Själv har jag IE7, Firefox och Safari på jobbet. Men en del kunder har hårda regler för webbläsare och oftast är det att dom kör applikationer som är gamla och inte fungerar i nyare webbläsare.
T.ex FMV kör IE6 fortfarande av den orsaken. Om dom skulle uppgradera eller tillåta andra webbläsare så skulle stora delar av deras intranät inte fungera för användarna.
Åtta!
44 svar · 2 737 visningar · startad av jarvklo · sida 2 av 3
Då kanske det är dags att uppdatera intranätet istället, så får dom ju lite säkerhet på köpet :)
Även på Volvo Group är det IE6 som gäller fortfarande.
+ låsta klienter så vi kan inte installera något heller :(
+ låsta klienter så vi kan inte installera något heller
Vilket är ganska självklart när man vet hur mycket ett samtal till Helpdesk kostar.
+ låsta klienter så vi kan inte installera något heller :(
Lika på SSAB också, låsta klienter, men det är lika bra för folk ska bara installera allt möjligt skit bara för att det går. Sedan så är processnätet väldigt sårbart så det är bara bra tycker jag.
edit/ IE 6 här med..... Men vi har fått nya officepaketet iaf.
Inspirerade av den här tråden tycker jag att vi gemensamt kan komma överens om att de som säger att "IEs beteende är standarden - finns ingen anledning att bry sig om W3C" har fel.
Jag håller med spango (y)
Vilket är ganska självklart när man vet hur mycket ett samtal till Helpdesk kostar.
True, men det är ändå inget mot vad det kostar att få rätt på ett förlorat pw :bla
Lika på SSAB också, låsta klienter, men det är lika bra för folk ska bara installera allt möjligt skit bara för att det går. Sedan så är processnätet väldigt sårbart så det är bara bra tycker jag.
Tycker iofs jag med, det blir ohållbart i så stora koncerner om kreti och pleti kan trycka in vad som helst. Men man kan tycka att uppgraderingar av befintlig programvara kunde vara lite rappare dock.
OT. VIT switchade om intranätet under natten från CMS till MOSS, inget vidare lyckat tilltag, inte mycket som funkade trots alla löften om att migreringen skulle gå så smärtfritt... §e
Varför det? Vi är 350 - 400 000 anställda på mitt företag och vi kan installera programvara fritt om vi vill. Vi har även möjligheten att välja operativsystem, vill man köra Linux så finns det en officiell linuxdist som vi kan tanka ned och installera. Självklart kommer alla datorer med en uppsättning av förinstallerade program som t.ex webbläsare, men har man kunskapen, behovet och viljan så står det en helt fritt att installera andra program, så länge man har licens för dom, eller att de är fria, vill säga.
Tycker iofs jag med, det blir ohållbart i så stora koncerner om kreti och pleti kan trycka in vad som helst.
Det där är en otroligt föråldrad åsikt i en modern kunnig organisation. Personligen skulle jag kräkas av att jobba i en så stelbent organisation. Och som sagt, mitt företag är herrejösses-stort och hos oss funkar det uppenbart. Låsta arbetsstationer och filtrerande webproxies som filtrerar bort godtyckliga webbplatser är det vidrigaste jag vet. Just nu sitter jag på ett företag och konsultar där Sourceforge är spärrat i proxyn, men självklart är tidsboven nr 1, Aftonbladet öppen (som på alla företag), what. the. fuck liksom?! Skulle inte stå ut en sekund att vara anställd under sådana premisser. Jaja, det var en liten sido-not :).
Just nu sitter jag på ett företag och konsultar där Sourceforge är spärrat i proxyn, men självklart är tidsboven nr 1, Aftonbladet öppen (som på alla företag), what. the. fuck liksom?! Skulle inte stå ut en sekund att vara anställd under sådana premisser. Jaja, det var en liten sido-not :).
Samma sak här nästan, Sourceforge är förvisso inte blockerat, men varenda jävla sida som knystar något om spel är stängd. Tänk om de istället stängde Aftonbladet, Expressen och Hemnet, då skulle internettrafiken förmodligen halveras. :p
Jag går förvisso runt det genom att läsa spelnyheter via RSS i Google Reader. ;)
Samma sak här nästan, Sourceforge är förvisso inte blockerat, men varenda jävla sida som knystar något om spel är stängd. Tänk om de istället stängde Aftonbladet, Expressen och Hemnet, då skulle internettrafiken förmodligen halveras. :p
Jag går förvisso runt det genom att läsa spelnyheter via RSS i Google Reader. ;)
Lägg till Blocket också ..... hehe ... då skulle trafiken mer än halveras iaf på min avdelning.
Så dåligt som IT-avdelningen fungerar på mitt jobb så är det nog det bästa dom kan göra att förbjuda folk att installera en massa knasiga program.
