silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Det verkar som att det är en hel del medlemmar här på forumet som tar det stora steget att pröva på Mac. Och eftersom jag är en av de som är helt vilsen i det nya systemet så tycker jag det skulle passa riktigt bra med en tråd där vi tar upp problem och hjälper varann. :)
Jag har en hel del funderingar redan nu:
- Jag vill formatera om datorn. Är det så enkelt som att bara stoppa in nån skiva man fick med? Är det omständigt att installera om MacOS och formatera?
- Kan man låsa datorn?
- Kan jag själv bestämma vad som skall synas i Dockan?
- Kan jag inte maximera fönster så att de täcker hela skärmen?
- Finns det ingen delete-knapp? :p
- Finns det någon motsvarighet till kör eller snabbkomando för utforskaren?
Det lär komma fler frågor ganska snart... Men jag nöjer mig just nu. Jag hoppas att ni som är inbitna Mac-användare har lust att bistå med hjälp! :bire
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg
silfver skrev:
Kan jag inte maximera fönster så att de täcker hela skärmen?
Precis det där försökte jag få till när jag pillade på macbooken i affären. Hade ett safari-fönster som vägrade täcka mer än 40 % av skärmen. Jag misslyckades få det maximerat.
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Med risk för att vara ute och cykla (är själv Mac-blåbär):
1. Ja, det är enkelt, skiva medföljer.
2. Lösenordsskyddad skärmsläckare?
3. Det är bara att dra dit prylar eller högerklicka på befintliga och välja "Remove from Dock".
4. Beror på, vissa program maximerar och andra (de flesta) anpassar fönstret efter innehåll när man trycker på "den" knappen. För att avhjälpa detta finns t ex. detta program. Har inte testat, dock.
5. Nej, men du kan använda Fn+backspace för att få motsvarade funktion när du t ex. redigerar text.
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
muskot skrev:
Med risk för att vara ute och cykla (är själv Mac-blåbär):
1. Ja, det är enkelt, skiva medföljer.
2. Lösenordsskyddad skärmsläckare?
3. Det är bara att dra dit prylar eller högerklicka på befintliga och välja "Remove from Dock".
4. Beror på, vissa program maximerar och andra (de flesta) anpassar fönstret efter innehåll när man trycker på "den" knappen. För att avhjälpa detta finns t ex. detta program. Har inte testat, dock.
5. Nej, men du kan använda Fn+backspace för att få motsvarade funktion när du t ex. redigerar text.
Tackar! Men högerklicka? Det finns ju bara en knapp. :e
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg två fingrar på touchpaden och klicka, alternativt hålla in knappen eller hålla in ctrl och klicka
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
silfver skrev:
Skaffa en mus. :P
Annar finns det ju en del kul features inbyggt i touchpaden. Två fingrar på plattan+klick=högerklick, "dra" med två fingrar = scroll, ctrl+dra med två fingrar = zoom. :)
Dessa grejer måste man dock aktivera först, har jag för mig.
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
silfver skrev:
Doh, klart man skaffar en tvåknapparsmus med scroll - usb är ju universellt. ;)
Men maximera fönster kan du glömma. I Windows kör man (om man inte har gigantiska upplösningar) oftast allt maxat, men i MacOS har det bara inte blivit så. Du får flytta fönstret så långt uppåt vänster du kan och sen ta tag i nedre högra hörnet på rutan och dra så långt det går där med - större än så blir det inte.
Fast man vänjer sig rätt kvickt vid mindre fönster. :)
Mycket kan man tweaka på Macen, men jag vill ha en sak från Windows - att kunna ändra fönsterstorlek runt hela fönstret! Nu går det ju bara med högerhörnet... :l
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg
muskot skrev:
Det är väl bara att dra bort dem från dock så försvinner de i ett moln av rök?
silfver skrev:
Finns det ingen delete-knapp?
Jo, på externa tangentbord (Pro-varianter) finns delete-knappar. Dessa är dock oftast borttagna från mindre tangentbord för att spara utrymme.
silfver skrev:
Det är bara att dra upp dem i önskad storlek genom att dra i nedre högra hörnet.
silfver skrev:
Finns det någon motsvarighet till kör eller snabbkomando för utforskaren?
