En ung man i det gamla vilda västern ville bli världens snabbaste, levande, revovlverman.
Då han satt i saloonen en kväll, fick han syn på en gammal gråskäggig man, som hade rykte om sig att ha varit den bästa revolvermannen under sin tid. Ynglingen gick fram till den äldre mannen, och berättade om sin dröm. Den gamle legenden tog sig en ordentlig titt på honom, från huvud till tå, och sade "Jag har ett förslag som lär hjälpa."
"Berätta, berätta!" uppmanade den unge mannen.
"Låt hölstret hänga ner mer över det ena benet."
"Kommer det göra mig bättre och snabbare?"
"Det kan du ge dig på." sade den gamle mannen.
Ynglingen följde den gamle mannens råd, drog sedan sin revolver och sköt pricksäkert av pianospelaren hans fluga. "Wow! Det där hjälpte verkligen! Har du några fler förslag?"
"Ja, om du skär en skåra i toppen av hölstret, där hanen annars stöter emot, så kommer revolvern glida ut mycket lättare."
"Det kan du ge dig på."
Åter följde den unge mannen gamlingens råd, och blixtsnabbt drog han sedan sin revolver och sköt av pianospelarens ena manschettknapp. "Du har verkligen givit mig bra råd! Har nu något mer du kan dela med dig av?"
"Bara en sak till", svarade gamlingen. "Ta den där kaggen med vapenfett därborta, och gnid in det över hela din revolver."
Killen tvekade inte, utan började genast gnida in fett över revolvermynningen.
"Nej, nej, smörj in hela revolvern, kolv och allt." uppmande den gamle mannen.
"Sannolikt inte, men när Wyatt Earp har slutat spela piano därborta, så kommer han trycka upp den där revolvern i arslet på dig, och nu kommer det inte göra lika ont."