinskatten genererar är knappast öronmärkta för att stoppas i "svarta hål" eller skumma rofferiavtal. Bensinskatten handlar om att sänka bensinåtgången och i förlängningen också oljeberoendet och miljöförstöringen. Det finns naturligtvis fler områden och företeelser än bilar och oljeförbränning som påverkar miljön, men som jag sagt tidigare - två fel gör inte ett rätt.
Jag är medveten om att många har det tufft ekonomiskt - och tro mig när jag säger att jag inte gillar det - men det här något som måste göras. Ju förr desto bättre och jag är övertygad om att det i längden blir det billigaste alternativet. För varje dag som går drar vi på oss en allt tyngre miljöskuld, men av någon anledning ses vår planets hälsa som mindre betydelsefull än tjockleken på våra plånböcker. Skulle regeringen behandla ekonomin på samma sätt skulle det bli ett himla liv (tänk bara på hur mycket uppmärksamhet som tilldelats Sveriges statsskuld och dess räntekostnader).
Du som är förälder borde tänka på dina barn och vilken miljö de kommer att växa upp i. Visst kan man misstänka att vi människor inte är helt oskyldiga till den globala uppvärmningen och alla de exempel på våldsamt väder vi upplevt under de senaste tio månaderna?
/R och OT:
sneeze, varför sätter du alltid in radbrytningar mitt i dina meningar?
TTravoniMedlem sedan okt. 20041 556 inlägg Höj bensinskatten!
Varför inte höja med ett par trehundra procent?
Read My Lips : Bensinen kommer att ta slut!
Kör på alternativa bränslen eller ta fram cykeln.
Det är vår tid nu!
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inläggOch hur tror ni ökade avgifter/skatter på drivmedel påverkar priset för att åka kommunalt?
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Jag vet inte hur det ligger till i dag, men det rimliga är ju naturligtvis att inte beskatta kollektivtrafikens drivmedelsbehov. Det blir ju lite som att betala fem kronor till sig själv varje gång man går på toaletten hemma. Dessutom drivs inte särskilt många kollektiva färdmedel med bensin. El, diesel och biogas är vad jag vet vanligare. Inför nolltaxa på kollektivtrafiken!