För att ändra sida på knapparna: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1654265&highlight=close+left+right
Wine ska du ha, det är gott. ;)
74 svar · 6 974 visningar · startad av maggie · sida 4 av 4
För att ändra sida på knapparna: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1654265&highlight=close+left+right
Wine ska du ha, det är gott. ;)
Men tack :)
Jo jag ska försöka sluta tänka widows nu...lite svårt efter alla år. Men faktum
är att jag önskar att Windows hade haft lika snygg utformning för jag gillar verkligen utseendet. Sen är man väl lite insnöad på alla windows program som funkar..och nu får man börja leta likvärdig (kanske tom bättre) till linux. Är just det som är min tanke....att se om det blir besvärligt att jobba med linux datorn eller om jag kanske i slut ändan väljer den som första alternativ...Så jäkla roligt att lära nytt :)
Jag har provat (bland annat) Ubuntu lite grann, och visst funkar det bra. Har inte behövt installera en enda drivare, och det är ju inte dumt. Men allt är ju inte ros, jag blir galen på det faktum att ska jag lägga till några filer i en "systemmapp", så måste jag in och pilla i terminalen, och då har man plötsligt förlorat användarvänligheten. Kör inte något Linux-operativ till vardags, och tror inte jag kommer göra det på ett bra tag heller, är så nöjd med W7.
maggie skrev:
Sen är man väl lite insnöad på alla windows program som funkar..och nu får man börja leta likvärdig (kanske tom bättre) till linux. Är just det som är min tanke....att se om det blir besvärligt att jobba med linux datorn eller om jag kanske i slut ändan väljer den som första alternativ...
Roligt att du har fått igång det och trivs :) Vilka program är det som du inte kan klara dig utan i Windows? Microsoft Office-alternativ som jag gillar är Go Open Office, Spotify kan man köra utan problem genom Wine, alla vanliga webläsare förutom Internet Explorer finns tillgängliga under Ubuntu, m.m. Ett verktyg som du måste känna till om du använder Ubuntu är Synaptic, det är ett program som hanterar en massa andra program - du kan intstallera, avinstallera och uppdatera tiotusentals program genom Synaptic, och det bästa av allt är att alla dom programmen ska fungera utan minsta problem i din installation!
Jag har provat (bland annat) Ubuntu lite grann, och visst funkar det bra. Har inte behövt installera en enda drivare, och det är ju inte dumt. Men allt är ju inte ros, jag blir galen på det faktum att ska jag lägga till några filer i en "systemmapp", så måste jag in och pilla i terminalen, och då har man plötsligt förlorat användarvänligheten. Kör inte något Linux-operativ till vardags, och tror inte jag kommer göra det på ett bra tag heller, är så nöjd med W7.
Du behöver inte använda terminalen för att identifiera dig som root/administratör, det finns ett enkelt sätt att lösa det på:
1. Installera nautilus-gksu genom Synaptic.
2. Logga ut och logga in igen
3. Högerklicka på en mapp i Nautilus (filhanteraren) och välj Open as administrator
Jag skulle verkligen vilja ha safari som webbläsare, men kan inte någonstans se att skulle funkan eller har jag fel ??
Just nu får ajg inte till ljudet. Eller ljud är där, men låtarna går superfort...Som någon slags snabbspolning, provade att ladda ner nått annat ..
spelprogram men med samma resultat någon som har nån ide ?+
Se detta med tycke och smak. Jag gillar också Safari, jag har ju den i min MBP! Så kan man ha samma.
Men Chrome och Opera är de du skall titta närmare på när det gäller Webbläsare. Du kan köra Safari i Wine, men det känns lite fel ;-(
Vad får du för fel när du öppnar Rhythmbox då? Testa där skall radiodelen kunna köra utan problem
Så kollar du med MP3ór
Lika konstig ljud i den...Går fort liksom även när jag kör radion.
Har du nära till högspänningen då maggie? ;-)
Kan inte förstå hur en streamad sak kan gå fortare.
Du måtte ha en snabb dator då!
Ehhhh...Tror inte det finns någon högspänning här...Är det inte på radio jag ska klicka och sen välja nått ur listan där...Ska kolla vidare, kanske det helt enkelt är fel på högtalarna...
Jovisst är det så, jag skojade bara med dig.
Vad jag menar är att det inte borde vara fel om du väljer Radio och sedan station. Koppla in ett par hörlurar bara för att kolla då?
Har provat med hörlurar nu och det blir samma resultat, det hackar och hoppar och låter konstigt. Mp3 filerna går jättefort. Dessutom går hela datorn mycket sämre när musikprogramen är igång, pilen följer inte lika bra och allt tar sån tid.....Verkar som de stör hela systemet ???
Nu är det inte nödvändigt med ljud på denna dator, men vore ju kul ändå :)
Men nu låter radion riktigt när vi ställsde om lite i ljudprogramet.
Men mp 3 går fortfarande jättefort.
Kombinationen fel inställning med trasig fil är ingen hit....Nu går det helt perfekt....
Ok nu har jag gjort det, tog en skärmdump så får du läsa själv ;)
Jag tackar dig för dagens skratt maggie :D
En skärmdump av ett bildprogram med en skärmdump med ubuntu med en terminal.
Du vet det hade gått att bara kopiera texten från terminalen.
Eller bara tagit skärmdump av terminalen.
Eller skickat skärmdumpen av Ubuntu direkt och inte göra en till skärmdump av den.
Eller bara tagit skärmdump av programmet du öppnat Ubuntu skärmdumpen i så hade du sluppit klippa till den.
Som du se så har du kanske inte gjort på det smartaste sättet, men nu hade ni löst det så då får jag skratta åt det i alla fall :D Vågar inte ens drömma om vilka filformat du sparat den i. (BMP not pls)
Lite nyfiken på hur det har gått för maggie!
Satt alldeles nu ihop ett lågprismoderkort med en billig AMD, satt dit en SSD med Fedora 14 och den gick snyggt upp direkt.
Kanske min snabbaste nätdator utan installation. Min billigaste maskin
Jag hade DDS2 minnen liggande, ett nätaggregat och en gammal disk.
Så under tusen kronor har man en skön webbmaskin (och säker).