"Har du cigg?"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sorhh
    Medlem
    • 2002-12-08
    • 517

[citat=clarkbones][citat=sorhh]

Men är det något fel med att man får stanna i Sverige av humanitära skäl?

En barnfamilj som vistas i Sverige under minst 4 år får oftast stanna. Vad är det för fel med det? Barn hinner anpassa sig ganska snabbt. Har man bott i Sverige från att man är 5 år till att man är 9 år känns det nog som att man hör hemma här. Det hoppas jag i alla fall att det gör.

[/citat]

Jo, det är fel eftersom den humanitära grunden består i att de rotat sig i Sverige och levt i pyskiskt pressande osäkerhet under dessa år. Hade regering och Migrationsverk istället satsat på att korta handläggningstiderna och avvisa de som inte är flyktingar enligt genevekonventionen hade vi kunnat ta bättre hand om de riktiga flyktingarna.

red: Blårand var snabbare... [/citat]

Clarkbones och blårand, jag håller absolut med om att de måste få avslag tidigare om så är fallet. Som jag sa i samma post så är systemet långt ifrån perfekt.
    Som ni vet kan ju dock väntetiden vara mycket lång vilket resulterar i stor del humanitära flyktingar. Därför står jag fast i att barnfamiljer som nu har varit här så pass lång tid bör få stanna.

Comment

• Web-Tor
      Medlem
      Smurf
      • 2000-11-03
      • 11794

[citat=magnusfernstrom]Som sagt, just dessa skall fanimej ha sitt bidrag indraget. Inte alla. [/citat]Hur vet du att dom har bidrag?
      /Tor
      Jag och mina bilder.

Comment

• Rufus
        Medlem
        • 2004-03-18
        • 312

[citat=Web-Tor][citat=magnusfernstrom]Som sagt, just dessa skall fanimej ha sitt bidrag indraget. Inte alla. [/citat]Hur vet du att dom har bidrag? [/citat]Magnus menar nog att han inte tycker att de förtjänar någon sorts pengar av staten. Eller?

Comment

• SilvioF
          Medlem
          • 2000-06-26
          • 585

[citat=Jymdis][citat]
          Angående hur stort socialbidrag så är det exempelvis mer än vad jag har varje månad nu som egen företagare, och jag klarar mig ändå rätt så bra. [/citat]

Hmm... Du driver inte något vidare framgångsrikt företag förstår jag.

Faktum är att fler svenskar än invandrare lever på socialbidrag. Tyvärr så sitter jag på jobbet just nu och kan inte ge er länkar till den statistik jag grundar mitt uttalande på. Kan visserligen posta dessa någon gång efter midnatt.

Angående det här med att klassas som svensk elelr invandrare så har jag en rolig liten sak att berätta om det där.

På grund av mitt ursprung, italiensk/dansk (född och uppvuxen i sverige), så klassades jag ett tag i början av 1990-talet, i trollhättan, som både blatte (av invandrarna) och svensk/arier av rasisterna/nassarna. Detta var ganska kul eftersom man i stort sett alltid gick säker på stan då man hade beskydd från båda lägren.
          ~~~ www.fumei.net ~~~

Comment

• Jymdis
            Medlem
            • 2001-03-01
            • 5637

SilvioF:

Man brukar säga att det tar ett år innan ett företag börjar gå med vinst, så jag tror inte det är särskilt ovanligt för mig.

Angående att fler svenskar lever på bidrag än invandrare så undrar jag om det är rätt, om man ser procentuellt sett. Missförstå mig inte, självklart ska folk som om dom stannar kvar hemma antagligen blir dödade, torterade eller liknande komma hit och definitivt ha så dom klarar sig här, men ibland undrar jag när jag ser folk som jag vet är socialbidragtagare komma körandes i sin nya BMW eller liknande.

Annars ser jag inte så mycket till vilket ursprung folk är, jag kan prata och umgås med alla. Men när man är på stan så tänker man nog lite extra om det kommer ett gäng ungdomar som är utlänningar än om dom är svenska. Tycker det är synd, för det borde verkligen inte vara så.
            --------------------
            [email protected]
            www.jymdis.com

Comment

• LeonL
              Medlem
              • 2002-12-13
              • 3175

Har jag inte rätt om jag säger att socialbidragstagare inte får äga någon bil?

Comment

• UlfT
                Medlem
                • 2001-05-21
                • 6050

[citat=Jymdis]jag ser folk som jag vet är socialbidragtagare komma körandes i sin nya BMW eller liknande.[/citat]Är detta orsaken till att du tror att socialbidraget är generöst? Det har möjligen inte slagit dig att bidragstagaren kanske jobbar svart? Eller har tillgångar som han inte har redovisat?
                "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

• Nickemannen
                  Moderator
                  • 2000-08-20
                  • 3524

Våld mot våld tand för tand.... det är väl det ända dom förstår. Dom som lever i den världen tyvärr problemet är ju bara att dom har säkert massor av likasinade kompisar så den gamla klyshan "jag vet var du bor" kommer säkerligen in och ställer till en massa problem.

