webForumDet fria alternativet

Linux

74 svar · 6 974 visningar · startad av maggie

maggieMedlem sedan okt. 2007184 inlägg

Har fått loss en dator till i huset nu och tänkte leka lite med den.
Har länge tänkt på att försöka mig på att installera Linux för att lära mig nått nytt.
Men kan INGENTING. Vet att det går att ladda ner från internet.
Men vad ska jag ladda ner, vill ha en enkel version som är lättast att börja med.
Bränner jag en skiva sen ?? och kör som vanligt som när man formaterar en dator ??
Tar jag mig vatten över huvudet när jag inte kan någonting om programering och dylikt ??
Tycker om att lära mig men behöver nog massor med hjälp.
har mer frågor men börjar med detta så länge.

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Testa ubuntu. Ladda ner på ubuntu.com och bränn.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Ubuntu är kanske den mest spridda, men LinuxMint har ett behagligt utseende och uppträdande.
Det finns mycket att läsa hos Exton och http://www.linuxmint.com/
Det finns även ett svenskt Mint fora.

Du laddar hem, bränner en skiva, startar om! Då får du upp en livemiljö.
Därefter väljer hårddiskinstalltion och bara följer informationen.
Du behöver inget kunna om programmering.
Kör hårt och njut säger Lasp

mer frågor

Är det linux mint 10 jag ska ladda ner ?? Vill ha det svenska men hittar inget som heter mint fora ???
Hur kommer nu vissa program att fungera. Vad kan jag ha istället för Word och dylikt, för jag antar att många windows program inte funkar nu.
Kommer mitt bredband att fungera (glocalnet) ?
Är det verkligen så enkelt att bara bränna en skiva och köra den ?? Varför är det inte vanligare bland vanligt folk att man använder linux istället ??? Själv håller jag på att bli galen på windows ibland och kommer troligen att skaffa mig en mac så fort jag får råd, men kanske att linux kan vara nått för mig... är ju iallafall billigare ;)

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Ja det är Linuxmint 10 jag menar.
När du har bränt och startat om får du frågan om språk. Där väljer du svenska om det är det som är viktigt (riktigt). http://www.linuxmint.com/download.php
Man kan välja olika språk för olika användare om man vill, fast det kan man i Win7 också.
När det gäller nyttoprogram finns gratissviten Office Libre http://www.documentfoundation.org/download/
I linuxvärlden fungerar det mesta lättare, även uppkopplingar och liknande.

maggie frågar varför inte fler använder Linux! Tja det har jag funderat på i flera år!
Men faktum är att det finns en sorts rivalitet mellan de olika distributionerna, och de flesta har inte varit på rätt språk och användarevänliga. Men nu är det bra även för desktop.
Så det skall bli kul att höra vad du tycker.
Kontakta direkt när du har frågor.

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Varför inte fler använder Linux?

För mig är det iallafall så att Linux och nästan all annan open source mjukvara har bedrövlig användarvänlighet och då krävs en del extra kunskaper. Kör jag på Microsoft eller Apple så är det mesta Top-Notch och enkelt. Vissa open source projekt börjar ju bli lite bättre, men de ligger oftast långt efter de kommerciella alternativen. För mig som användare är användarvänligheten A och O, det är helt enkelt där de öppna alternativen faller platt.

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

Jag tror jag vet varför Linux inte slår. Jag känner mig som "vanligt" folk, inte som de flesta här på webForum. :e
Med det menar jag att jag inte är speciellt vass på datorer och dess program. ;)
Jag kör Linux (Ubuntu) i en dator hemma och att säga att det är enkelt är en lögn.

Nu har ljudet försvunnit och jag har ingen aning om varför. När jag skriver ut på skrivaren blir utskriften pytteliten (typ en fjärdedel av pappret används). Uppkopplingen till mitt nätverk har också krånglat betänkligt men till slut lyckades jag med hjälp av snälla människor härifrån.

Lyckas jag inte få igång ljudet idag så ryker Linux ut och Windows in.

/edit
Och medan wF stod och tuggade i cyberrymden hann erciz svara under tiden. Ärligt talat orkar jag inte med segheten längre, återkommer när wF har blivit mer normalt.
Jo, jag är extra grining idag eftersom IFK Kungälv åkte på torsk mot Villa-Lidköping i derbyt...

Jag är definitiv en "vanlig" svensson användare av datorer. Men är inte rädd för att prova. De sista veckorna har jag fått formatera min windows dator tre gånger och ändå tycker jag att den krånglar mer än nödvändigt. Stänger av sig och hänger sig ofta. Därför vill jag prova nått annat för att se om det blir någon skillnad. Jag hör gärna av mig till dig Lasp när jag behöver till veckan.
Ska bli mycket intressant och se vad jag tycker...

aronMedlem sedan mars 2004485 inlägg

Älskar Linux, det är gratis så man sparar nån tusenlapp, och man har större valfrihet så man ofta kan använda hårdvaran bättre på t.ex. gammla datorer.

Nya TV:n morsan köpte kör linux, helt fantastiskt :D

Anledningen till att jag inte kör Linux 100% är att det görs så mkt Windows specifikt, som är gjort för att köras i Windows och då är det lite krångligt att få igång det i Linux även om man kör wine osv.

