"Har du cigg?"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koplik
    Medlem
    • 2001-07-31
    • 826

Måste flika in och säga att det är ett läskigt samhälle vi lever i idag, jag anser att de personer som muckar bråk bara för att få slåss har en allvarlig störning i hjärnan.
    Det här väl inte till mänskligheten att bråka utan ett syfte, det här inte heller till djurens primala värld att bråka utan syfte, utan det är något nytt som kommit fram, att bevara något slags mentalt revir "Alla som tittar på mig hotar mig, därmed måste jag spöa dom" eller att man enbart befinner sig på en plats dom går förbi. Nä, jag fattar inte det här.

Jag har varit med i ett antal bråk under mina ungdomsbråk och jag anser att jag (eller de jag umgicks med) aldrig var orsaken till att bråket startade.

En gång så var jag och ett par vänner på ett badställe utanför Sävja där vi hade väldigt trevligt tills det otrevliga började.
    2 icke-svenskar dök upp på platsen (som var väldigt liten, en liten brygga bara) dom sa inte så mycket utan kallpratade mest då dom frågade var vi kom ifrån och vad vi gjorde.
    Jag anade ont uppsåt så jag klädde på mig och slutade bada, dock fortsatte vännerna att ha roligt.

Efter ungefär 30 minuter av skoj så tyckte vi att de 2 främmande människorna började ställa lite för privata frågor som "Vad bor ni på för gata?" och liknande frågor. Vi svarade dock inte längre utan skulle gå därifrån. Då tar den yngre pojken (som vi antog var den andres lillebror med tanke på hans låga ålder) och kastar en tänd cigarett på min väns rygg som bränner till ordentligt. Vi som är 4 st skriker till och undrar vad i helvete han håller på med. Då gräver den äldre killen lite i buskarna och därefter rusar han fram till oss och börjar slita i en polare och skrika skällsord.
    Vi tittar på varandra flera gånger nervöst och väntar på att en av oss ska slå det första slaget så vi andra vågar ge oss på dom.
    Dock tar ingen av oss modet till oss att göra det så efter en 10 minuter lyckas vi ta oss därifrån. Men när mina vänner cyklar bort i all hast så håller jag mig kvar, full av ånger och ilska för att vi springer iväg som hundar när vi betydligt skulle övermannat dom. Jag sitter på min cykel och lyfter min knutna hand i ilska samtidigt som tusentals tankar far genom huvudet, jag blir dock stoppad av att den äldre killen tar stryptag runt min hals och utmanar mig.
    Jag tar en lång funderare på hur jag skulle kunna ta ner båda, men ger mig och tar istället och avviker därifrån fort.

Av alla de slagsmål som jag hamnat i så var det här det mest seriösa och det jag ångrar mest. Varför slog vi inte tillbaka, vi var 4 st, vi hade lätt kunnat sparka dom i skrevet och dumpat dom i vattnet och därefter cyklat därifrån skrattande istället för det scenario som utspelade sig.
    Jag vet dock inte vad jag hade tänkt i efterhand då, eller vad som hade hänt under slagsmålet, vi antog att dom hade en gömd kniv eller annat vapen, om vi skulle börjat slåss och fasat för att deras presumtiva vapen hade hamnat i någon av oss, hade vi inte då svingat nävarna tills vi inte orkade mer? Våld föder ju våld, om vi inte ser till att dom inte kan röra sig mer innan vi vänder ryggen till så är det ju lungt.

Man kan ju fråga sig vad de 2 ungdomarna fick ut av det här då dom "vann" slagsmålet och fick oss att fly med svansen mellan benen, var dom lyckliga över det?
    Tänkte dom att vi kanske skulle slå varandra blodiga för att få ut de aggressioner de känt under alla år de varit mobbade, retade och utsatta hemifrån?

Det här var bara ytterligare en liten historia till den sorgliga samlingen här i tråden.
    When you idolize a gangster wanna be uneducated moron with gold teeth and a habitual drug problem ,
    you belittle your own intelect and throw your moral compass out the window.

