webForumDet fria alternativet

Framtiden

156 svar · 5 693 visningar · startad av Prästen · sida 3 av 8

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Men snälla... Det är klart att Microsoft försöker visa att det är deras produkt som är bäst, det är deras tankesätt som fungerar bäst, .NET som de har utvecklat är revolutionerande för att inget annat programmeringsspråk/programmeringsplattform har gjort det tidigare, bla, bla... Lämna lite opartiska länkar så ska jag fundera på att klicka på den åtminstone. Jag säger det igen: Vidga dina vyer!

HakanSMedlem sedan dec. 2002529 inlägg

Prästen skrev:

vill starta en debatt om .NET här och ASP.NET.

Tycker inte det är så mycket debatt från din sida. Mest ett enträget upprepande vad Microsoft säger i sin "reklam".
Varför ställde du frågorna i början om du nu inte gillar svaren?

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

.NET vs. Java
Eftersom jag kan för lite om detta för att kunna kasta mig in i några tekniska diskussioner använder jag en annan vinkling:

Om man kollar i jobbannonser ser man väldigt ofta att företag söker folk som "har erfarenhet av .NET". Det är inte så att dom vill att man ska jobba med .NET utan det är helt enkelt så att företaget vill anställa någon som kan lära dom var .NET är. Företagen märker att alla pratar om .NET och tänker att "det här kan vi inte missa".

Det är sällan man ser annonser av den här typen som gäller .NET.
Har aldrig sett någon som vill anställa tre ASP.NET-utvecklare rakt av. ;)

Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Prästen skrev:

innan ni skriver, kolla på filmen.

http://msdn.microsoft.com/msdntv/episode.aspx?xml=episodes/en/20031028LHORNDB/manifest.xml

Har du funderat på att vara något källkritisk kanske? Ta det med en nypa salt, liksom om javautvecklarna hade spottat ut en liknande reklam. Kanske idé att leta fakta på lite mer objektiva ställen?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Prästen skrev:

Jag skrev också pekare, men du väljer liksom att hänga upp dig på GB.

Ööööh... jaså? I det jag citerade satt du och orerade om hur otroligt bra det var att utvecklare kunde "satsa på det kreativa och inte på att fundera ut hur man ska hantera minnet och alla äckliga pekare och grejer".

Prästen skrev:

Minneshantering är bara 1 grej av flera man får i C#.

Som sagt, det är inte minneshantering, utan skräphantering som man får gratis.

Prästen skrev:

Att programmera med pekare och adresser i C++ är oerhört mycket svårare än att i C# stil instansiera ett objekt ur en klass.
C# är ett enklare språk, men nästan lika kraftfullt och snabbt som C++.

Kan man tänka sig, Java har också de egenskaperna, med den lilla skillnaden att fönsterhanteringen är segare, leverantörsberoendet borta (ev. tillsammans med licenskostnaderna), plus att det går att använda till att programmera en plethora av andra saker än lusermode-applikationer på PC, som t.ex. mobiltelefoner och brödrostar. För att parafrasera dig: Vad behöver man då C# till? :p

Prästen skrev:

Prolog som spelutvecklarspråk, ska jag tolka det som ett förtidigt aprilskämt eller?.

Delvis. Jag ville mest påpeka att miljöer med automagisk GC inte är ett så stort paradigmskifte som t.ex. övergången till funktionella språk skulle vara. Skillnaderna mellan t.ex. Java och C# eller C# och C++ eller Java och C++ är bara peanuts i jämförelse med skillnaderna mellan imperativa och funktionella språk. GC är trevligt, väl tilltagna standardbibliotek likaså, men det är inte någon större revolution, snarare evolution (eller i fallet med .Net, som ju är en ripoff av Java, reproduktion).

Men: Om du skulle komma fram med en grymt optimerande Prologmiljö, skulle vi få en revolution. Språk som Prolog gör en del rätt knepiga problem otroligt enkla att lösa - och nu snackar vi inte om bagateller som att hålla reda på när lite minne ska frigöras.

Prästen skrev:

vilka påhopp. Det behöver man inte någon källhänvisning till, MS är mera utsatt än andra system. Hur många hackar linux?
Everybody loves Linux.

