silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Jag har lite problem med färgkalibrering på min Mac-skärm. När jag väljer att öppna en färg-profil så kan jag se alla inställningar där och ser att vissa värden är åt skogen fel. Men tyvärr så kan jag inte ändra de här värdena, de går bara att visa dem.
Finns det nåt sätt att ändra de här värdena? Ifall jag väljer att kalibrera så kan jag inte ändra några värden, bara dra i en massa reglage och då blir det fel...
sl0kMedlem sedan maj 2005562 inlägg
silfver skrev:
Ändra alla är gråmarkerad. Men jag installerade en ny version av Smultron och då fixade det sig. :)
Testa att först byta program då blev den inte längre gråmarkerad för mig. Annars funkar det ibland att trycka på den även fast den är gråmarkerad, har varit med om flera gånger att knappar varit gråmarkerade men trycker man på dem blir de normala och går att trycka på.
Och sen behöver du administratörrättigheter förstås men det antar jag att du redan har.
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Har ett problem som jag inte uppmärksammat förrän jag köpte mig en ordentlig kamera. Nämligen att bilderna ser mycket mer färglösa eller blaskiga ut i Firefox och Opera än vad de gör i andra program jag kollat i (Safari, Photoshop, iPhoto).
Vad tusan gör jag åt detta?
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg
muskot skrev:
Har ett problem som jag inte uppmärksammat förrän jag köpte mig en ordentlig kamera. Nämligen att bilderna ser mycket mer färglösa eller blaskiga ut i Firefox och Opera än vad de gör i andra program jag kollat i (Safari, Photoshop, iPhoto).
Vad tusan gör jag åt detta?
Firefox och Opera använder sig att sRGB för att visa bilderna. Safari, Photoshop och iPhoto läser in ICC-profilen som finns med i bilden. Om ingen ICC-profil angivits används din bildskärmsprofil istället, vilket oftast inte är sRGB som standard.
Du kan läsa mer på http://blogs.smugmug.com/great-prints/2005/06/27/mac-browsers-can-you-believe-your-eyes/
Varför ställde du inte frågan i en egen tråd?
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
Gislaved skrev:
Firefox och Opera använder sig att sRGB för att visa bilderna. Safari, Photoshop och iPhoto läser in ICC-profilen som finns med i bilden. Om ingen ICC-profil angivits används din bildskärmsprofil istället, vilket oftast inte är sRGB som standard.
Du kan läsa mer på http://blogs.smugmug.com/great-prints/2005/06/27/mac-browsers-can-you-believe-your-eyes/
Om jag förstår saken rätt är det alltså ett problem som det i dagsläget i princip inte går något att göra åt? Finns det något rekommenderat tillvägagångssätt som bör tillämpas, om inte för att lösa, så i alla fall för att mildra problemet?
Gislaved skrev:
Det kan man verkligen fråga sig. Får skylla på att det var mitt i natten. :r
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg Du kan ju testa att sätta din färgprofil för skärmen till sRGB.
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Testade det men det löste ingenting. Färgerna var fortfarande olika i Firefox och Safari. :l
Gislaved skrev:
Jag har faktiskt funderat ett tag på att det överhuvud taget är lite smådumt att ha en samlad tråd med frågor så här. Det försvårar ju sökning efter frågor och dess svar ganska rejält...
OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg
silfver skrev:
Har kollat igenom alla inställningar i Safari utan framgång.
Letar efter någon inställning där man kan ändra programassociationer till filändelser, men nåt sånt kanske inte finns i Mac OS? Vet att XP hade en sån, väldigt användbar.
Nu sitter jag på PC så jag vet inte exakt hur man gör, men du får iallafall högerklicka på filen. Välj mer information, egenskaper, eller vad det nu än heter (för att se utökad information om filen) sen i en av 'flikarna' av de olika informationsrutorna kan man välja att se vilket program som används för att öppna filen, där kan du ändra program och även boka i att alla filer med samma filändelse ska använda det programmet.
Sättet du gjorde på ändrar enbart för just den specifika filen.
sl0kMedlem sedan maj 2005562 inlägg
SimOnline skrev:
Jag har faktiskt funderat ett tag på att det överhuvud taget är lite smådumt att ha en samlad tråd med frågor så här. Det försvårar ju sökning efter frågor och dess svar ganska rejält...
Jag håller med. Många frågor i denna tråden hade passat bättre i en egen tråd.
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
sl0k skrev:
Jag håller med. Många frågor i denna tråden hade passat bättre i en egen tråd.
Jag har begärt att en moderator ska dela tråden (iaf. "plocka ut" min senaste fråga), men frågan är om det kommer att ske inom överskådlig framtid. Moderatorerna i det här forumet är ju inte överdrivet aktiva (en av dem har inte varit inloggad på 11 månader).
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Okkido skrev:
Nu sitter jag på PC så jag vet inte exakt hur man gör, men du får iallafall högerklicka på filen. Välj mer information, egenskaper, eller vad det nu än heter (för att se utökad information om filen) sen i en av 'flikarna' av de olika informationsrutorna kan man välja att se vilket program som används för att öppna filen, där kan du ändra program och även boka i att alla filer med samma filändelse ska använda det programmet.
Sättet du gjorde på ändrar enbart för just den specifika filen.
Ja, det där är smartare. :) Tack!
OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg Varför har Apple så långa leveransttider? x( x(
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg
Okkido skrev:
Varför har Apple så långa leveransttider? x( x(
Antagligen för att datorerna tillverkas i Asien. Det går ju bra att knalla in i någon lokal datorbutik och handla där istället om det är leveranstider som är viktiga för dig.
OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg
Gislaved skrev:
Antagligen för att datorerna tillverkas i Asien. Det går ju bra att knalla in i någon lokal datorbutik och handla där istället om det är leveranstider som är viktiga för dig.
Nja i detta fallet gick det inte. Och även om man knallar in i någon lokal datorbutik så brukar det bli leveranstid om man ska konfigurera den. Oh well, nästa vecka fappar jag förhoppningsvis framför en macbook pro istället för äckel pc.
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Ifall jag vill ha tv-out på min MacBook, vilken adapter måste jag köpa då? Har kollat macstore men blir osäker på ifall den jag hittat är den rätta. Är det någon som med säkerhet kan länka till rätt produkt?
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Beror ju på vilka anslutningar det finns på tv:n. Men troligtvis är det en adapter för s-video och komposit som du är ute efter.
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=M9319
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
muskot skrev:
Beror ju på vilka anslutningar det finns på tv:n. Men troligtvis är det en adapter för s-video och komposit som du är ute efter.
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=M9319
Ja, det var en sån jag kollade på, men jag stirrade mig blind på följande:
iMac (Intel Core) och 12-tums PowerBook G4
Men jag antar att det fungerar fint ändå. :) Tackar!
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Nu har jag beställt en sådan. :)
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Okkido skrev:
Varför har Apple så långa leveransttider? x( x(
Därför att ALLT tar lång tid när man väntar på nåt. :l
36h tog det innan jag fick hem min iPod igår - det var långa timmar... ;)