PPsyDoniaMedlem sedan maj 2003924 inlägg Muskot Eftersom det är pengarna som styr.
så även om bensin skatten blir lägre så kommer folk ändå försöka välja bil som är bensin snälare.
Då kan man spara ännu mer pengar och det vill nog dom flesta.
att köpa ny bil är dyrt.
men att äga och köpa en lite äldre bil är inte dyrt.
så även dom fattigaste har råd med bil.
Det som är dyrt är att köra den.
Så det är dom som inte känar så mycket som drabbas mest.
och dom rika blir rikare ändå.
Staten får in mindre pengar då fler kör mindre bil vid hög skatt.
Dom som ändå har råd kör ju inte mer.
så alla förlorar på hög bensinskatt.
Det enda som kan motivera en hög skatt är väl för att oljan börjar ta slut i världen.
Dom räknar väl på att man kan framställa bensin i ca 20-30 år till.
Eller har jag helt fel.
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
PsyDonia skrev:
Jag bor så att det tar 2,5timmar med lokaltrafik och 20min till jobbet med bil.
ska jag då skippa bilen och åka komunalt när man börjar jobbet kl 07.00.
jag åker en bensin snål bil vid om man kör rätt.
Men det är endå dyrt att åka bil.
och inte fan är det billigare i boende. bor i en av sveriges dyraste orter.
Så att man bor billigare bara för det är dålig lokal trafik är tyvär inte sant.
Så sänk bensin skatterna det som folk beöver.
Höj istället alkohol skatten och tobaks skatten.
20 minuters bilresa gör att jag gissar att du har ungefär två mil till jobbet. Om jag också antar att du jobbar fem dagar i veckan, året om och för enkelhetens skull utan semester, innebär det en körsträcka på 1040 mil per år. Eftersom du skriver att du har en bensinsnål bil antar jag att du har genomsnittlig förbrukning på 0,6 liter per mil, vilket gör att det går åt 624 liter på ett år. Vid ett bensinpris på 12,50 kr per liter ger det en årskostnad 7488 kr, eller 624 kr i månaden. Vad kostar ett månadskort hos lokaltrafiken?
Att finansiera en bensinskattssänkning genom att höja alkohol- och tobaksskatterna kommer med stor sannolikhet inte att fungera, eftersom det bara kommer att öka införseln från utlandet (som redan nu är ett problem).
Att du bor i en av Sveriges dyraste orter är inte bensinskattens fel.
karlj87Medlem sedan mars 2004662 inläggPsyDonia: Visst, det är billigt att köpa en gammal bensindriven bil. Men som du sa är dyrt att äga och köra bilen. En bil driven på alternativt bränsle är dyrare att köpa men och andra sidan billigare att köra.
Dessutom, att köra bensindrivet är billigt nu. Men effekterna i framtiden, i form av växthuseffekten, kommer bli så oändligt mycket dyrare.
blåjeansMedlem sedan sep. 2005849 inläggJag skulle gärna köpa en miljövänlig bil, men jag får väl vänta några decennier tills de hinner bli begagnade också för nu har man då inte råd att köpa nån sån!!
PPsyDoniaMedlem sedan maj 2003924 inlägg
muskot skrev:
20 minuters bilresa gör att jag gissar att du har ungefär två mil till jobbet. Om jag också antar att du jobbar fem dagar i veckan, året om och för enkelhetens skull utan semester, innebär det en körsträcka på 1040 mil per år. Eftersom du skriver att du har en bensinsnål bil antar jag att du har genomsnittlig förbrukning på 0,6 liter per mil, vilket gör att det går åt 624 liter på ett år. Vid ett bensinpris på 12,50 kr per liter ger det en årskostnad 7488 kr, eller 624 kr i månaden. Vad kostar ett månadskort hos lokaltrafiken?
Att finansiera en bensinskattssänkning genom att höja alkohol- och tobaksskatterna kommer med stor sannolikhet inte att fungera, eftersom det bara kommer att öka införseln från utlandet (som redan nu är ett problem).
Att du bor i en av Sveriges dyraste orter är inte bensinskattens fel.
Men sen tillkommer mer kostnader.
man kör annat med.
när man handlar etc.
ska man sälja bilen för man måste ha både busskort och bil.
eller ska man tvingas flytta bara för man inte har råd att tanka bilen.
2km till närmaste busshåll plats. ska man då går med två,tre elelr fyra mat kassar kanske.
Det finns en busshåll plats närmare men dit gr bussen bara et par gånger om dan.