Naturligtvis, förlåt, jag glömde bort att du bara hänvisar till källor i Redmond. Men för att svara på din fråga finns det många som hackar Linux (Linus Thorvalds är en av dem), men det har inte med saken att göra. Det vi pratade om här var crackers, och de finns tyvärr också till Linux. En kårsektions Linuxserver här på universitetet vart defacead för ett tag sedan, t.ex. (tips: använd inte FTP).

Däremot kan jag definitivt instämma i att Windows utsätts för fler maskar och virus, men det beror snarare på de buggiga programmen än på hatiska crackers. Visst har *NIX haft sina motsvarigheter till t.ex. Slammer, men de barnsjukdomarna växte man ur för ≈ 15-20 år sen (d.v.s. några år innan de första NT-varianterna). I Windowslägret kom man fram till att man ska börja med säkerhetsarbetet för nåt år sedan. Kom tillbaks runt 2020 så kan vi se.

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Den här typen av jag-vet-minsann-vad-som-är-bäst leder bara till pajkastning. Varje teknik har sin tid och sin plats. Ingenting är svart eller vitt och i slutändan så handlar ju ALLT om produkten och hur väl den uppfyller kundernas önskemål, inte med vilken teknik den är konstruerad.

jtMedlem sedan juni 2000350 inlägg

Tror du gillar sidan nedan och kommer att känna dig hemma direkt.
bgfn

Annars funkar ju http://www.angrycoder.com/ bra

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Har aldrig sett någon som vill anställa tre ASP.NET-utvecklare rakt av.

Du har för snävt synfält helt enkelt. Företaget där jag jobbade anställde 2 .NET programmerar rakt av. Har även sätt andra platsannonser där man söker efter .NET folk.

Tror knappast man anställer någon för att de skall utbilda andra, då skicka man folk på kurs istället. Det är minsan inte billigt med arbetskraft i sverige och har du väl fått en arbetar på halsen, så är det lättare att skilja sig från frugan än att sparka arbetaren.

- M

Du har för snävt synfält helt enkelt. Företaget där jag jobbade anställde 2 .NET programmerar rakt av. Har även sätt andra platsannonser där man söker efter .NET folk.
Jag har mycket brett "synfält" - tro mig. Som jag skrev så har jag också sett annonser där det står "det är bra om du har intresse av .NET" men jag har inte sett många "du ska få jobba med .NET". ;)

Tror knappast man anställer någon för att de skall utbilda andra, då skicka man folk på kurs istället.

Jag VET att det fungerar så på vissa ställen. Har upplevt det både från insidan och utsidan.

Det är minsan inte billigt med arbetskraft i sverige och har du väl fått en arbetar på halsen, så är det lättare att skilja sig från frugan än att sparka arbetaren.

Det trodde jag också innan jag blev drabbad. Det är inte alls några problem för ett företag att sparka precis vem man vill. Glöm allt du har hört om LAS och turordningsregler - det är bull shit.

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Som jag skrev så har jag också sett annonser där det står "det är bra om du har intresse av .NET" men jag har inte sett många "du ska få jobba med .NET".

Klart man skriver att det är en merit om man kan .NET, lika mycket som det står att det är en merit om man kan en massa annat.

Jag har sett en del rena .NET jobb på sistonde, dels har csjobb.idg.se haft några, sedan har https://www.it-jobb.se några stycken, dock flest i danmark.

Glöm allt du har hört om LAS och turordningsregler - det är bull shit.

Så fall är det för att Facket/du inte har drivit ditt fall i domstol. Man får inte frångå LAS eller turordningen (förutom de 5 el 10 personer som man får undanta) så om det inte har gått rätt till så kan du driva process mot företaget och få rätt. Problemet är bara att man inte orkar göra det själv, utan behöver hjälp och det är det som facket är tillför. Vet dock att när Ericsson sa upp en massa folk så struntade man i turordning och andra grejer, då sa facket bara: "Ja vi vet att det är fel, men vi kommer inte driva process mot Ericsson.". Då undrar man ju varför facket finns.

Där jag jobbade innan så hade vi folk som stal från företaget, denna/dessa personer blev tagna på bar gärning. När det blev sparkade, så berättade facket för ledningen att stöld inte var någon gilltig anledning att bli sparkad för, och om uppsägningen genomfördes så skulle målet upp i domstol.