Comment

• Stojjan
      Medlem
      • 2004-05-16
      • 84

Ja, rasismen måste bekämpas även beträffande oss invandrare. Du skulle svarat "Ey kalle, haru snuus"..

Comment

• LeonL
        Medlem
        • 2002-12-13
        • 3175

magnusfernstrom: Nu drar du alla över en kam igen. Låt gå för att vissa zigenare kan vara nonchalanta, men är det alla? Nej. Därför kan du inte dra alla över en kam och säga att en viss folkgrupp är så.

Det är lika patetiskt som att säga att alla kineser är för diktatur.

Comment

• Web-Tor
          Medlem
          Smurf
          • 2000-11-03
          • 11794

[citat=magnusfernstrom][citat=Rufus]
          Magnus menar nog att han inte tycker att de förtjänar någon sorts pengar av staten. Eller?
          [/citat]

Korrekt. [/citat]

Vilka pengar är det dessa personer (oförtjänt) får från staten?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag ber dig även läsa igenom §1 innan du gör nästa inlägg:
          [citat]Ej heller inlägg som uttrycker missaktning eller nedvärdering för folkgrupp, eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, kön, hudfärg, sexuell läggning, nationellt eller etniskt ursprung eller trosbekännelse.[/citat]
          /Tor
          Jag och mina bilder.

Comment

• OveRRidE
            Medlem
            • 2001-02-05
            • 8509

[citat=Robban][citat]I alla fall så menar jag inget illa med invandrare eller zigenare, bara att dom kallar oss svennar, varför kan inte jag då kalla dom för zigenare?[/citat]

Det rasistiska låg naturligtvis inte i att du kallade dem zigenare, utan att du påstod att "de flesta ska fanimej bryta mot allt som finns som går att bryta". Vad har du för belägg för sådana påståenden? Någon fakta att visa upp som stödjer ditt påstående?

Förstår i övrigt inte denna strävan att släppa in så få som möjligt i detta landet. Så djävla trångt är det väl ändå inte? Ta in alla som vill komma hit (så länge som de inte har ett brottsregister, såklart), låt dem skaffa sig utbildning och jobb för att sedan bidra till att vår ekonomi växer i stället. Varför skall alltid invandringen ses som en belastning. Gör den till en tillgång i stället. [/citat]Straight from the book of politics.

Jag känner inte något behov av att behöva redovisa någon fakta när jag säger att de flesta invandrare, t.ex. syrianer eller araber, jag stöter på ute på stan eller i mitt bostadsområde, helt enkelt tror att de är på en annan nivå av mänsklighet. Deras ofta nonchalanta inställning till svenska ungdomar och den ännu oftare förnedrande synen på kvinnor gör mig förbannad förbi alla vackra uttalanden som 'redovisa fakta' eller 'smygrasist'. Jag är verkligen inte rasist, men jag tänker i vilket fall som helst inte så och säga att alla invandrare är peachy och att alla borde behandlas lika. Sanningen är att vissa skall ha ett nackskott medans andra som istället för att leka gangster i Rosengård, lägger ner lite energi i sitt liv, borde få bättre möjligheter.

Att försvara alla invandrare bara för sakens skull, det funkar inte.
            http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

Comment

• His Divine Shadow
              Medlem
              • 2000-09-03
              • 2748

Re: Re: Re: "Har du cigg?"

[citat=Rufus]Humanitet?
              Själv har jag också känt lite ångest över att det vanligaste namnet i Sverige är Abdul, men jag tycker inte att det är rätt att slå igen portarna på personerna.
              Guldkorn finns. Ta M. Cheraghi t.ex.[/citat]

Man kan ta in dom, men enligt mig så ska dom åka ut om dom inte sköter sig, att ta in en massa personer som bara blir kriminella och/eller går med i gäng och liknande är bara självdestruktivt för samhället, det blev så jäkligt i södertälje att mina föräldrar flyttade tillbaka till Finland i -76.
              Lite kvalitétskontroll tack.

