webForumDet fria alternativet

Erfarnhet av Crystone?

Webbhotell & domäner

101 svar · 20 055 visningar · startad av azonQk · sida 4 av 6

Frågan, av azonQk

Hej, Är det någon som har erfarnhet av crystine.se som webhotell? I annat fall, vad rekommenderar ni? Tack för hjälpen!

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Bra svarat Beatrix.
Jag drog förhastade slutsatser! Ber om ursäkt för det.
Jag har kommenterat många inlägg om webbhotel som just har varit engångsregistrerade.
Vilken tur att jag hade fel om dig Beatrix.
Så välkommen till wF.

Medlem sedan jan. 200811 inlägg

Lasp skrev:

Bra svarat Beatrix.
Jag drog förhastade slutsatser! Ber om ursäkt för det.
Jag har kommenterat många inlägg om webbhotel som just har varit engångsregistrerade.
Vilken tur att jag hade fel om dig Beatrix.
Så välkommen till wF.

Tack! :)

Medlem sedan mars 2003429 inlägg

Duffer skrev:

Jag är riktigt sur på Crystone just nu, var positiv i början när jag inte visste om hur mycket som egentligen strulade, nu känns det som värsta skitföretaget!

Efter någon månad upptäckte jag att jag inte hade tillgång till alla tjänster jag hade blivit lovad (ImageMagick och PHP5), då bad jag om att få tillgång till det, då flyttade dom mig till en PHP5 server men den hade tydligen inte ImageMagick istallerat så då flyttade dom mig till en PHP4 igen som hade det... rörigt värre, supporten tappade bort vilken server jag låg på så varje gång jag pratade med supporten fick jag berätta vilket servernummer jag låg på för tillfället.

Detta står man inte ut med, alltså säger jag upp konto, jag har sagt upp mitt konto två gånger via fax men inte fått någon bekräftelse plus att jag fått en faktura på nästa period, jag har mailat supporten (vilket deras live support (som knappt går att komma fram till) sa att jag skulle göra). Nu har det gått 5 dar utan svar från deras support... varning för detta överbelastade oseriösa företag!!

Mvh

Min faktura makulerades efter 2 veckors tjat, så slapp iaf betala den, nu har jag bara att få makten över min domän kvar, den är locked och supporten måste låsa upp den åt mig, undrar om jag nånsin kommer få tillbaka min domän :(

Medlem sedan feb. 2007220 inlägg

UFF
nu blir jag riktigt trött jag med - jag har min sajt på digikom och den är nere långa tider. Det kan man ju lätt se på statistiken.
Nu precis gick det inte att komma in på min sajt överhuvudtaget på 40 minuter. Den stod och tuggade och snurrade bara, hittade inte min sajt!
Jag har haft en hel del strul med upptid, men då sa de att det berodde på min accessdatabas... men jag klagade och sa att de fick flytta min sajt till en annan server, där jag har en av mina andra sidor. Där går det alltid snabbt... fram till nu då...

Jag skall byta hotell jag med, något som har ett tips om ett snabbt, bra, med asp och access?

Medlem sedan jan. 20011 140 inlägg

Jag har använt Crystone i minst två år. I början var jag helt nöjd med tjänsten. Men på senare tid har mitt missnöje börjat växa lite...

- Precis som någon annan skrev har jag suttit som nr 1 i telefonkön till supporten i över en timme utan att få hjälp.
- Har även försökt många gånger att få hjälp via onlinehjälpen som är aktiv. Men efter att ha väntat länge så kan ingen hjälpa till.-
- Förut fick jag ca 25+ spam-mail om dan helt plötsligt. Jag ringde supporten och frågade varför. Deras svar: "Men det är ganska normalt". Jag bad dem kolla på det. Efter någon månad när inget hänt så ringde jag igen och då sa dom att vi "ralmat ur" deras spam-filter av någon anledning och att de skulle åtgärda detta. Sedan dess har det funkat bra...

