webForumDet fria alternativet

Homosexuella...

Politik & samhälle

90 svar · 1 029 visningar · startad av Per · sida 5 av 5

Frågan, av Per

...vi hade en debatt om homosexuellas rätt att adoptera barn på våran Biologilektion idag. Undrar lite vad Ni här ute på wF tycker om den saken ;) \------------------ \- Per

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 2000229 inlägg

"Skadar samhället!" Jag måste skratta åt påståendet.

Homosexualitet "skadar" inte samhället på något sätt. Kan du, XoroX motivera dig? Det vore intressant att veta på vilket sätt det "skadar", eftersom jag inte alls märkt det.

Att börja påstå att man skulle abortera foster genom att fråga föräldrarna om de vill behålla ett "homobarn" är en rent olämplig ståndpunkt. Man kan inte ha ett samhälle där en grupp ställer upp regler för det "normala" och menar att alla "avvikare/onormala" ska avlägsnas. Är du också för att man i.s.f aborterar foster som lider av olika handikapp? Ska man abortera de som har synnedsättningar, astma, allergier m.m?

En sådan åtgärd kan inte accepteras i ett demokratiskt samhälle. De som vill likrikta allting och målar upp problem som inte finns (att homosexualitet är ett samhällsproblem ex, eller att judar är ett problem för samhället ex) bör väl helt enkelt bilda en egen nation där de kan driva sina idéer om att "alla ska vara lika". Alla kan inte vara lika eller följa en sorts XoroX Standardmall 1A. Världen vore bra mycket fattigare då.

Jag är emot alla som skapar problem av det som inte är problem. Samhället tar som sagt ingen skada av att homosexualitet finns. Däremot skadas det av alla som har en dröm om ett idealsamhälle där alla är lika och inget annorlunda accepteras. Man föds med sin läggning, att blanda in Hitler och dennes antisemitism är att röra ihop det.

Om vi nu ska ha ett idealsamhälle, ska det då se ut på följande sätt:

1. Alla skaffar barn (de som inte gör det "skadar samhället").
2. Det blir en lag på att alla ska gifta sig och skaffa barn.
3. Alla ska använda samma produkter, avvikelser skadar samhället (jag skadar samhället genom att använda Mac t.ex lika mycket som samma samhälle skadas av homosexualiten, d.v.s inte alls).
4. De som inte passar in i denna idealvärld måste aborteras eller tvångsanpassas.
5. Alla måste övertygas om att allt som inte följer Mall 1A är "farligt" och måste undvikas. Har regeringen bestämt att alla ska ha blå jackor tar samhället skada om jag har en röd t.ex.
6. Man får bara ha sex för att avla fram barn. Samhället går under om ett barn inte skapas vid detta tillfälle.
7. Det är farligt för idealsamhället om andra åsikter än regimens får förekomma.

Som sagt: anser man att "homosexualitet skadar" och målar upp denna företeelse som något "farligt" bör man vara konsekvent, d.v.s motarbeta allt som inte följer standardmallen.

Jag upprepar nämligen: läggningen föds man med. Däremot föds man inte med åsikter. De som upprepar att läggningen "skapas" på ett eller annat sätt istället för att vara medfödd borde läsa Illustrerad Vetenskap Nr 3 1993. Där finns en intressant artikel i ämnet med rubriken:

"Hjärnforskare förklarar mäns sexuella beteende"

Jag citerar en del ur artikeln:

"I årtionden har läkare och psykologer försökt hitta orsaken till att EN DEL (märk väl, EN DEL) människor förälskar sig i individer av samma kön. Nu har en amerikansk biolog bidragit med en kontroversiell undersökning. Den pekar på att det är skillnad på homosexuella och heterosexuella mäns hjärnor."

"Hos de homosexuella männen fann han (forskaren Simon LeVay) att en av de fyra cellgrupperingarna, nämligen INAH 3, i högre grad påminde om förhållandena hos kvinnor än hos heterosexuella män. Samma område hos heterosexuella män var i genomsnitt dubbelt så stort."

