Så här ser det ut:
Den stora Mac-tråden!
387 svar · 17 500 visningar · startad av silfver · sida 15 av 20
Frågan, av silfver
Det verkar som att det är en hel del medlemmar här på forumet som tar det stora steget att pröva på Mac. Och eftersom jag är en av de som är helt vilsen i det nya systemet så tycker jag det skulle passa riktigt bra med en tråd där vi tar upp problem och hjälper varann. :) Jag har en hel del funderingar redan nu: - Jag vill formatera om datorn. Är det så enkelt som att bara stoppa in nån skiva m
Läs frågan i sin helhet →Programmet Aktivitetskontroll visar bland annat minnesanvändning.
Inactive är i princip ledigt minne. Det är information som ligger i minnet, men som inte används och när som helst kan frigöras. Dra igång nåt tungt program så kommer du märka att datorn har mer än 21 MB till förfogande. :)
Gislaved skrev:
Programmet Aktivitetskontroll visar bland annat minnesanvändning.
Precis ett sånt program jag letade efter. :) Kanon. Opera drar 113 MB i ram. 570 MB virtuellt (vad det nu betyder). :l
muskot skrev:
Inactive är i princip ledigt minne. Det är information som ligger i minnet, men som inte används och när som helst kan frigöras. Dra igång nåt tungt program så kommer du märka att datorn har mer än 21 MB till förfogande. :)
Okay, då är jag med. Vilken tur för jag blev lite orolig att mina 2GB inte var värda någonting. :)
silfver skrev:
Precis ett sånt program jag letade efter. :) Kanon. Opera drar 113 MB i ram. 570 MB virtuellt (vad det nu betyder). :l Okay, då är jag med. Vilken tur för jag blev lite orolig att mina 2GB inte var värda någonting. :)
Nu är jag inte 100% på saken, men virtuellt minne är inte det hårddisken? Dvs, den lägger en liten del till HDD:n för att just frigöra.
silfver skrev:
Okay, då är jag med. Vilken tur för jag blev lite orolig att mina 2GB inte var värda någonting. :)
Du märker garanterat när/om minnet tar slut, ingen mening att sitta och stirra sig blind på siffror. :h
Synka iCal med Google Calendar: http://blog.spanningsync.com/
Lite sent, har varit bortrest, men för att se vad som tar plats på hårddisken använder jag Disk Inventory X.
Vad fyller Radio-länken för funktion i iTunes? Man kan ju inte lägga till egna kanaler där eller ta bort befintliga. Den är ju helt onödig? Kan man ta bort den på något sätt?
En annan fråga om iTunes. Kan man inte sortera musik annat än i spellistor? Jag vill itne ha ALL musik i ett enda stort bibliotek. Jag vill kunna dela upp det liksom. Går det?
silfver skrev:
Vad fyller Radio-länken för funktion i iTunes? Man kan ju inte lägga till egna kanaler där eller ta bort befintliga. Den är ju helt onödig? Kan man ta bort den på något sätt?
En annan fråga om iTunes. Kan man inte sortera musik annat än i spellistor? Jag vill itne ha ALL musik i ett enda stort bibliotek. Jag vill kunna dela upp det liksom. Går det?
Radion har väldigt många förinställda kanaler. Vill du inte ha den så avmarkera den under inställningar. (Preferences > Settings)
Det är ju det spellistorna gör? Testat Smart playlist?
Okkido skrev:
Radion har väldigt många förinställda kanaler. Vill du inte ha den så avmarkera den under inställningar. (Preferences > Settings)
Det är ju det spellistorna gör? Testat Smart playlist?
Tack. Radio-knappen måste ha tillkommit i senaste iTunes-uppdateringen. :)
Ifall jag gör en smart spellista och väljer ett album så finns det fortfarande kvar i det stora biblioteket Musik.
Eller har jag missförstått funktionen eller dig?
silfver skrev:
Ifall jag gör en smart spellista och väljer ett album så finns det fortfarande kvar i det stora biblioteket Musik.
Ja, det är ju så biblioteket fungerar. Där ligger allt. Om du sedan vill göra spellistor utifrån biblioteket så talar du bara om vad som ska spelas upp. Det ligger inga dubbla låtar för det.
Jo, jag är med på att de ligger kvar. Jag hade bara velat sortera ut lite musik, men jag får väl nöja mig med spellistorna. :l
Biblioteket är ju just bilblioteket. Det har allting. Sen har du en väldigt kompetent browser (bläddrare?) för att kunna välja ut mer speficikt vad du vill lyssna på. Med rätt ID3-taggar så är iTunes upplägg kung, framförallt med smart playlist.
Jag kan bidra med några frågor. Jag kör på en extern skärm till vänster om min mbp. Jag har igång Exposé och nedre hörnet till vänster visar skrivbord, men med två skärmar hamnar ju Exposé-"rutan" längst ute till vänster på den externa skärmen. Det är ganska segt att behöva dra musen väldigt långt ut till vänster varje gång jag ska plocka fram skrivbordet. Och jag är totalt jättevan vid att ha skrivbordet nere till vänster så jag vill inte byta. Någon som vet om det finns något sätt att ha kvar Exposé nere till vänster på mbp-skärmen och inte på den externa?
Jag har problem med att packa upp rar-arkiv. När jag dubbelklickar på en rar-fil så öppnas Unarchiver lite snabbt och försvinner sen. Jag får inte veta vad som är fel...
Vad ska man göra åt saken? Vilket program använder ni för rar-filer?
Har prövat både UnrarX och Unarchiver. :l
silfver skrev:
Jag har problem med att packa upp rar-arkiv. När jag dubbelklickar på en rar-fil så öppnas Unarchiver lite snabbt och försvinner sen. Jag får inte veta vad som är fel...
Jag kör the Unarchiver utan några problem. Kolla att du har den senaste versionen.
silfver skrev:
Det händer mig när jag försöker packa upp ett okomplett arkiv eller något format som inte Unarchiver inte stödjer.
Okkido skrev:
Det händer mig när jag försöker packa upp ett okomplett arkiv eller något format som inte Unarchiver inte stödjer.
Förmodligen är det väl något av de två. Men jag är van vid att få felmeddelanden...
Jag försöker synkronisera min SE k700i med iSync, det går inget vidare. Den synkar bara den aktuella månaden. Alla händelser utöver det ignoreras.
Några tips? :l
Hur många veckor har du ställt in iSync på att synkronisera med din mobil?