webForumDet fria alternativet

Win7 tråden

340 svar · 51 327 visningar · startad av Lasp · sida 13 av 18

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

64bits Excel för oss som inte klarar oss på 64k celler?

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

stoffe-2k skrev:

64bits Excel för oss som inte klarar oss på 64k celler?

64k rader * 256 kolumner = en herrans massa celler! :)

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

aoh. så var det, det är raderna som tar slut :e

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Idag startade jag min sprillans Dell med Win7 Professional och jag är sjukt imponerad av hastigheten, jäklar vad snabbt allt går!

Någon som lyckats få igång Apache / PHP / MySQL (nej, gör inte och vill inte köra LAMP, WAMP eller FJANT..)

Apace funkar, PHP funkar, men det verkar stört omöjligt att få till MySQL extension för PHP. Har jämfört _allt_ med min fungerande Vistakonfiguration och det borde funka, har testat att inaktivera t.ex. mbstring och gd2 i PHP.ini och då försvinner dom från konfigurationen, men jag lyckas inte få varesig MySQL eller MySQLI att visas i phpinfo();

Någon som har förslag?
Kör Apache/PHP i 32bits version och MySQL i 64bit.

Tack!

Yes, löste det... hittade en gammal tråd som handlade om liknande problem fast med Vista64... Kopiera libmysql.dll som ligger i {PHP_DIR} till c:\windows\syswow64, starta om Apache och det lirar!

jofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg

Är det bara jag som får upp blåskärm med texten Memory Management som fel?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

jofawe skrev:

Är det bara jag som får upp blåskärm med texten Memory Management som fel?

Troligtvis inte. Det händer nog ganska många med hårdvarufel.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Icloud
http://www.e24.se/entreprenor/svensk-utmanar-microsoft_1753977.e24
verkar spännande, tror ni M$ kommer bromsa det där?! :bire

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

legis skrev:

Office 2007 på 64-bit här med. 32-bitars program fungerar i 64-bitars windows via wow64. Det ska till ett oerhört dåligt skrivet program för att det inte ska fungera.

Ja typ MS powertoys som inte funkar i 64bit :P

Saknar imageresize samt Snapshot

Danny skrev:

Icloud
http://www.e24.se/entreprenor/svensk-utmanar-microsoft_1753977.e24
verkar spännande, tror ni M$ kommer bromsa det där?! :bire

eftersom de krävs en windows dator för o köra icloud så knappast

fruktansvärt segt system o laggar rätt bra.
samt kommer nog bli dyrare än o använda windows baserade terminaler i slutändan

mayday skrev:

Ja typ MS powertoys som inte funkar i 64bit :P

Saknar imageresize samt Snapshot

De flesta applikationer som är delar av Powertoys är skrivna specifikt för en viss plattform. Och ja, en del går tillbaka så långt som 90-talet. Gör en applikation plattformsspecifika anrop så kommer den inte att fungera. Powertoys kommer inte heller att släppas till 64-bit som bundle. Jag var en av de som var inblandad i den processen.

legis skrev:

De flesta applikationer som är delar av Powertoys är skrivna specifikt för en viss plattform. Och ja, en del går tillbaka så långt som 90-talet. Gör en applikation plattformsspecifika anrop så kommer den inte att fungera. Powertoys kommer inte heller att släppas till 64-bit som bundle. Jag var en av de som var inblandad i den processen.

Ditt fel med andra ord...

får du allt fixa ett alternativ till mig :P

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 346 inlägg

mayday skrev:

Ditt fel med andra ord...

får du allt fixa ett alternativ till mig :P

Eller hur... För att inte tala om Steadystate, legis, vet du något om framtida planer för det ang W7-support?

Har lite problem nu.. ett program på min usbsticka vill inte autostarta i Win7 Prof.

Det ligger en AutoRun.inf på stickan som funkade klockrent i Vista, men nu måste jag alltid starta programmet manuellt, vilket suger...

[AutoRun]
open=PortableRoboForm.exe
action=Launch RoboForm2Go
shell\RoboForm2Go=Launch RoboForm2Go
shell\RoboForm2Go\command=PortableRoboForm.exe
icon=PortableRoboForm.exe
label=RoboForm2Go

Har givetvis Googlat på det här och det finns ett program från MS som heter "AutoPlay Repair Wizard" men det funkar inte på 64bits OS.

Förslag på hur jag ska lösa det här?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Dom har gjort en ändring i windows 7 när det gäller AutoRun, AutoRun fungerar endast från CD/DVD inte från andra "removable media" som usbstickor.

Se ex: http://www.neowin.net/news/main/09/04/29/autorun-changes-in-windows-7

Skilj också på AutoPlay och AutoRun: http://blogs.technet.com/srd/archive/2009/04/28/autorun-changes-in-windows-7.aspx

http://blogs.technet.com/srd/archive/2009/04/28/autorun-changes-in-windows-7.aspx skrev:

Before going into the specifics changes, it is important to understand the difference between AutoRun and AutoPlay:

* AutoRun is a technology used to start some programs automatically when a CD or another media is inserted into a computer. The main purpose of AutoRun is to provide a software response to hardware actions that a user starts on a computer.

* AutoPlay is a Windows feature that lets a user select which program starts when a specific type of media, such as music CDs, or DVDs containing photos, is inserted. During AutoPlay, the Autorun.inf file from the media is also parsed. This file (if available) specifies additional commands that will be displayed in the AutoPlay menu. Many companies use this functionality to help initiate their installers.

Okej.. fan, nu tappar man hela syftet med att ha ett program på en sticka. Det *går* ju inte ens att lägga programmet som t.ex. autorun och det går heller inte att skapa en genväg i startfältet.

Finns det absolut inget sätt att komma runt det här?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

MickeA.com skrev:

Finns det absolut inget sätt att komma runt det här?

Kanske om man kunde få usbstickan att uppträda som en CD/DVD enhet istället, vet dock inte om det går.

Jag förstår ju absolut varför dom gjort såhär, men att inte ens ha valet att lägga till program som "trusted" eller så är ju helt sinnessjukt. Jag tror att dom förstört mer än dom hjälpt i samband med det här...

Officiella förklaringen till varför ändringen gjorts:
http://blogs.msdn.com/e7/archive/2009/04/27/improvements-to-autoplay.aspx

Finns ingen workaround vad jag vet hittills men däremot finns det några företag som efterfrågat alternativa möjligheter/design change.

GildebrandMedlem sedan juni 2009920 inlägg

Har ett litet problem med min installation av windows 7 (7100, har visserligen skarpa versionen (ultimate) genom msdn men har inte orkat installera än).

Ikoner till vissa program har försvunnit av någon anledning, och de kommer inte tillbaka.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)