Nu blev det inte så, utan person/personerna fick stanna kvar, men fick riktigt tråkiga arbeten och tider, vilket gjorde att de/den sa upp sig själv till slut.

- M

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Nu har jag inte läst alla svar än, men ska ta mig tid till att göra det. Verkar vara en mycket intressant tråd!

Mina svar på dina frågor Prästen:

1. Nej, definitivt inte.

2. Nej, det kommer att komma nya versioner av PHP och nya språk. Dock kommer nog ASP.NET vara något att satsa på i ett antal år framöver. :)

3. Nej. C# och C++ är inte riktigt likadant byggda. C++ är väl dessutom kraftfullare, eller?

...

8. Att döma av prestandatester och hörda åsikter så verkar Win 2003 Server vara #1 idag. Dock vet jag inte hur det egentligen ligger till på Linux/BDS-fronten.

9. Vet inte.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

m_soderlund skrev:

2. Nej, det kommer att komma nya versioner av PHP och nya språk. Dock kommer nog ASP.NET vara något att satsa på i ett antal år framöver. :)

Det är grundläggande fel att jämföra PHP med .NET. .NET är en komplett plattform för systemutveckling precis som Java/J2EE, PHP är (trots allt) ett enklare webbspråk eller vad man nu kan kalla det. Egentligen kan man bara jämföra .NET med Java.

3. Nej. C# och C++ är inte riktigt likadant byggda. C++ är väl dessutom kraftfullare, eller?

Det beror helt på vad man menar med kraftfullare och vad man vill åstakomma. Handlar det om drivrutiner eller spel så visst, men skriver man t.ex affärssystem så är säkerligen C# betydligt "kraftfullare".

PrästenMedlem sedan dec. 2000537 inlägg

Ööööh... jaså? I det jag citerade satt du och orerade om hur otroligt bra det var att utvecklare kunde
"satsa på det kreativa och inte på att fundera ut hur man ska hantera minnet och alla äckliga pekare och grejer".

Håll isär begreppen.

Äckliga Pekare:
Det är själva arbetsättet i C++, Att REFERERA till en adress när man ANVÄNDER/KÖR objektet, Att referera med adresspekare när du ska ANVÄNDA/KÖRA objekt finns inte i C#. Att referera med pekare-till-objekt/funktioner/variabler är svårare än att jobba med objekt som du gör i C#.

Hantera minnet:
I C#/VB har du objekten i minnet också, självklart, och du kan välja att RADERA dem i minnet om du vill också, visst men du gör det inte med en pekare som i C++, det är alltså 2 helt olika arbetsätt, men det är ändå Minneshantering båda 2. (CLR:en har automatisk radering).

Däremot kan jag definitivt instämma i att Windows utsätts för fler maskar och virus,
men det beror snarare på de buggiga programmen än på hatiska crackers. Visst har *NIX
haft sina motsvarigheter till t.ex. Slammer, men de barnsjukdomarna växte man ur för
≈ 15-20 år sen (d.v.s. några år innan de första NT-varianterna). I Windowslägret kom
man fram till att man ska börja med säkerhetsarbetet för nåt år sedan. Kom tillbaks
runt 2020 så kan vi se.

1. 1000 st sitter och hackar server B i 10 dygn.
2. 100 st sitter och hackar server C i 10 dygn.

Fråga: vilken server kommer det hittas flest hål i?.

----------------------------------------------------

Nu skiter jag i den här debatten, fattar ni det grääääbbs! :)

1. microsoft windows har dominerat hemmamarknaden i över 10 år, dom kommer troligtvis dominera i minst 10 år till
2. jag tror: .net var en smakbit inför Longhorn, så att utvecklare ska få smaka på litegrann om vad som komma skall.
3. nån som såg longhorn filmen, fan gött, 1 rad kod så fick han en transparent wmv film i bakgrunden på windowsfönstret, snyyyggt. och roterade textboxen, coolt. Longhorn blir en trevlig resa i grafikens underbara värld. wiiihoooooo.
4. jag tror: i framtiden finns inte programering som vi känner den. Kommer nog bli så att vi har extremt intelligenta utvecklingsverktyg som gör program för oss med hjälp av knapptryckningar,

https://www.ilove.net ska jag öppna snart :) :) :) ... nä , skoja bara.

