webForumDet fria alternativet

Win7 tråden

340 svar · 51 326 visningar · startad av Lasp · sida 17 av 18

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

legis skrev:

Så mest troligt har dessa på Gamesale sålt en nyckel som missbrukats tillräckligt ofta för att den ska blockas. MAK köper man INTE som privatperson och engångsbruk.

.

Ah, det där tänkte jag på, undrade lite om han kanske blivit lurad, men var inte helt hundra. (y)

RalleMedlem sedan feb. 2003210 inlägg

Jag skrev ett brev till dom där jag förklarade vilket meddelande jag fick + att jag frågade om det var lurendrejeri dom höll på med.

Svaret kom efter bara ett par timmar med en ny nyckel, som fungerade, men jag fick inget svar om "lurendrejeriet".

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Gissar på att det är "lurendrejeri" om det är så enkelt att få en ny nyckel. :)

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Måste säga att detta med Win7 är helt rätt.
Jag har nu flera kassetthårddiskar så att jag separerar mina användningsområden. Kör Win7 Ultimate på alla och det bara går som tåget.

Man kan väl skriva en rad när det bara fungerar också ;-)

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag tar väl och bumpar upp denna tråd lite.

I "Spara som"-rutan ligger ju några fördefinierade alternativ till höger vänster: Tidigare platser, Skrivbord, Bibliotek osv. Någon som vet hur man byter ut dom till egna alternativ, helst på diskar som accessas över nätverket... ;)

I vilket program?

I ex. word så har jag inget till höger men har en lista till vänster som börjar med Favoriter ... (gäller alla som använder windows "common dialog boxes").

För att lägga en länk till en mapp i Favoriter så gå till mappen du vill lägga där, högerklicka sedan på Favoriter då skall man få upp ett val "Add current location to Favorits".

Äääh, vänster menar jag ju. :r

Men det hjälper tyvärr inte mycket, lade till min nätverkmapp där utan framgång. Tog även bort "Tidigare platser" från mappen men den ligger kvar i dialogrutan...

Favoriter är en speciell map som finns här %userprofile%\Links så skapa bara shortscuts där till dom platser/program/dokument du vill ha där.

En artikel om det: http://www.windows7news.com/2010/11/09/add-programs-windows-explorer-favorites-group/

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

du kanske kan lägga dem i Library annars

GunnarD skrev:

Favoriter är en speciell map som finns här %userprofile%\Links så skapa bara shortscuts där till dom platser/program/dokument du vill ha där.

En artikel om det: http://www.windows7news.com/2010/11/09/add-programs-windows-explorer-favorites-group/

Nä, det är precis där jag var och det blir ingen förändring alls i Spara Som-rutorna, samma fem alternativ ute till vänster. :(

Danny skrev:

du kanske kan lägga dem i Library annars

Kan jag använda Library till det? Jag vill ha ett antal fördefinierade platser att spara filer på och då vill jag byta ut Tidigare Platser / Skrivbord / Bibliotek (!) / Dator / Nätverk mot dessa. Minst en av dom kommer vara en mapp på en annan dator i nätverket, en WHS-server rättare sagt.

...jag har lagt upp egna Libraries, rätt bra finess. Testa gör ett eget "Nätverk" t ex. Så lägger du upp några olika typer av objekt där och ser vilket du trivs bäst med.

(Min server är i Jönköping nu så jag kan tyvärr inte prova just ditt fall själv)

EastonHockeyMedlem sedan feb. 201085 inlägg

Är det någon mer än jag som har MSN-problem? Jag har haft det i två dagar nu och aldrig haft det tidigare.

Vad har jag gjort då?

Avinstallerade Windows Live Essentials 2011 och installerade det på nytt igen, men nej det blev ingen förbättringar överhuvudtaget.

