"Har du cigg?"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rufus
    Medlem
    • 2004-03-18
    • 312

"Har du cigg?"

Ibland så blir jag förvånad över hur långt människor kan gå av tristess ibland.
    Idag var jag och mina vänner och köpte lite godsaker på en billig butik som ligger i ett relativt ökänt område. Vi skulle ta en sväng om en pizzeria också eftersom vänstertecknad bestämt ville ha en calzone i magen.
    Självklart tog vi den närmaste pizzerian och den kortaste vägen. Pizzerian ligger i nämnda område och vägen går rakt igenom.

På vägen när vi går och småpratar om det vi pratar om så ser vi ett litet gäng ungdomar med ursprung någonstans i mellanöstern.
    En av dem leker med en cykel medans resten sitter vid en bänk och småpratar om det de pratar om. Vi var ungefär lika många och personerna var kanske ett år yngre eller så.

När vi gick förbi killen med cykeln så ställer han sig bredvid oss och säger; "Har du cigg?" med ett aningens hånfullt tonfall. Vi är nämligen inte de typerna som ser ut att ha cigg med oss.
    Artigt men nervöst nog svarade en av oss ganska lågmält med ett "Nej, tyvärr.". Nämnda person bor i detta området.
    Rop och buanden bryter nu ut från den lilla skaran på bänken; "Ey, svenne, vad vill du?" och saker som "Kör in cykeln i honom, Yassar!" .
    Detta var precis vad den unge mannen som jag antar heter Yassar gjorde. Han drog bort en bit, tog lite fart och körde in cykeln i min gode vän.
    Nu kanske inte det bästa att göra i den här situationen är att tända till, men, enligt mig med all rätt, så gjorde min vän det. Han undrade helt enkelt vad Yassar hade för problem, i ett bryskt tonfall. Killen går fram och ställer sig ett par tre centimeter ifrån min vän. Där väntar han i ett par sekunder tills min vän vänder sig om för att gå.
    *smock!*
    Yassar slår till min kompis på kinden.

Nu hettar min vän till rejält, och vi blir tvungna att övertala honom och dra honom med oss för att inte ett bråk skulle urarta.
    Vi går till pizzerian för att hämta calzonen. När vi står och väntar på att den ska bli klar så kommer ett lite större gäng av killarna vi just sett med mord i blicken emot oss.
    Som tur är för oss så sitter på pizzerians uteservering en mc-knutte som troligtvis är rasist. Han är byggd precis som man tänker sig en knutte, 1.60 meter muskler på längden och bredden med tatueringar överallt.
    Det lilla gänget hejdar sig något även om de inte verkar bry sig om knuttens grymtningar. Vi klarade oss undan med liv och lem samt en calzone i behåll. Jag tror att knutten spelade ganska stor roll i faktumet att inget bråk urartade vid pizzerian heller.

Jag vill också säga att jag inte har mycket till övers för varken s.k "white power" eller "black power".

Vad jag undrar nu är;
    Finns det något sätt att stoppa hatet?
    Våld föder våld, det är inte mer med saken. Min vän var förbannad kanske en timme efteråt. Faktum är att praktiskt taget alla i nämnda område är indelade i två gäng efter sin hudfärg. Vissa av individerna i gängen är som tagna från en Spike Lee-film.

Hur kan man stoppa hatet?

En annan sak jag funderat på är om man skulle ha haft ett cigarettpaket redo när killen frågade, och vad han gjort om man skulle gett honom det.

Vad tycker ni?
    Om man ska göra något åt saken, vad ska man göra?
  • tronez
    Medlem
    • 2001-07-04
    • 657

Riktigt tråkigt sånt där, och finns det något svar?

det är väl inte bara hat som utlöser sånt, det finns vissa som endast är ute efter bråk.

Tex:

En polare till mig satt utanför en krog på en sten, när en svensk kille kom fram till han helt plötsligt och sa åt han att han inte fick sitta där,

Ok , säger min polaren och reser sig, varpå killen säger att där får du inte stå, sen sopar han till honom rätt på näsan så näsbenet knäcks. Likaså i din berättelse, helt utan anledning.

Det är förjävligt att man ska vara rädd bara för man är ute en sväng, jag är inte direkt liten, men undermedvetet tar jag nog en liten omväg när jag ser att det står en grupp människor, oavsett ras, som jag anser att de inte är att lita på.