Sen om den ort jag bor på.
Nä men du skrev att man oftast bor billigare vid dålig kolektiv trafik.
PPeddaMedlem sedan juni 20006 031 inlägg Ni som är miljökämpar och idealister ;) anser ni inte att mer pengar borde satsas i forskning och utveckling av alternativa bränslen?
Sverige har en av världens högsta bensinskatter (om inte den högsta?) och så lite satsas av det.
Politikerna vill suga ur bilägarna så mycket det går, och använda pengarna till andra saker. Det är felet, inte själva skatten anser jag.
karlj87Medlem sedan mars 2004662 inlägg
Pedda skrev:
Ni som är miljökämpar och idealister ;) anser ni inte att mer pengar borde satsas i forskning och utveckling av alternativa bränslen?
Jo, det är därför jag röstar på ett parti som vill att Sverige ska satsa mer pengar på forskning inom det området. Tror jag iaf att dom vill. :stud
PPsyDoniaMedlem sedan maj 2003924 inlägg Om dom kan komma på något sätt att enkelt byga om en binsinbil till annat mer miljövänligt bränsle skulle vara super.
karlj87Medlem sedan mars 2004662 inläggDet ska ju bli lagligt att bygga om sin bensinbil till en etanolbil nu enligt den nya lagen. Men jag tror att det vad ganska dyrt, iaf vad jag hört. Ca 20000 kr.
Mer info: Ombyggnad av bensinbilar
/r skrev in fel länk
PsyDonia skrev:
att köpa ny bil är dyrt.
men att äga och köpa en lite äldre bil är inte dyrt.
så även dom fattigaste har råd med bil.
Det som är dyrt är att köra den.
Så det är dom som inte känar så mycket som drabbas mest.
och dom rika blir rikare ändå.
Ja, att köpa en ny bil är dyrt, men även om man köper billigt och begagnat kan man ju välja en bensinsnål modell. Jag hävdar bestämt att jag inte har råd att äga bil och det skulle jag inte ha även om bensinskatten slopades helt och hållet (är student). Har flera kompisar i låglöneyrken som inte heller har utrymme för bil i sin ekonomi. Jag skulle gärna bo i en fin herrgård på landet. Har jag råd med det? Nej. Det är ju ganska förskräckligt, borde vi inte se till att alla har råd med det?
När det gäller bensinskatten verkar folk plötsligt bli väldigt måna om de sämre beställda, tycker att det vore kul om vi var lika solidariska i andra frågor. Visst är livet hårt mot de fattiga, men det är ju ett strukturellt klassproblem och inte någonting som förändras av sänkt bensinskatt.
PsyDonia skrev:
Men sen tillkommer mer kostnader.
man kör annat med.
när man handlar etc.
ska man sälja bilen för man måste ha både busskort och bil.
eller ska man tvingas flytta bara för man inte har råd att tanka bilen.
2km till närmaste busshåll plats. ska man då går med två,tre elelr fyra mat kassar kanske.
Inse att bil är något av en lyx. Tycker man att det är dyrt att åka bil till affären kanske man kan börja storhandla när man är på väg hem från jobbet. Jag är övertygad om att de flesta som gnäller kan göra ganska mycket för att sänka sina bilkostnader. Problemet är att det kanske blir lite obekvämare, vilket gör att man hellre gnäller på bensinskatten.
PsyDonia skrev:
Sen om den ort jag bor på.
Nä men du skrev att man oftast bor billigare vid dålig kolektiv trafik.
Det har jag aldrig skrivit, det är snarare du som har livlig fantasi.
Pedda skrev:
Ni som är miljökämpar och idealister ;) anser ni inte att mer pengar borde satsas i forskning och utveckling av alternativa bränslen?
Ja, absolut. Ett högt bensinpris gör ju dessutom att det blir intressantare för privata företag att satsa pengar på utveckling av metoder för att minska förbrukningen av fossila bränslen.
muskot skrev:
men de som bor på glesbygden kan ju ofta tjäna in sina högre bensinräkningar på ett billigare boende.
ok inte exakt men ungefär samma sak.
igles bygd är det billigare att bo och dålig kolektiv trafik.
men det finns andra ställen med dålig kolektiv trafik.
Elelr va det inte du Muskot som skrev detta ovan.
Eller är det i min livliga fantasi.
så om man bor så man måste ha bil.
Så måste man bli rik eller.
Sen til det du skrev.
