webForumDet fria alternativet

Problem med en topframe

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

161 svar · 13 162 visningar · startad av Kalle M · sida 5 av 9

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Varför kan du nu inte ändra din höjd? Du har gjort det flera gånger i din CSS:

#header {
	background: #000;
	height: 200px;
	width: 780px;
	padding: 25px;
}
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg

voigtann1 skrev:

Varför kan du nu inte ändra din höjd? Du har gjort det flera gånger i din CSS:

#header {
	height: 200px;
	padding: 25px;
}

Jag gör det men det händer ingenting.

Jag kan öka höjden men jag kan inte sätta nåt mindre värde än typ 100. Kan dock sätta högre värde och den blir mkt högre. Jag vill ha mindre värde än 100 men det händer ingenting.

Få be om ursäkt nu men:

Lägg upp din kod på en server, dropbox eller något för just nu känns det som man har ingen aning vad du gör och inte gör. För det känns som ett stort problem att ha haft 70 svar på denna tråd och du har inte kommit något längre på de dagar du har jobbat med det.

Kalle M skrev:

Jag kan öka höjden men jag kan inte sätta nåt mindre värde än typ 100. Kan dock sätta högre värde och den blir mkt högre. Jag vill ha mindre värde än 100 men det händer ingenting.

Du har ju en padding på 25px i botten med...

Kan ju vara paddingen som gör det. Isåfall är det ju tråkigt.

Kalle M skrev:

Kan ju vara paddingen som gör det. Isåfall är det ju tråkigt.

Varför är det tråkigt? Du har ju all kontroll du kan be om, du kan ju ändra padding på toppen, botten, vänster och höger.

body {
	font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
	font-size: 11px;
	font-style: normal;
}
table {
}
h3 {
	color: #933;
	font-size: 12px;
}
h5 {
	color: #C10000;
}
a {
	color: #000;
	text-decoration: none;
}
a:hover {
	font-weight: normal;
}

#header {
	height: 70px;
	padding-top: 20px;
	padding-right: 20px;
	padding-bottom: 10px;
	padding-left: 20px;
}
#header #kontakt {
	color: #FFF;
	position: absolute;
	width: 120px;
	left: 613px;
	top: 42px;
}

#header a {
	color: #fff; /*Vit*/
	font-size: 14px;
}

#header a:hover { color: #ccc;/* ljus grå*/ }
}
#logg {
	padding: 20px
}

Nu är det linjen som jag vill ska vara över hela borden men paddingen gör så det blir problem ju. Kan jag komma runt det på nåt sett?

Kalle M skrev:

Nu är det linjen som jag vill ska vara över hela borden men paddingen gör så det blir problem ju. Kan jag komma runt det på nåt sett?

Ja, det har jag redan skrivit till dig hur du löser, eller skapa en bakgrundsbild istället för svarta färgen (vilket känns onödigt).

voigtann1 skrev:

Ja, det har jag redan skrivit till dig hur du löser, eller skapa en bakgrundsbild istället för svarta färgen (vilket känns onödigt).

Kanske kan leva med att linjen inte går hela vägen.

En annan fråga:

Tycker du det är finare med sidor som mer ligger i mitten på sidan? Min ligger ju till vänster.

Kalle M skrev:

En annan fråga:

Tycker du det är finare med sidor som mer ligger i mitten på sidan? Min ligger ju till vänster.

Ja, men och det är inte svårt att göra, sätt ett element runt runt alla dina element, sätt en bestämd bredd och sätt margin: 0 auto;

voigtann1 skrev:

Ja, men och det är inte svårt att göra, sätt ett element runt runt alla dina element, sätt en bestämd bredd och sätt margin: 0 auto;

Vet inte riktigt hur jag ska få det runt alla objekt. Kanske blir finare och det skulle vara kul prova och se hur det ser ut.

En grej till:

Om du kollar på följande bifogad bild så kan du se att avståndet ifrån överkanten på borden och till loggan är mindre än avståndet ifrån loggans nederkant ner till linjen. Kanske skulle se bättre ut om loggan va litet litet snäpp närmare linjen. Vet inte hur jag löser avståndet där.

bordavstånd.gif

Kalle M skrev:

En grej till:

Om du kollar på följande bifogad bild så kan du se att avståndet ifrån överkanten på borden och till loggan är mindre än avståndet ifrån loggans nederkant ner till linjen. Kanske skulle se bättre ut om loggan va litet litet snäpp närmare linjen. Vet inte hur jag löser avståndet där.

Ja, du har ju en paragraf (av någon anledning) runt din bild, den har en margin-bottom, ta bort den

voigtann1 skrev:

Ja, du har ju en paragraf (av någon anledning) runt din bild, den har en margin-bottom, ta bort den

Blir det finare så? Beslutsångest :-). Se bifogad bild.

bordtest.gifbordavstånd.gif

Det är väl cirka 6 st sidor som ska vara som denna sida. En sida ska ha javalänkarna och det var därför jag gjorde mallen utifrån den sida som har javalänkarna så jag slipper böka med dom igen.

Nästa steg kanske är att kolla så CSS-mallen är ok och om det eventuellt går att rensa ut en del onödig html. Det lär det vara för jag har fuskat en del.

Det är viktigt att alla sidorna är likadana så det inte är något som hoppar och ligger annorlunda. Ogillar verkligen det.

Kan du besikta min CSS. Ser den ok ut?

body {
	font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
	font-style: normal;
}
table {
}
h3 {
	font-size: 12px;
}
h5 {
	color: #C10000;
}
a {
	color: #000;
	text-decoration: none;
}
a:hover {
	font-weight: normal;
}

#header {
	height: 70px;
	width: 790px;
	padding-bottom: 7px;
}
#header #kontakt {
	left: 657px;
	top: 29px;
	font-family: Verdana, Geneva, sans-serif;
	border: thin none #FFF;
}

#header a {
	color: #fff; /*Vit*/
	font-size: 13px;
}

#header a:hover { color: #ccc;/* ljus grå*/ }
}
#logg {
	padding: 20px
}
	padding-bottom: 7px;

Skriv om den till:

padding: 20px 20px 7px;
#header #kontakt {
	left: 657px;
	top: 29px;
	font-family: Verdana, Geneva, sans-serif;
	border: thin none #FFF;
}

Onödigt att sätta en regel med två IDn, den är ju redan unik. Sen font-family har du ju redan på bodyn, ingen vits att ärva ner den igen.

1.Om jag byggt vidare med fler sidor utifrån mallen och sedan i efterhand kom på att jag vill ha allt i mitten istället som vi prata om. Går det utan några större problem att fixa då? Kommer inte göra mer än lägga in texter och infoga bilder på sidorna egentligen tills vidare. Det är bara 6 sidor. Tänkte om jag nu bygger vidare utifrån mallen och fyller på med text så kan det ju vara smidigt att kunna ändra nånstans om jag vill det så det hamnar i mitten.

2.Mallsidan innehåller som sagt javalänkar. Jäkla massa kod på den sidan så där kanske behövs en utrensning innan jag bygger vidare. Körde beteenden i Dreamweaver och antar den vräker på kod. Se bifogad fil. Kanske är för mkt för dig se :-). Om det går att optimera något så är det ju alltid bra.

Verkligen snällt av dig hjälpa mig. Det är ju toppen jag kan komma ifrån frames nu eftersom jag bara hör negativt om det.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)