Jag, personligen har aldrig blivit slagen, inte heller har jag någonsin slagit nån. Jag vet när det är dags att gå därifrån, men tyvärr finns det ju såna som inte vet det å åker på en snyting. Dock skulle jag inte tveka om jag blir överfallen, men det kommer troligtvis aldrig hända att jag startar ett bråk, hur full jag än må vara.

[citat]En annan sak jag funderat på är om man skulle ha haft ett cigarettpaket redo när killen frågade, och vad han gjort om man skulle gett honom det.[/citat]

Det kan man ju fråga sig, men som jag tolkade det så var de nog bara ute efter bråk. Din kompis säger ju nej, tyvärr, å de reagerar på det viset. Mycket tveksam till att det skulle förändrat situationen, men allt är möjligt...

För att svara på din andra fråga, så tror jag personligen att det inte är möjligt att stoppa denna typ av hat, lr idioti är kanske det rätta ordet.

Tråkigt hursomhelst

Comment

• magnusfernstrom
      Medlem
      • 2003-03-17
      • 2184

Sånt här blir man så jävla irriterad på. Jag tycker det är så jävla otacksamt av dessa personer som antagligen var ett par socialbidragstagare som flyttat hit av någon anledning som bara söker bråk, nu ska jag inte dra alla över en kant, men kan det ha varit zigenare. Jag har träffat trevliga zigenare, men de flesta ska fanimej bryta mot allt som finns som går att bryta.

Får man inte röka på ett ställe ska dom likt förbannat stå där och röka ändå, som ett exempel.

Jaja, jag är inte rasist, det vill jag bara understryka, det är bara mer eller mindre ren fakta jag redögör nu.

Iallafall, stryk är det enda rätta för dessa snorungar vars sysselsättning är att köpa dyra saker, inte göra ett skit och söka bråk. Klart som fan att slynglarna ska ha ett kok stryk, om inte flera.

Slå sönder den förbannade bilen dom skryter med, dra in bidragen, sätt dom i en skola eller på ett jobb så dom gör nytta i samhället och om det behövs, sätt någon civilpolis på övervakning så dom små skitarna inte ska ställa till med mer problem.

Tvinga dom förlåta personerna dom gjort illa genom att samtidigt sitta på knä medans man själv förbereder en cykel eller något dylikt för att köra in i idioternas ryggar.

Ja, jag är ledsen att dom små skitungarna inte fick stryk av rassen, jag hatar rasister, mer än allt annat, men just nu hade det nog varit en fröjd att få se dom få blöda.

Jävla idioter

Ej riktat endast mot zigenare/invandrare, även om det kanske inte framgår i texten, förräns nu...

Du skulle köpt ett paket med cigg och bränt in något i deras pannor!
      Drip, drop ... SLICE!

Comment

• Vimp
        Medlem
        • 2002-07-26
        • 1064

Det här påminner om när jag var i Södertälje och skulle bada vid "Sydpolen".
        Det var ganska lång kö till en sak där, och när jag nästan var framme så kom ett tiotal invandrare som såg ut att vara från mellanöstern och ställde sig framför mig istället för sist i kön som var en bra bit bort.
        Det känns ju inte rikigt rätt för dem som har stått i kön en halvtimme när några hoppar in älngst fram, så jag ber dem ställa sig sist.
        Istället för att dem gör det ställer de sig framför mig och försöker se jätecoola ut.

Sen kommer en av dem och knuffar till mig och säger: "Vad fan vill du svenne?"
        Jag säger återigen att de ska ställa sig sist i kön och då slår han till mig i magen. Alla i kön bara kollar på, men ingen förutom en gammal tant kommer fram och skäller på dem.
        Det slutade iaf med att de gick därifrån, men jag förstår inte varför man måste bruka våld vid en sån löjlig händelse?
        ASP/ASP.NET MVP

Japp, även jag har en blogg

Comment

• His Divine Shadow
          Medlem
          • 2000-09-03
          • 2748

Re: "Har du cigg?"

[citat=Rufus]Vad tycker ni?
          Om man ska göra något åt saken, vad ska man göra? [/citat]

Dom var/är skitstövlar och borde skeppas tillbaka till nu varifrån dom än kom, ser ingen poäng med att ta in sånadära "losers"
          "Those who make their swords into ploughshares will plough for those who didn't"

Yes. As practice. You have to start out learning to believe the little lies.
          "So we can believe the big ones?"
          Yes. Justice. Mercy. Duty. That sort of thing.

