webForumDet fria alternativet

Den stora Mac-tråden!

387 svar · 17 500 visningar · startad av silfver · sida 5 av 20

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Hur fasiken byter man namn på en "rulle" i iPhoto?! iPhoto känns överlag som ett ganska dåligt program. Funderar på att börja använda Aperture eller Photoshop Lightroom.

Nån som har tips på hur jag kan byta namn och nån som har erfarenheter av programmen? :)

KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Jag har ingen aning, mer än att jag kan hålla med om att iPhoto inte är det bästa. Funkar perfekt för mig som amatörfotograf, ett hyfsat enkelt sett att visa bilder på. Men saknar den där extra skönheten som iTunes har. Kan nog vara ett bra val för dig att testa Aperture eller Photoshop Lightroom.

EwikMedlem sedan apr. 200491 inlägg

För att byta namn på en rulle så får man markera rullen och sedan byta namn i info-rutan nere i vänstra hörnet..

Ewik skrev:

För att byta namn på en rulle så får man markera rullen och sedan byta namn i info-rutan nere i vänstra hörnet..

Tack! :bire

SimOnlineMedlem sedan juli 20031 132 inlägg

silfver skrev:

Hur fasiken byter man namn på en "rulle" i iPhoto?! iPhoto känns överlag som ett ganska dåligt program. Funderar på att börja använda Aperture eller Photoshop Lightroom.

Nån som har tips på hur jag kan byta namn och nån som har erfarenheter av programmen? :)

Jag kör med Lightroom för att "framkalla" digitala bilder; göra utsnitt och färgjusteringar etc. och till den uppgiften är det fantastiskt! Tyvärr har jag inte sån ordning på mig själv att jag katalogiserar mina bilder snyggt, så hur pass bra det är på den fronten vet jag inte riktigt...

Annars har tidningen MacWorld i nya numret (nr 9 2006) ett jämförande test av de "10 bästa alternativet till iPhoto". Kanske kan vara något att titta till?

"Bästa produkt" i det testet blev iView Media Pro.

Hm, jag tror inte att iView låter som ett alternativ för mig. Lightroom däremot är ju gratis för tillfället också. Man kanske skulle pröva.

Nån som vet hur man får fram dagens datum jämte uret uppe i statusfältet? :)

Det verkar som att det var en kluring. ;)

Två grejor till:
Kan man inte flytta Artist-fältet framför Namn-fältet i iTunes? Varför? Man kan flytta på alla andra!

Vad använder ni för codecs för att spela xvid och divx? Tankat nåt kit, eller finns allt man behöver i VLC? :)

Tv-out till Mac - hur fixar man smidigast det? Om det ens är möjligt.

cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg

silfver skrev:

Tv-out till Mac - hur fixar man smidigast det? Om det ens är möjligt.

Jag kör en S-videokabel med en liten adapter mellan datorn och kabeln om det var det du menade?

caze skrev:

Jag kör en S-videokabel med en liten adapter mellan datorn och kabeln om det var det du menade?

Ja, det menar jag. :) Vad för adapter använder du? Fast jag kanske skulle skrivit att jag menade MacBook, för den har ju inget tv-out-uttag. Men med rätt adapter kanske man kan omvandla dvi-ingången till scart?

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

silfver skrev:

Ja, det menar jag. :) Vad för adapter använder du? Fast jag kanske skulle skrivit att jag menade MacBook, för den har ju inget tv-out-uttag. Men med rätt adapter kanske man kan omvandla dvi-ingången till scart?

Apple säljer en s-videoadapter, kostar 199 kr.

FairytaleMedlem sedan nov. 200696 inlägg

silfver skrev:

Det verkar som att det var en kluring. ;)
Två grejor till:
Kan man inte flytta Artist-fältet framför Namn-fältet i iTunes? Varför? Man kan flytta på alla andra!
Vad använder ni för codecs för att spela xvid och divx? Tankat nåt kit, eller finns allt man behöver i VLC? :)

I den tidigare versionen av iTunes var det lite klurigt. Nu ska du bara behöva ta tag i fältet med pekaren och dra det dit du vill ha det, "drag'n'drop" som vanligt. Fungerar inte det? Tyvärr har jag inte tillgång till Mac just nu.

Ladda ner VLC så ska xvid och divcx fungera.

Fairytale skrev:

I den tidigare versionen av iTunes var det lite klurigt. Nu ska du bara behöva ta tag i fältet med pekaren och dra det dit du vill ha det, "drag'n'drop" som vanligt. Fungerar inte det? Tyvärr har jag inte tillgång till Mac just nu.

Ladda ner VLC så ska xvid och divcx fungera.

Har prövat det där. Men det är just det fältet som inte går att flytta. Riktigt irriterande. :P

Är det någon som har en länk till en bra tutorial för installation av php och mysql? Jag gav mig på mdenna sidan men lyckades inget vidare - tror jag.

Jag menar - det finns ju redan en mapp som heter Webbsidor på datorn. Jag vill kunna köra php-filer i den här mappen.

SimOnlineMedlem sedan juli 20031 132 inlägg

silfver skrev:

Har prövat det där. Men det är just det fältet som inte går att flytta. Riktigt irriterande. :P

Är det någon som har en länk till en bra tutorial för installation av php och mysql? Jag gav mig på mdenna sidan men lyckades inget vidare - tror jag.

Jag menar - det finns ju redan en mapp som heter Webbsidor på datorn. Jag vill kunna köra php-filer i den här mappen.

Jag kör med denna: http://www.mamp.info/en/index.php - Riktigt smidigt faktiskt!

SimOnline skrev:

Jag kör med denna: http://www.mamp.info/en/index.php - Riktigt smidigt faktiskt!

Jobbigt med att behöva skriva localhost:8888/ varje gång. Kan man ändra det på nåt enkelt sätt?

Smidigt program annars. Fungerade ju med en gång. (y)

sl0kMedlem sedan maj 2005562 inlägg

Hittade en artikel på SitePoint om Configuring OS X for Web Development

sl0kMedlem sedan maj 2005562 inlägg

MacOS X Demo, nyttig för nybörjare bl a sägs det.

sl0k skrev:

MacOS X Demo, nyttig för nybörjare bl a sägs det.

Ja, den har jag sett. Hade faktiskt hunnit lista ut det mesta, men han tipsade om en hel del vettiga saker! :)

När Leopard kommer ut i vår, måste vi betala för den då, eller uppdaterar vi gratis?

GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg

silfver skrev:

När Leopard kommer ut i vår, måste vi betala för den då, eller uppdaterar vi gratis?

När operativsystem byter namn brukar det kosta.

Gislaved skrev:

silfver skrev:

När operativsystem byter namn brukar det kosta.

Hur mycket kostade det sist? Fast uppdateringar brukar väl iofs vara billigare. Kommer det bli jättedyrt? :l

r/ Jag menar att köpa en uppdatering brukar ju vara billigare än att köpa helt nytt. :)

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)