webForumDet fria alternativet

Win7 tråden

340 svar · 51 326 visningar · startad av Lasp · sida 15 av 18

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

snajgel skrev:

ett bloginlägg i ämnet "God mode"
http://www.theexperienceblog.com/2010/01/12/the-only-true-god-mode-in-windows-7-is/
:D

hehe, jo jag håller med skribenten där. Det mesta av det där är ju totalt onödigt eftersom man ändå kommer åt det, det man nu inte kommer åt, eller, det som inte är så lätt att hitta, är väl aldrig något som vanliga dödliga är och pillar med ändå. Men ändå, det är alltid fräckt med nya möjligheter! :bire

nu har Microsoft släppt en liten guide om vad som är nytt med Windows 7 och hur man "anpassar" sig... rätt bra, lite basic...
http://blogs.msdn.com/robmar/archive/2010/01/14/your-guide-to-windows-7-download.aspx

GildebrandMedlem sedan juni 2009920 inlägg

Undrar vad framtiden kommer att bli för Microsoft operativ. Hittills har väl ungefär vartannat varit en flopp. Själv hoppas jag att de hänger kvar vid Windows 7 länge och supportar och uppdaterar det med nya service-pack osv. Apple är ju duktiga på att utveckla befintliga operativ.

ja, det får man hoppas! De verkar ju hålla fast vid något om det blev bra? XP t ex höll ju bra länge, lite längre också pga Vistas flopp, men om det är vartannat så ligger ju 7'an bra till :)

haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

Jag upplever att Windows är synonymt med operativsystem. Gör jag en sökning på google efter något OS relaterat kommer ett MS OS upp.
Fast detta är kanske inte riktigt samma sak som Gildebrand skriver; mycket av sökresultaten avser XP vilket ju egentligen bekräftar vad Gildebrand skriver, nämligen det som återspeglar popularitet.
Och om de inte gör bra ifrån sig så kommer äldre OS att förbli populära istället för folk går över till nytt.

Tja, hur tänker man egentligen när man postar en söndagsmorgon ...

ett större problem isf är "PC = Windows"

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Sedan beror det ju på vad man menar med flopp. Även flopparna har ju sålts i flera hundra miljoner exemplar. Men Vista var något helt nytt, ett krav för att kunna säkra framtida versioner. Det gjordes en komplett genomgång av all källkod och det mesta skrevs om. Win7 är resultatet av de lärdomar man dragit från alla ändringar Vista tvingade fram.

Bra sagt legis; den stora bilden är att att PC är windows och en given succe skulle kräva ännu fler sålda ex än än hundra miljoner för att klassas som succe.

Så problemet är inte MS egentligen utan faktiskt faktumet att PC = Windows.
Det är tråkigt att det inte kommer självklara alternativ.
Linux är ett alternativ, ja, jag vet, men att Linux inte slagit igenom tror jag mycket beror på att man inte angripe problemet på samma sätt som MS eller Apple. Se bara på hur Win7 marknadsförs; lätt, smart, sådant som strulade i XP har man nu åtgärdat.

Tänk om Linux (eller nån annan) hade hunnit ikapp? Så att ett nytt OS skulle vara att föredra framför Windows?
Men så ser inte verkligheten ut och jag har ingen aning om varför.

Vid det här laget har jag lugnat ner mig och är inte lika imponerad av Win7 som jag var från början. Det betyder inte att jag ändrat mig om Win7 utan snarare att jag känner att jag kommit fram till dess yttre gräns redan.

Så jag undrar med hur MS taktik ser ut för att hålla sitt operativ i framkant. I mina ögon räcker det med en annan aktör bara tänker och verkställer idén om att lösa användarnas problem för att MS's position ska vara hotad.
Föreställ er att ett nytt Linux skulle ha haft Windows7ans utseende och detta innan Win7 kommit ut. Och att de släppte ut demos och presentationer. Skulle inte Linux ha slagit MS på fingrarna? :)

En intressant artikel om Windows 7's startup-prestanda:
http://windows7news.com/2010/01/25/windows7-and-its-boot-up-time/
Lite kul är att de skriver att själva Windows tar 11 sek att starta. Det är exakt vad jag får också :) nu behöver man inte dra sig för att stänga ner datorn (så att man senare måste vänta tills den startat) när det går så fort (y)

Jag har en SSD-disk och bootar på 15 sekunder :@

En sak jag inte gillar är att alla program inte går att dra ut i ett hörn för att få det att till exempel visas över halva skärmen.