När jag ska logga in kommer det upp en ruta direkt och där står det

"Det går inte att logga in på Windows Live Messenger för tillfället. Försök igen senare Felkod:800488eb"

Finns också en knapp där det står "försök igen". Jag klickade sönder den och till slut försöker han logga in, men han loggar bara hela tiden, han loggar aldrig in. Han har stått i kanske 30 minuter nu. Jag har också startat om datorn och modemet.

Behövde göra en avancerad sökning så jag googlade lite och hittade avancerad söksyntax, tänkte bara dela med mig lite:

Den enklare sorten på svenska:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Advanced-tips-for-searching-in-Windows

Komplett avancerad lista på engelska bara:
http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/desktopsearch/technicalresources/advquery.mspx

norsken53Medlem sedan jan. 20111 inlägg

Buffring Wndows 7

Hej,Når jag la in Win,7 så har jag stora problem med buffring på alla web,lesera jag har provat.Probl, fanns inte på XP:n.Det hör till saken att jag har telenor mobilt ,på min stationära dator. Är inte någon som kann hjälpa en glad amatör? MVH Erik

Hej norsken53, vad aer Probi? Har det något med telenor att göra? Välkommen till wF, sa jag det!

Snabbguide för att inaktivera cachelagring av miniatyrer i Windows 7:

Win+R "gpedit.msc"

Användarkonfiguration
Administrativa mallar
Windows-komponenter
Utforskaren

"Inaktivera cachelagring av miniatyrer i dolda thumbs.db-filer" => Aktiverad

Stäng

Klart!

Fler skrivbord

...måste tipsa om ett fantastiskt bra program jag hittade. Ville ha flera skrivbord som i Linux. Förra gången jag provade detta hittade jag inte något jag var helt nöjd med. Den här gången hittade jag ett program som iofs är enkelt, men resurssnålt. Det fungerar ypperligt och rekommenderas till de som kört Linux eller om man bara vill ha flera skrivbord. T ex ett för arbete, ett för mail och ett för annat.

Alt+1 - Växla skrivbord. Där 1 är siffran 1-4
Ctrl+Alt+1 - Skicka aktivt fönster till skrivbord 1-4

http://code.google.com/p/mdesktop/

Tack för tipset Danny, jag kör det nu eftersom jag är van vid flera arbetsytor. Inte dumt.

Jag frågade tidigare om hur man rensar Windows 7 från sådant som man inte behöver.
Nu har jag kört programmet RT seven Lite där jag kan skapa en ny avbild med precis de förutsättningar som jag vill ha. Massor med grejor man kan ändra på, och framförallt få förståelse vad som finns.
Så petar man ut det, inklusive nyckel och egna program till ett USB minne som blir bootbart.
Snabbare och enklare installation nästa gång ;-) Så testa gärna, risk att man blir lite nörd!
Mer att läsa på sid 039 i Nr 5 av Datormagasin, tack för det säger Lasp

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Annars finns Desktop från sysinternals.

http://technet.microsoft.com/sv-se/sysinternals/cc817881

legis skrev:

Annars finns Desktop från sysinternals.

De brukar ju göra bra grejjer, men i det här fallet verkar det tveksamt. De använder desktop objects och det måste vara en Explorer-process per desktop. Går inte att flytta fönster mellan dem heller vilket är en stor nackdel. Lättaste och bästa är ett program som håller reda på vilka fönster (och ikoner) som är uppe och visar dem växelvis, så det blir "virtuellt" och inte på riktigt som i det här fallet.

Desktops reliance on Windows desktop objects means that it cannot provide some of the functionality of other virtual desktop utilities, however. For example, Windows doesn't provide a way to move a window from one desktop object to another, and because a separate Explorer process must run on each desktop to provide a taskbar and start menu, most tray applications are only visible on the first desktop. Further, there is no way to delete a desktop object, so Desktops does not provide a way to close a desktop, because that would result in orphaned windows and processes. The recommended way to exit Desktops is therefore to logoff.

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)