"Har du cigg?"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oelbal
    Medlem
    • 2001-01-06
    • 3016

[citat=Robban]
    Du är inte ett dugg rasistisk, nej.

Ditt inlägg var nog fan det mest rasistiska skitsnack jag läst på länge i detta forum. [/citat]
    Lägg av med din äckliga politiska korrekthet.
    Last edited by oelbal; 2004-05-31, 12:55.

Comment

• Rufus
      Medlem
      • 2004-03-18
      • 312

Re: Re: "Har du cigg?"

[citat=Rikard][citat=Rufus]Finns det något sätt att stoppa hatet?[/citat]
      Jag är fullt allvarlig när jag säger ja, med humor. Därmed inte sagt att det är lätt då det handlar om att lära sig att tygla sig - alltid.

En god vän till mig blev utsatt för en liknande grej. En i Norköpings läxläsningsgarde stod utanför filmstaden och slänger ur sig den så härligt aggresiva kommentaren: "Har'u cigg?".
      Min gode vän replikerar direkt: "Har du legg?". En kommentar som totalt ruskade om stämningen och killen börjar, likt en 17-åring i kön på krogen, frenetiskt jaga rätt på den ficka han ska påstå att han har legget i.

Kan man överraska "motståndaren" med en humoristisk och avväpnande kommentar så kan det avvärja hotet snabbt.
      "Vänlig humor" kräver dock viss träning om man inte är van. [/citat]Den ska man komma ihåg.

[citat=His Divine Shadow]Dom var/är skitstövlar och borde skeppas tillbaka till nu varifrån dom än kom, ser ingen poäng med att ta in sånadära "losers"[/citat]Humanitet?
      Själv har jag också känt lite ångest över att det vanligaste namnet i Sverige är Abdul, men jag tycker inte att det är rätt att slå igen portarna på personerna.
      Guldkorn finns. Ta M. Cheraghi t.ex.

[citat=oelbal][citat=Robban]

Ditt inlägg var nog fan det mest rasistiska skitsnack jag läst på länge i detta forum. [/citat]
      Lägg av med din äckliga politiska korrekthet. [/citat]Hur menar du?

Comment

• FreeZer
        Medlem
        • 2001-01-05
        • 777

Skönt att det blir lite fridfullare när man kommer upp i landet lite…

Comment

• Esen
          Medlem
          • 2002-03-16
          • 3534

[citat=FreeZer]Skönt att det blir lite fridfullare när man kommer upp i landet lite… [/citat]

Kanske det, Men där uppe e det väl lite för lungt istället?

------------------------------------------
          Text Censurerad av wF: *** *** *** ** ***
          SvFF - FOTBOLLSMÖRDARE
          Djurgårdens IF - NY Yankees -Iloveny

Comment

• OveRRidE
            Medlem
            • 2001-02-05
            • 8509

Givetvis är det tråkigt när det händer sådana där saker, ingen har väl undsluppit hormonstinna dårar som vill mucka bråk, oavsett nationalitet.

Skillnaden är i det stora och det lilla perspektivet. Personligen hade jag inte dragit mig en sekund för att möblera om tanduppsättning hos den person som helt oprovocerat slår mig eller någon av mina vänner. Sen om det blir fullskaligt slagsmål eller inte, det är irrelevant i det läget. Slår någon, slår man tillbaka.

Och ja, jag vet att våld inte löser saker och ting, och nej, vi kan inte kasta ut de som 'inte passar i samhället', för det funkar inte så. Konflikter mellan olika nationaliteter, rasism och annat skit löses inte med våld, det finns andra metoder för det.

Men, på personlig nivå; då skiter jag fullständigt i ifall killen är invandrad från ett sönderbombat U-land eller uppvuxen med silversked i munnen i centrala Stockholm. Det är samma skit ändå.
            http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

Comment

• sorhh
              Medlem
              • 2002-12-08
              • 517

[citat=oelbal][citat=Robban]

Lägg av med din äckliga politiska korrekthet. [/citat]

Tråkigt att det finns så många smyg(?)rasister här på wF. Jag tror att Sverige skulle bli en mycket trevligare plats om alla slutar vara så förbannat trångsynta. Det gäller invandrare lika mycket som det gäller svenskar.

