webForumDet fria alternativet

Funderingar kring binero..

Webbhotell & domäner

430 svar · 129 533 visningar · startad av Melitta · sida 14 av 22

Frågan, av Melitta

Jag funderar på att byta till binero från loopia men har en liten fundering. På loopia kan jag nyttja både windows och linux servrar genom ett enda konto (har nu 5 domäner varav ett par som åker linux och ett par som åker windows). Funkar detta på binero eller är man bunden till enbart en plattform? Sen undrar jag om någon mer känt av loopias "problem" den senaste tiden? Har ruskiga problem med a

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

doggelito skrev:

Nix, du är inte ensam!
Det är bara ett säljargument att tillåta obegränsat antal databaser, vem f-n behöver det till ett och samma webbkonto!? :q

Det där har du fått om bakfoten. Det är tvärtom ganska vanligt att ha flera databaser, både till samma webbplats/domän och till eventuella subdomäner.

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Danne V skrev:

Det där har du fått om bakfoten. Det är tvärtom ganska vanligt att ha flera databaser, både till samma webbplats/domän och till eventuella subdomäner.

Varför i hela friden vill man ha flera databaser till samma webbplats? :q
Ställer ju bara till problem om du vill skriva en korsad selectsats då.

Medlem sedan okt. 2007446 inlägg

doggelito skrev:

Varför i hela friden vill man ha flera databaser till samma webbplats? :q

ptja, har själv driftat en sida som hade 3 separata databaser.
Detta berodde på att det var 2 "subsystem" som låg i bakgrunden och körde, dessa hade egentligen inget med själva huvudsidan att göra, de låg mest o körde i bakgrunden och sen hämtades det lite data från dem via ajax. Nu var detta iofs ett dåligt exempel eftersom de 2 undersystemen även låg på separata servrar. Men hela idén var att subsystemen inte skulle "störa" huvudsidan.

doggelito skrev:

Det är bara ett säljargument att tillåta obegränsat antal databaser, vem f-n behöver det till ett och samma webbkonto!?

Notera nu att Webbkonto !=webbplats. dvs jag kan ha 10 separata webbplatser som inte har ett dugg att göra med varandra under mitt konto. Då kan det vara rätt trevligt att de har en varsin databas.

rhdf skrev:

ptja, har själv driftat en sida som hade 3 separata databaser.
Detta berodde på att det var 2 "subsystem" som låg i bakgrunden och körde, dessa hade egentligen inget med själva huvudsidan att göra, de låg mest o körde i bakgrunden och sen hämtades det lite data från dem via ajax. Nu var detta iofs ett dåligt exempel eftersom de 2 undersystemen även låg på separata servrar. Men hela idén var att subsystemen inte skulle "störa" huvudsidan.

Notera nu att Webbkonto !=webbplats. dvs jag kan ha 10 separata webbplatser som inte har ett dugg att göra med varandra under mitt konto. Då kan det vara rätt trevligt att de har en varsin databas.

Som sagt, oftast bör man endast ha en databas per webbplats. Att ha flera ställer bara till bekymmer!

Självklart måste man kunna ha en databas per webbplats.
Jag tycker å andra sidan inte att det måste vara gratis att lägga till flera webbplatser under samma konto! ;)

doggelito skrev:

Som sagt, oftast bör man endast ha en databas per webbplats. Att ha flera ställer bara till bekymmer!

Men ge dig nu. För det första: Det behöver inte alls "ställa till bekymmer" utan kan lika ofta vara en fördel - eller t.o.m. en nödvändighet. För det andra är frågan rejält off topic.

Danne V skrev:

Men ge dig nu. För det första: Det behöver inte alls "ställa till bekymmer" utan kan lika ofta vara en fördel - eller t.o.m. en nödvändighet. För det andra är frågan rejält off topic.

Nä fattar jag väl, det var ju därför jag skrev oftast.
Och en "fundering som rör Binero" är väl så mycket on topic det kan bli! :OO

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Jag skulle vara hur nöjd som helst med x antal webbplatser MEN med en tillåten databas per webbplats...

Hur som helst, är det någon som lyckats ta bort en domän från kontrollpanelen? Jag har ett gäng som ska sägas upp men knappen "Radera" fungerar inte, det händer inget när man klickar på länken.

Medlem sedan okt. 20031 000 inlägg

MickeA.com skrev:

Hur som helst, är det någon som lyckats ta bort en domän från kontrollpanelen? Jag har ett gäng som ska sägas upp men knappen "Radera" fungerar inte, det händer inget när man klickar på länken.

