Lokförarutbildning!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rex
    Medlem
    • 2008-04-14
    • 12

"dödmansgrepp" ...vad gör man om man behöver gå på toa? eller sträcka på benen?
    jag tänker på längre sträckor som godstågen kör, kan man ta med sig kompisar till förarhytten ?

Comment

• JoakimE
      Medlem
      • 2000-02-12
      • 1190

Originally posted by Micke_xyz
      Det är en slags pedal som ska hållas i ett mellanläge. Är den inte i mellanläget en viss tid, vi snackar tiotals sekunder, så antar jag att det först larmar och sedan bromsar tåget.
      4-5 sekunder innan det larmar, sen ytterligare 5-6 sekunder innan nödbromsen går till, dvs totalt ca 10 sekunder från det att greppet blir felaktigt tills nödbromsen går till.

rex, toa får man gå på när tåget står still helt enkelt, välja sina tillfällen, är det tvärakut är det helt enkelt bara att stanna, med alla komplikationer som det medföljer..

ewenson.se - själlöst

Comment

• rex
        Medlem
        • 2008-04-14
        • 12

vad menar du för konsekvenser? ser "ledningscentralen" att jag har stannat?
        får man inte kramp i benet av att hålla det i ett visst läge hela tiden? blodcirkulationen...

är inte spakarna, reglage, panelen, klibbiga..?
        hur är stolarna? är de som kontorstolar?
        vem fyller på spolarvätskan?

finns det "lok-stereo" , får man använda egen cd-spelare?

är det vanligt att man pissar i flaska?
        sitter biljettkontrollanten med i förarhytten?
        Last edited by rex; 2008-04-17, 18:59.

Comment

• JoakimE
          Medlem
          • 2000-02-12
          • 1190

Originally posted by rex
          Ser gör dom väl, men inte direkt. Konsekvenser innebär att man skall ringa och meddela, om man stannar oväntat, för att undvika köbildning bakom..

Originally posted by rex
          får man inte kramp i benet av att hålla det i ett visst läge hela tiden? blodcirkulationen...
          De flesta av oss har två ben att variera mellan, blir man less finns det på vissa fordon även ett handhållet säkerhetsgrepp.

Originally posted by rex
          är inte spakarna, reglage, panelen, klibbiga..?
          Inte direkt så att man tänker på det, näe..
          Originally posted by rex
          hur är stolarna? är de som kontorstolar?
          Helt okaj, finns en halv biljard inställningsmöjligheter, man lessnar på att ens försöka efter ett tag, och hafsar till något som liknar bekvämt, går trots allt att ändra när man känner för det..
          Originally posted by rex
          vem fyller på spolarvätskan?
          Verkstadspersonal, generellt, i varje fall vad jag vet..
          Originally posted by rex
          finns det "lok-stereo" , får man använda egen cd-spelare?
          Vissa fordon har en bilstereo monterad, men inte jättevanligt, man skall däremot kunna höra alla andra fina små ljud som finns i hytten, massor av pip och sånt att hålla efter, så inte direkt lämpligt att lyssna på musik i för hög volym..

Originally posted by rex
          är det vanligt att man pissar i flaska?
          Aldrig reflekterat över det, utan man ser helt enkelt till att göra sina behov där det finns möjlighet till det, annars stannar man..
          Originally posted by rex
          sitter biljettkontrollanten med i förarhytten?
          När dom är klara, och vill småprata, kanske, fast det får dom egentligen inte..
          Finns vissa fordon, typ litt Y1 där man antingen har biljettkontrollant med sig i hytten, eller säljer biljetter själv. Dock är det en rätt begränsad mängd sådana i trafik, så knappast jättevanligt..

ewenson.se - själlöst

Comment

• rex
            Medlem
            • 2008-04-14
            • 12

"Ser gör dom väl, men inte direkt. Konsekvenser innebär att man skall ringa och meddela, om man stannar oväntat, för att undvika köbildning bakom.."

