silfver skrev:
Hur mycket kostade det sist? Fast uppdateringar brukar väl iofs vara billigare. Kommer det bli jättedyrt?
Nej, det är inga stora pengar det handlar om. Någon tusenlapp har jag för mig.
macOSur Mac OS, Unix, Linux & BSD
387 svar · 17 500 visningar · startad av silfver · sida 6 av 20
Det verkar som att det är en hel del medlemmar här på forumet som tar det stora steget att pröva på Mac. Och eftersom jag är en av de som är helt vilsen i det nya systemet så tycker jag det skulle passa riktigt bra med en tråd där vi tar upp problem och hjälper varann. :) Jag har en hel del funderingar redan nu: - Jag vill formatera om datorn. Är det så enkelt som att bara stoppa in nån skiva m
Läs frågan i sin helhet →silfver skrev:
Hur mycket kostade det sist? Fast uppdateringar brukar väl iofs vara billigare. Kommer det bli jättedyrt?
Gislaved skrev:
silfver skrev:
Det är ju faktiskt överkomligt. Att inte Microsoft tänker i samma banor...
silfver skrev:
Jobbigt med att behöva skriva localhost:8888/ varje gång. Kan man ändra det på nåt enkelt sätt?
Vad menar du? Menar du när du ska öppna filer på servern i en webbläsare? I så fall: Öppna systeminställningarna -> sharing och markera "personal web sharing" så ser du vilka URL du ska använda. Sen är det bara att bokmärka.
silfver skrev:
Det är ju faktiskt överkomligt. Att inte Microsoft tänker i samma banor...
Köper du en nytt system (som det ju blir) så handlar det inte om uppdatering utan om uppgradering. Senast tror jag att jag betalade omkring 1300 spänn för Tiger.
Danne V skrev:
Vad menar du? Menar du när du ska öppna filer på servern i en webbläsare? I så fall: Öppna systeminställningarna -> sharing och markera "personal web sharing" så ser du vilka URL du ska använda. Sen är det bara att bokmärka.
Jag menade att jag måste skriva ut portarna.
Danne V skrev:
Köper du en nytt system (som det ju blir) så handlar det inte om uppdatering utan om uppgradering. Senast tror jag att jag betalade omkring 1300 spänn för Tiger.
Är det ett helt nytt OS? I så fall har jag fattat fel. :)
Sen har man 50% studentrabatt på mjukvara som student. Så en ev uppgradering till leopard blir förhoppningsvis inte så jättedyrt.
Jag tror förra gick på 1000 - 1400 någonting, dyrt. Men värt.
KoTTeN skrev:
Jag tror förra gick på 1000 - 1400 någonting, dyrt. Men värt.
Då antar jag att det var priset utan studentrabatt? :)
silfver skrev:
Då antar jag att det var priset utan studentrabatt? :)
Exempel: Tiger (utan moms) 956 spänn just nu. http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=49790&product_id=944698
Brukar ligga runtikring där. Men jag brukar vänta med uppgraderingar nåt halvår eller så för att man dels ska hunnit få ut några uppdateringar och fixat barnsjukdomarna, och dels för att läsa recensioner. För man MÅSTE ju inte ALLTID ha det senaste OS:et.
Hur gör man måsvingar? Lyckas bara göra såna här: [ ].
shift-alt 8 resp 9 tror jag det ska va
sl0k skrev:
shift-alt 8 resp 9 tror jag det ska va
Jag trodde jag prövade alla kombinationer, men icke. Tack! :)
{} ;)
Thunderbird eller Mail
Hej,
Efter en lång väntan nu har jag nu fått mig min MacBook Pro. Det är ett tag sedan jag satt med Mac så man känner sig rätt nya, men visa saker kommer kanske snart tillbaks...
Men vad tycker ni vana Mac användare man ska köra för e-postprraogram? Har kört Thunderbird bra länge nu på PC, kan jag få över mina mail där i från till Macen?
Men vad är skilanderna mellan Mail & Thunderbild, vad rekomenderar ni andra? För länge sedan då jag hade ett e-postprogram på Mac körde jag Eudora, men det var länge sedan.
Tack på förhand
SONICdust skrev:
Hej,
Efter en lång väntan nu har jag nu fått mig min MacBook Pro. Det är ett tag sedan jag satt med Mac så man känner sig rätt nya, men visa saker kommer kanske snart tillbaks...
Men vad tycker ni vana Mac användare man ska köra för e-postprraogram? Har kört Thunderbird bra länge nu på PC, kan jag få över mina mail där i från till Macen?
Men vad är skilanderna mellan Mail & Thunderbild, vad rekomenderar ni andra? För länge sedan då jag hade ett e-postprogram på Mac körde jag Eudora, men det var länge sedan.
Tack på förhand
Thunderbird, av flera skäl.
Danne V skrev:
Thunderbird, av flera skäl.
Utveckla det gärna mer. Men kan jag flytta över alla mail från PC till Mac? Är det bara att flytta mappen "Thunderbird" i Application Data till Macen?
Det smarta vore ju att väla att exportera dem från thunderbird på pc. då sparas de som mboxfiler. vilket både mail och thunderbird använder.
Men vad tycker ni vana Mac användare man ska köra för e-postprraogram?
Jag använder Apples medföljande program som rätt och slätt heter "Mail". Med hjälp av Mailtags och Mail Act-On blir det ännu trevligare.
Jag är väldigt nöjd med Mail! Tycker inte det finns något att klaga på faktiskt, men så skickar jag å andra sidan inte mer än några meddelanden per vecka.
Jag installerade faktiskt Thunderbird direkt. Anledningen var att jag körde TB på PC:n innan jag bytte till Mac. :) Men hur stora är skillnadena egentligen? :)
Mitt Unarchiver kan inte packa upp .sit-filer - mapparna blir helt toma. Nån som har nåt förslag?