webForumDet fria alternativet

Den stora Mac-tråden!

macOSur Mac OS, Unix, Linux & BSD

387 svar · 17 500 visningar · startad av silfver · sida 14 av 20

Frågan, av silfver

Det verkar som att det är en hel del medlemmar här på forumet som tar det stora steget att pröva på Mac. Och eftersom jag är en av de som är helt vilsen i det nya systemet så tycker jag det skulle passa riktigt bra med en tråd där vi tar upp problem och hjälper varann. :) Jag har en hel del funderingar redan nu: - Jag vill formatera om datorn. Är det så enkelt som att bara stoppa in nån skiva m

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det beror på vad du menar med riktigt bra, de gamla MacBookarna (Core Duo) har 802.11g och de nya (C2D) har 802.11n (draft), som i teorin ger högre hastighet men i praktiken är ungefär lika långsamt. Apples siffra om femdubbel hastighet saknar verklighetsanknytning.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Bara jag kan utnyttja mitt JUNET 10mbit så blir jag nöjd. Det borde väl inte vara några problem, då 802.11g har stöd för runt 50mb/s?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

54 Mbit får man aldrig i praktiken. Men jag har inga problem att utnyttja min internetuppkoppling på ≈15 Mbit med min MacBook (802.11g), så det kommer att gå galant. :)

Medlem sedan jan. 20073 inlägg

ansluta till internet

Jag har beställt den senaste macbook pro, undrar bara lite över internetanslutningar. Vi har redan 2 datorer med en trådlös internetanslutning mellan de (glocalnet), läser macbook pro av denna och använder sig av denna anslutning eller behöver man köpa något (airport extreme?) för att kunna koppla upp sig?

Hoppas ni fattar vad jag menar och tacksam för svar, grönis som man är. :bire

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Mac:arna brukar vara duktiga på att ansluta till befintliga trådlösa nätverk så det ska nog inte vara några problem.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Fortfarande ingen dator i brevlådan.

Finns det något program som gör att man kan få en överblick över vad det är som tar upp minne på hårddisken?

Jag har en 80 GB hårddisk i min MacBook, och har bara 12 GB kvar. Jag vill gärna veta vilka applikationer det är som tar så mycket utrymme och vilka filer det är.

På nåt sätt lista alla stora filer eller nåt. Hoppas ni förstår vad jag är ute efter. :)

Vågar man använda applikationer som tar bort onödig kod från program, liknande denna?
http://www.macupdate.com/info.php/id/20404

Eller XSlimmer som kostar.

Onödiga temporära filer - var hittar jag dem? Allt onödigt måste bort. :)

Du kan få en hyfsad överblick med http://jgoodies.com/freeware/jdiskreport/index.html
Jag har testat något liknande program tidigare som bara fanns för mac, superenkelt att använda, men jag kommer inte ihåg vad det heter.

Du kan ta bort en hel del skrivardrivrutiner och ett helt gäng med språkfiler om du vill. Du kan även plocka bort iMovie och Garageband om du inte använder dem. De tar upp rätt mycket utrymme.

iMovie och GarageBand har jag plockat bort, jag sparade nog 2 GB på dem tror jag. Nåt i den stilen.

Ska spana in din länk. :)

Gislaved: Skitbra program! :bire Det visade sig att jag hade 17.5GB bilder... Får nog börja rensa lite.
Dock så visar den bara totalt 57 GB. Vet inte varför, kanske är resten OS X? Nåväl, nu fick jag en bra överblick! :)

Kan man radera printer-drivisar utan problem?

Apple Loops for Garageband borde man ju kunna ta bort?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Nu börjar jag bli knäpp på Audium, det rasar in authorization requests från en massa ryssar hela tiden - men bara om jag har Audium igång...

Lämnar jag programmet igång medan jag är på jobbet har jag en 10-15 stycken att klicka bort (och varje kräver ju två klick dessutom), men stänger jag av Audium är det knappt några alls när jag kör igång det igen.

Håller det på och annonserar sin närvaro på nätet på nåt sätt - jag blir galen på detta... :x

Mighty Mouse var den pissigaste musen i världshistorian. Pisspisspiss.

:stefan: skrev:

Nu börjar jag bli knäpp på Audium, det rasar in authorization requests från en massa ryssar hela tiden - men bara om jag har Audium igång...

Jag har precis samma problem, fast i Proteus. De spammar folk som är online helt enkelt.

Det har jag sluppit hittills, peppar, peppar. Jag minns att jag hade det så i ICQ... :l

Har rensat en massa filer nu och även dubblat mitt utrymme till nästan 20 GB. :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Okkido skrev:

Är det den där tryckkänsliga utan riktiga knappar?

Jag skulle inte kunna använda den, jag har ju fingrarna vilande på musen hela tiden och mouse gestures i Opera skulle inte funka alls... :l

Ungefär lika användarvänlig som pucken som hängde med de första iMacarna - herrejävlar vad jag fick ont i näven av den! :x

:stefan: skrev:

Är det den där tryckkänsliga utan riktiga knappar?

Jag skulle inte kunna använda den, jag har ju fingrarna vilande på musen hela tiden och mouse gestures i Opera skulle inte funka alls... :l

Ungefär lika användarvänlig som pucken som hängde med de första iMacarna - herrejävlar vad jag fick ont i näven av den! :x

Ja, stämmer. Saken är den att jag är vänsterhänt men har inställningar som en högerhänt, och då fungerar det inte att högerklicka. Så antingen kan jag släppa musen helt och klicka i högerfältet med ett finger. Ändra inställningar. Ändra hand. Eller använda ctrl för att högerklicka. Prisvärt...

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Okkido skrev:

Mycket kan man säga om Apple. Men, dom kan fanemig inte göra möss. Min iMac funkar som en klocka tillsammans med en Microsoft mus. Där möts företagen bra. :)

Jag har lite problem med att någonting stjäl minne. Finns det något program som kan se vart allt minne tar vägen? Jag har bara några program i gång, men ändå behövs 1.98GB till det, vilket ger mig 21MB ledigt minne. Skitskumt!

Nån idé?

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)