Men om man är en vanlig Svensson som bara surfar och skriver och leker med foton och så, inte spelar så mkt "Windows spel" då är det ju överlägset (min åsikt nn wars)..

GNU ftw

Det finns alltså ett program (wine) som gör att man kan köra Widows spel i Linux ?? Är det så ? Är det gratis och är det krångligt isåfall. Tänker på grabbens dator som också krånglar en del, men han spelar ju en del och behöver ju ha ett operativsystem som funkar till hans spel (Windows)

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Windows spel i Linux kan du i princip glömma om det inte är mycket enkla spel typ harpan.

Ok...då får han fortsätta med Windows sä länge. Tack

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Om du vill se vilka spel som går att köra utan problem genom Wine så kan du titta här: http://appdb.winehq.org/

Spel som finns på platinum- eller goldlistorna märker man ingen skillnad på om man spelar i en Linux-miljö över Wine eller i native Windows-miljö. Så jag håller inte riktigt med GunnarD - men som med allt som gäller flytt från Windows > Linux så bör man se vilka spel eller program man inte klarar sig utan, och då kolla om dessa (eller likvärdiga alternativ) finns tillgängliga för den öppna marknaden.

Angående varför fler inte använder Linux som sitt primära operativsystem så handlar det i grunden om kunskap. Nästan varenda kotte kan använda ett Windowssystem behjälpligt, folk känner igen sig och vet ofta hur dom ska bemöta problem som uppstår. Att tala om användarvänlighet hjälper inte i detta fall, för ibland kan stegen vara färre och processen enklare i ett Linux-system jämfört med ett Windows-system, men p.g.a. att man är van vid Windows sätt att hantera ettor och nollor så kan det tyckas vara krångligare att lösa det i Linux. Jag säger som jag sagt så många gånger förut: en Linuxdistribution är inte ett gratis substitut för Windows, det är ett helt annat operativsystem (som råkar vara "free as in speech, not as in beer").

Om du vill se vilka spel som går att köra utan problem genom Wine så kan du titta här: http://appdb.winehq.org/

Spel som finns på platinum- eller goldlistorna märker man ingen skillnad på om man spelar i en Linux-miljö över Wine eller i native Windows-miljö. Så jag håller inte riktigt med GunnarD - men som med allt som gäller flytt från Windows > Linux så bör man se vilka spel eller program man inte klarar sig utan, och då kolla om dessa (eller likvärdiga alternativ) finns tillgängliga för den öppna marknaden.

Angående varför fler inte använder Linux som sitt primära operativsystem så handlar det i grunden om kunskap. Nästan varenda kotte kan använda ett Windowssystem behjälpligt, folk känner igen sig och vet ofta hur dom ska bemöta problem som uppstår. Att tala om användarvänlighet hjälper inte i detta fall, för ibland kan stegen vara färre och processen enklare i ett Linux-system jämfört med ett Windows-system, men p.g.a. att man är van vid Windows sätt att hantera ettor och nollor så kan det tyckas vara krångligare att lösa det i Linux. Jag säger som jag sagt så många gånger förut: en Linuxdistribution är inte ett gratis substitut för Windows, det är ett helt annat operativsystem (som råkar vara "free as in speech, not as in beer").

Men om jag fattar detta rätt, så är det ju en himla massa spel som skulle funka. Alla de som grabben spelar fanns med. Men jag fattar i nte vad jag ska ladda ner?? Är så usel på engelska och kanske någon kan hjälpa mig med en länk. Är det krångligt sen att få till det ??
Nu ska jag bränna skivan ;)

Ja, det finns en hel del spel som fungerar lika bra i Linux som i Windows. Tyvärr är den mesta informationen på engelska, men en enklare genomgång på hur du lägger till den senaste paketkällan finns här: http://www.winehq.org/download/deb

Den är på engelska tyvärr, men har bilder och blandar inte in några terminalkommandon.

Själv använder jag enbart engelska operativsystem, så det blir svårt för mig att översätta det till svenska - kanske att någon annan har möjlighet till det?

När du har lagt till den senaste paketkällan (enl. länk ovan) så ska det räcka med att klicka på följande länk för att få den senaste versionen av Wine installerat: apt://wine1.3

Men tack så hemskt mycket...Ni är verkligen änglar här :)

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Maggie: Testa först men ha inga större förhoppningar, Windows spel fungerar bättre på Windows platformen än på Linux platformen, det är min erfarenhet.

Det finns spel som fungerar, men har du inte rätt drivrutin till ditt grafikkort så visst spelen startar men är inget nöje att spela, tyvärr.

Ok återstår att se, jag har verkligen inga stora förhoppningar. Hoppas få igång internet och min skrivare till att börja med. Meningen med detta är att jag ska lära mig lite mer. Om det funkar ´med spel eller inte har egentligen ingen betydelse. Är nästan lite nervös nu när jag ska köra skivan :l

fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg

Jag kör sedan 1,5 år tillbaka Ubuntu Studio och är mer än nöjd. Det är en liten tröskel att komma igång med vissa program, men man lär sig mycket på vägen.
Det jag mest håller på med, förutom surfning, är musikproduktion och webbutveckling. Jag kör även Windows på samma maskin, men det blir mer och mer sällan.

Lycka till!

145 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)