Innan vi fick den där spärren orkade datorerna knappt starta, kan tilläggas att på min avdelning så är vi ca 75 man som delar på 4 datorer (skiftjobb). Vill man installera en massa prylar kan man väl göra det hemma, om man inte använder datorn som sitt huvudsakliga verktyg för att kunna utföra sitt jobb.
sgtpepper; sitter du framför datorn typ 8 timmar per dag så kan jag förstå att du propagerar för lite större rörelse frihet.
Tycker iofs jag med, det blir ohållbart i så stora koncerner om kreti och pleti kan trycka in vad som helst. Men man kan tycka att uppgraderingar av befintlig programvara kunde vara lite rappare dock.
Håller med ....
Ett annat tips är ju att köra en VPN-koppling till en extern server, om nu VPN-trafik släpps ut, eller sätta upp en extern SSH-server sen köra en lokal SOCKS-proxy över en SSH-tunnel (ssh -D user@server). Släpper företaget inte ut SSH-trafik så kan man sätta upp sin SSH-server på port 443 (SSL) som ju nästan alltid tillåts utåt. Allt går att komma runt :e §e
Varför det? Vi är 350 - 400 000 anställda på mitt företag och vi kan installera programvara fritt om vi vill. Vi har även möjligheten att välja operativsystem, vill man köra Linux så finns det en officiell linuxdist som vi kan tanka ned och installera. Självklart kommer alla datorer med en uppsättning av förinstallerade program som t.ex webbläsare, men har man kunskapen, behovet och viljan så står det en helt fritt att installera andra program, så länge man har licens för dom, eller att de är fria, vill säga.
Det där är en otroligt föråldrad åsikt i en modern kunnig organisation. Personligen skulle jag kräkas av att jobba i en så stelbent organisation. Och som sagt, mitt företag är herrejösses-stort och hos oss funkar det uppenbart. Låsta arbetsstationer och filtrerande webproxies som filtrerar bort godtyckliga webbplatser är det vidrigaste jag vet. Just nu sitter jag på ett företag och konsultar där Sourceforge är spärrat i proxyn, men självklart är tidsboven nr 1, Aftonbladet öppen (som på alla företag), what. the. fuck liksom?! Skulle inte stå ut en sekund att vara anställd under sådana premisser. Jaja, det var en liten sido-not :).
Gäller det bara IT-folk eller kan Kalle 54, vaktmästare, också ladda ned vad som helst?
Jag kan i princip beställa vilka program jag vill ha men måste kunna motivera varför jag behöver dessa. Blev av med PS vilket jag använder nästan dagligen men fick tillbaka det efter att jag stått hos chefen hulkandes med mina tårfyllda rådjursögon... :e
Alltihop handlar om pengar, firman vill inte betala en massa licenser och supportärenden i onödan och nu har vi även downturn management som grädde på moset där man granskar varenda lite kost.
Vi är 350 - 400 000 anställda på mitt företag och vi kan installera programvara fritt om vi vill.
Tar företaget hand om frågor kring alla operativ/programvaror/tjänster som användarna installerat? Typ:
- Varför fungerar inte funktionen A i systemet X med Opera version N?
- Kan man installera programmet A på Windows X om man redan har tjänsten N?
o.s.v.
Man måste se till användningsområdet. Har man datorer vars primära syfte är vissa saker finns det ingen anledning att ha de helt öppna. Likaså om det finns anställda som jobbar väldigt begränsat, dvs deras jobb kräver enbart access till ett fåtal applikationer.
I övrigt har vi det likadant, dvs det är fritt att installera i stort sett vad du vill sålänge du har licens. Vi har färdiga images man kan installera antingen över nätverket med PXE eller genom att bränna på skiva. Om man vill kan man installera andra versioner, men då är de inte "supporterade". Dvs får du problem kan du mycket väl bli tillsagd att blåsa allt.
- Varför fungerar inte funktionen A i systemet X med Opera version N?
Antingen får man svaret "sorry, den funkar inte i Opera", eller "det var konstigt, det ska vi kolla upp". Tänk vad mycket bättre världen hade varit om fler hade frågat "varför funkar tjänsten bara i IE6, men inte IE7?".
- Kan man installera programmet A på Windows X om man redan har tjänsten N?
IT-avdelningen svarar "prova och se". Nog för att folk kan fucka upp sina datorer om de installerar vad skit som helst, men datoranalfabeter genererar absurda mängder helpdesktrafik oavsett om deras arbetsstationer är låsta eller ej.
Jag tänkte mest på kostnaden för alla dessa frågor. På ett stort företag finns det inte någon som kan alla system.
Om alla normalanvändare inom företaget t.ex. har samma operativsystem och samma webbläsare så behöver ju supportpersonal bara lära sig hur de interna systemen/tjänsterna fungerar med detta OS och den webbläsaren.
Jag vet inte hur det är på andra företag men inom Volvo Group så kostar varje samtal till Helpdesk en bra slant och att hålla nere antalet supportärenden är därför väldigt högt prioriterat.