webForumDet fria alternativet

Den stora Mac-tråden!

macOSur Mac OS, Unix, Linux & BSD

387 svar · 17 500 visningar · startad av silfver · sida 16 av 20

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Gislaved skrev:

Hur många veckor har du ställt in iSync på att synkronisera med din mobil?

En vecka. :r Jag var inne i de där inställningarna och rotade flera gånger. Tack. :p

Har fixat en prenumeration på Google Calendar i iCal men de månatliga händelserna synkas på två dagar bara för att Google Calendar placerar sina händelser klockan 00 ifall man inte anger annat. :l

Mycket smidigt när man får ordning på allt i alla fall!

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

Nu är jag trött på BBedit som tvingar mig att köra deras demo och avslutar sig utan förvarning och utan att låta mig spara för att den säger att min version är olicenserad. Använder BBedit för HTML och JS och tycker egentligen inte det är speciellt bra, vet inte riktigt varför jag började använda det.
Tipsa mig om en bättre HTML-editor, jävligt gärna ett där jag kan markera flera rader, trycka tab och få alla att hoppa in en tabbning. Annars har jag inga större krav ut över det som 99,9% av alla editors klarar av (färgmarkeringar, visning av rad nummer osv).

För CSS kör jag CSSedit vilket är helt klockrent och en motsvarighet för HTML hade gjort mig blöt i trosan.

Har en licens för Textmate, minns inte vad det var, men jag gillade inte det riktigt.

mrnonameMedlem sedan okt. 200670 inlägg

Kolla smultron om den kan vara något för dig

http://smultron.sourceforge.net/

SimOnlineMedlem sedan juli 20031 132 inlägg

Själv kör jag Textmate och är väldigt nöjd, vad är det du inte gillar med den?

Hur visar man dolda filer? Jag skapade en fil som heter .htaccess men den döljs. Har kollat igenom alla listalternativ men hittar inget. :o

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

TinkerTool

jme skrev:

TinkerTool

Ska man behöva installera ett program för att visa dolda filer? Fan vad illa! (n)

Men bra program! (y) :)

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

ls -la? :OO

GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg

eller defaults write com.apple.Finder AppleShowAllFiles YES

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

silfver skrev:

Ska man behöva installera ett program för att visa dolda filer? Fan vad illa! (n)

Men bra program! (y) :)

Nejdå. Apple har gömt systemfilerna för att inte novisen ska ställa till det. Både bra och dålig idé, lite beroende på hur man ser det.

Vill man ha ett enkelt GUI så finns det ju en massa underhållsprogram som visar upp alla filer. Det finns som sagt TinkerTool, men också t.ex. Mac Pilot, Xupport, och andra.

Vil du hellre använda terminalen, så visar/döljer du systemmapparna på ett kick. Här är en lista med de vanligaste kommandona. Just kommandot för visa dolda filer är först på listan bara för dig. ;)

http://osxdaily.com/2007/02/07/basic-command-line-utilities-tips-commands/

Tack. Nu förstår jag vad stoffe och gislaved snackar om. ;)

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

silfver skrev:

Tack. Nu förstår jag vad stoffe och gislaved snackar om. ;)

oh, suck dessa mac användare §jr :f

Min skärm på min MacBook flimrar ibland. Högtalarna jämte är inte igång, så det kan inte vara de som gör det.

Jag vet inte vad som framkallar flimret men när det liksom... skärmen blinkar inte men den blir mörkare när det flimrar.

Någon annan som upplevt detta egendomliga fenomen?

sl0kMedlem sedan maj 2005562 inlägg

silfver skrev:

Min skärm på min MacBook flimrar ibland. Högtalarna jämte är inte igång, så det kan inte vara de som gör det.

Jag vet inte vad som framkallar flimret men när det liksom... skärmen blinkar inte men den blir mörkare när det flimrar.

Någon annan som upplevt detta egendomliga fenomen?

Såg ett inslag på plus för ett tag sen om det här ..
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=722757&lid=puff_722766&lpos=lasMer
Är det samma problem ?

sl0k skrev:

Såg ett inslag på plus för ett tag sen om det här ..
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=722757&lid=puff_722766&lpos=lasMer
Är det samma problem ?

Ja, fast inte så dramatiskt. Det är ungefär som att man drar ner kontrasten på skärmen och ökar den igen ett helt steg. Pröva att göra det snabbt en gång så får du/ni se hur det är.

Skärmen är inte sån hela tiden, men ibland får den sina ryck. :l

silfver skrev:

Ja, fast inte så dramatiskt. Det är ungefär som att man drar ner kontrasten på skärmen och ökar den igen ett helt steg. Pröva att göra det snabbt en gång så får du/ni se hur det är.

Skärmen är inte sån hela tiden, men ibland får den sina ryck. :l

Det kan inte ha något med batteriet och laddaren att göra? Värt att testa att ställa av att den ska sänka ljusstyrkan. System Preferences > Energy Saver >Settings for Battery > Better Performance.

Eller bara Settings > Options > Rduce the brightness of the built-in display wehn using this power source.

Okkido skrev:

Det kan inte ha något med batteriet och laddaren att göra? Värt att testa att ställa av att den ska sänka ljusstyrkan. System Preferences > Energy Saver >Settings for Battery > Better Performance.

Eller bara Settings > Options > Rduce the brightness of the built-in display wehn using this power source.

Det kan mycket väl vara det. Eftersom jag använder en extern skärm för det mesta så kan det gå minuter innan jag har musen på MacBookens skärm. Har gjort som du sa och hoppas på en förbättring. Tack!

SimOnline skrev:

Själv kör jag Textmate och är väldigt nöjd, vad är det du inte gillar med den?

Har suttit morgonen med textmate istället för bbedit, kan säga att nu när jag använt det ett tag kan jag fortfarande inte hitta vad det var jag inte gillade, däremot har jag hittat annat jag gillar jämtemot bbedit.
Enda jag saknar är markering av flera rader + tab ska göra indrag och slippa köra äpple+] vilket är sjukt omständigt, sen är jag onöjd med fonterna också, men det kanske man vänjer sig vid?

Tips för att lösa ovanstående?

/r Hittade efter lite googling att alt+tab funkade också, bättre bättre, men jag vill använda enbart tab.

GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Fonterna kan du ju byta ut ganska enkelt, så det bör väl inte vara något problem?

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Okkido skrev:

Har suttit morgonen med textmate istället för bbedit, kan säga att nu när jag använt det ett tag kan jag fortfarande inte hitta vad det var jag inte gillade, däremot har jag hittat annat jag gillar jämtemot bbedit.
Enda jag saknar är markering av flera rader + tab ska göra indrag och slippa köra äpple+] vilket är sjukt omständigt, sen är jag onöjd med fonterna också, men det kanske man vänjer sig vid?

Tips för att lösa ovanstående?

/r Hittade efter lite googling att alt+tab funkade också, bättre bättre, men jag vill använda enbart tab.

Testat Smultron? Där räcker det att markera och trycka på tab.

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)