spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
Web-Tor skrev:
Om alla normalanvändare inom företaget t.ex. har samma operativsystem och samma webbläsare så behöver ju supportpersonal bara lära sig hur de interna systemen/tjänsterna fungerar med detta OS och den webbläsaren.
Förvisso, men man slutar också med att supportpersonalen bara kan en uppsättning program, och förmodligen ackumulerar utvecklingsavdelningen en ganska fet teknisk skuld eftersom de aldrig bryr sig om att få nåt att funka i annat än den uppsättningen program som f.n. används. Två sidor av samma mynt.
sgtpepper skrev:
Just nu sitter jag på en av Sveriges större banker och jobbar och här kör de fortfarande IE6 (!!!) som standardwebbläsare. Intranätet går förövrigt inte att använda med t.ex Firefox och det skulle inte förvåna mig om det samma gäller med nyare IE-versioner.
Tidigare satt jag på ett flygbolag och där har de precis börjat migrera från IE6 till IE7. Fast där går intranätet bra att köra med Firefox (eftersom det är jag som byggt det :e).
Så jag tror att det kommer ta en stund innan de stora företagen uppgraderat och där användarna sitter inlåsta på sina burkar utan möjlighet att själva uppgradera eller installera applikationer.
Har ett annat problem, efter alla patchar till IE7 så kommer jag inte längre åt min internetbank (Skandibanken), fick tipset ifrån deras kundtjänst att köra Firefox och då fungerar det klockrent, så jag lär nog undvika IE8 så länge som möjligt.
Web-Tor skrev:
Jag tänkte mest på kostnaden för alla dessa frågor. På ett stort företag finns det inte någon som kan alla system.
Om alla normalanvändare inom företaget t.ex. har samma operativsystem och samma webbläsare så behöver ju supportpersonal bara lära sig hur de interna systemen/tjänsterna fungerar med detta OS och den webbläsaren.
Tja, på mitt företag så är Windows XP och Redhat Enterprise de officiella supportade klientoperativsystemen och IE samt Firefox de supportade webbläsarna.
Men det står alla fritt att använda t.ex MacOSX och Safari eller Ubuntu och Opera om man nu skulle känna för det, men då kan man inte räkna med att få support. Enkelt och trevligt och man behöver inte låsa in intelligenta människor på en tvingad plattform.
MyskoMedlem sedan juli 20071 068 inlägg yes! ..... dom har uppdaterat till webbläsaren till IE7.0 här på jobbet.
det finns hopp ... :)
jofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg Vi på Skanska Sverige har samtliga datorer låsta för installationer (inte ens flash går att uppdatera)
Däremot är ITavdelningen jäkligt snabba med uppdateringar och allt sköts automatiskt när man kör.
Vissa sidor är spärrade (dock inte typ flashback och aftonbladet), och vi kör fortfarande IE7, XP och Office 97.
Men nu till sommaren kommer alla datorer få Vista och senaste office, så jag hoppas att min Thinkpad T61 blir lite snabbare .. haha.
(Supporten gav mig tillstånd att installera bank-programmet en gång, då hade jag rättigheter tills jag startade om datorn, så jag passade på att installera VLC, Winamp och Acdsee när jag ändå höll på ;))