webForumDet fria alternativet

Win7 tråden

340 svar · 51 326 visningar · startad av Lasp · sida 8 av 18

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vilka regler är det som gäller om man vill köpa en OEM-version av Windows 7?

xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg

Finns win 7 i full version nu, inte RC? Jag kör betatestning av Win 7 men när jag loggade in på gratisprodukter från MS som vi får genom skolan såg jag att man kunde ladda ner Win 7 där och det stod inget beta eller RC.

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Japp. Fullversionen (RTM) har funnits på Technet ett tag. Vissa plugg har tillgång till 7:an genom MSDNAA eller vad det heter.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Jag har kört Windows 7 i två veckor på jobbet nu och det är tre stora saker som jag lagt märkte till om man ska jämföra med Vista.

1. Windows 7 är mycket mer resurssnålt än Vista, ganska stor skillnad på min jobb-laptop faktiskt. På min egna laptop så märker jag knappt det, men den har mycket bättre hårdvara så den var snabb redan innan :)
2. Windows 7 är bättre på att avgöra när det är lämpligt att köra igång sk. underhållsarbete. Vista kunde ju få för sig att dra igång en defrag eller prefetch när man satt och spelade World of Warcraft och pillade i Photoshop samtidigt...
3. Sist men inte minst, den nya taskbaren. Jag gillar den skarpt!

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Förutom Quid's 3 punkter som jag håller med om så gillar jag dom nya finneserna i explorer (inte IE).

Man kan lägga till egna Favoriter och Librarys i rutan till vänster. Underlättar arbetet betydligt.

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har installerat Windows 7 på ett par datorer nu. Tycker att det känns riktigt bra, förutom ett par saker. Vet inte om jag gör något fel, men en del grejer känns inte helt genomarbetat.

Efter att jag installerat Spotify skapades inga genvägar i startmenyn. Lätt fixat, kan man tro. Men det krävdes en del huvudvärk.

Att skapa en ny mapp i startmenyn var inga problem för min standardanvändare. Men när jag försökte kopiera in en genväg fick jag ett felmeddelande om att det inte gick att skapa någon genväg där och en fråga om jag istället ville skapa genvägen på skrivbordet. Startade sedan filhanteraren som administratör, med samma problem.

Efter att jag svarat ja på att skapa en genväg på skrivbordet gick det dock bra att sedan dra den till startmeny-mappen. Känns lite knöligt och inkonsekvent att det fungerar så.

En annan sak som jag noterat att det konto som skapas vid installation automatiskt får administratörsrättigheter. Har för mig att jag hört eller läst att Microsoft skulle ändra på detta?

web00132Medlem sedan maj 2001797 inlägg

Ang. genvägsgrejen så är det väl samma sak i Vista, men jag håller med, knöligt.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

muskot skrev:

Efter att jag installerat Spotify skapades inga genvägar i startmenyn. Lätt fixat, kan man tro. Men det krävdes en del huvudvärk.

Har inte lagt märke till detta, men det stämmer, anledningen är att jag har lagt dom vanligaste programmen i dockan, resten använder jag search funktionen för att hitta.

Jobbar iofs mycket via tangentbordet (Flagga, spot, Enter så är det igång :) )

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Fem

1. Sökning, det är lite bökigt. Om man ska söka efter en viss filtyp så får man manuellt skriva "typ:" följt av filtyp, iofs väldigt smidigt när man väl lärt sig den omfattande sök-syntaxen. mer

2. Gruppera taskbar-objekt. Det går med ett visst "hack", någon som provat? verkar bra. mer

3. Aero Snap, Shake (och kanske Peek) är ju rysligt bra finesser. Saknar inte XP ett endaste dugg. mer

4. Snabba upp Windows 7, kolla nedanstående länk. En snabbare uppstart blev ännu snabbare. På jobbet går datorn riktigt fort att starta. En kollega blev helt förvånad när han råkade se det :)
    http://www.computingunleashed.com/2009/06/speed-up-windows-7-ultimate-guide-to.html

5. Några saker som 7'an kan men inte Vista, intressant!
    http://windows7news.com/2009/08/27/18-cool-things-windows-7-does-that-vista-doesnt/

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Jag blir mer och mer imponerad av Win7. :)
Nu har jag kört på och testat många varianter, språk och versioner. Kört Office 2010 utan problem. :p
Är fortfarande lite osams med SQL2008.
Men nu i helgen hade jag barnbarn här som lyfte från 7100 till 7600 med spel filmer och tung grafik
Vi flyttade disk från en maskinuppsättning till en annan, (Quad proc och mycke minne, annat moderkort) och det tog några minuter för Win7 att nysta igenom men så fungerade allt igen. :h
Vi var sedan tvungna att flytta tillbaka med GForce Nvidia 8800 GTS och allt fungerade efter några minuters koll med dubbla skärmar och hela baletten. :OO
Nu skall ni inte tro att jag är helt insnöad på Win7, för någon vecka sedan var jag ner på stan och inköpte snöleoparden. Där kan vi snacka om bra installationshantering.
Dit har Win7 en bit på väg, men nafsas även i hasorna av Pardus och LinuxMint7. :birp :birp :birp
Jag tror att slutet av detta året är det som blir vändpunkt för att det är lätt att hantera olika OS. :r

haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

Danny skrev:

1. Sökning...

tack för länken - förstår nu varför jag inte fick till sökningarna. Men det var lite bättre förr, när man kunde välja ur droplistor osv. Men kanske är det en vanesak, att man förr eller senare kommer att ha det i bakhuvudet.