Schlock Mercenary | Sluggy Freelance | Positive Atheism | Talkorigins.org
          Kärnkraft är en av dom effektivaste energiformerna

Comment

• Rikard
            Medlem
            Älgen
            • 1999-12-03
            • 8623

Re: "Har du cigg?"

[citat=Rufus]Finns det något sätt att stoppa hatet?[/citat]
            Jag är fullt allvarlig när jag säger ja, med humor. Därmed inte sagt att det är lätt då det handlar om att lära sig att tygla sig - alltid.

En god vän till mig blev utsatt för en liknande grej. En i Norköpings läxläsningsgarde stod utanför filmstaden och slänger ur sig den så härligt aggresiva kommentaren: "Har'u cigg?".
            Min gode vän replikerar direkt: "Har du legg?". En kommentar som totalt ruskade om stämningen och killen börjar, likt en 17-åring i kön på krogen, frenetiskt jaga rätt på den ficka han ska påstå att han har legget i.

Kan man överraska "motståndaren" med en humoristisk och avväpnande kommentar så kan det avvärja hotet snabbt.
            "Vänlig humor" kräver dock viss träning om man inte är van.
            jobbskatteavdrag.se

Comment

• Jymdis
              Medlem
              • 2001-03-01
              • 5637

Betyder "Har du cigg" nånting annat på nåt annat språk eller?
              --------------------
              [email protected]
              www.jymdis.com

Comment

• Dryden
                Medlem
                • 2002-08-03
                • 12245

En gång så var det en svenne som hoppade på en annan svenne i kön till korvkôrren som jag stod te. Det visade sig att han hade bleve förbannad på den andra för att han, tillsammans med mig och min polare, stod och skojade elakt om en skola som vi alla gått på. De slutade med polisanmälan, jag och polaren blev vittnen men rättegången uteblev eftersom "slagskämpen" och offret gjorde upp saken "i godo" (heter det så?).

Sedan rekommenderar jag er alla, ingen nämn - ingen glömd, att hålla ett vårdat språk samt att helt och hållet utelämna sånt som kan tolkas som rasfientlighet.
                Last edited by Dryden; 2004-05-31, 09:34.
                resebloggen # twitter # instagram

Comment

• LeonL
                  Medlem
                  • 2002-12-13
                  • 3175

Ajdå. Det är alltid tråkigt när sådant händer. Att folk inte växer upp.

[citat=magnusfernstrom]dra in bidragen, sätt dom i en skola eller på ett jobb så dom gör nytta i samhället och om det behövs[/citat]Vad syftar du med att dra in bidragen? Menar du att man ska avskaffa socialbidragen? Då ska jag fråga dig; vet du varför just så många invandrare är socialbidragstagare? Du vet antagligen inte det, men nu ska jag berätta för dig.

De flesta invandrare försöker faktiskt få ett jobb, de skulle inte lämna sitt hemland bara för välfärden i Sverige, du anar inte hur lite man kan leva för av att endast gå på socialbidrag. Problemet är dock att om man inte kan det svenska språket tillräckligt bra så är det också förbaskat svårt att få tag på ett jobb här i Sverige. Faktum är att under den tid då dessa invandrare tar socialbidrag försöker de samtidigt lära sig svenska, de sitter alltså inte hemma och tittar på en TV-kanal på sitt eget språk eller något sådant. Men samtisigt måste du förstå att det är många personer som har det svårt för att lära sig svenska, trots att de försöker. I och med detta fastnar de i bidragsträsket.[citat=magnusfernstrom]sätt någon civilpolis på övervakning så dom små skitarna inte ska ställa till med mer problem.[/citat]Det skulle inte bara skapa mer konflikter?

Comment

• Jymdis
                    Medlem
                    • 2001-03-01
                    • 5637

[citat]
                    Faktum är att under den tid då dessa invandrare tar socialbidrag försöker de samtidigt lära sig svenska, de sitter alltså inte hemma och tittar på en TV-kanal på sitt eget språk eller något sådant. Men samtisigt måste du förstå att det är många personer som har det svårt för att lära sig svenska, trots att de försöker. I och med detta fastnar de i bidragsträsket.
                    [/citat]

Jag vet inte riktigt, nog ska det fungera så men det känns som det inte gör det. Det är samma med svenskar, det finns en del som helt enkelt inte vill ha jobb och vill gå på socialbidrag (och andra bidrag).

