SPiN>
Kanske kan du hitta nagon intressant vinkling har...
http://www.infidels.org/library/historical/marshall_gauvin/did_jesus_really_live.html
------------------
It is not the destination that is the most interesting...
It's the trip.
238 svar · 1 615 visningar · startad av SPiN · sida 4 av 12
Är det någon som har en inblick i Bibelns nästintill totalt ointressanta värld? Skulle behöva lite idéer, tankar och synsätt på Markusenvangeliet. Vad ville Markus förmedla, osv. Vore jättetacksam om någon kunde sätta en fot i arslet på mig ivf. :) @nders har delat med sig av sina eminenta tankar om den Galna Osten, Petrus knarkaren, osv., så den delen av historien kan jag. :e \-----------------
Läs frågan i sin helhet →SPiN>
Kanske kan du hitta nagon intressant vinkling har...
http://www.infidels.org/library/historical/marshall_gauvin/did_jesus_really_live.html
------------------
It is not the destination that is the most interesting...
It's the trip.
Jag har tankt pa en sak angaende tro. Om man tror pa gud, sa tas det emot av andra manniskor som helt normalt. Men om man sager att man tror pa tomten, eller att man har en "hemlig osynlig kompis" sa blir man betraktad som "aningens konstig". Kommentar?
------------------
Jag befinner mig i USA, sa jag kan tyvarr inte skriva a, a och o.
Av fullkommligt naturliga skäl så finns det inte så många kristna som orkar med att dela med sig av sina allra innersta privata tankar om livet och dess mening då det finns personer som sågar dessa tankar. Om man nu är så ointresserad (fast ändå inte tydligen...) så undrar jag varför man startar en tråd i syfte att smutskasta religoner ? Läs hela tråden och se vad de allra flesta inläggen handlar om.
// BeatBox
------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"
Sixten Landby
[Redigerat av Beatbox den 31 jan 2002]
Kanske kan du hitta nagon intressant vinkling har... http://www.infidels.org/library/historical/marshall_gauvin/did_jesus_really_live.html
OTROLIGT märkligt exempel. Tråden handlar om att förklara ett utdrag ur bibeln och förklara kristendommen. Du väljer då att citera texter från "Infidels" (dom otrogna). Otroligt märkligt.... Men som sagt var så startades den här tråden i syfte att åter igen försöka smutskasta kristendommen. Jag vet ju tidigare vad du har för inställning til religoner. Ateist om jag inte missminner mig och då kan man ju fråga varför du engagerar dig i en tråd om Matteus evangeliet ?
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
Men som sagt var så startades den här tråden i syfte att åter igen försöka smutskasta kristendommen.
Nej. Den startades för att SPiN ville ha hjälp att tolka Markusevangeliet för ett skolarbete.
Det var sedan andra som förvrängde tråden till ett 'heligt krig'.
Tänk på vad ni säger.
Jag avslutar genom att citera en klok Bire:
Du gör en höna av en fjäder & hakar upp dig på ett ord istället för att tillföra denna tråd med det som är intressant för trådskaparen & vi andra som vill lära oss förstå hur & varför man tror...
Försök att förstå varandra istället för att gå in för att missförstå.
Mvh,
@nders
Försök att förstå varandra istället för att gå in för att missförstå.
Så att jag och Goldy ska sitta och gång på gång få förklarat hur fel vi har ? Nu får du ta och ge dig.... Eftersom både jag och Goldy (de som har en viss anknytning till kristendommen i alla fall) tog illa vid sig kanske det är dags att ta en funderare....
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
Så att jag och Goldy ska sitta och gång på gång få förklarat hur fel vi har ? Nu får du ta och ge dig.... Eftersom både jag och Goldy (de som har en viss anknytning till kristendommen i alla fall) tog illa vid sig kanske det är dags att ta en funderare....
Vem har påstått att ni har fel?
------------------
1234567891011121314151617181920212122232425262728293031
Jag avslutar med att citera mig själv :
Av fullkommligt naturliga skäl så finns det inte så många kristna som orkar med att dela med sig av sina allra innersta privata tankar om livet och dess mening då det finns personer som sågar dessa tankar.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
BeatBox, jag kanske uttryckte mig så att du trodde att jag riktiade mig mot just dig.
Men det gäller alla precis lika mycket.
Fram för ökad förståelse, och minskad missförståelse. (inte minst mig. Tack Kim. :) )
Och: jag tycker att alla som skriver i denna tråd har lika mycket rätt som de har fel, men vissa klumpiga uttalanden händer det ju att man läser. ;)
Mvh,
@nders
Beatbox: Undviker du att svara mig med flit eller hittade du inga exempel i denna tråd som styrker ditt uttalande om att nån anser att ni har fel?
Att bara slå ifrån sig som du gör stärker inte de icketroendes förstående för de troende direkt.
------------------
Beatbox <---- Vem är Goldy?
------------------
======goldy=======
<A HREF="http://www.go.to/theshakedowns" TARGET=_blank>db<---BURNER--->db</A>
Jag håller med om att många krig startas pga av religon! Kolla bara på denna tråd, hade vi inte varit normalt funtade så hade vi säkert tagit till våld vid det här laget ;) Näh men allvar gott folk, låt oss älska livet och varandra!!
------------------
======goldy=======
<A HREF="http://www.go.to/theshakedowns" TARGET=_blank>db<---BURNER--->db</A>
Tja...sport för också samman människor! :OO
Fotbolls huliganer någon?
P.S. Joke.
------------------
Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.
T-bird 1200; GeForce 256 32MB; WinNT4/XP; 512MB RAM; Dialup
[Redigerat av His Divine Shadow den 31 jan 2002]
Whether Christ did, or did not live, has nothing at all to do with what the churches teach, or with what we believe, It is wholly a matter of evidence. It is a question of science. The question is -- what does history say? And that question must be settled in the court of historical criticism. If the thinking world is to hold to the position that Christ was a real character, there must be sufficient evidence to warrant that belief. If no evidence for his existence can be found; if history returns the verdict that his name is not inscribed upon her scroll, if it be found that his story was created by art and ingenuity, like the stories of fictitious heroes, he will have to take his place with the host of other demigods whose fancied lives and deeds make up the mythology of the world.
Mycket bra text. Jag tror inte på Gud, faktum är jag faktiskt tycker det är löjligt.
Jag har givetvis förståelse för att andra kan tror på Gud, låt dem göra det, men jag tycker det verkar lite konstigt att människan som har kommit så långt som vi har med teknologi, historia, vetenskap och andra faktum, tror på något som hände för flera tusen år sedan, utan att ens ha sett det själva, med en fantastisk historia, nerskriven i en bok? Vi har ju faktiskt egentligen inte ett uns av äkta bevis för att människan funnits?
------------------
Jag gillar chokladblå himmel.
[Redigerat av OveRRidE den 31 jan 2002]
Christ is supposed to have been a Jew, and his disciples are said to have been Jewish fishermen. His language, and the language of his followers must, therefore, have been Aramaic -- the popular language of Palestine in that age. But the Gospels are written in Greek -- every one of them. Nor were they translated from some other language. Every leading Christian scholar since Erasmus, four hundred years ago, has maintained that they were originally written in Greek. This proves that they were not written by Christ's disciples, or by any of the early Christians. Foreign Gospels, written by unknown men, in a foreign tongue, several generations after the death of those who are supposed to have known the facts -- such is the evidence relied upon to prove that Jesus lived.
------------------
[Redigerat av OveRRidE den 31 jan 2002]
Jag tror att vi vill ha källhänvisning till texter i detta ämne ;)
------------------
Bire > Så som annesophie skrev innan.
------------------