webForumDet fria alternativet

Problem med en topframe

161 svar · 13 162 visningar · startad av Kalle M · sida 6 av 9

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

1.Om jag byggt vidare med fler sidor utifrån mallen och sedan i efterhand kom på att jag vill ha allt i mitten istället som vi prata om. Går det utan några större problem att fixa då? Kommer inte göra mer än lägga in texter och infoga bilder på sidorna egentligen tills vidare. Det är bara 6 sidor. Tänkte om jag nu bygger vidare utifrån mallen och fyller på med text så kan det ju vara smidigt att kunna ändra nånstans om jag vill det så det hamnar i mitten.

lite jobb är det ju, men inte omöjligt, wrappar allt redan nu så är det ju klart till framtiden, sen behöver du ändra din header lite för att position skall vara vettigt.

2.Mallsidan innehåller som sagt javalänkar. Jäkla massa kod på den sidan så där kanske behövs en utrensning innan jag bygger vidare. Körde beteenden i Dreamweaver och jag antar den vräker på kod. Kanske visar dig koden på den sidan. Se bifogad fil. Kanske är för mkt för dig se :-).

den innehåller inte java länkar det är javascripts events om något och hade nog gjort om en hel del av koden, känns överflödig.

Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg

voigtann1 skrev:

lite jobb är det ju, men inte omöjligt, wrappar allt redan nu så är det ju klart till framtiden, sen behöver du ändra din header lite för att position skall vara vettigt.

Menar du att jag ska fixa så det ligger i mitt redan nu för se hur det ser ut?
Inge aning hur jag gör. Du sa jag ska lägga ett element runt allt men jag vet inte hur jag ska gå till väga. Det kanske blir lite finare ha det så. Skulle ju vara smidigt bara kunna styra i CSS-mallen om den ska ligga vänster eller i mitt.

du kan ju redan nu göra det och ändra det i framtiden ha en div med något id eller class attribut så du kan säga till din CSS i framtiden att vara centrerad eller inte.

Kalle M skrev:

Menar du att jag ska fixa så det ligger i mitt redan nu för se hur det ser ut?
Inge aning hur jag gör. Du sa jag ska lägga ett element runt allt men jag vet inte hur jag ska gå till väga. Det kanske blir lite finare ha det så. Skulle ju vara smidigt bara kunna styra i CSS-mallen om den ska ligga vänster eller i mitt.

Skulle vara kul se hur sidan blir om den ligger i mitt och att jag kan ändra tebax det i efterhand om jag sedan vill. Om du vill får du gärna visa mig hur jag ska göra.

Min infomail i den svarta borden blir i samma storlek som länkarna nedanför dom vita. Jag vill helst att infomailen är i samma storlek som adresstexten. Hur kommer jag runt det där att få infomailen i header mindre utan att länkarna längre ner i borden blir mindre? (Länkarna som är nedanför linjen).

Kalle M skrev:

Min infomail i den svarta borden blir i samma storlek som länkarna nedanför dom vita. Jag vill helst att infomailen är i samma storlek som adresstexten. Hur kommer jag runt det där att få infomailen i header mindre utan att länkarna längre ner i borden blir mindre? (Länkarna som är nedanför linjen).

Med CSS, du få ju säga att alla a-element inne i address skall ha en annan storlek, eller sätter du en specifik klass på din huvudnavigering och sätter font-size:en på den och låta default storleken vara samma som alla andra texter (11px).

voigtann1 skrev:

Med CSS, du få ju säga att alla a-element inne i address skall ha en annan storlek, eller sätter du en specifik klass på din huvudnavigering och sätter font-size:en på den och låta default storleken vara samma som alla andra texter (11px).

Jo jag misstänkte jag ska in i CSS-mallen. Hur ser koden ut jag lägger i CSS-mallen för att få en annan size på alla a-element i adress?

Kalle M skrev:

Jo jag misstänkte jag ska in i CSS-mallen. Hur ser koden ut jag lägger i CSS-mallen för att få en annan size på alla a-element i adress?

Med all den kod som har getts dig kan jag känna att du borde kunna lista ut detta själv, eller göra ett försök själv och komma med vad du (om ens få problem) postar vad du har försökt. Det du frågar om är grundläggande CSS frågor du enkelt kan hitta tonvis av information på nätet (och i din befintliga css)

Ok då gör jag det.