Comment

• M.Cheraghi
                Medlem
                • 2001-07-27
                • 3362

[citat=sorhh][citat=oelbal][citat=Robban]

Lägg av med din äckliga politiska korrekthet. [/citat]

Tråkigt att det finns så många smyg(?)rasister här på wF. Jag tror att Sverige skulle bli en mycket trevligare plats om alla slutar vara så förbannat trångsynta. Det gäller invandrare lika mycket som det gäller svenskar. [/citat]

Smyg rasister på wF.
                Nepp det tror jag dessvärre inte, däremot tror jag det finns vissa småungar som tror dom har varit med i andra världskriget och suttit i ett politiskt parti i över 30 år och tror dom har tillräckligt med kött på benen för att göra ett självständigt uttalande som inte grundar sig på någon annans tankesätt. Det är jävligt lätt att manipulera någon i dagens samhälle.

Självklart är det tråkigt det som har hänt. Men det är en del utav vardagen i Sverige och många andra länder. Man måste understryka att det inte alltid handlar om 2 olika nationaliteter. Det sker också att två personer av svenskt ursprung hamnar i bråk bara för att den ena inte har cigg / tändare eller något liknande. Men det är oftast fall som detta när 2 olika nationaliteter hamnar i bråk blåses upp till något mycket mer än vad det är. Menar då inte trådskaparen som endast berättade vad som hänt.

Precis som OveRRide sa, rastiska problem går inte att lösa med bråk.
                Och samtidigt dementera det magnusfermström sa att man skall sätta en civilare på en invandrare.
                Och jag skulle inte vilja dom personerna få ett kokstryk av ett gäng rasister med basebollträ i handen. Ska dom få spö av någon anledning är det _inte_ pga av deras nationalitet och speciellt inte av någon som inte har något md saken att göra.
                Självklart, får man en smäll och att man vet att en till smäll väntar oavsett vad är det självklart man gör allt för att försvara sig själv och sina kompisar om dom inte har provocerat fram slaget. Men det skulle ske som OveRRide sa av personliga skäl och inte av rasistiska skäl.
                Last edited by M.Cheraghi; 2004-05-31, 15:36.
                The 50-50-90 rule: Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong.

Comment

• erka
                  Medlem
                  • 1999-12-27
                  • 4597

magnus
                  [citat]
                  Jaja, jag är inte rasist, det vill jag bara understryka, det är bara mer eller mindre ren fakta jag redögör nu.
                  [/citat]

Jag verkligen, vart har du de fakta annat än i din egen skalle? Du lyckades med ditt inlägg sammanfatta alla halvrasisters samlade tankar på ett par rader, duktigt jobbat. Inser du inte att det du skriver är fördomsfullt och mer eller mindre riktigt rasistiskt. Du verkar ha djup insyn i hur invandrare tänker, de lever ju alla på bidrag, köper dyra kläder, bilar och gillar att tjaffsa.

Håller med Rikard, humor brukar kunna hjälpa mot mycket, oavsett nationalitet.

Comment

• Blårand
                    Medlem
                    • 2003-01-05
                    • 1504

[citat=LeonL]De flesta invandrare försöker faktiskt få ett jobb, de skulle inte lämna sitt hemland bara för välfärden i Sverige....[/citat]Ungefär 10% av de invandrare som kommer till Sverige, uppfyller FN:s krav som gäller för en asylsökande. Övriga 90% är anhöriga, humanitära flyktingar och andra former/typer av sökande.

I den sistnämnd grupperna som ofattar 90% av de invandrare som kommer till Sverige, är det tyvärr en allt för stort del som enbart är lycksökare. Det är ett problem som vi måste vara öppna för, och inte förneka.

[citat=LeonL]Faktum är att under den tid då dessa invandrare tar socialbidrag försöker de samtidigt lära sig svenska, de sitter alltså inte hemma och tittar på en TV-kanal på sitt eget språk eller något sådant....[/citat]Detta stämmer till viss del. Men allt för många har inga ambitioner att komma in i det svenska samhället, och det är med dessa individer som problemen uppstår.
                    Last edited by Blårand; 2004-05-31, 15:56.