Comment

• obelix
                    Medlem
                    • 2002-09-14
                    • 3722

[citat=LeonL]Har jag inte rätt om jag säger att socialbidragstagare inte får äga någon bil? [/citat]Man får generellt inte äga en bil när man får socialbidrag...

Men man får äga en bil om det är absolut nödvändigt, men då får det inte vara en dyr bil, jag vet inte exakt var gränsen går, men bilen får troligen inte vara värd mer än ca 10 000:-.

Undantaget är om man tex har fåt en bil genom F-kassan, då får bilen vara värd upp till ca 60 000:-, undantaget är även bilar som är ombyggda pga av ett handikapp...

Så "normala" och frisak människor som kör omkring i 100 000:- bilar och får soc-bidrag har något fuffens för sig, eller så äger dom inte bilen officiellt...

Sen än en gång så är inte soc-bidrag någon lyxigt att få, man får så man knappt klarar sig...

Man får tom behålla mer om Kronofogden går in och utmäter lönen ner till deras existensminimun...
                    Don't Pee on My Leg and Tell Me It's Raining

Comment

• Robban
                      Medlem
                      • 1999-12-04
                      • 2272

[citat=oelbal]Lägg av med din äckliga politiska korrekthet.[/citat]

Om jag gör dig äcklad så är jag enbart stolt.
                      Robban [email protected]

Comment

• Robban
                        Medlem
                        • 1999-12-04
                        • 2272

[citat]I alla fall så menar jag inget illa med invandrare eller zigenare, bara att dom kallar oss svennar, varför kan inte jag då kalla dom för zigenare?[/citat]

Det rasistiska låg naturligtvis inte i att du kallade dem zigenare, utan att du påstod att "de flesta ska fanimej bryta mot allt som finns som går att bryta". Vad har du för belägg för sådana påståenden? Någon fakta att visa upp som stödjer ditt påstående?

Förstår i övrigt inte denna strävan att släppa in så få som möjligt i detta landet. Så djävla trångt är det väl ändå inte? Ta in alla som vill komma hit (så länge som de inte har ett brottsregister, såklart), låt dem skaffa sig utbildning och jobb för att sedan bidra till att vår ekonomi växer i stället. Varför skall alltid invandringen ses som en belastning. Gör den till en tillgång i stället.
                        Robban [email protected]

Comment

• solbulle
                          Medlem
                          • 2001-03-12
                          • 4998

Apropå att ordet Zigenare börjar användas, det var då ett attans påhopp mot just Romer, i det första inlägget skrevs det inget om denna folkgrupp, vilka för övrigt är en bra liten grupp i Sverige fortfarande, eller?
                          /solbulle
                          Hemmabio | Spelautomater | The Who

Comment

• magnusfernstrom
                            Medlem
                            • 2003-03-17
                            • 2184

[citat=Rufus]
                            Magnus menar nog att han inte tycker att de förtjänar någon sorts pengar av staten. Eller?
                            [/citat]

Korrekt.
                            Drip, drop ... SLICE!

Comment

• Ingrid
                              Medlem
                              • 1999-12-06
                              • 1851

Re: "Har du cigg?"

[citat=Rufus]
                              En annan sak jag funderat på är om man skulle ha haft ett cigarettpaket redo när killen frågade, och vad han gjort om man skulle gett honom det.

Vad tycker ni?
                              Om man ska göra något åt saken, vad ska man göra? [/citat]

Om jag hade haft "cigg" så hade jag naturligtvis givit människan en "cigg" annars hade jag, om jag blivit påkörd av hans cykel p.g.a att jag inte hade det, gett honom en rejäl smäll på käften....av personliga skäl.
                              Last edited by Ingrid; 2004-05-31, 23:02.
                              Life is the art of drawing sufficient conclusions
                              from insufficient premises. (Samuel Butler)

Comment

• magnusfernstrom
                                Medlem
                                • 2003-03-17
                                • 2184

Jag använde inte ordet zigenare som ett gemensamt ord för alla invandrare, bara det att jag ofta råkar ut för trubbel med dessa, och sist var det ett gäng som rökte inne på tågstationen fast en mycket synlig skylt hängde precis framför dom. Jag sade då till dom ett antal gånger att man faktiskt inte fick röka här inne och att dom kunde gå ut och göra det då det kan finnas personer här inne som inte tål rök. Efter att damen som rökte kommer fram till mig, ser mig argt i ögonen och klämmer fram "VAD SÄGER DU?" blev jag lite arg och sade än en gång att om hon hade brytt sig att titta på skylten som hängde 5 meter från henne hade hon vetat att hon inte fått röka inomhus (vilket man bör fatta ändå).

Efter lite tjafs gick hon ut, jag bad om ursäkt till hennes man om jag lät otrevlig och att jag inte var arg på dom men att andra kunde blivit det då andra faktiskt kan ta skada av rök.

Alltså, sist jag "tjafsade" med någon var det zigenare, så jag tog detta som ett exempel. Och jag har många gånger upplevt detta att dom - kanske p.g.a deras kultur - är så himla nonchalanta.

Så upplever jag det, jag drar inte alla över en kant, men det känns bara lite så, och som sagt jag skrev inlägget i all hast då jag var upprörd.
                                Drip, drop ... SLICE!

Comment

Working...