Är det väldigt krångligt få hela sidan att ligga i mitten?
Ska jag skapa en div på sidan runt "precis" allt och sedan sätta nån form av justering i css-mallen för att få till en sån grej?

ja:

voigtann1 skrev:

Ja, men och det är inte svårt att göra, sätt ett element runt runt alla dina element, sätt en bestämd bredd och sätt margin: 0 auto;

Men du har position: absolute, vilket kommer ge dig problem, du utgå ifrån dokumentets kordinater, det går också enkelt att fixa, på samma element som du har bredden + marginalen så sätter du position: relative också.

voigtann1 skrev:

ja:

Men du har position: absolute, vilket kommer ge dig problem, du utgå ifrån dokumentets kordinater, det går också enkelt att fixa, på samma element som du har bredden + marginalen så sätter du position: relative också.

Menar du att jag inte ska ha absolute på kontakt?

Min css ser ut följande:

body {
	font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
	font-size: 11px;
	font-style: normal;
	margin-top: 0px;
	margin-left: 0px;
}
table {
	font-size: 11px;
}
h3 {
	color: #933;
	font-size: 12px;
}
h5 {
	color: #C10000;
}
a {
	color: #000;
	text-decoration: none;
}
a:hover {
	font-weight: normal;
	color: #933;
}

#header {
	background: #000;
	height: 70px;
	width: 790px;
	padding-top: 20px;
	padding-right: 20px;
	padding-bottom: 7px;
	padding-left: 20px;
}
#header #kontakt {
	color: #FFF;
	position: absolute;
	width: 120px;
	left: 641px;
	top: 15px;
	font-family: Verdana, Geneva, sans-serif;
	border: thin none #FFF;
	text-align: right;
}

#header a {
	color: #fff; /*Vit*/
	font-size: 13px;
}

#header a:hover { color: #ccc;/* ljus grå*/ }
}
#logg {
	padding: 20px
}

En gång för alla, TA BORT #header i din #header #kontakt!!

och sätt en position: relative på din #header

Med att använda position absolut på det elementet är absolut inte nödvändigt,men det löser ditt problem

voigtann1 skrev:

En gång för alla, TA BORT #header i din #header #kontakt!!

och sätt en position: relative på din #header

Med att använda position absolut på det elementet är absolut inte nödvändigt,men det löser ditt problem

Har fixat det nu. Fick även till kontaktlänken i mindre storlek.

Håller på försöka få en div som lägger sig över hela sidan för att få sidan att ligga i mitten. Jag får inte riktigt till det just nu.
Lekt lite med måtten nedan men det känns inte som jag gör rätt.

<div id="heldiv"></div>
#heldiv{
	Width:790px;
	height:614px;
	position: relative;
}

Jag har skrivit säkert ett par gånger att du behöver sätta en marginal på auto på vänster och höger sida för att centrera innehållet, ser inte att du har det i din #heldiv och att sätta en fast höjd på den känns riktigt fel och inte alls nödvändigt heller.

voigtann1 skrev:

Jag har skrivit säkert ett par gånger att du behöver sätta en marginal på auto på vänster och höger sida för att centrera innehållet, ser inte att du har det i din #heldiv och att sätta en fast höjd på den känns riktigt fel och inte alls nödvändigt heller.

Hela sidan möbleras när jag gör detta. GReppar inte riktigt vart jag ska lägga diven på sidan. Ska positionen på den vara relativ? Fattar inte.

position relative behöver du eftersom du har sjukt många element som är position absolut inne i den, höjd är helt onödigt.

Jag vet inte hur jag får diven att omsluta på sidan.

Min CSS ser ut så här:

#heldiv{
	Width:787px;
	margin-right: auto;
	margin-left: auto;
}

lägg <div id="heldiv"> direkt efter <body> och stäng den direkt innan du stänger din </body>

voigtann1 skrev:

lägg <div id="heldiv"> direkt efter <body> och stäng den direkt innan du stänger din </body>

Japp gjort det nu. Jag provade padding för få den i mitten. Dock hängde inte allt med när jag gjorde det. Antar att jag gör på fel sätt?

#heldiv{
	Width:790px;
	margin-right: auto;
	margin-left: auto;
	padding-top: 0px;
	padding-right: 400px;
	padding-bottom: 0px;
	padding-left: 400px;
}

Du skall inte behöva köra padding. Postar HTML+css igen

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)