Danny skrev:

1. Gruppera taskbar-objekt...

Hmm - kan någon ge perspektiv på det här - varför vill man ha det så? Som den snabbstart i XP?

Danny skrev:

1. Aero Snap, Shake (och kanske Peek) är ...

Coolt, just shake var en nyhet för mig. Det är kul med överraskningar. Jag har inte blivit så överraskad och imponerat av ett OS sedan kanske Win95. :)
Just snap funktionerna når man ju även genom snabbkommandona WIN-upp, WIN-vänster och WIN-höger.

Lasp skrev:

Jag blir mer och mer imponerad av Win7. :)
... inköpte snöleoparden. Där kan vi snacka om bra installationshantering. ...

Kan du utveckla det lite mer?
Menar du just installationsprocessen? Rent generellt upplever jag att Win7 är otroligt mycket bättre än XP. Men samtidigt förvånas jag över att det inte finns tweaks, vare sig MS eller tredjeparts som man i efterhand kan lägga på sin installation för att sen bränna en ny Win7 installation. Jag minns att jag i WinXP tiden ville se ett DOS baserat verktyg som live skapar en unattended fil och som sen används under installationen - i praktiken innebär det att man i förväg anger rubb och stubb och låter installationen jobba "obemannat". Så varför görs det inga sådana uppdateringar till befintliga OS? Kanske tänker just MS att det inte är nån mening eftersom folk redan har mjukvaran installerat på sina datorer?

Snö Leoparden är ju Mac OsX och den installationsprocessen upplevde jag som "snyggare" även om det fungerar bra med Win7. Men visst kommer det tweak som W7Lite.
Att skapa en skiva med det som man vill ha kommer säkert att vara mycket enklare. Gå gärna in och kolla biblioteken på en installationsskiva ;-)

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

haider skrev:

Men samtidigt förvånas jag över att det inte finns tweaks, vare sig MS eller tredjeparts som man i efterhand kan lägga på sin installation för att sen bränna en ny Win7 installation.

Det finns flera sätt att modifiera även en Win7-installation. Vad exakt är du ute efter och vilken typ av installationssätt?

Nah, nu menade jag inte program som Nlite som i sig är väldigt bra och önskevärda. MS borde erbjuda dem som standard i Windows paketen.
Jag tänkte just på vad jag tror mig ha tolkat i Lasps önskemål/kritik angående en snyggare installation. Jag upplever att förutom snyggheten i Win7 installationen så finns en del förbättringar, tex att man numera slipper ha den eländiga floppyn för att tex komplettera med en RAID driver. Bara o browsa till ett USB minne.
För att inte tala om att det tydligen ska vara så lätt o göra en USB installation, där man bara kopierar in de drivers man behöver före installation.

Så rent genererellt menar jag att MS eller tredjepart (kanske är det omöjligt) inte gör något åt just installationsrutinerna för ett befintligt OS. Vi fick vänta på Win7 tills vi fick se de önskade egenskaperna.
Och jag är ändå inte helt nöjd. Tex upptäckte jag nyligen att man genom Device Managern kan uppdatera väldigt många drivrutiner, tex för lan kort mm. Hur nyttigt det är vet jag inte, men om inte annat får man en av MS godkänd drivrutin. Och även RAID rutinerna kan uppdateras den vägen!
Så varför inte baka in denna egenskap direkt i installationen? Då skulle man eliminera behovet av att browsa och leta rätt på en drivrutin utan direkt ansluta till nätet och ladda ner det allra allra senaste. Eller ännu bättre, att den känner av att man installerar från USB skapat med ett Microsoft program (.. för att snofsa till mitt önskemål) och som dessutom ger en möjligheten att spara ner dessa drivrutiner på USBn direkt osv. Detta med att den ansluter till nätet under installationen finns ju numera i samband med att uppdatera senaste patcharna. Det är ju bra eller hur?

Fast.. jag inser att det jag sitter o drömmer kanske redan finns? Vad har du att berätta Legis?

Lasp skrev:

... tweak som W7Lite.

Vad är W7Lite? Sökte på Google men fick fram nåt helt off-topic...

tillägg: Hmm, är det kanske nåt sånt du pratar om http://windows7news.com/2008/11/14/windows-7-lite/ ? :r

Microsoft listar 77 bra tips för Windows 7, ganska bra lista om man orkar läsa igenom
http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/2009.10.77windows.aspx

jofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg

Är det bara min dator som jävlas med mig eller har någon annan råkat ut för att usb-portarna helt plötsligt dör?

Kör Build 7100 på en HP dv2898.

Nej

Har däremot problem med Adobeprogram!!! (Fildialogruta)

Har också haft problem med att nätverket dött efter hibernation, men det verkar bra nu

Det finns en hel del förändringar från 7100 till 7600 så testa att uppgradera.
Man kan ju köra 7600 i 120 dagar så det kan vara värt att se vad resultatet blir.

KoplikMedlem sedan juli 20011 129 inlägg

Kör Win7 (64 bit) på jobbet och det funkar så mycket bättre än Vista någonsin fungerat för mig.
Enda jag stör mig på är när jag kodar i vb.net så får jag ett error varje gång jag debuggar, men går att skippa så det är bara ett störningsmoment

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)