webForumDet fria alternativet

Den stora Mac-tråden!

macOSur Mac OS, Unix, Linux & BSD

387 svar · 17 500 visningar · startad av silfver · sida 3 av 20

Frågan, av silfver

Det verkar som att det är en hel del medlemmar här på forumet som tar det stora steget att pröva på Mac. Och eftersom jag är en av de som är helt vilsen i det nya systemet så tycker jag det skulle passa riktigt bra med en tråd där vi tar upp problem och hjälper varann. :) Jag har en hel del funderingar redan nu: - Jag vill formatera om datorn. Är det så enkelt som att bara stoppa in nån skiva m

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

silfver: Har du sett annonsen i Nöjesnytt på sidan 45? MacHuset (som exempelvis finns på Allégatan i Borås) öppnar i slutet av november på Lantmätargränd! Tjoho! (y)

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

Hmm, är det någon som vet hur man ändrar så att det inte blir högerklick när man håller in vänsterknappen på musen länge?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

jme skrev:

Vill så här lite sent gratulera för ett bra köp (hoppas jag)! Hoppas även att du inte får några problem med din MacBook, som vissa tyvärr har fått. :|

Tack ska du ha! Visst är jag nöjd. Dock så har datorn hängt sig fler gånger än vad jag hade räknat med. :p

:stefan: skrev:

silfver: Har du sett annonsen i Nöjesnytt på sidan 45? MacHuset (som exempelvis finns på Allégatan i Borås) öppnar i slutet av november på Lantmätargränd! Tjoho! (y)

Haha, inte illa! :bire

En grej till. Jag som trodde att Macen skulle känna igen min Canon EOS 20D automatiskt.

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

silfver skrev:

En grej till. Jag som trodde att Macen skulle känna igen min Canon EOS 20D automatiskt.

Får du någon kontakt med kameran? För min kamera (Sony N1 någonting.., kompaktkamera) startar automatiskt iPhoto. Detta förutsätter att kameran är igång i det läge där du visar tagna bilder.

KoTTeN skrev:

Får du någon kontakt med kameran? För min kamera (Sony N1 någonting.., kompaktkamera) startar automatiskt iPhoto. Detta förutsätter att kameran är igång i det läge där du visar tagna bilder.

Ingen som helst kontakt med kameran. Det står inte ens "Busy" på kameran, som det brukar göra när jag kopplar in den i min PC.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag har testat ett tiotal kameror plus tre fyra olika mobiler mot min mac, och alla har automatiskt satt igång iPhoto. Jag skulle tippa på att felet ligger antingen i kabeln eller att du inte har satt in rätt läge på kameran. Dåligt batteri?

Till och med min gamla häck till Nikon Coolpix 3100 funkar också direkt med Macen...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

EOS 20D finns ju med på nedanstående sida, så det borde fungera direkt.

http://www.apple.com/macosx/upgrade/cameras.html

Jag får kolla lite nogrannare när jag kommer hem. Men hur blir det för er? När ni kopplar in kameran, kommer det upp något då, eller vad händer? När ni startar iPhoto, syns kameran där direkt då? Eller hur fungerar det?

Fasen vad knäppt... Föresten. Fungerade era kameror utan att ni installerat några som helst drivrutiner?

När jag kopplar in kameran drar iPhoto automatiskt igång och startar en import-dialog. Behövde inte installera några drivrutiner eller nåt för de två kameror jag testat (en Canon Powershot A530 och en Ixus 330).

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Inga drivrutiner alls här.

Samma här, jag anslöt usbsladden i bägge ändar och slog på kameran - resten skötte OS X.

Samma här, plugg and play

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Jag har aldrig någonsin använt drivrutiner till prylar som jag kopplat in via usbn.

Fan vad knäppt. Jag kopplade in kameran igen, och öppnade iPhoto som ni sa, och nu hittade datorn kameran. Importerar alla bilderna nu. Hoppas de blir bra. Tack för hjälpen!

Men det verkar som att macbooken drar över bilderna lika långsamt som min pc med usb 1.1. Det kan väl inte stämma? Kanske bara jag som inbillar mig...

Jag tror det är kameran som begränsar överföringen. Tror det är så med min, trots att den var ganska dyr.

KoTTeN skrev:

Jag tror det är kameran som begränsar överföringen. Tror det är så med min, trots att den var ganska dyr.

Min har ju trots allt usb 2.0. Men det spelar ingen roll, jag måste ändå skaffa en kortläsare så småningom, det är ju bäst. :)

Kameran klarar bara 3 MByte/s, vilket är ganska långt från den teoretiska USB 2.0-maxhastigheten på 480 Mbit/s.

muskot skrev:

Azu är inte det resurssnålaste som finns, men jag har inga problem med att det laggar ned systemet. Tar just nu 63 MB på linux-burken, fast då är det å andra sidan inte särskilt mycket aktivitet (en nedladdning och tre saker som seedar). Men om du inte har behov av en massa funktioner finns det säkert bättre alternativ.

Till Mac har jag inte testat nåt annat än Azureus, så jag kan väl egentligen inte uttala mig. Bara för att göra det jobbigare för dig kan jag nämna ytterligare en klient, BitRocket, som till ytan påminner lite om uTorrent. :)

BitRocket kändes mycket bättre till utseendet än XTorrent. Men när jag ska öppna en torrent-fil i BitRocket så stängs programmet ned. Inga felmeddelanden eller nåt, det bara stängs ner. Har du nåt förslag? :p

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg

Jag kör med Azureus och den verkar fungera rätt bra. Dock så är den lite trög ibland.

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.55e59744
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)