Jag tycker att man ska vara väldigt noga med immigration, målet enligt mig är att få produktiva människor som med tiden smälter in i vår kultur och samhälle.
              "Those who make their swords into ploughshares will plough for those who didn't"

Yes. As practice. You have to start out learning to believe the little lies.
              "So we can believe the big ones?"
              Yes. Justice. Mercy. Duty. That sort of thing.

Schlock Mercenary | Sluggy Freelance | Positive Atheism | Talkorigins.org
              Kärnkraft är en av dom effektivaste energiformerna

Comment

• LeonL
                Medlem
                • 2002-12-13
                • 3175

Synen på kvinnoförtrycket när det gäller Islam är egentligen en missuppfattning. I Islams lag står det klart och tydligt att män och kvinnor är jämställda. Att kvinnan inte behöver (ska) gifta bort sig mot sin vilja, och att vid en ev. skiljelse får hon behålla hennes egen egendom. En kvinna har alltid full kontroll av sin egendom, precis som män.

Missuppfattningen har dock lett till att länder har utvecklat sina egna traditioner; ex. i Saudiarabien får en kvinna inte köra bil.

Comment

• Robban
                  Medlem
                  • 1999-12-04
                  • 2272

[citat=OveRRidE
                  ]Jag känner inte något behov av att behöva redovisa någon fakta när jag säger att de flesta invandrare, t.ex. syrianer eller araber, jag stöter på ute på stan eller i mitt bostadsområde ...[/citat]

Du är i din fulla rätt att skriva om dina erfarenheter. Det är inte rasistiskt. Men att baserat på den begränsade erfarenheten skriva att det gäller alla invandrare -- det vore fördomsfullt och rasistiskt. Där har du skillnaden.

Jag försvarar inte alla invandrare. Finns rötägg bland invandrarna likväl som bland "svennarna". Alla skall dock dömmas utifrån hur de handlar -- inte utifrån vilken folkgrupp eller kultur de tillhör.
                  Robban [email protected]

Comment

• JAreMANNEN
                    Medlem
                    • 2000-08-02
                    • 1698

Har varit med om liknande beteende inte mindre än 3 ggr.
                    Två gånger slutade det med att jag fick springa därifrån och den 3 så fick jag snällt lämna bort mina öl för att inte bli mosad.
                    I samtliga fall handlade det om invandrare (från mellanöstern).
                    Visst, det hade inte varit bättre om det varit svenskar, men nu var det inte så...och vad betyder det egentligen?
                    Varje person har sina egna tankar och åsikter utefter erfarenhet och upplevelser.
                    Så min åsikt bör vara ganska uppenbar för de flesta...
                    Jag vet faktiskt ingen lösning på det hela, mer än att dom som missköter sig ska UT. Hur svårt kan det vara?!
                    Förjävligt att det ska vara såhär är det iaf!
                    http://www.tranceaddict.com/ | http://www.trance.nu/ | swe.TA | Addicted yet... ?

Comment

• obelix
                      Medlem
                      • 2002-09-14
                      • 3722

Såg att Zigenare nämndes i tråden lite tidigare...

Kan berätta om dom gånger jag har hamnat i trubbel med dom...

Kan väl ha varit runt 6-7års åldern ungefär...

Jag och mina polare fick en hel drös efter oss vid ett par tillfällen.
                      Dom skulle döda oss, min familj, ja tom hunden om vi hade nån...

Varför skulle dom det?