Har en som legat kvar ett tag. Mailade supporten i annat ärende och påpekade saken.
Fick till svar att den var borta.
När jag loggade in var den kvar och nada händer när jag försöker radera den själv :)

(fortfarande 1.0)

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Ber om ursäkt, tillverkaren av kontrollpanelen här suttit och funderat på nått helt annat när de skapade domänhanteringen i systemet x(

I Kontrollpanel -> Webbplats -> Webbplatser kan man lägga till och ta bort domäner ur systemet och bestämma vilken typ av tjänst den ska ha. T ex Windows/Linux/Parkerad/Ingen tjänst(DNS).

Domäner köpta hos oss tas bort och avslutas under Administration -> Abonnemang -> Fliken Domäner

I Kontrollpanel -> Domännamn -> Domänhanterare kan man hantera namnservrar för domäner köpta via oss.

I Kontrollpanel -> Domännamn -> DNS hanterar man DNS-poster för alla domäner

Det är tyvärr ytterst pinsamt uppbyggt och vi har begärt att det ska ändras så att allt görs under domänhanteraren.

I 1.0 så kan det vara en bugg, men det gör vi inget åt just nu, innan midsommar kommer de första kunna flytta via kundservice i 1.0.

aleborg skrev:

Ber om ursäkt, tillverkaren av kontrollpanelen här suttit och funderat på nått helt annat när de skapade domänhanteringen i systemet x(

Ber om ursäkt om jag är lite "hård", men de som tillverkat er kontrollpanel är idioter... jag började betatesta redan i Januari 2010 (det var du som bjöd in mig Anders) och redan då påtalade jag att det inte gick att logga in, att man nås av det här "Ingen behörighet", jag måste trycka F5 exakt TRE gånger vid varje inloggning för att komma in.

Att _inte_ lägga möjligheten "Ta bort" under domän_hanteraren_ (=hantera (lägg till/ändra/_ta bort)) kan jag se som en miss, men att att inte ens klara av kundinloggning + funktionen för att ta bort en domän (som ni dessutom uppmanar kunderna att göra i mailen som skickas 90 dagar innan) är helt sjukt. Hade jag varit Binero hade jag antingen börjat ställa krav nu på "min" leverantör, eller kort och gott bytt leverantör av kontrollpanelen. 1½ år sen den "kom" och bara fel fel fel fel så långt ögat kan nå... Kanske var det billigt, vem vet?

Vi ställer krav på dem men tyvärr verkar de anse att de kan branschen bättre än oss och vet hur det ska vara... Att byta kontrollpanel igen är inget man gör hur som helst och att hitta egna kompetenta programmerare är inte det enklaste heller tyvärr.

Inloggningensfelet vet jag att vissa får, men vi har själva inte lyckats reproducera felet vilket gör det hela svårlöst. Kan du maila till min e-postadress när du får felet nästa gång, skicka med tidpunkt och inloggningsnamn så ska jag ta en titt i loggarna och se vad de säger.

MickeA.com skrev:

Ber om ursäkt om jag är lite "hård", men de som tillverkat er kontrollpanel är idioter...

Tvärtom. All kritik är berättigad. Att dom är inkompetenta har redan konstaterats. Jag har tammefan aldrig stött på ett så totalhavererat GUI. Det skulle faktiskt vara intressant att veta vem/vilka som ligger bakom.

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Danne V skrev:

Det skulle faktiskt vara intressant att veta vem/vilka som ligger bakom.

Det har aleborg redan berättat i tråden: http://www.webforum.nu/showpost.php?p=1531086&postcount=224

Atomia

aleborg skrev:

Vi ställer krav på dem men tyvärr verkar de anse att de kan branschen bättre än oss och vet hur det ska vara... Att byta kontrollpanel igen är inget man gör hur som helst och att hitta egna kompetenta programmerare är inte det enklaste heller tyvärr.

Om dom bygger en lösning man _inte_ kan logga in i, så anser jag och säkert många med mig att dom inte kan branschen... sen har kunden (Ni, Binero i det här fallet) alltid rätt och om ni ställer _ännu fler_ krav kanske det blir bättre?

aleborg skrev:

Inloggningensfelet vet jag att vissa får, men vi har själva inte lyckats reproducera felet vilket gör det hela svårlöst. Kan du maila till min e-postadress när du får felet nästa gång, skicka med tidpunkt och inloggningsnamn så ska jag ta en titt i loggarna och se vad de säger.