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

En liten tanke,

4. Vem ska göra dessa program som gör program åt en med knapptryckningar? Ett program kan i princip inte bli skapat av sig själv.

4. Vem ska göra dessa program som gör program åt en med knapptryckningar? Ett program kan i princip inte bli skapat av sig själv.

det ska vår gode vän Asimo göra.
http://world.honda.com/ASIMO/ :birp

VimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg

Prästen skrev:

det ska vår gode vän Asimo göra.
http://world.honda.com/ASIMO/ :birp

:birp

Prästen skrev:

Håll isär begreppen.

Äckliga Pekare:
Det är själva arbetsättet i C++, Att REFERERA till en adress när man ANVÄNDER/KÖR objektet, Att referera med adresspekare när du ska ANVÄNDA/KÖRA objekt finns inte i C#. Att referera med pekare-till-objekt/funktioner/variabler är svårare än att jobba med objekt som du gör i C#.

Eeeh, jag vet inte om du märkt det, men referenser är i princip det enda som används i C# (primitiver och structar har väl iofs värdesemantik). Referenser i C#/Java funkar ganska exakt som pekare i C++, bortsett från att (a) man behöver inte använda * för att avreferera och (b) de städas bort automagiskt.

// C#
Wombat fruitbat = new Wombat(fubar);
fruitbat.frobulate();
makeSnafu(fruitbat);
fruitbat = null; // kan ignoreras om fruitbat är lokal variabel
// C++
Wombat *fruitbat = new Wombat(fubar);
fruitbat->frobulate();
makeSnafu(fruitbat);
delete fruitbat;

Verkligen jättemycket svårare...

Prästen skrev:

Hantera minnet:
I C#/VB har du objekten i minnet också, självklart, och du kan välja att RADERA dem i minnet om du vill också, visst men du gör det inte med en pekare som i C++, det är alltså 2 helt olika arbetsätt, men ändå så är det Minneshantering båda 2. (CLR:en har automatisk radering).

Du förstår uppenbarligen inte ens vad jag pratar om, det jag säger är att minneshantering inte är passé bara för att avallokering sker automatiskt. Cachefunktioner m.m. är bökiga att hantera oavsett om man har GC eller ej.

Prästen skrev:

1. 1000 st sitter och hackar server B i 10 dygn.
2. 100 st sitter och hackar server C i 10 dygn.

Fråga: vilken server kommer det hittas flest hål i?.

Irrelevant. Många fel upptäcks innan någon kokar ihop en exploit (bl.a. de grejerna som härjade i somras var ganska gamla saker).

Prästen skrev:

4. jag tror: i framtiden finns inte programering som vi känner den. Kommer nog bli så att vi har extremt intelligenta utvecklingsverktyg som gör program för oss med hjälp av knapptryckningar,

Hoho, jaja. Det där har man aldrig hört förut i samband med reklam för någon ny utvecklingsmiljö. :OO ;)

Gladh skrev:

Så fall är det för att Facket/du inte har drivit ditt fall i domstol. Man får inte frångå LAS eller turordningen (förutom de 5 el 10 personer som man får undanta) så om det inte har gått rätt till så kan du driva process mot företaget och få rätt.

Nu är vi ju väldigt långt från topic men jag måste reagera på det här. Det är nämligen ren lögn! Jag trodde också att det funkade så här med det gör det inte.

Ett företag behöver inte följa turordningsreglerna (detta heter egentligen lagturordning och kallas populärt för "sist in först ut") utan kan istället tillämpa avtalsturordning. Det betyder att man kan välja fritt vilka man vill säga upp.

Dessutom är det så att man inte kan få tillbaka jobbet om företagit brutit mot lagturordning, man kan endast få skadestånd (vilket rör sig om ett par månadslöner).

När jag blev drabbad reagerad jag precis som dig och tänkte att detta måste vara fel. Jag kontaktade flera advokater men svaret var "Sorry, det är så här det går till. Det finns inget vi kan göra".

Spango:
Eeeh, jag vet inte om du märkt det, men referenser är i princip det enda som används i C#

Prästen:
Att referera med adresspekare när du ska ANVÄNDA/KÖRA objekt finns inte i C#.

Notera adresspekare.

