$> ifconfig eth0 up : åtkomst nekas
$> ifconfig eth0 dhcp start :okänd värd
$> ifconfig eth0 dhcp status: okänd värdDetta står vid dessa kommando.
Då kanske kommandot: sudo ifconfig eth0 up
fungerar bättre?
74 svar · 6 974 visningar · startad av maggie · sida 3 av 4
$> ifconfig eth0 up : åtkomst nekas
$> ifconfig eth0 dhcp start :okänd värd
$> ifconfig eth0 dhcp status: okänd värdDetta står vid dessa kommando.
fungerar bättre?
fungerar bättre?
Då vill han ha ett password och när jag skriver det som jag tog vid istallationen händer ingenting...
Backa och gör om.
När du har en Linux Live skiva skall du kunna testa det mesta direkt utan att du behöver installera på Hårddisken.
Du skall få nätverksåtkomst direkt.
Var har du hämtat .iso filen?
Du skall få nätverksåtkomst direkt.
Det är väl inte säkert att maggie ens sitter på ett nätverk eftersom datorn är ansluten direkt till modemet?
Jag har ju dragit en nätverkssladd mellan denna datorn och modemet, för det finns inget trådlöst i den.
Har du inte nätverksuttag på din trådlösa router?
Isåfall borde du kunna koppla datorn till routern och sen routern till modemet?
I så fall går man in under inställningar...Nätverksinställningar och väljer åtkomstmetod.
Men maggie skriver om flera datorer i hushållet så jag utgår fortfarande från att det finns ett nätverk därhemma!
Synd att det är så långt bort ;-)
Jag menar att ha en Linux Live skiva, vilket alla borde ha som beredskap under alla förhållanden. Boota från en sådan är första hjälpen i de flesta fall. Så det borde vara rätt!
fungerar bättre?Då vill han ha ett password och när jag skriver det som jag tog vid istallationen händer ingenting...
Trots att det inte ser ut som att någonting händer så händer det ändå något - när man ska verifiera sig i en terminal med sitt lösenord så skrivs inga tecken ut. Så även fast ingenting syns kan du skriva ditt lösenord och trycka enter, så ska du se att någonting händer :)
För att förklara kommandot 'sudo'; det är ett program som kör kommandot efter som superanvändare (administratör). Så om jag kör:
$> sudo mkdir mmbop
Så betyder det att jag vill köra kommandot/programmet mkdir med administratörsrättigheter (för att prata Windows-språk). mkdir skapar förövrigt bara en katalog med namnet 'mmbop'.
Oj Oj nu har ni skrivit mycket, vet inte om jag kan svara rätt på allt, Jo jag tror vi har ett nätverk här, ett modem med inbyggd router dit en dator är kopplad med nätverksladd och nu även den Gamla dell jag mixtrar med. två andra datorer som är trådlöst kopplade.
Jag har tryckt mitt lösenord men kan inte se att nått händer mer än att det flimmrade till i ikonen för nätverk på datorn, men kommer fortfarande inte ut. Ska testa att göra om allt igen och installera Ubuntu 10.
Jag förstår inte riktigt detta med "liveskiva" ska jag inte installera den ??
Nu har jag laddat ner en annan fil från denna sidan
http://www.ubuntu.com/server/get-ubuntu/download
Hoppas att den är rätt och så ska jag testa om igen....
maggie det du hänvisar till är en Server edition dvs för en maskin som skall stå i en garderob ;-)
Backa på den sajten så ser du val för både desktop och netbook. Välj Desktop
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
En live skiva betyder att man kan testa en distribution av Linux utan att installera den.
Vi håller tummarna för att det blir rätt denna gång. ;-)
ja jösses, då gör vi om det :) Inte visste jag att det var olika...Men nu laddar jag för fullt och provar igen sen....Kanske jag laddat ner fel innan med, ibland har jag inte en aning om vad jag gör...Men spännande är det ;)
Nu har jag laddat ner, tänkte lägga det på ett usb eller måste jag göra en skiva??
