Ja nu är det installerat, men hur sjutton kommer jag ut på internet ?? Fattar inte hur jag ska göra. Förklara ENKELT för mig vad jag ska klicka på för mapp mm.
Sen undrar jag om man ska ladda ner de program man vill ha ?? Fanns ju massor att hämta men då måste man ju vara uppkopplad.
Linux
74 svar · 6 974 visningar · startad av maggie · sida 2 av 4
FireFox måste finnas tillgänglig direkt!
Nu har jag iallafall kommit så långt att jag ser en nätverksikon nere på listen. Men fattar inte hur jag kopplar upp mig. Tycker jag skrivit in alla koder mm som ska till nätverket, Usch jag känner mig svammlig nu, kanske ska vänta med att lösa detta till imorgon....Eller är det någon som fattar vad jag menar ??
Hur ser ditt nätverk och din internetanslutning ut? Har du ett ADSL-modem och en router där dina datorer är anslutna via ett lokalt nätverk?
Hur ser det ut när du kör kommandot ifconfig ?
Ja vi har ett adsl modem med router och nätverk. En dator som är kopplad med sladd och två som vi kör trådlöst med. speed touch 585 heter det.
Antar att jag måste skriva in nått men vet inte vad....
När jag kör iconfig händer det inte så mycket, kommer upp lite men vet inte vad jag ska leta efter
Jag har br'nt skivan och k;r nu den engelska versionen direkt live.
Klickar p[ meny och webbrowser och 'r h r direkt.
Nu skall jag klicka pae ikonen Install Linux Mint.
Kommer snart tillbaka </(
Linux Mint 10
Det här är från en svensk hårddiskinstallation.
Dels finns Firefox ikonen på skrivbordet dels finns den inder Internet i meny.
Har du ingen kontakt med nätet? :q
Nej får ingen kontakt med nätet. Installerade om xp igen idag bara för att kolla om internet funkade då och det gjorde det.
Har nu installerat Unbuntu 8.10 vid sidan av windows och återigen så funkar inte internet då. Måste ju vara nått med vårat bredband nått jag måste skriv in någonstans som jag inte fattar. Eller finns det någon brandvägg ? och var hittar jag den isåfall ??
Firefox ikonen kommer aldrig upp på skrivbordet, den får jag dra dit själv ???
Nej får ingen kontakt med nätet. Installerade om xp igen idag bara för att kolla om internet funkade då och det gjorde det.
Har nu installerat Unbuntu 8.10 vid sidan av windows och återigen så funkar inte internet då. Måste ju vara nått med vårat bredband nått jag måste skriv in någonstans som jag inte fattar. Eller finns det någon brandvägg ? och var hittar jag den isåfall ??
Sitter datorn på ett lokalt nätverk bakom en router så har det nog inget med ditt bredband att göra.
Om du i ditt Linux Mint går in på Menu > Terminal och skriver ifconfig
Sen läser du vilket värde du får för "inet addr:" i den grupp av text som heter eth0?
Ok nu har jag gjort det, tog en skärmdump så får du läsa själv ;)
Jag har ju dragit en nätverkssladd mellan denna datorn och modemet, för det finns inget trådlöst i den. Är ju en äldre dator....Blir så sur när ajg inte får till det :(
Fast nu är det ju ubuntu jag håller på med, tog bort linux mint igår kväll, men det verkar ju vara samma problem här..
Mm, du verkar inte ha någon eth0. Jag vet inte om det kanske kan betyda att ditt nätverkskort inte är installerat då. Jag förstår att du är sur på detta. Jag blir också sur på sånt här när det gäller Linux på skrivbordet. Däremot är jag väldigt nöjd med Linux på servrar, men då slipper jag hålla på med installationer och hårdvara. Jag tycker att Linux inte riktigt är moget än som skrivbords-OS. Men det kan ju ändras.
Ehh Har jag missat nått??? När jag körde in windows tidigare så installerade jag drivrutiner. Måste jag göra det igen nu på Ubuntu ??Är lite korkad när det gäller sådant här..ska genast kolla om det hjälper om jag kör drivrutinerna.
Nej maggie. Du gör säkert inge fel.
eth0 är bara en instans som hanterar kabelnätverket.
Det bör maskinen klara utan några problem
Vad har du för maskin? Har du laddat ner och bränt 32 bitars version? Så det inte är något tokigt där.
De flesta CD eller DVD skall kunna fungera som Live dvs. du skall bara boota datorn utan någon installation och det skall visas vad du kan göra i den miljön.
Hoppas att du vågar testa lite till säger Lasp Jag kör detta i LM10 och Chrome ;-)
Jag har en gammal dell dimension 4550som jag leker med nu...Nej jag kommer inte att ge mig...Har ju nu både windows xp och unbuntu 8.10 på den och växlar emellan. När jag är på windows så funkar nätet men inte på ubuntu.
Behöver jag drivrutiner ??? Försökte få dit de nu men skivan funkar inte i ubuntu ?? förstår att det inte går att köra exe- filer där. Vad ska installations filerna heta för att funka ??
Ja jag har bränt skiva och det är 32-bitars
En linux distribution går normalt upp med allt. Jag har aldrig, utan vissa undantag, typ NVidia, inte behövt köra in drivrutiner i någon Linux.
Min stora skrivare som länge var ett problem för Win 64 en HP color Laser Jet 2600n (nätansluten) går direkt i Linux.
Jag bara hoppas att du får det att fungera som du vill.
Har du inte någon Linuxfreak i närheten som du kan ropa på?
Det är ibland svårt att ge hjälppå distans när man inte ser vad som händer. Men jag håller tummarna.
Gör ett sista försök imorgon och provar ubuntu 10.10 Ska dra ner det till ett usb och köra så, får jag inte till internet då heller tror jag att jag ger upp.Eller kanske jag testar på min bärbara för att se om det går på den....återkommer
Enligt LinuxHCL.org (HCL = Hardware Compatibility List) så verkar det inte finnas några problem med Ubuntu Gutsy eller Ubuntu Hardy (7.10 resp. 8.04) på en Dell Dimension 4550. Se http://linuxhcl.com/browse/product+dell-dimension-4550?id=5212
Det kan vara bra att titta över om sitt val av Linux-dist håller sig på den hårdvaran man har, då är http://www.linuxhcl.org en bra resurs.
Till ditt problem: Ansluter du via trådlöst eller kabel? Om du kör med kabel så testa helt sonika med;
$> ifconfig eth0 up
Eller om du har en DHCP-server som ger klienterna en IP-adress;
$> ifconfig eth0 dhcp start
För att se status kan du köra;
$> ifconfig eth0 dhcp status
$> ifconfig eth0 up : åtkomst nekas
$> ifconfig eth0 dhcp start :okänd värd
$> ifconfig eth0 dhcp status: okänd värd
Detta står vid dessa kommando.