Det är lite skillnad att bo i en herrrgård än att köpa en billig gammal bil och endast ha trafik på den som kanske kostar 200kr/mån.
det har dom flesta råd med. det som folk inte ar råd med är bensin kostnaden som kan sluta på flera tusen på en månad.
Men vist om det ska vara ok för staten att tvinga folk att flytta för att man bor lite off och måste ha bil men inte har råd att tanka den.
Så man inte kan ta sig nån stans.
PPeddaMedlem sedan juni 20006 031 inlägg
karlj87 skrev:
Jo, det är därför jag röstar på ett parti som vill att Sverige ska satsa mer pengar på forskning inom det området. Tror jag iaf att dom vill. :stud
Det ända jag hittar på MP's hemsida är att dom vill höja bensinpriset till 15kr/liter för 100% fossil-bensin.
MP ang bilbranschen:
Biltillverkarna. Hjälp ”marknadskrafter” åt rätt håll. Den enskilde biltillverkaren har svårt att gå först. När det väl vänt går alla av sig själv.
- (3) ny förmånsbeskattning. Begagnade tjänstebilar körs länge av många i Sverige
- (5) avisera kommande lagstiftning 5 liter per 100 km år 2012. (WV:s testbil drog 0,09 liter per mil för tre år sedan (NT mars nummer) men skulle bli för dyr vid serieproduktion, så den lades ner.
MP ang bränslebranschen:
Bränslebranschen. Gynna användning av förnyelsebara bränsle och starta där vi är!
- (2) minska fossilt bränsle till alternativt förnyelsebart. Idag är max 5% inblandning tillåten. Driv på ändring av reglerna i Sverige och EU. Vid tex alkoholinblandning klarar man upp till 30% inblandning. Fortsätt ta bort skatten på inblandad förnyelsebar energikälla.
- alla alternativa bränslen möjliga att tanka där man kör bil, biogas och etanol.
Hittar inget om forskning av alternativa bränslen.
muskot skrev:
Ja, absolut. Ett högt bensinpris gör ju dessutom att det blir intressantare för privata företag att satsa pengar på utveckling av metoder för att minska förbrukningen av fossila bränslen.
Varifrån skulle ett privat företag få nån miljard till forskning, när inte staten satsar?
PPsyDoniaMedlem sedan maj 2003924 inlägg jaga känner flera som inte kan ta sig till jobbet komunalt.
över huvud taget.
ska dom tvingas flytta med eler för att kunna ta sig till jobbet eller vad.
Se lite hur verkligheten fungerar för många.
På vissa platser är man tvungen att ha bil. och att kunna ta sig nån stans krävs att man tankar den.
PsyDonia skrev:
ok inte exakt men ungefär samma sak.
igles bygd är det billigare att bo och dålig kolektiv trafik.
men det finns andra ställen med dålig kolektiv trafik.
Elelr va det inte du Muskot som skrev detta ovan.
Eller är det i min livliga fantasi.
Ja, men som du skriver är det inte samma sak. Jag hävdar dock fortfarande att det generellt är billigare att bo på landet eller i småstäder än i exempelvis Stockholm eller Göteborg. Får man fråga var det är du bor, där det är så dyrt att bo samtidigt som de kollektiva kommunikationerna är så dåliga?
PsyDonia skrev:
Så måste man bli rik eller.
Det är så samhället ser ut ja, det är knappast något man kan skylla bensinskatten för.
PsyDonia skrev:
Det är lite skillnad att bo i en herrrgård än att köpa en billig gammal bil och endast ha trafik på den som kanske kostar 200kr/mån.
det har dom flesta råd med. det som folk inte ar råd med är bensin kostnaden som kan sluta på flera tusen på en månad.
Hur mycket tycker du att bensinskatten ska sänkas och hur ska vi finansiera det? Det där med höjd tobaks- och alkoholskatt räcker knappast till en sänkning på mer än ett par ören per liter bensin. Jag skulle som sagt gärna bo på landet (inte nödvändigtvis i en herrgård), men det är inte något jag har råd med även om vi skulle slopa bensinskatten helt och hållet. Är inte det också orättvist?
Pedda skrev:
Varifrån skulle ett privat företag få nån miljard till forskning, när inte staten satsar?
Menar du att exempelvis Volvos utveckling och forskning är skattefinansierad? Det är väl inte orimligt att tycka att företagen får lägga egna tillgågnar och resurser på sådant som kan komma att bli framtida inkomstkällor?
