jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Dags att börja fundera på att förändra sitt webbutvecklarbeteende en smula :)
IE8 är officiellt släppt, och helt plötsligt är "crossbrowser CSS2.1" i betydligt större utsträckning än tidigare något man kan börja räkna med på allvar (åtminståne på lite sikt när migreringen till åttan tagit fart ordentligt)
Najjs! :birp
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg Kommer uppdateringarna att ske med automatik för de flesta nu då?
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg Kul! Hoppas dom släpper en Mac-version snart!!!!!! :birp :birp :birp
Skojar förstås. §e
Just nu sitter jag på en av Sveriges större banker och jobbar och här kör de fortfarande IE6 (!!!) som standardwebbläsare. Intranätet går förövrigt inte att använda med t.ex Firefox och det skulle inte förvåna mig om det samma gäller med nyare IE-versioner.
Tidigare satt jag på ett flygbolag och där har de precis börjat migrera från IE6 till IE7. Fast där går intranätet bra att köra med Firefox (eftersom det är jag som byggt det :e).
Så jag tror att det kommer ta en stund innan de stora företagen uppgraderat och där användarna sitter inlåsta på sina burkar utan möjlighet att själva uppgradera eller installera applikationer.
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
sgtpepper skrev:
Så jag tror att det kommer ta en stund innan de stora företagen uppgraderat och där användarna sitter inlåsta på sina burkar utan möjlighet att själva uppgradera eller installera applikationer.
Även på Volvo Group är det IE6 som gäller fortfarande.
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg IE6 2009? Är det ingen som tänker på säkerhet?
Quid skrev:
IE6 2009? Är det ingen som tänker på säkerhet?
Jodå, här på mitt företag uppdateras alla datorer till IE8 under dagen.
Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg Läste just på IDG att IE 8 hackats innan det ens släppts på marknaden, och då på under 5 minuter. (om vi nu ska snacka säkerhet så är kanske uppgradering inte alltid det rätta steget.) Å andra sidan trodde jag att jag satt säker på Mac, men den hackade dom på under 10 SEKUNDER !!!
Red:
http://www.idg.se/2.1085/1.219181/internet-explorer-8-hackad-pa-fem-minuter
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Jag vågar ändå sätta min ena skinka på att IE8 är säkrare än än IE6 :)
Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg Håller med dig Quid, och om vi nu båda skulle ha fel, så kommer det ju att komma uppdateringar till IE8 som då blir säkrare än sina föregångare.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg
Quid skrev:
IE6 2009? Är det ingen som tänker på säkerhet?
Ja IE6 är fortfarande tyvärr alldeles för vanlig, jag har t.ex. fler besökare med IE6-or än besökare med Opera eller Safari sammanslagna i min statistik på webbstandard.se denna månad.
Har fått för mig att de flesta IE6-or kommer från besökare som sitter i låsta miljöer där folk inte kan uppgradera
Gislaved skrev:
Kommer uppdateringarna att ske med automatik för de flesta nu då?
När det gäller uppgradering så får vi väl se vad som händer.
IE7 gick ju ut till alla som inte tackade nej via windowsupdate till slut - så vi kan ju alltid hoppas :)
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg Document Object Model (DOM) Level 2 Events Specification
Version 1.0
W3C Recommendation 13 November, 2000
(n) :bla
Man kan fortfarande inte ha två olika versioner installerade samtidigt va? Exempelvis IE7 och IE8? Jag vet att det finns "hack" för detta om man kör XP men inte funnit något för Vista. Är ju en fördel om man sitter och utvecklar att kunna se sitt resultat i olika versioner. Just nu kör jag IE7 som standard och IE6 genom Virtual PC :)
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg Man ska kunna klicka över renderingen till IE7-läge läste jag någonstans.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Det finns kompatibilitetsvy. Ett klick så byter man mellan dem, sidan laddas om bara.
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg Ni som inte kan installera ny browser (eller annat etc) på arbetsdatorn, så finns det en smart genväg. Xenocode. http://www.xenocode.com/browsers/
Ladda ner browserappsen > flytta till flashdrive (eller på skrivbord) > dubbelklicka den browser du vill använda IE 6 till 8, Safari, FF, Opera eller Chrome (inget installeras på datorn) > surfa virtuellt > done. ;)
Just det/ man kan surfa med IE6, 7 och 8 samtidigt eftersom dom inte installeras.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Sedan det byttes till IE7 för ett år sedan på jobbet har saker och ting inte fungerat som de ska över huvudtaget. Värdelöst.
Fan vad glad jag är som jobbar på ett företag där jag själv kan välja vilken webbläsare jag ska använda. Tanken att sitta på en spärrad dator där man enbart får köra de program som bestäms av någon allsmäktig IT-funktion är skrämmande. Problemet är hur man kollar sånt på arbetsintervjun innan man byter jobb? :)
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Jag jobbar just nu på en liten firma där jag själv kan bestämma vad för program jag vill ha. Ett tag körde jag Ubuntu :) det viktiga är ju bara att få jobbet gjort. Men förut jobbade jag på en firma, som faktiskt var mindre, och där hade de som policy att inte köra nya versioner förrän det var absolut klart att det fungerade ihop med alla program och det var en datafirma som skötte om det där och godkände, det tog en bra stund innan det byttes webläsare där kan jag säga... :)