webForumDet fria alternativet

Win7 tråden

340 svar · 51 326 visningar · startad av Lasp

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Nu är både 32 och 64 bit varianterna hemma. Brända
Vad skulle Ni starta med?
När Vista kom var jag nog för het på gröten och körde 64 bitars rakt över!
Erfarenheter av Win7 här då? :h
Funderar på att köra på en helt tom disk först.

EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg

Laddade presic hem Win 7, 32 bit

Hur gör man för att installera Win 7 samtidigt som man behåller Win XP? någon som vet och har lust att ge en lite guide?

Om du redan har en tom partition väljer du bara Custom så får du tala om var den skall ligga
Boota annars på skiva så du kan hantera Partitionerna.
Om inte detta går så tar du hem en Linux Live CD och kör gparted, då kan du krympa din ursprungliga partition och få plats för Win7.
Du tar väl backup först? Annars Vänta till i morgon.
Printa ut Nyckeln innan också :h

EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg

Lasp skrev:

Annars Vänta till i morgon.

Tror jag nästan väntar med att installera win 7 tills imorgon, Så får man fixa lite saker först, har te.x bara en partition i dagsläget...

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Den här är jag nyfiken på.

Glöm bara inte att ni som laddar ner behöver även - the product key! ;)
http://www.neowin.net/news/main/09/01/10/psstheres-how-to-get-your-windows-7-beta-key

RED/ fungerar på engelska versionen då.

Esen skrev:

Tror jag nästan väntar med att installera win 7 tills imorgon, Så får man fixa lite saker först, har te.x bara en partition i dagsläget...

Klokt val. Ta då backup. Kör omvandla och krympa partition, skapa nytt.
En av de nya grejorna med Win7 är annars Rollback av installation.
Sedan är de fyra kulorna som omvandlas till delflaggor snygga!
Men vi vill väl ha ut mer av ett Operativ ;-)

liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg

Jag har nu tankat båda versionerna och skaffat mig produktnycklar. Det visade sig att om man bara vet sökvägen till Microsofts sida som genererar nycklar så kan man fortfarande få dem :P Annars var jag något sent ute då MS nu verkar ha stängt nerladdningen av betaversionen?

Jag jämförde idag Windows 7 på en Virtual PC och en VMWare 6 då jag tänkte att de vore kul att bära med sig en extra dator på ett USB minne...

När jag kör på virtuella maskinerna på vanlig hårddisk och jämför med Geekbench så får jag resultaten:

Värdsystem: 1917
Virtual PC SP1: 1206
VMWare 6: 1872

På Windows 7 installerade jag Avast, Photoshop CS3 samt Dreamweaver CS3 på båda. Det verkar alltså som att VMWare bara är något långsammare (ca 4%) än värdsystemet medans VPC är mycket segare (ca 37%). Detta märks också om man mäter andra saker såsom uppstart och tid det tar att installera program. Jag installerade också VMware tools samt Virtual Machine Additions så att det skulle gå så snabbt som möjligt.

Enda positiva med VPC är att grafiken verkar hänga med lite bättre. Åtminstonne i mina snabba tester då jag byter snabbt mellan helskärm på den virtuella maskinen och värden.

Testdatorn är en gammal Core Duo T2300 1,83GHz med 2GB ram varav 512MB tillhör virtuella maskinerna.

Så, nu när jag bestämt mig för att köra VMware är det dags att börja testa Windows 7 ;) Hittils verkar det dra hyfsat lite resurser!! (y)

Jag bifogar testerna om någon är intresserad och inte tror på mina resultat. :birp

Första tiden så här långt känns det bra med Win7

Installationen var knepig såtillvida att det blev ca 5 "tomme" efter 30 min Och en andra sektion när det tycktes inte hända något i 10 min efter ca 40 min. Men efter en knapp timme var jag igång och ute på nätet.
Nu blir det till att testa att lägga till program.
Jag gillar läget så här långt, tur att jag har både Linux och OsX vana så att jag känner igen mig ;-)

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Uppgraderingen från Vista gick enormt smidigt här och allt som redan var installerat verkar fortfarande fungera. Det tog inte så lång tid, kanske runt 30 minuter.

De som installerar kommer inte att få en wow-upplevelse det första som händer. Visuellt är det bara aningen annorlunda men efter ett tag märker man att det är småsaker som gör skillnad.

Måste bara få säga att det gick som tåget :h att installera mitt program CAR , ACar
och att uppgradera till SQL2008 !
Kolla hur det skiner ;-)

Car2008_Win7_.png

Nu är det dags att ta nästa steg! RC1 dvs Build 7057 har nu en giltighet till mars 2010.
Känns bra så här långt! Och nu har jag vågat mig på 64 bitars versionen ;-)

Men vad är detta Lasp, andra tongångar än med Vista? :)

Erkänner gärna att det känns som en jättestor förändring.
Har faktiskt kört Win7 ett bra tag på några maskiner och det känns tryggt.
Snabbare, Enklare och Snyggare. Skall SES helt enkelt ;-)

Ja, jag är förvånad själv. Jag skulle kunna berätta några heltokiga saker vad gäller Win7 vs Vista ur effektivitetssynpunkt, men kortfattat kan man säga att Win7 är så jävla bra att den arbetar runt och på egen hand löser allvarliga brister i diverse andra program. Vista störtdyker eller springer runt i sirap under samma förhållanden. Jag använder Win7 fullt ut både i jobbet och privat, laptop respektive högprestandadesktop.

liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg

En jobbarkompis kör win7 skarpt på sin utvecklingsmaskin och det fungerar klockrent än så länge, i alla fall vad jag har hört av honom :P Visual Studio startar tydligen grymt mycket snabbare i win7 i jämförelse med xp eller vista.

Hur får man tag på RC1 på lagligt och rätt sätt? Jag har bara beta 1. :)

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Inte hata bara älska!!

NiklassonMedlem sedan nov. 2000857 inlägg

Tråden flyttas från "Operativsystem & Program - Övrigt"..

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

så...? någon som har installerat RC1 ?

7100 ser ut att vara väldigt komplett.
Nu är det nog bara en del bakgrundsteman och liknande som kommer att ändras.

En läsbar länk:
http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=880&tag=nl.e539

5e Maj blir det public release av RC, 30e April på technet/MSDN.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)