Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg Det här är ju egentligen inte min business alls, men jag kan inte låta bli.
Kalle, har du hört talas om uttrycket "ger man någon ett finger så tar han hela överkroppen"? ;) Voigtann har försökt hjälpa dig, men det går lite trögt (=understatement). Och jag beundrar hans oändliga (?) tålamod.
Jag tycker du ska tacka honom för all hjälp och istället försöka lära dig de absoluta grunderna på egen hand. Man kan kanske anmärka på ett och annat hos http://webdesignskolan.se/ , men det dom lär ut (alldeles gratis) funkar alldeles utmärkt för dig. Har du lärt dig det, så kommer du att förstå det voigtann och vi andra skriver.
Men om du är säker på att voigtann tycker det är kul att vara din privatlärare så ska du givetvis inte bry dig om mina små funderingar... ;)
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg
Danne V skrev:
Det här är ju egentligen inte min business alls, men jag kan inte låta bli.
Kalle, har du hört talas om uttrycket "ger man någon ett finger så tar han hela överkroppen"? ;) Voigtann har försökt hjälpa dig, men det går lite trögt (=understatement). Och jag beundrar hans oändliga (?) tålamod.
Jag tycker du ska tacka honom för all hjälp och istället försöka lära dig de absoluta grunderna på egen hand. Man kan kanske anmärka på ett och annat hos http://webdesignskolan.se/ , men det dom lär ut (alldeles gratis) funkar alldeles utmärkt för dig. Har du lärt dig det, så kommer du att förstå det voigtann och vi andra skriver.
Men om du är säker på att voigtann tycker det är kul att vara din privatlärare så ska du givetvis inte bry dig om mina små funderingar... ;)
Det är klart jag är glad och att han är jättesnäll. Dock är ju ingen tvingad att hjälpa eller svara på meddelanden.
voigtann1 skrev:
Du skall inte behöva köra padding. Postar HTML+css igen
Jag bifogar även html-koden i bifogad fil.
body {
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 11px;
font-style: normal;
margin-top: 0px;
margin-left: 0px;
}
table {
}
h3 {
color: #933;
font-size: 12px;
}
h5 {
color: #C10000;
}
a {
color: #000;
text-decoration: none;
}
a:hover {
font-weight: normal;
}
#header {
position:relative;
background: #000;
height: 70px;
width: 790px;
padding-top: 20px;
padding-right: 20px;
padding-bottom: 7px;
padding-left: 20px;
}
#kontakt {
color: #FFF;
position: absolute;
width: 120px;
left: 646px;
top: 17px;
font-family: Verdana, Geneva, sans-serif;
border: thin none #FFF;
text-align: right;
font-size:11px;
}
#header a {
color: #fff; /*Vit*/
font-size: 13px;
}
#header a:hover { color: #ccc;/* ljus grå*/ }
}
#kontakt a {
color:#fff;
}
#heldiv{
Width:790px;
position: relative;
margin-right: auto;
margin-left: auto;
}
sidan är centrerad för mig med koden.
Du bör sätta en doctype på dina sidor också. För att säkerställa att webbläsaren kör din sida på korrekt sätt.
IE kan inte tolka din sida på ett korrekt sätt nu.
voigtann1 skrev:
sidan är centrerad för mig med koden.
Du bör sätta en doctype på dina sidor också. För att säkerställa att webbläsaren kör din sida på korrekt sätt.
IE kan inte tolka din sida på ett korrekt sätt nu.
Men sidan centreras inte för mig.
ÄR det typen html 4. 01 transitional jag ska använda helst?
får som sagt ingen centrering på sidan iallafall.
Nej, för du har ingen doctype, IE kommer i en quirksmode. Finns inget (enklare sätt) än att du sätter en doctype (vilket du BÖR ha oavsett!).
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Bör jag köra transitional helst i detta fall?
ja, för du kör inte strict i din kod som det.
voigtann1 skrev:
ja, för du kör inte strict i din kod som det.
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Dock får jag ingen centrering av sidan.
Kalle M skrev:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Dock får jag ingen centrering av sidan.