Hur gör ajg sen för att köra det live?? Ska jag trycka F12 när loggan går som vanligt eller ska jag klicka på usb när jag är inne på windows....Denna gången ska jag försöka göra allt rätt :)
Det är alltid lättare att starta från en skiva. Kan vara bra att ha när någon annan disk krånglar. Sedan är det kanske F12 om du inte har satt boot ordning till CD först i BIOS!
Men vi skall inte krångla till det, bränn skiva och välj vid uppstart så kommer allt att lösa sig! ;-)
HA det gick nu är jag ute på nätet :) Kör från skivan nu...Måste jag alltid lägga i den när jag ska testa nu eller...Sen är skrivbordet så stort, är det någon drivrutin dit med, Ikonerna är stora och det är som om allt inte får plats liksom...Brukar se ut så i windows innan drivrutinen är på plats....
Nu när du har konstaterat att allt fungerar skall du installera på hårddisken.
När detta är gjort med rätt språk och landsinställningar ställer du in upplösning för skärmen.
Sedan skall du aktivera Compiz, en snurrande kub som gör att du kan ha fyra sidor tillgängliga genom att hålla ner Ctrl - Alt samt en pil. Fräckt blir det.
Så stoppar du undan skivan, eller överlåter den till någon annan som vill testa ;-)
...ibland har jag inte en aning om vad jag gör...Men spännande är det ;)
Dagens kommentar! :bire
Jag håller tummarna för att allt blir som det ska nu, och en jätteeloge till dig att du inte gav upp! (y)
Jag är så himla glad och tacksam för all hjälp jag fått här :) just nu är jag mycket nöjd med ubunto, känns både bra och snyggt. Förstår att jag har mycket att utforska...det första jag ska göra är att få tag i en annan webbläsare, eftersom jag aldrig gillat firefox.
Hur hittar jag Compiz ??
Som sagt tusen tack för all hjälp, hade aldrig klarat det utan er ;)
Jag återkommer, misstänker att det kommer att dyka upp tusen frågor under vägen. // Maggan
Förstår att jag har mycket att utforska...det första jag ska göra är att få tag i en annan webbläsare, eftersom jag aldrig gillat firefox.
Jag gillar webbläsaren Google Chrome, den finns i en öppen källkodsvariant för Linux men då under namnet Chromium. Den rekommenderar jag.
Se mitt inlägg om Ubuntu och Chromium: http://www.webforum.nu/showpost.php?p=1526088&postcount=6
Jag var ju tvungen att installera Ubuntu 10.10 själv
Vilken förändring på installationsförfarande numera.
Nu kan ju ingen avstå från att testa Linux.
När det gäller Compiz som faktiskt på sitt sätt ersätter flera monitorer kan man läsa mera här:
http://www.ubuntu-se.org/wiki/Skrivbordseffekter
Det finns ett problem med Linux, det är att det finns många olika smaker (Brun, rosa, grå och blå (fedora14 skitbra))! Så finns det olika snitt (kryddningar) det är KDE eller Gnome eller lilla råttan.
Man måste ju testa ;-)
Ja jag är redan frälst...så himla snyggt tycker jag. Men stör mej på att nedstängningskrysset ligger på vänster sida i programen. Tänkte det skulle gå att ändra någonstans men hittar inte....Får väl vänja mig annars.
Undrar lite mer om det där programet wine, där man tydligen ska kunna köra windowsprogram igenom, såg att det fanns att ladda ner i programutbudet. Är det värt det tro eller ???
Du kan få kryssen på högra sidan genom att välja ett annat utseende.
När det gäller Wine så skall den förstås finnas med , om inte för kunna köra Spotify.
Men gör nu en lista på vad du vill kunna göra med denna dator, och försök inte att göra om det hela till något Windows.
Windows 7 är riktigt bra, men många saker finns bättre både i Mac Os och i olika Linux distributioner.
Jag har iof en skaplig maskin, men jag tycker att snabbheten är frapperande bra.