Comment

• sorhh
                      Medlem
                      • 2002-12-08
                      • 517

[citat=Blårand][citat=LeonL]De flesta invandrare försöker faktiskt få ett jobb, de skulle inte lämna sitt hemland bara för välfärden i Sverige....[/citat]Ungefär 10% av de invandrare som kommer till Sverige, uppfyller FN:s krav som gäller för en asylsökande. Övriga 90% är anhöriga, humanitära flyktingar och andra former/typer av sökande.

I den sistnämnd grupperna som ofattar 90% av de invandrare som kommer till Sverige, är det tyvärr en allt för stort del som enbart är lycksökare. Det är ett problem som vi måste vara öppna för, och inte förneka. [/citat]

Det är inte helt perfekt, det håller jag med om. Men är det något fel med att man får stanna i Sverige av humanitära skäl?

En barnfamilj som vistas i Sverige under minst 4 år får oftast stanna. Vad är det för fel med det? Barn hinner anpassa sig ganska snabbt. Har man bott i Sverige från att man är 5 år till att man är 9 år känns det nog som att man hör hemma här. Det hoppas jag i alla fall att det gör.

Det är lite offtopic nu, men tråden blev sådan ganska fort.

Comment

• Blårand
                        Medlem
                        • 2003-01-05
                        • 1504

[citat=sorhh]En barnfamilj som vistas i Sverige under minst 4 år får oftast stanna. Vad är det för fel med det?[/citat]Detta är ett av de stora problemen i flyktingpolitiken. En barnfamilj kan söka uppehälla i Sverige, får de då sedan avslag, så kan de överklaga hur många gånger som helst. Lyckas man överklaga så pass länge som i ca 3 - 4 år, så får man stanna som "bonus" på grund av att barnen rotat sig i Sverige. Då får man ju uppehållstillstånd på helt andra grunder än vad man först sökte för.

Beslut om uppehälla måste komma fortare. En barnfamilj ska inte behöva vänta allt för länge på ett beslut, och ska heller inte ha möjlighet att överklaga i all evighet. Då skulle dessa problem med barnfamiljer inte behöva uppstå.

Comment

• clarkbones
                          Medlem
                          • 2001-02-07
                          • 2693

[citat=sorhh]

Men är det något fel med att man får stanna i Sverige av humanitära skäl?

En barnfamilj som vistas i Sverige under minst 4 år får oftast stanna. Vad är det för fel med det? Barn hinner anpassa sig ganska snabbt. Har man bott i Sverige från att man är 5 år till att man är 9 år känns det nog som att man hör hemma här. Det hoppas jag i alla fall att det gör.

[/citat]

Jo, det är fel eftersom den humanitära grunden består i att de rotat sig i Sverige och levt i pyskiskt pressande osäkerhet under dessa år. Hade regering och Migrationsverk istället satsat på att korta handläggningstiderna och avvisa de som inte är flyktingar enligt genevekonventionen hade vi kunnat ta bättre hand om de riktiga flyktingarna.

red: Blårand var snabbare...
                          Microsoft Certified Application Developer

Comment

• Blårand
                            Medlem
                            • 2003-01-05
                            • 1504

[citat=clarkbones]red: Blårand var snabbare... [/citat]Fast du uttryckte det bättre.

Comment

• magnusfernstrom
                              Medlem
                              • 2003-03-17
                              • 2184

Jag syftade endast på dessa personer när jag skrev mitt inlägg, men p.g.a. att jag var mycket upprörd kanske jag skrev fel. Men det får jag stå för nu. I alla fall så menar jag inget illa med invandrare eller zigenare, bara att dom kallar oss svennar, varför kan inte jag då kalla dom för zigenare?

Men som sagt, missuppfatta inte, jag har kompisar som är zigenare, araber, afrikaner mm. Har inget emot dom, förutom idioter som dessa...
                              Drip, drop ... SLICE!

Comment

• magnusfernstrom
                                Medlem
                                • 2003-03-17
                                • 2184

LeonL: Som sagt, just dessa skall fanimej ha sitt bidrag indraget. Inte alla.
                                Drip, drop ... SLICE!

Comment

Working...