De s.k. "Muhammed-kariktatyrerna"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Axel
    Medlem
    • 2000-08-09
    • 1194

Själva bilderna i tidningen: (översatta till engelska)

Bilder som hävdats komma från tidningen (Bl.a. i BBC World), men som inte har det ursprunget:

Axel Veibäck - AxelWeb

Comment

• Rikard
      Medlem
      Älgen
      • 1999-12-03
      • 8623

Jag tror inte vi skapar mer fred i världen genom att bemöta oliktänkande med sarkasm, ironi och raljerande.
      jobbskatteavdrag.se

Comment

• Kapten Haddock
        Medlem
        • 2006-01-04
        • 643

Jag tror att det är igenom att röra i grytan som vi får världen att gå framåt.

Comment

• OveRRidE
          Medlem
          • 2001-02-05
          • 8509

Originally posted by Rikard
          Jag tror inte vi skapar mer fred i världen genom att bemöta oliktänkande med sarkasm, ironi och raljerande.
          Men det gör vi genom att se på när regeringar böjer sig under bombhot på grund av petitesser?
          http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

Comment

• Rikard
            Medlem
            Älgen
            • 1999-12-03
            • 8623

Utmärkt uttalande.

[citat=Yvonne Ruwaida]Att visa upp Muhammedbilder gör ingen nytta, försvarar inga mänskliga rättigheter och är inget viktigt inlägg i en pågående debatt, utan en provokation.
            Jag är den förste som står upp för att yttrandefriheten ska försvaras. Att visa Muhammedbilder kan inte förbjudas.
            Däremot kan stats- och regeringschefer, precis som den gode läraren, visa tydligt vad de tycker om en sådan onödig provokation.[/citat]
            jobbskatteavdrag.se

Comment

• Kapten Haddock
              Medlem
              • 2006-01-04
              • 643

Det gjorde inte Fader Ted heller! Eller Life of Brian eller the Holy Grail.

Det faktum att det är så mycket liv om detta tycker jag rättfärdigade provokationen. Precis som allt annat provocerade gamla förlegade normer förut och fick samhället att gå framåt.

Comment

• kobranturre
                Medlem
                • 2004-05-01
                • 602

Nej, du har fel! Allt skulle ha vart perfekt om t.ex. Rosa Parks bara skulle ha rest sig och hållt tyst. Istället förolämpade hon den vita karln och på så sätt även den vita nationen.
                Last edited by kobranturre; 2006-02-02, 19:13.
                Diplomati är konsten att be någon att dra åt skogen på ett sånt sätt att han ser fram emot resan.

Comment

• greggan
                  Medlem
                  • 2004-01-30
                  • 601

Min ideologi: Provocera mera.

Det är klart att det är onödigt att visa bilder på det viset men samtidigt visar det ju hur fel dom resonerar. Man måste ju kunna vara öppen åt båda hållen. Istället för att hota danskarna så kan dom väl göra ironiska bilder av jesus, nåt kristet eller västerlänningar eller kanske bara nånting om danskar. Eller bara inte bry sig?

Det handlar om att man ritat av en man(?) som inte existerar som folk ser upp till och som skapar förtryck bland folket... Dom kanske borde ta åt sig lite av detta istället för att bara bli sura?
                  Bilden med de två kvinnorna med burkor (stavning?) och mohammed i mitten censurerad är gryyyyymt bra!!! Den har ju ett tydligt budskap och det är något dom borde ta åt sig och använda positivt istället!

Rätta mig om jag har fel.
                  /greggan greggan

Comment

• Poffe
                    Medlem
                    • 2002-04-13
                    • 2935

Originally posted by OveRRidE
                    Med risk för verbala represalier, min åsikt.
                    Det bästa jag läst på länge, håller med till 100%!

Stryp alla pengar och annat som vi bistår med tills de fattar att det finns fler i världen och att de måste acceptera andra människor som jämlikar även fast vi har olika kön, sexualitet och religioner. Om de nu är så mycket bättre än alla andra kan de väll för fan klara sig själva också utan stöd från resten av världen.

Som en vis man sa tidigare "religionen kommer bli slutet på livet på den här planeten". Undrar vilken religion som kommer stå för detta
                    TWIsM
                    Get Simpsonized!

Comment

• Lizard King
                      Medlem
                      • 2005-12-02
                      • 357

Originally posted by greggan
                      Det är klart att det är onödigt att visa bilder på det viset men samtidigt visar det ju hur fel dom resonerar.
                      Definiera fel. Fel ur din kristna synpunkt? Kan hålla med om att en hel del saker som t.ex. kvinnofrågor mer eller mindre anses som fel ur en human synpunkt, men att de blir upprörda över detta är ju en annan sak.

Man måste ju kunna vara öppen åt båda hållen. Istället för att hota danskarna så kan dom väl göra ironiska bilder av jesus, nåt kristet eller västerlänningar eller kanske bara nånting om danskar. Eller bara inte bry sig?
                      Jesus är väl ändå en slags profet inom Islam, rätta mig om jag har fel, vilket då skulle göra att de smädar sin egen religion, vilket iallafall jag skulle se som mycket konstigt.

Det handlar om att man ritat av en man(?) som inte existerar som folk ser upp till och som skapar förtryck bland folket... Dom kanske borde ta åt sig lite av detta istället för att bara bli sura?
                      Det handlar om att man har ritat av det/dem en del muslimer lever för/efter. Och dom tar ju åt sig av det ...

Bilden med de två kvinnorna med burkor (stavning?) och mohammed i mitten censurerad är gryyyyymt bra!!! Den har ju ett tydligt budskap och det är något dom borde ta åt sig och använda positivt istället!
                      Rättstavat. Och så, igen; budskapet skiter dom i, dom har redan budskapen klara för sig.

Man har avbildat Mohammed, en man man inte får avbilda helt enkelt.

En sak jag dock finner lite smålustig är hur man kan få ge personer Mohammed som namn. Detta resulterar ju i att man faktiskt får en bild av Mohammed, även om det inte är Mohammed som profet vi talar om. Så mycket ses ju som synder inom Islam, så finner det som sagt lite lustigt att inte detta gör det ...
                      Mistook for aspiring third world poster children

Comment

• Mr. N.
                        Moderator
                        • 2002-09-23
                        • 3794

Originally posted by Lizard King
                        Just det, och fläsk får man inte äta heller.
                        Varför skulle danskarna rätta sig efter en religion som de inte tror på?
                        Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
                        Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

Comment

• Poffe
                          Medlem
                          • 2002-04-13
                          • 2935

Originally posted by Lizard King
                          Varför får man inte det?
                          TWIsM
                          Get Simpsonized!

Comment

• Lizard King
                            Medlem
                            • 2005-12-02
                            • 357

Originally posted by Mr. N.
                            Just det, och fläsk får man inte äta heller.
                            Varför skulle danskarna rätta sig efter en religion som de inte tror på?
                            Exakt var säger jag att jag tycker de ska göra det?

Varför får man inte det?
                            För att Muhammed är helig, och det finns ingen bild av honom när han levde och därför ska man inte hitta på något ur egen fantasi, som kan förvirra och ge folk en felaktig bild av Muhammed.

Comment

• Poffe
                              Medlem
                              • 2002-04-13
                              • 2935

Men det går bra att rita Gud utan att kristna hotar med terror och mord...

Säger för mig en hel del om hur dessa männiksor är funtade... (läs idioter med storhetsvansinne)
                              TWIsM
                              Get Simpsonized!

Comment

• Lizard King
                                Medlem
                                • 2005-12-02
                                • 357

Visa mig gärna en avbildning av Gud.

Comment

Working...