Angående hur stort socialbidrag så är det exempelvis mer än vad jag har varje månad nu som egen företagare, och jag klarar mig ändå rätt så bra.
                    --------------------
                    [email protected]
                    www.jymdis.com

Comment

• oelbal
                      Medlem
                      • 2001-01-06
                      • 3016

Re: Re: "Har du cigg?"

[citat=His Divine Shadow][citat=Rufus]Vad tycker ni?
                      Om man ska göra något åt saken, vad ska man göra? [/citat]

Dom var/är skitstövlar och borde skeppas tillbaka till nu varifrån dom än kom, ser ingen poäng med att ta in sånadära "losers" [/citat]
                      Min tanke också. Ut med packet...

Comment

• LeonL
                        Medlem
                        • 2002-12-13
                        • 3175

[citat=Jymdis]Jag vet inte riktigt, nog ska det fungera så men det känns som det inte gör det. Det är samma med svenskar, det finns en del som helt enkelt inte vill ha jobb och vill gå på socialbidrag (och andra bidrag).[/citat]Må så vara. Nog finns det folk som bara tar socialbidrag för att de inte vill ha jobb, men det är en minoritet och det är inte alls lika många som man tror.[citat=Jymdis]Angående hur stort socialbidrag så är det exempelvis mer än vad jag har varje månad nu som egen företagare, och jag klarar mig ändå rätt så bra. [/citat]Storleken på socialbidraget är baserat på hur du som person/familj lever. Faktorer som bidrar med högre/lägre bidrag kan exempelvis vara matkostnader, som är väldigt olika. Om du åker buss eller inte, är en annan.

Men vanligtvis så får man bara några hundringar över, efter de nödvändiga kostnaderna. Upptäcker kommunen att du får över pengar, så drar de av en lämplig summa från bidraget.

Comment

• UlfT
                          Medlem
                          • 2001-05-21
                          • 6050

[citat=LeonL][citat=magnusfernstrom]dra in bidragen, sätt dom i en skola eller på ett jobb så dom gör nytta i samhället och om det behövs[/citat]Vad syftar du med att dra in bidragen? Menar du att man ska avskaffa socialbidragen? Då ska jag fråga dig; vet du varför just så många invandrare är socialbidragstagare? Du vet antagligen inte det, men nu ska jag berätta för dig.

De flesta invandrare försöker faktiskt få ett jobb, de skulle inte lämna sitt hemland bara för välfärden i Sverige, du anar inte hur lite man kan leva för av att endast gå på socialbidrag. Problemet är dock att om man inte kan det svenska språket tillräckligt bra så är det också förbaskat svårt att få tag på ett jobb här i Sverige. Faktum är att under den tid då dessa invandrare tar socialbidrag försöker de samtidigt lära sig svenska, de sitter alltså inte hemma och tittar på en TV-kanal på sitt eget språk eller något sådant. Men samtisigt måste du förstå att det är många personer som har det svårt för att lära sig svenska, trots att de försöker. I och med detta fastnar de i bidragsträsket.[/citat]Du tog orden ur Mona Sahlins mun. Jag misstänker att magnusfernstrom syftade enbart på bråkstakarna. Invandrare, liksom alla andra grupper, består ju av individer som alla är på sitt sätt. Nog måste man kunna ställa krav på just de individer som faktiskt ställer till med bråk.
                          "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

• LeonL
                            Medlem
                            • 2002-12-13
                            • 3175

Visst, då sticker vi och ger de ett "kok stryk".

Hur som helst, det här är ett ganska stort problem som vi pratar om.

Comment

• Robban
                              Medlem
                              • 1999-12-04
                              • 2272

[citat=magnusfernstrom]Jag har träffat trevliga zigenare, men de flesta ska fanimej bryta mot allt som finns som går att bryta.[/citat]

Du är inte ett dugg rasistisk, nej.

Ditt inlägg var nog fan det mest rasistiska skitsnack jag läst på länge i detta forum.
                              Robban [email protected]

Comment

Working...