Absolut kan jag göra det. Fick svar från supporten om det här och dom bad mig tämma cache, det har jag hört 10ggr förut och det hjälper inte, så den här gången tänker jag inte ens besvära mig... Det är trist att man drar sig från att betala fakturorna från er direkt när dom kommer. Det är ett annat fel, att den länken "Betala direkt" i era fakturamail heller aldrig fungerat. När det dessutom tar 10 minuter för mycket varje gång man ska logga in så läggs det i högen "senare när jag orkar".

Som sagt, om er leverantör anser att dom är mer kompetenta än ni, ge dom en käftsmäll och be dom fara åt helvete, hoppas ni inte betalat dom förrän dom levererat...

MickeA.com skrev:

Om dom bygger en lösning man _inte_ kan logga in i, så anser jag och säkert många med mig att dom inte kan branschen... sen har kunden (Ni, Binero i det här fallet) alltid rätt och om ni ställer _ännu fler_ krav kanske det blir bättre?

Vi har börjat ställa ännu fler krav och kollar på att plocka in 2 st programmerare som sagt upp sig från Atomia efter sommaren.

MickeA.com skrev:

Absolut kan jag göra det. Fick svar från supporten om det här och dom bad mig tämma cache, det har jag hört 10ggr förut och det hjälper inte, så den här gången tänker jag inte ens besvära mig... Det är trist att man drar sig från att betala fakturorna från er direkt när dom kommer. Det är ett annat fel, att den länken "Betala direkt" i era fakturamail heller aldrig fungerat. När det dessutom tar 10 minuter för mycket varje gång man ska logga in så läggs det i högen "senare när jag orkar".

Betalningslänken är fixad men den sabbas varje gång de gör en uppdatering, ska kolla på det igen. Men maila mig nästa gång så ska jag se vad jag kan göra.

MickeA.com skrev:

Som sagt, om er leverantör anser att dom är mer kompetenta än ni, ge dom en käftsmäll och be dom fara åt helvete, hoppas ni inte betalat dom förrän dom levererat...

:)

Jävligt stort av dig, Anders, nu blir jag glad igen. Du vet säkert vad jag pratar om :) Hoppas vi finner en lösning på detta, så att jag kan fortsätta att vara glad.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

I februari 2010 skrev Binero på sin blogg:

Binero skrev:

Binero 2.0 blir tillgängligt för nykunder vid lansering. Kort efter lansering kommer en intensiv migrering av befintliga kunder att inledas och vårt mål är att samtliga kunder ska vara migrerade innan sommaren.

Synd att dom inte skrev vilken sommar det gällde. ;)

Medlem sedan juni 2000547 inlägg

Pedda skrev:

Jag tror att det sker sommaren 3917. Då har formodligen människans behov av webbhotell försvunnit oc hBinero har istället introducerat HumanCHipInterface 2.0, men bara för gamla kunder. De existerande kunderna får fortsätta att meddela sig med omvärlden på traditionellt vis.

Pedda skrev:

SilvioF skrev:

Jag tror att det sker sommaren 3917. Då har formodligen människans behov av webbhotell försvunnit oc hBinero har istället introducerat HumanCHipInterface 2.0, men bara för gamla kunder. De existerande kunderna får fortsätta att meddela sig med omvärlden på traditionellt vis.

Alltså nu får ni sluta... Hade jag varit Binero hade jag struntat i er fullkomligt... Man kan ju blanda all kritik med ett par bra saker så (för det är inte skitigt rakt igenom...) Den bra sak jag "råkade ut för" (som jag syftade på i mitt tidigare inlägg) var att någon som är väldigt (väldigt!) delaktig i Bineros utveckling gällande 2.0 hörde av sig till mig personligen, och det var inte Anders själv kan tilläggas.

Det värdesätter jag något oerhört, ni som _bara_ gnäller, gnäller och gnäller, slappna av, ta lite semester, åk till Filippinerna så bjuder jag på en öl...

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Micke, det skulle finnas mycket mindre anledning att gnälla om 2.0 om de åtminstone inte lovade att 2.0 snart ska komma, med 2-3 månaders mellanrum. Det är en sak att det tar tid, det är en annan sak att de inte håller sina löften om när allt ska vara klart. Mer raka puckar (vilket vi iofs nyss fick från Anders) skulle sitta fint.

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)