Störande att W7 inte försöker fixa trasiga shortcuts om man bara flyttat filen. Den vill bara ta bort dem, ibland automatiskt också (om man har fler än fyra st på skrivbordet!). XP kunde ju söka och laga dem. Testade ett program ShortcutsMan, portabelt och bra men det verkade inte funka så bra :(

Sifforna för andra kvartalet (Juli-December) har precis kommit in. Med förbeställningar och försäljning sedan Oktober (när Win7 blev allmänt tillgängligt) så har 60 miljoner exemplar sålts.

legis skrev:

Sifforna för andra kvartalet (Juli-December) har precis kommit in. Med förbeställningar och försäljning sedan Oktober (när Win7 blev allmänt tillgängligt) så har 60 miljoner exemplar sålts.

Vad var siffrorna för xp, respektive vista, så man kan jämföra lite?

Vet inte vad rekordet var för kvartalet, men XP sålde 67 miljoner under första ÅRET. Vista sålde 60 miljoner efter de första 10 månaderna.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Bra start för Win7

legis skrev:

Sifforna för andra kvartalet (Juli-December) har precis kommit in.

Långt kvartal i mina öron!
Men det är mycket glädjande att så många vill uppdatera eller gå över till Win7.
Förhoppningsvis blir våra maskiner inte lika sårbara! :OO

haha jag tänkte först skriva första halvåret. Givetvis är det Oktober-December :)

På jobbet är jag den som driver att vi ska köpa in W7 mest (vi är tre som sysslar med allt kring IT), licenskostnaden var inte så stor, 200kr per dator och år, får väl ses som helt okej. Dock så måste vi uppgradera en hel del datorer. Jag vet att W7 är snabbare än XP, men jag tror ändå inte våra gamla GX260 skulle klara av W7, särskilt med tanke på det grafiska.

En konstig grej med licensen. Vi fick reda på att om vi skulle skaffa volymlicens på W7 så fick vi inte ha kvar XP på någon dator. Och då tänkte jag att det gällde alla datorer som hade våran volymlicens för XP, men icke, utan även datorer med fristående licenser var tvungna att installeras om med W7.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Ibland måste man hoppa, även om man inte har full koll.
Virtuella XP borde vara svaret på möjligheten att köra gamla program.'
Win 7 ger så mycket mer i hantering, enkelhet och driftsäkerhet att det bara är att ta steget.
Varför tweaka?

Danny skrev:

Störande att W7 inte försöker fixa trasiga shortcuts ...(

Har hört att Macen har en funktion där du till och med kan döpa om namnet på en öppen fil och när du väl stängt filen så döps den om.
Kan ett OS göra så så bör den kunna hålla track på shortcuts med tycker jag.
Året är 2010 och ett OS bör inte ha problem med någon sådan liten sak.

Då var det dags för fyra stycken allvarliga bugfixar! De kommer inte automatiskt via Windows update, utan man får installera de själv och det rekommenderas att bara göra det om man har problem. Det är dessa fyra problem:

1. Computer Crashing with BSOD (Blue Screen Of Death)
2. Windows Displays Blank Screen And Mouse Pointer Upon Wake
3. When You Use A USB Storage Device It Becomes Unresponsive
4. Microsoft Rebound Becomes Unresponsive On A Touchscreen Computer

Mer info och direktlänk till buxfixarna finns här:
http://windows7news.com/2010/02/14/microsoft-identifies-windows-7-memory-leaks-hanging-and-freezing-issues/

Själv har jag upplevt att datorn blåskärmat helt plötsligt så det kan vara läge att installera bugfix 1 för min del.

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)