PsyDonia skrev:
Så du tycker det är rimligt att man ska åka hemifrån 04.30 för att kunna ta sig till jobbet och komma hem 18:30.
pga. dålig kolektivtrafik.
Stor handla det är ju det man gör med bilen.
eller skaman göra det med bussen.
WOW bära alla kassar man storhandlat 2km. låter som en lysande ide.
Återigen är din fantasi på framfart. Jag skrev aldrig att man skulle storhandla med bussen eller gå flera kilometer med matkassar. Jag skrev att man exempelvis kunde storhandla (med bilen) på väg hem från jobbet, så att man inte behöver ta bilen till affären flera gånger i veckan. Jag har ingen bil och har därför svårt att storhandla, vilket ökar mina matkostnader.
PPsyDoniaMedlem sedan maj 2003924 inlägg Återigen du skrev bara storhandla hem från obbet.
och innan det skrev du att man skulle cykla eller ta bussen till jobbet.
orkar inte citera allt igen.
Sen va det båda alternativen som finns.
Så jag antog att du fortfarande va inne på det.
Jag som behöver ha bil där jag bor har inte råd med busskort med.
jag måste då välja.
och eftersom jag istort sätt inte kan ta mig till jobbet komunalt
så är inte valet så svårt.
Om du vill veta var jag bor i Stockholm Värmdö.
Sen kan du ju kolla upp om det är billigt att bo där som kompenserar den höga bensin skatten.
Men det finns många fruktansvärt många som har det otroligt mycket värre.
än vad jag har det.
PsyDonia skrev:
Återigen du skrev bara storhandla hem från obbet.
och innan det skrev du att man skulle cykla eller ta bussen till jobbet.
orkar inte citera allt igen.
Så jag antog att du fortfarande va inne på det.
Återigen? Har du sagt det här förut? Dessutom skriver du själv attt du antog ;).
Hursomhelst måste man se till sammanhanget också, jag skrev om att åka bil i samma mening som jag skrev om att storhandla på väg hem från jobbet. Vi diskuterade bensinkostnader för de som bor på landet och hur de skulle kunna sänkas. Jag har i mina svar på dina inlägg aldrig nämnt någonting om buss eller cykel.
Dessutom: i min hypotetiska men obestridda kalkyl kom jag fram till att dina bensinkostnader till och från arbetet ligger på drygt 600 kronor i månaden, kanske lite ytterligare om du en gång i veckan tar en sväng förbi affären och storhandlar. Du har inte svarat på hur mycket du tycker att vi ska sänka bensinskatten och hur en stor sänkning ska finaniseras.
Pedda skrev att moderaterna vill se en säkning på 15 öre per liter, vilket i vid en årsförbrukning på 700 liter skulle innebära en besparing på nästan 9 kronor i månaden. Wow! Det blir nog många som slipper flytta... §e
PsyDonia skrev:
Om du vill veta var jag bor i Stockholm Värmdö.
Sen kan du ju kolla upp om det är billigt att bo där som kompenserar den höga bensin skatten.
När får vi se ett uppror om att det är dyrt att bo i Stockholms skärgård och att det är orättvist mot de fattiga?
PPsyDoniaMedlem sedan maj 2003924 inlägg hur mycket den ska sänkas vet jag inte men den är ju för dyr.
Sen jag har det inte värst tog bara som exempel.
Finns andra som har det värre.
Jag tänker inte bara på mig själv utan tog som ett alternativ.
Jag tänker på dom som har det svårt men bor väldigt off.
Men det finns flera saker man kan göra. t.ex. Fordon skatten skulle kunna baseras på Bilvikt och inkomst. Dom som är rikare kan betala mer dom som är fattiga kan betala lite mindre.
Nu kanske det inte är så synd om mig. men man måste se till helheten.
för hur andra har det mer.
Vist jag har råd att ta mig till jobbet men tycker ändå att bensinskatten är för hög.
Finns Flera tusentals som bor så att man måste ha bil men dom inte har råd att tanka.
Så dom funderar på att flytta.
Tycker det är bedrövligt att folk ska behöva gå i sånna tankar.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inläggTa bort skatten helt och hållet så vi kör slut på oljan någon gång! :OO
Gein skrev:
Ta bort skatten helt och hållet så vi kör slut på oljan någon gång! :OO
jo precis då kan alla sluta diskutera över huvud taget.
Man kanske kan sänka bensin skatten lite och öka lite på kolektiv trafiokens skatt. utjämna dom lite.