webForumDet fria alternativet

Den stora Mac-tråden!

387 svar · 17 500 visningar · startad av silfver · sida 11 av 20

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

SimOnline skrev:

Hmm... nu ska inte jag vara petig eller så, men det känns lite som att du säger emot dig själv här....

Nej, du ska faktiskt inte vara petig. ;) Jag vet att säger emot mig själv lite, samtidigt som jag menar det precis så. :p

SydMedlem sedan feb. 2004489 inlägg

Det finns stora möjligheter att filerna fortfarande ligger kvar på disken. Raderade själv ett helt familjealbum av bilder, och upptäckte det inte förrän några veckor senare. Fastän jag laddat hem massor av saker under tiden lyckades jag ändå få tillbaka de flesta bilderna. Kring tvåhundra försvann och jag fick tillbaka 191 av dem.

Vad jag minns fanns det några program ute, men jag använde mig av Techtool 4. Den kostar visserligen pengar, men är det inget problem så kanske den kan hjälpa. Går att läsa mer på Micromats hemsida.

Den hiskeliga incidenten fick mig dock att köpa en extra extern hårddisk och tar nu backuper jämnt och ständigt.

Red: Det verkar finnas en del demon och gratisprogram, kika på Macupdate

Är det någon som vet vilken port man ska öppna för filöverföring via MSN i Audium? Den går toksakta som det ser ut nu. :(

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

MSN-filöverföringarna går via nån MS-server, så det hjälper inte att öppna några portar, det kommer gå långsamt ändå. Adium är riktigt kass på filöverföringar, har inte fått ICQ-överföringar att fungera öht (varken på 0.89.1 eller 1.0-betorna). :l

Why is MSN file transfer so slow?

MSN file transfers in the protocol supported by libgaim go through the Microsoft server. They are therefore very reliable but also quite slow. MSN7 and other MSN clients support a direct person-to-person transfer as is used in AIM, which is not yet supported by libgaim.

http://trac.adiumx.com/wiki/FileTransfer

sl0kMedlem sedan maj 2005562 inlägg

Hur funkar det här med iPhoto, inte riktigt greppat hur det fungerar.
Om jag importerar bilder till iPhoto kan jag ta bort dem från ursprungsplatsen sen då ? Hur funkar det med album/böcker? Vill inte att alla bilderna ska ligga i Library som de ligger nu utan delar gärna upp dem i skilda mappar men försöker jag flytta en fil lägger den sig på båda ställena och tar jag bort den på ena stället försvinner den på båda.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

sl0k skrev:

Om jag importerar bilder till iPhoto kan jag ta bort dem från ursprungsplatsen sen då ? Hur funkar det med album/böcker? Vill inte att alla bilderna ska ligga i Library som de ligger nu utan delar gärna upp dem i skilda mappar men försöker jag flytta en fil lägger den sig på båda ställena och tar jag bort den på ena stället försvinner den på båda.

Jag avskyr program som iTunes och iPhoto som pesten, just p.g.a. det du nämner. Man har en ständig, obehaglig känsla av att inte ha koll, och livrädd att bilder (eller musikfiler) ska försvinna. Man har ingen aning om vad som egentligen händer när man t.ex. flyttar en bild, eller tar bort den från iPhoto.

Jag tycker rent ut sagt att det är ett j-vla sätt att lägga upp ett program på det viset.

Därför använder jag helt enkelt inte iPhoto alls, utan Graphic Converter som visserligen kostar pengar (minns ej hur mycket, men inte särskilt dyrt), men som erbjuder hundra gånger mer godis, och som inte alls dribblar med bilder och flyttar/kopierer dom, bygger upp databaser och jävlas, utan bara kollar dina bilder där du har dom - som Finder. Rekommenderas starkt.

SydMedlem sedan feb. 2004489 inlägg

sl0k skrev:

Det beror på dina inställningar. Om du tittar under
iPhoto/iTunes -> Inställningar -> Avancerat
så kan du klicka i alternativet "Kopiera filer till mappen iPhoto Library när de läggs till i biblioteket". Samma alternativ finns i iTunes inställningspanel.
Om du har markerat dem båda så kommer bilderna och låtarna automatiskt kopieras till biblioteken och du kan alltså ta bort dem från ursprungsstället.

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

På sistone har det bara rasat in auth requests på ICQ-protokollet i Adium. Blocka dom är väl lite dumt då inte en käft kan lägga till mig, men fan, kan man inte sortera bort dom med fel teckenuppsättning eller nåt?

Alternativt slippa rutan med anledning efter man klickat Deny - två klick för att få bort skiten är 100% mer än i XP... ;)

Finns det nåt gratisprogram som döper om filer? :) Gärna nåt enkelt.

Varför kan jag aldrig klippa ut filer i Finder med äpple-x? :(

KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg

silfver skrev:

Varför kan jag aldrig klippa ut filer i Finder med äpple-x? :(

För att OS X är helt och hållet drag-n-drop. Klipp ut, klista in är en enkel funktion som jag faktiskt saknar från XP.

KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg

silfver skrev:

Finns det nåt gratisprogram som döper om filer? :) Gärna nåt enkelt.

Kan denna vara något?
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30563
Versiontracker är i övrigt en guldgruva för program.

/r såg nu att det inte var gratisprogram :r , men söker du lite på versiontracker ska du se att du hittar!

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

KoTTeN skrev:

För att OS X är helt och hållet drag-n-drop. Klipp ut, klista in är en enkel funktion som jag faktiskt saknar från XP.

Ja, det är en funktion jag saknar också. Det lustiga är att det står under Redigera-menyn "klipp ut: äpple-x", men det går inte att använda. :o

Ska kolla in ditt länktips också. :) Tack!

silfver skrev:

Ja, det är en funktion jag saknar också. Det lustiga är att det står under Redigera-menyn "klipp ut: äpple-x", men det går inte att använda. :o

Ska kolla in ditt länktips också. :) Tack!

Haha, jag läste en tråd om det på 99mac alldeles nyss... :e
De hade väl inte något bra svar på det egentligen, men det lustiga är att cmd-x'a ut text i ett dokument exempelvis går alldeles utmärkt, men inte filer i Finder. :l

Nu har det strulat till sig med förvalt program här. Jag använde CSSEdit tidigare för att öppna .css-filer. Men nu har jag avinstallerat det programmet och vill nu att .css-filer skall öppnas i Smultron i stället. Jag högerklickar på en css-fil och väljer att öppna den i Smultron, jag bockar även i att den alltid ska använda det här programmet för denna filtypen i framtiden. Men när jag sedan sparar filen så blir det en Safari-fil igen.

Hur ska jag göra? :q

r/ Jag vill liksom inte att Safari ska vara förvalt program för css-filer. :)

Safari ligger inte och "snor" filändelsen? Spana igenom Safaris inställningar om du inte redan gjort det. :)

:stefan: skrev:

Safari ligger inte och "snor" filändelsen? Spana igenom Safaris inställningar om du inte redan gjort det. :)

Har kollat igenom alla inställningar i Safari utan framgång.

Letar efter någon inställning där man kan ändra programassociationer till filändelser, men nåt sånt kanske inte finns i Mac OS? Vet att XP hade en sån, väldigt användbar.

SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg

Fungerar det kanske om du går in i Visa info för filen, ändrar till Smultron och klickar på Ändra alla? :)

Sebbe skrev:

Fungerar det kanske om du går in i Visa info för filen, ändrar till Smultron och klickar på Ändra alla? :)

Ändra alla är gråmarkerad. Men jag installerade en ny version av Smultron och då fixade det sig. :)

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)