webForumDet fria alternativet

Win7 tråden

340 svar · 51 327 visningar · startad av Lasp · sida 6 av 18

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

xtreme skrev:

Det fungerar bra på min dator när det väl startar. Kan ta upp till en minut att starta och försöker jag starta programmet igen får jag meddelande om att programmet redan körs trots att inget fönster finns. På min mac som är mkt långsammare startar spotify på några sek och inga andra program under win 7 startar så långsamt. Hur lång tid tar det för er att starta spotify, vad kan vara orsaken till mig problem?

Har sett samma sak. Spotify blir en ghost-process som inte ens kan dödas med kill.exe.

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Hur får man task managern att synas i systray efter omstart? Programmet ligger i autostart och startas precis som det ska men Windows liksom glömmer bort att det alltid ska visas. Man får ändra tilllbaks för hand varje gång man startar om burken. Det är lite av en PITA som jag gärna slipper.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det finns ju bra övervakare som gadgets! Kolla in Systems Monitor https://www.BuildAGadget.com

Här är den http://www.buildagadget.com/Download.php?Code=SM

Lasp skrev:

Det finns ju bra övervakare som gadgets! Kolla in Systems Monitor https://www.BuildAGadget.com

Här är den http://www.buildagadget.com/Download.php?Code=SM

Jo, det finns alternativ men det löser inte problemet. Jag vill ju ha taskmgr i systray, envis som jag är. ;)

Jag brukar göra som så att jag skapar en genväg i min autostartmapp med egenskaperna att starta i minimerat läge, samt ange "hide when minimized" i task managern. Det är kanske det som ställer till det? I tidigare versioner av Windows har det funkat att göra så men inte i 7:an tyvärr.

GildebrandMedlem sedan juni 2009920 inlägg

Nu har jag också installerat WIN7 på min stationära och fungerar klockrent :)
Funkar snabbare än XP, och jag har inte särskilt bra dator, 1.6GHZ P4, 1GB ram, och det står Compaq på lådan så såpass dålig är den :e men det funkar skitbra ändå :)

Funderingar

CPUn står konstant på 100%, när jag kollar i aktivitetshanteraren så står sidebar får större delen av detta. Detta är ingenting jag egentligen märker av men om det går att optimera för att få datorn ännu snabbare så är det dumt att klaga.

Bredvid startknappen har jag Windows Explorer, när jag enkelklickar på denne så får jag upp vilka explorerfönster jag har öppna, men jag vill kunna dubbelklicka på den för att öppna ytterligare en explorer.

Gildebrand skrev:

Bredvid startknappen har jag Windows Explorer, när jag enkelklickar på denne så får jag upp vilka explorerfönster jag har öppna, men jag vill kunna dubbelklicka på den för att öppna ytterligare en explorer.

Det funkar inte så. Den nya taskbaren är lite ovan i början men man vänjer sig, efter ett tag. Vill man öppna ett nytt fönster får man högerklicka på ikonen.

En annan grej som man kunde göra förr var att dra och släppa en fil på en av ikonerna i quick launcher-fältet och så öppnar det programmet filen. Det funkar inte längre, tråkigt nog.

Uppdatering: Jodå, det funkar bara man håller ner shift-tangenten samtidigt som man släpper filen på ikonen. Man kan se att tooltip:et ändras till typ "Open with [...]".

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Någon som testat att köra Windows 7 via Bootcamp på en iMac (2008)?

Vill spela ett spel som inte fungerar under VMWare Fusion, så jag tänkte först installera Windows XP via Bootcamp, men det vore ju roligare att testa Windows 7. :)

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

muskot skrev:

Någon som testat att köra Windows 7 via Bootcamp på en iMac (2008)?

Vill spela ett spel som inte fungerar under VMWare Fusion, så jag tänkte först installera Windows XP via Bootcamp, men det vore ju roligare att testa Windows 7. :)

Jag försöker få igång ljudet på windows7 på min Macbook Pro (2007) allt annat fungera förutom att jag inte få något ljud alls.

snajgelMedlem sedan juni 2001845 inlägg

dAEk skrev:

Det funkar inte så. Den nya taskbaren är lite ovan i början men man vänjer sig, efter ett tag. Vill man öppna ett nytt fönster får man högerklicka på ikonen.

Eller också håller man in shift och klickar 1 gång.

snajgel skrev:

Det visste jag inte om! Tackar :)

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

En liten go lista
* Win+Up: Maximize
* Win+Down: Restore / Minimize
* Win+Left: Snap to left
* Win+Right: Snap to right
* Win+Shift+Left: Jump to left monitor
* Win+Shift+Right: Jump to right monitor
* Win+Home: Minimize / Restore all other windows
* Win+T : Focus the first taskbar entry
* Win+Space: Peek at the desktop
* Win+G: Bring gadgets to the top of the Z-order
* Win+P: External display options (mirror, extend desktop, etc)
* Win+X: Mobility Center (same as Vista, but still handy!)
Det är faktiskt värt att testa kommandona ett och ett tills de sitter i ryggmärgen ;-) Lev väl säger Lasp

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

voigtann1 skrev:

Jag försöker få igång ljudet på windows7 på min Macbook Pro (2007) allt annat fungera förutom att jag inte få något ljud alls.

Nu har jag installerat och allt verkar fungera.

Ljudet var dock väldigt, väldigt lågt, men det löste sig genom att ladda ned en uppdaterad drivrutin från Realtek.

xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg

snajgel skrev:

Eller så trycker man Ctrl + N för nytt fönster av det aktiva. Fungerar på (nästan) alla fönster/program. En efterlängtand funktion från mac ;)

Papperskorgen i Windows 7 visar hur många filer den innehåller men inte den totala storleken. Går det att fixa?

och Win7 gick RTM för en timme sen. yay!

liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg

Jag har lite problem med gamla spel i Win7 såsom Homeworld 2 och Neverwinter Nights. Vet ni om det finns något bra man kan testa? Tror ni det har något med DirectX 10 att göra?

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Om man köper en Vista-licens nu så verkar det som om man kan uppgradera den till Windows 7 senare, någon som vet hur det fungerar denna gång?

Jag vill minnas att när dom körde samma mellan XP och Vista så var det allt annat smidigt :)

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Quid skrev:

Jag vill minnas att när dom körde samma mellan XP och Vista så var det allt annat smidigt :)

Dell gör det, så alla andra kommer säkert köra samma sak:
http://www.dell.com/windows7

Quid skrev:

Om man köper en Vista-licens nu så verkar det som om man kan uppgradera den till Windows 7 senare, någon som vet hur det fungerar denna gång?

http://www.webforum.nu/showpost.php?p=1472073&postcount=97

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Nu skippar dem E-versionerna! Bra, det var ju skapligt förvirrande det där
http://windows7news.com/2009/08/02/windows-7-‘e’-canceled/

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)