om det blir köbildning, då måste det betyda att "centralen" vet att ett tåg framför har stannat... har sett "Runaway train"... eller finns det ett automatiskt varningssystem, som beräknar avstånd, är det inte läskigt med mötande tåg..inann man ser att de kör på paralellspår,

Comment

• tydal
              Medlem
              • 2003-06-19
              • 3788

På järnvägen använder man ett signalsystem som indelas i signalsträckor. En signalsträcka är sträckan från en signal till nästa. På en signalsträcka kan det bara förekomma ett tåg, för när ett tåg är där blir det automatiskt rött i alla signaler som leder in till sträckan. När en signalsträcka är fri går det bara att ge grönt in från ett håll.

Signalsträckorna är av varierande längd beroende på hur tätt man vill köra tågen. Exempelvis är de väldigt korta mellan Stockholm C och Stockholm S (några hundra meter) medan de kan vara flera mil på andra sträckor.

Normalt på sträckor där tågen kör 200 km/h är de mellan 2 och 3 kilometer, för eftersom tågen har så långa bromssträckor i de hastigheterna kan man inte köra tätare.

Driftledningscentralen, eller "fjärren" som vi kallar det, kan bara se på vilken signalsträcka ett tåg befinner sig. Så om man har stannat kan de bara märka det på att man har befunnit sig på samma signalsträcka för länge. Men vad som är för länge är ju relativt, så som förare måste man alltid höra av sig i det läget.

Comment

• rex
                Medlem
                • 2008-04-14
                • 12

tack Joakim och tydal, ni är väldigt pålästa!

Comment

• tydal
                  Medlem
                  • 2003-06-19
                  • 3788

Jag jobbar med att utbilda lokförare, så jag ska vara påläst :-)

Comment

• JoakimE
                    Medlem
                    • 2000-02-12
                    • 1190

Och jag är snart (teorimässigt sett) färdigutbildad lokförare, dvs det är nu jag kan saker och ting..

ewenson.se - själlöst

Comment

• Linnean
                      Medlem
                      • 2008-01-17
                      • 18

Hej igen!
                      Jag har en fråga som kanske du Tydal kan svara på.
                      Vad finns det för möjligheter att vidareutbilda sig inom SJ? Jag tänker till exempel på dig som ju måste ha avancerat från "vanlig" lokförare till utbildare. Fungerar det som tjänster som läggs ut internt, med tillhörande utbildning?
                      Det vore intressant att veta!

Comment

• tydal
                        Medlem
                        • 2003-06-19
                        • 3788

Ja, min befattning är instruktionsförare och det är en intern vidareutbildning man går. Den är på 5 veckor (mer ATC, broms, ellära och pedagogik) och sedan 1-2 veckor till per fordonstyp.

Man kan också vidareutbilda sig till tekniskt driftstöd, dvs att man jobbar på "supporten" som förarna ringer till när de har problem med tågen. Eller fordonsledare, som bestämmer vilka fordon som ska gå i vilket tåg.

Sen kan man ju även söka till chef/arbetsledare om man känner för det.

Själv har jag varit lokförare sen 2002, instruktionsförare sen 2004 och så var jag tekniskt driftstöd och fordonsledare 2003-2007.

Comment

• Auric
                          Medlem
                          • 2007-10-11
                          • 346

Förbi laholm (dvs från Göteborg till Helsingör) går det tåg som ser ut som gigantiska gråa maskar som är raskt avkapade därfram och därbak, loken ser altså ut presis som vagnarna (ska se om jag kan hitta en bild.)
                          Vad kallas den modellen?

Comment

• Auric
                            Medlem
                            • 2007-10-11
                            • 346

jag hittade en bild!

Comment

• Phorpher
                              Medlem
                              • 2000-02-08
                              • 2059

X31-ET kanske: http://www.bildrallaren.com/Sverige/...-ET-info.shtml

Comment

• tydal
                                Medlem
                                • 2003-06-19
                                • 3788

Jo, det är X31. De får gå i max 180 km/h. De har inget lok, utan motorerna är inbyggda i vagnarna (så kallad motorvagn).

Comment

Working...