I artikeln finns en bild på hypotalamus hos en heterosexuell och en homosexuell som tydligt visar skillnaden i celltätheten. Hypotalamus styr det sexuella beteendet och hos de homosexuella liknar det som nämnts kvinnornas motsvarighet. Det finns även andra undersökningar som riktat in sig på hjärnans ämnesomsättning.

Det är helt klart att läggningen är medfödd och styrs av hypotalamus. Det går helt enkelt inte att "göra om" en äkta heterosexuell person till homosexuell eller vice versa. De som "blir homosexuella" efter att ha levt i heterosexuella förhållanden har alltid haft den läggningen, även om den förtryckts av olika skäl. Ett av dem kan vara den dröm om idealsamhället som en del har.

Maximalt 10 % är homosexuella, vilket innebär att 90 % är heterosexuella. Detta betyder att samhället inte på något sätt tar skada eller påverkas i negativ riktning av detta antal. Tittar man på den ökande folkmängden på jorden står det klart att barnafödandet är tillräckligt. Man behöver inte förfasa sig över att 10 % har en annan läggning eller att en del heterosexuella tyvärr drabbas av sterilitet.

Är man rädd om de s.k "kärnfamiljerna" kan man lugna ner sig. De flesta skaffar barn och familj. Alla som inte gör det, oavsett läggning (det finns heterosexuella som är ungkarlar eller ensamstående kvinnor etc) hotar inte på något sätt samhället heller. Att mena att det ideala är att alla skaffar barn innebär återigen en kollektivistisk samhällssyn av den olämpliga typen: "alla ska göra detta, de som inte gör det måste bekämpas - alla ska vara lika".

Nej, ta upp de samhällsproblem som skapas av våldsgrupperingar m.m istället för att skapa ett problem som inte finns (genom att t.ex kalla homosexuella för ett problem).

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

STOPP!

Trodde debatten handlade om adoptioner... men nu verkar det spåra ur helt i och med XoroX och Ilyushin inlägg. Varför inte starta en ny tråd angående homosexuellas rätt att vara eller inte vara. På så sätt kan vi fortsätta en objektiv diskussion angående adoptioner...

Det är ju det här som är så typiskt en debatt kring minoritetsgrupper i samhället - det ska landa på helt andra grunder än vad det handlade om från början :(

[Redigerat av PeW den 04 dec 2000]

.

Medlem sedan aug. 2000543 inlägg

Men Ilyushin svarade bara på Xorox inlägg, tror inte att det var någon annan än Xorox isf som inte tänkte på vad ämnet egentligen var...

------------------
It were much better that a sentient being should never have existed,
than that it should have existed only to endure unmitigated misery.
//Percy Bysshe Shelley (1792-1822)

mirxa
Med risk för att anklagas för personangrepp, utpekande m.m.. ? :

Angrepp från fanatiska personer måste bekämpas hårt. Man måste straffa de som begår brott p.g.a hudfärg, läggning m.m hårt. Samhället måste tydligt visa att hets, fanatiska brott m.m är oacceptabelt och leder till stränga straff.

Så vill jag påstå att det tillför debatten en skev bild från hur många motståndare är, plus att det inte har med debattämnet att göra. :( Bara för att man är emot en grej, behöver man inte passa in i beskrivningen ovan. Man kan vara emot en sak utan att ha diskriminerande tankar / handlande. Vidare så förvrängdes det som var sagt i andra inlägg.

Medlem sedan apr. 2000642 inlägg

Jag finner det högst osannolikt att homosexualitet är ärftligt eller genetiskt.

Om vi antar att homosexualitet är genetiskt ärftligt.

Då har vi att homosexuella personer förmodligen får färre barn än genomsnittet, pga.. ja ni vet :), och att färre barn alltså får generna som styr sexualiteten i den riktningen.

Följden av detta är att homosexuella egenskaper borde "dö ut"... det gör de ju emellertid inte. Alltså är homosexualitet förmodligen inte genetiskt.

Det konstiga är att homosexualitet finns i alla kulturer, mer eller mindre accepterat. Det som är ändå konstigare är att homosexualitet även finns bland många djur, bla apor.