Tanka hem Quicksilver (passande namn, va?) så har du plötsligt fått snabbkommandon till allt du kan tänka dig.
KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg
silfver skrev:
Kan man låsa datorn?
Klart du kan! Systeminställningar > Säkerhet. Där har du en del att gå igenom.
silfver skrev:
Jag vill formatera om datorn. Är det så enkelt som att bara stoppa in nån skiva man fick med? Är det omständigt att installera om MacOS och formatera?
Ja, bara att stoppa i skivan. Du behöver inte kopiera dina filer om du inte vill, du kan låta installera OS X utan att röra om all annan information. Men varför ska du ominstallera?
silfver skrev:
Ja, som sagt innan, bara att dra i nedre högra hörnet. Men OS X jobbar inte i helskärmsläge, något jag som van XP användare stört mig på, men nu efter lite vana tycker jag det är mycket smidigare att tex. webbläsaren enbart tar upp den plats innehållet tar. Känns mesigt att köra fullskärmsläge på en 20" skärm :)
Trevligt initiativ föresten!
Gislaved skrev:
muskot skrev:
Det är väl bara att dra bort dem från dock så försvinner de i ett moln av rök?
Så kan man ju förstås också göra, men det är ju inte rätt. :e
Gislaved skrev:
silfver skrev:
Tanka hem Quicksilver (passande namn, va?) så har du plötsligt fått snabbkommandon till allt du kan tänka dig.
Quicksilver är grymt bra - helt oumbärligt. Förstår inte hur man klarat sig utan det…
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
KoTTeN skrev:
Ja, bara att stoppa i skivan. Du behöver inte kopiera dina filer om du inte vill, du kan låta installera OS X utan att röra om all annan information. Men varför ska du ominstallera?
Jag hade en massa trial-versioner av Office-paketet och sådant installerat. Klarar mig utan det. :) Ville bara ha en clean installation av Mac OS X innan jag börjar göra en massa. :)
Tack för alla tips! Ska tanka Quicksil(f)ver med en gång. :e
Kan väl tillägga att jag trodde jag sabbat macbooken innan när jag skulle byta ramminnen. Jag var lite väl försiktig när jag skulle mata in de nya minnena så datorn startade inte. Men jag tog i lite mer sen, puh! :D
Är det omständigt att installera om MacOS och formatera?
- Super enkelt. 3 klick eller nått sånt.
Kan man låsa datorn?
Ja
Kan jag själv bestämma vad som skall synas i Dockan?
Ja, i stort sett. Dock ligger Alltid Finder & Papperskorgen där.
Jo de kan man.
Finns det ingen delete-knapp?
Höger klicka "Ta bort" eller (Radera) knapp överst i ett fönster. Eller markera fil gå upp till arkiv -> radera.
Spotlight är smidigt för sånt.
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Tack för alla svaren! Ni är ju kanon! :)
Hur ändrar man den förvalda webläsaren? Just nu är det Safari, men jag använder Opera. Hittar ingen sådan inställning i Opera, så jag tänkte att man kanske ändrar det i nån kontrollpanel?
Vilket program använder ni för att redigera html (php, asp etc.)? Smultron eller TextMate?
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Har precis kört igång mitt IMAP-konto i MAIL. Men hur får jag programmet att visa mina undermappar på kontot? Som det är nu visar den bara Inkorgen.
KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg Väljer webbläsare gör du av någon konstig anledning i Safari, under inställningar > allmänt.
Jag använder FTP programmet Transmit i kombination med ordbehandlingsprogramet ForgEdit för att komma åt och redigera mina webbplatser.
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg
silfver skrev:
Vilket program använder ni för att redigera html (php, asp etc.)? Smultron eller TextMate?
Jag körde länge med SubEthaEdit, men nu använder jag mestadels TextMate.
silfver skrev:
Smultron, har allt jag behöver och är fri programvara. Perfekt. :)
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Mmm, det lutar väl åt smultron. :) Jag har råkat lägga till nån Thunderbird-installation i autostart - tror jag - för den där rutan där man ska dra thunderbird-ikonen till en applikationsmapp ploppar upp precis när jag loggar in. Hur hittar jag autostart? :)
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg Systeminställningar -> Konton -> Startobjekt