Då vet jag inte, kör exakt samam kod med html4 doctypen och fungera för mig i alla typer av IE läsare (ej testat i IE6)
voigtann1 skrev:
Då vet jag inte, kör exakt samam kod med html4 doctypen och fungera för mig i alla typer av IE läsare (ej testat i IE6)
Så CSSmallen och koden på sidan ser korrekt ut för att få sidan centrerad?
Här är den fortfarande vänsterjusterad som innan.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Nu ser jag att den är centrerad. Jag stängde ner och öppna igen. Dock är det så att vita länkarna i head ej syns längre. Verkar som jag fick ändra höjden på head.
Kalle M skrev:
Så CSSmallen och koden på sidan ser korrekt ut för att få sidan centrerad?
Här är den fortfarande vänsterjusterad som innan.
Då känns det som det aldrig kommer gå, för: http://voigt.se/sandbox/wf/kalle_m/test.html fungera för mig i vilken IE jag testar det på.
Eller som du skrev innan:
Kanske bättre jag lämnar över det till en webbutvecklare på sikt som bygger upp den utan frames.
voigtann1 skrev:
Då känns det som det aldrig kommer gå, för: http://voigt.se/sandbox/wf/kalle_m/test.html fungera för mig i vilken IE jag testar det på.
Eller som du skrev innan:
Jo men den är centrerad nu. :-)
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Sitter och funderar på en sak. Om den nu ska ligga i mitten och om det är viktigt att allt nedanför head slickar kanten på båda sidor. Om du kollar bifogad bild så ser du att den svarta head är vi kanten. KAnske man ska ha samma avstånd på högersidan? Är det right margin eller padding jag gör på head isåfall?
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Dom vita länkarna i head syns inte när jag ser sidan i det grafiska i Dreamweaver men när jag kör sidan i webbläsare syns dom och det ser bra ut. Hur kommer det sig? Tycker det är smidigt ibland jobba och skriva saker i det grafiska i Dremweaver och då är det bra kunna se länkarna även där.
Se bifogad bild.
Dock syns dom och blir bra i webbläsare. Vill helst inte ändra höjd på head för då blir det fult.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Länkarna är väl inte hela världen om jag inte ser i grafiska i DW.
Dock har jag ett problem och det är att jag gärna skulle vilja ha det så som vänsterkanten ser ut. Vill att vänsterkanten ska vara som högerkanten.
Hur gör jag head bredare så den går ut i kanten där det står "allt kan anpassas". Det ska likna som som det ser ut på vänsterkanten. Se bifogad bild.
Jag lekt med padding, bredd och margin men jag får inte till det.
Se bifogad bild.
Min CSS ser just nu ut som följande:
body {
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-style: normal;
margin-top: 0px;
margin-left: 0px;
}
table {
}
h3 {
font-size: 12px;
}
h5 {
color: #C10000;
}
a {
color: #000;
text-decoration: none;
}
a:hover {
font-weight: normal;
}
#header {
position:relative;
background: #000;
height: 95px;
width: 710px;
padding-top: 20px;
padding-right: 20px;
padding-bottom: 7px;
padding-left: 20px;
margin-left:10px;
margin-right:10px;
}
#kontakt {
color: #FFF;
position: absolute;
width: 120px;
left: 604px;
top: 18px;
font-family: Verdana, Geneva, sans-serif;
border: thin none #FFF;
text-align: right;
}
#header a {
color: #fff; /*Vit*/
font-size: 13px;
}
#header a:hover { color: #ccc;/* ljus grå*/ }
}
#kontakt a {
color:#fff;
}
#heldiv{
Width:790px;
position: relative;
margin-right: auto;
margin-left: auto;
}
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Tror jag fick till det nu faktiskt genom ändra bredd på head.
du behöver ju inte ha en bredd längre i head, du har ju den på dess parent.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Jag vill bara säga till dig att jag är jätteglad du hjälper mig. Fantastiskt skulle jag vilja säga.
Ibland ser man att en del har en viss färg runt sidan. Är det att man lägger in ytterligare en div som man färgar?