webForumDet fria alternativet

Den stora Mac-tråden!

macOS

387 svar · 17 500 visningar · startad av silfver · sida 10 av 20

Frågan, av silfver

Det verkar som att det är en hel del medlemmar här på forumet som tar det stora steget att pröva på Mac. Och eftersom jag är en av de som är helt vilsen i det nya systemet så tycker jag det skulle passa riktigt bra med en tråd där vi tar upp problem och hjälper varann. :) Jag har en hel del funderingar redan nu: - Jag vill formatera om datorn. Är det så enkelt som att bara stoppa in nån skiva m

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

silfver skrev:

Men då får du ju inte med dig alla filer som placeras på andra ställen - filer som tar onödig plats.

Det funkar inte riktigt som i Windows. Slänger du programmet är oftast allting borta. Det som kan sparas är användarinställningar, men detta tar oftast väldigt lite utrymme (undantaget program som exempelvis Mail).

Det går oftast lika bra att söka på alla filer som heter som programmet och slänga dem.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Gislaved skrev:

silfver skrev:

Men då får du ju inte med dig alla filer som placeras på andra ställen - filer som tar onödig plats.

Det funkar inte riktigt som i Windows. Slänger du programmet är oftast allting borta. Det som kan sparas är användarinställningar, men detta tar oftast väldigt lite utrymme (undantaget program som exempelvis Mail).

Det går oftast lika bra att söka på alla filer som heter som programmet och slänga dem.

Okay, då hade jag väl missuppfattat det lite då. Det är väl bara de som tillverkar programmen som vill få en att tro att det ligger massor av megabytes kvar efter man tagit bort ett program. :)

Hur hittar man specialtecken? Såsom dollartecknet, tilde osv. :)

$ = Alt + 4
~ = Alt + ^

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

:stefan: skrev:

silfver: Har du sett annonsen i Nöjesnytt på sidan 45? MacHuset (som exempelvis finns på Allégatan i Borås) öppnar i slutet av november på Lantmätargränd! Tjoho! (y)

Nu har de öppnat märkte jag idag (y) men öppningserbjudanden såg jag inte röken av... :(

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

silfver skrev:

Hur hittar man specialtecken? Såsom dollartecknet, tilde osv. :)

Den finns oftast under redigera > specialtecken.

KoTTeN skrev:

Den finns oftast under redigera > specialtecken.

Tack för det. :) Vad gör nu den här ikonen i mitt verktygsfält? :D

Bild 2.png
Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Kan du specificera lite mer exakt vilken av ikonerna du tänker på :P

KoTTeN skrev:

Kan du specificera lite mer exakt vilken av ikonerna du tänker på :P

Haha, förlåt jag är lite trött. :) Jag menar Sverige-flaggan. Vart kommer den ifrån?

Medlem sedan maj 2005562 inlägg

Det är vilken tangentbordslayout som du har valt.

System Preferences -> International -> Input menu -> Show input menu in menu bar

sl0k skrev:

Det är vilken tangentbordslayout som du har valt.

System Preferences -> International -> Input menu -> Show input menu in menu bar

Ja, där inne kunde jag bocka av att flaggan skulle visas i menyraden. Tack. :)

:stefan: skrev:

Nu har de öppnat märkte jag idag (y) men öppningserbjudanden såg jag inte röken av... :(

Wuhu!
http://mac.feber.se//feber/art/2308/ny_macbutik_i_jnkping/

På grund av att iPhoto har strulat en jävla massa så har jag nu förlorat runt 200 riktigt viktiga bilder. Jag bara måste ha tillbaka dem. Det värsta är att jag upptäckte det NU att de saknas, i iPhoto ligger bara miniatyrerna kvar. :x

Någon som har tips på hur man kan återställa filer? Ifall det ens är möjligt... Jag har kollat i papperskorgen men där ligger de inte. Går det att gå längre bak? Skulle verkligen uppskatta hjälp...

Det smidigaste är nog om du återställer dem från backupen. Att pilla i iPhotos albumfiler känns inte som det bästa.

Gislaved skrev:

Det smidigaste är nog om du återställer dem från backupen. Att pilla i iPhotos albumfiler känns inte som det bästa.

Du menar backupen jag borde ha gjort på bilderna? x(

Ytterligare 76 bilder är borta i iPhoto utan att jag har ändrat något i albumfilerna. Som tur var så var dessa inte lika viktiga, men jag tänker då aldrig använda iPhoto igen! Jag sliter av mig håret på grund av det här...

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Jag gillar vad iPhoto kan göra och hur det fungerar men verkligen inte hur det hanterar bilderna på själva datorn, det fungerar verkligen jätte dåligt. :/

Tror du att iPhoto slänger bilder av sig självt?

Gislaved skrev:

Tror du att iPhoto slänger bilder av sig självt?

Absolut inte, men på något sätt så har ju iPhoto slängt bilderna utan min tillåtelse.

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

silfver skrev:

Absolut inte, men på något sätt så har ju iPhoto slängt bilderna utan min tillåtelse.

Hmm... nu ska inte jag vara petig eller så, men det känns lite som att du säger emot dig själv här....

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)