Detta skulle i sin tur kunna antyda att homosexualitet finns i den genetiska koden trots allt.

detta är bara mina personliga funderingar och åsikter... vad finns det för forskning på området nuförtiden?

------------------
PeterSign v 2.3.36

Nej nej, är väl inget anklagande, inte vara orolig...Jo, förstår vad du menar tror jag. Jag kan bara tala för mig själv när jag säger att jag inte läser in att alla motståndare är såna, det verkade snarare vara bara ett svar/åsikt gällande XoroX inlägg som jag tycker var aningen missriktat i den här diskussionen, det är dock svårt att låta sådana inlägg förbli obesvarade.

Peter_B, är iofs inte så jätteinsatt i forskning angående ämnet, men lite (märk väl lite) tror jag mig veta om genetik :).
För att få en egenskap -i detta fall "egenskapen" homosexualitet- bör den genetiska informationen komma från två människor (föräldrarna) ...eller i vissa fall räcker det med att den ena bär på det, det kan vara en latent (ickeaktiv) gen som plötsligt blir aktiv, kanske bär alltså bägge föräldrarna på den latenta genen (som därmed inte har haft någon synlig effekt på dem) och barnet får därmed större chans att utveckla den egenskap som genen tillför.

Så..att homosexualitet inte skulle vara ärftligt pg a att de inte skaffar särskilt många barn=att generna därmed dör ut tror jag inte är ett argument som håller :).

------------------

Bör dock tillägga att jag tror inte att homosexualitet iofs är ärftligt på det sättet att man automatiskt får homosexuella barn om man själv är homosexuell, men jag tror att det är medfött iaf, sen vad det beror på vet jag inte.

------------------

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Jag måste bara säga att jag är emot.

Jag anser att ett barn behöver både en mamma och en pappa. Så är det bara! Jag hade tyckt att det hade varit jobbigt att inte ha en av dem. Jag tycker att man som barn behöver höra åsikter och känna känslor från både en mamma och en pappa.

Att ett adopterat barn antagligen oftast blir "mer älskat" pga föräldrarna då verkligen har kämpat för att få ett barn eller nåt liknande är ju ett sätt att se på saken.
Men jag har ju förstått från mina adopterade vänner (hur lät det då? ;) ) att det har oftast varit en tung uppväxt med mobbing och sånt. Med mobbing och massa andra tunga frågor i huvudet så tycker jag att det är ogenomtänkt och egoistiskt av ett homosexuellt par att adoptera.Jag försvarar verkligen inte några som mobbar men jag menar att mobbare har alltid funnits och kommer antagligen alltid att finnas.

Det här blev lite konstigt och rörigt men poängen är den att jag aldrig skulle vilja utsätta någon för onödigt lidande. Även om barnet kanske får det mycket värre i t.ex Ryssland så får ju barnet sina egna värderingar om vad som är bra och dåligt.

Jag tycker som nån skrev tidigare att man istället ska utveckla systemet för "normala" som vill adoptera...

Måste bara tillägga att jag inte har något emot adopterade eller homosexuella...även om jag kanske tycker att det känns lite konstigt när två killar står brevid mig och hånglar. Bisexuella tjejer däremot...*mums* :e

Medlem sedan jan. 2000229 inlägg

Ja, barnen måste ha både och, så jag föreslår att vi tvångsadopterar alla barn som föds utan känd pappa, eller som drabbas av skilsmässa i unga år. Då har vi åtgärdat alla problem med bristande förebilder:-)

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Vid en skiljsmässa så är det ju ganska ovanligt att den ena föräldern får besöksförbud.
Plus att om barnet föds utan känd pappa så kanske mamman träffar en annan man som "halv-adopterar" barnet eller så får barnet leva med bara en förälder och det är ju trist. Men att organisera ett "konstigt" föräldraskap tycker jag känns fel och ogenomtänkt...om man tänker på barnet.

Tycker det var ganska fult skrivet faktiskt...

455 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
246 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
322 ms — ändringar (db)