Jo, vi ungar hade lyssnat på våra föräldrars förutfattade meningar om dessa "Tattare" som hade flyttat in på gården bredvid. Så vi ungar mobbade och jävlades med deras ungar, som sprang till sina syskon, då sprang vi till våra syskon, och dom hämtade sina föräldrar och släkt...
                      Man kan lugnt påstå att dom vann genom att hämta släkten...
                      Don't Pee on My Leg and Tell Me It's Raining

Comment

• NETwork
                        Medlem
                        • 2001-06-04
                        • 1679

Enligt en bekant som arbetar i brottsförebyggande rådet så är det största problemet bland ungdomar i Sthlm idag svenskar som blir rånade av (andra generationens) invandrare. Det krävs ingen större intelligens för att förstå att en svensk 16-åring som blir rånad av ett gäng från mellanöstern inte är alldeles glad i invandrare efteråt. Man kan heller inte begära att en rånad 16-åring ska tänka rationellt och förnuftigt som en domare i högsta domstolen (med andra ord, han blir rasist) - speciellt som samhället, media och förståsigpåare alltid och ENDAST bortförklarar beteendet som ett sammhälleligt- och socialt problem. Vilket det naturligtvis ÄR men INTE för en rånad 16-åring som känner sig djupt kränkt. Vem står på hans sida? Det räcker inte att mamman och pappan gör det.

Vi har hamnat lite i samma dilemma som i mellanöstern. Båda sidorna känner sig utanför och HÄMNAS. Det viktiga är inte vem som började eller varför utan vi måste se ATT det händer - här och nu, idag i Sverige 2004. Problem som inte finns kan inte lösas, fortfarande sopar vi problemet under mattan med "du är ju rasist" ... eller än värre, folk måste börja sin mening med att skriva "jag är inte rasist, men..."

Klart man blir rasist i en given situation, rasism är ett resultat av upplevelser och känslor och måste mötas och bekämpas med samma respekt som vi bekämpar andra tråkiga men självklara tillstånd i den här världen.
                        Man vet att man blivit gammal,
                        när man ger fler julklappar än man får...

Comment

• Blårand
                          Medlem
                          • 2003-01-05
                          • 1504

Tycker att man måste ta tag i orsakerna till att folk blir kritiska mot integrationspolitiken, och inte sopa alla integrationsproblem under mattan med motiveringen: "Det finns inte några problem, utan alla är bara rasister och intoleranta mot invandrare."

Comment

• Dryden
                            Medlem
                            • 2002-08-03
                            • 12245

Flyttar tråden från Caféet.
                            resebloggen # twitter # instagram

Comment

• hp
                              Medlem
                              • 2001-05-15
                              • 567

Ofta är det ju invandrarna som är de värsta rasisterna. Där kan man snacka om patriotism och stolthet. Placera lite bosnier och serber i samma område eller israeler och palestinier kanske.

Vad jag inte förstår är om man kommer hit från ett annat land, varför ska man då ställa till med elände för andra. Ska man inte vara glad och ödmjuk när man lyckats slippa kriget eller vad anledningen nu är. Inte ska man väl gå ut och råna andra ungdomar på mobiltelefoner då?

Jag förstår ärligt talat inte hur dessa individer tänker. Det snyftas som bara f-n när dom vill stanna här och får dom väl stanna så verkar det som att det är fritt fram att göra lite som man vill. Fanns det inget regelverk i deras hemland som man var tvungen att följa eller vad är problemet?

Jag är inte rasist utan tror på människors lika värde men ibland blir man lite rädd för sig själv faktiskt. Varför ska det vara så svårt att uppföra sig som folk?
                              "signatur"

Comment

• His Divine Shadow
                                Medlem
                                • 2000-09-03
                                • 2748

[citat=LeonL]Synen på kvinnoförtrycket när det gäller Islam är egentligen en missuppfattning.[/citat]

Ahem:

Kan vara värt att läsa boken, lika fylld med kvinnoförtryck som bibeln är, personligen så är dessa böcker är på samma nivå som Mein Kampf, religionerna är inte bättre heller.
                                "Those who make their swords into ploughshares will plough for those who didn't"

Yes. As practice. You have to start out learning to believe the little lies.
                                "So we can believe the big ones?"
                                Yes. Justice. Mercy. Duty. That sort of thing.

Schlock Mercenary | Sluggy Freelance | Positive Atheism | Talkorigins.org
                                Kärnkraft är en av dom effektivaste energiformerna

Comment

Working...