Spango:
Referenser i C#/Java funkar ganska exakt som pekare i C++,

Gääääsp. Java-snubben, liksom.

//här är lite Prata Pekar-exempel, varsågod, fundera över dessa:

int tacos[10]={5,2,8,4,1,2,2,4,6,8};
int * pt=tacos; // anta att pt och tacos[0] har adressen 3000, och en int är 4 bytes

pt=pt+1; // vilket värde har nu pt?
int *pe=&tacos[9]; //vilket värde har nu pe?
pe=pe-1; //vilket värde har nu pe?
int diff=pe-pt; // vad blir diffen?

-----------------------
//varför funkar detta, när a är en int och inte en array:
int tacos[10]={5,2,8,4,1,2,2,4,6,8};
int *a=tacos;

//detta funkar inte tex.
int a=&tacos;
int a=tacos;
----------------

och ett annat exempel:
int slafs[3]={1,2,3};
int *b=slafs;

cout << *b; // vad kommer visas på skärmen och vad betyder det?
cout << &b; // vad kommer visas på skärmen och vad betyder det?
cout << b; // vad kommer visas på skärmen och vad betyder det?
----------------

-----------------
//och en helt ANNAN intressant grej:
int o;
int &v=o // har o och v samma adress?
------------------------

Detta tillhör grunderna i C++.
Är du den ende som påstår att detta(PekareArbetsättet) är lika enkelt som managed C#:s instansieringar av objekt? (class objekt=new class()).

I managed C# finns bara 1! sätt att göra saker på (class objekt=new class()), du kan inte gå utanför det.
C# är bara KLASSER, det är inte C++.

Spango:

Wombat *fruitbat = new Wombat(fubar);
fruitbat->frobulate();
makeSnafu(fruitbat);
delete fruitbat;

Verkligen jättemycket svårare...

det där är en runtime allokering dvs dynamisk bindning,
Vilka skillnader finns det i runtime allokering och compile time/statiska bindningar, i managed C# använder du samma sätt (class objekt=new class()), alltid.
Och i vilka sammanhang i C++ ska man använda punktoperator, eller piloperator, behöver du ens fundera över det i managed C#?.
Och tex i funktioner, i vilka lägen i C++ ska du göra referensanrop eller värdeanrop?.

Du måste:
1. fatta att i C++ finns det hundra olika sätt att göra samma sak på, och man måste veta var och när något av dem passar bäst,
i managed C# bara 1 sätt, dvs instansiera ett objekt (class objekt=new class()).

Du förstår uppenbarligen inte ens vad jag pratar om, det jag säger är att minneshantering inte är passé bara för att avallokering sker automatiskt. Cachefunktioner m.m. är bökiga att hantera oavsett om man har GC eller ej.

nej. det är du som inte förstår skillnaden mellan pekare och minneshantering.
såhär skrev du för ett antal inlägg sen.

Prästen:Jag skrev också pekare, men du väljer liksom att hänga upp dig på GB.
--------------------------------------------------------------------------------

Spango:
Ööööh... jaså? I det jag citerade satt du och orerade om hur otroligt bra det var
att utvecklare kunde "satsa på det kreativa och inte på att fundera ut hur man ska
hantera minnet och alla äckliga pekare och grejer".

Återigen då.
Jag tror du har blandat ihop pekare och minneshantering, du tror det är samma sak tydligen.
Du kan göra minneshantering i vilket språk som helst, det är inte bundet till adressPEKARE.

Och behöver man inte använda ADRESSpekare när man programmerar blir programmerandet oerhört mycket lättare, se ovan. Det är det jag försökt förklara de senaste 2 sidorna.

Hoho, jaja. Det där har man aldrig hört förut i samband med reklam för någon ny utvecklingsmiljö.

DU måste läsa, JAG tänker själv.
----------------------------------------------

Jag har hållt på med C++ i 1 år, och jag säger aldrig mera!
Det tar ungefär 2 år innan man ens kan språket någorlunda, men det går helt enkelt inte att bli fullärd i det språket,
det är för avancerat. Det tar alltså väldigt lång tid innan man kan göra något produktivt.
Jag började med C# ASP.NET i somras, och jag måste nog säga att inlärningskurvan där är nog 6 mån skulle jag tro.
Börjar känna mig ganska hemma i det.

151 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)