Medlem sedan feb. 200287 inlägg

Jag låg på Neno.se som nu köpts upp av Crystone. Har inget negativt att säga än så länge. Min sajt blev totalhackad för ett tag sedan, och jag skickade ett mail till supporten och det tog inte en halvtimme så låg sajten uppe igen med en backup från natten innan hacken.

jag har en fråga, är det någon skillnad på digikom och crystone?
Visst har väl crystone köpt upp digikom? Driver alltså digikom fortfarande sin verksamhet eller är det crystone som gör det? Om man byter till crystone, är de då bättre än digikom?

Medlem sedan apr. 20083 inlägg

a story from the inside

Jag ser en hel del gnäll i den här tråden, lite beröm men mest gnäll. Jag ska inte säga att jag är förvånad, inte med tanke på hur företagets verksamhet bedrivs.

Innan jag går in djupare på ämnet crystone dock...ja det här är mitt första inlägg jag skriver på wf, NEJ jag är inte en tidigare signatur under nytt nick, NEJ jag är inte inblandad i någon konkurerande verksamhet.

Jag håller mig till att helt enkelt säga att jag har sett företaget från en annan synvinkel än kunderna, enough said, figure the rest out by yourselves...

Crystone har i grund och botten två sidor. Webhotellet är förstklassigt så länge alla tjänster man betalt för fungerar, utan tvekan. Servrarna bor i en förstklassig serverhall av modernare typ och hårdvaran i de nya systemen är riktigt sjyst.
Problemet är att korthuset Crystone rasar omedelbart om man stöter på problem.

Det är här kunderna kommer in. Och nu tänker jag sticka ut hakan och gå till försvar för de stackars arma satarna som sitter i supporten. Jag vågar hävda att ca. 80% av felen som uppstår är skapade pga. krångliga kunder som antingen inte har en jävla aning om vad de sysslar med eller helt enkelt tror att allt går att lösa genom att trolla lite med knäna. Det är inte så enkelt som majoriteten verkar tro. När det ligger 700 kunder på EN enstaka server kan man inte tillgodose alla dessa 700 kunder med specifika tjänster, applikationer och liknande grejer för då kommer alla servrarna att klogga igen och krascha konstant.
Ett bra exempel på kund som rent ut sagt har noll koll är när folk tror de kan koda. De gör ett par fel i koden och allt slutar fungera, vem skyller man på då. Jo webhotellet så klart för det är ju servern som spottar ut felmeddelande.
"Det funkar på min lilla server här hemma så varför fungerar det inte hos Crystone?" - Behöver jag ens dra det längre?

Dock inte sagt härmed att Crystone inte gör några fel alls, för så är verkligen inte fallet.
Crystone har ofantligt många brister som har gjort att supporten blivit lidande i längden.

Till att börja med så har man en sanslöst dålig utbildningsnivå på personalen som jobbar i supporten. Supportpersonalen får själva lära sig alla inblandade system by trial & error, optimalt? Knappast!
Detta grundar sig i att Eastpoint verkar tycka det är jättekul att köpa upp massvis med företag men sen skita blanka fan i att förvalta det man köpt upp på ett bra sätt.
Felfördelning av resurser är bara förnamnet.

Ett till problem som gör att personalen inte kan utföra sitt arbete ordentligt är det faktum att man väldigt sent i "uppköp av många företag"-fasen hade ett enda system där alla kunder skulle hamna.
Utan att gå in på detaljer så är väl rörigt ett rätt bra ledord.

Lägg härtill sen att supporten i över ett års tid varit underbemannade så kan ni kanske börja räkna ut varför det fungerar så jäkla dåligt.
Det mest skrämmande med detta är att företagsledningen varit väl medvetna om detta men istället valt att lägga resurserna på förvärv av nya system och nya företag.

Kontentan är väl kanske helt enkelt som många nämnt innan att crystone helt enkelt är för stora för sina egna byxor, och till följd av detta så blir supporten och dess personal lidande.

Därför tänker jag nu ge en uppmaning till er som har stora problem och inte får den hjälp ni borde ha.
Bråka inte på supporten, släng inte bajset på de som sitter i andra änden av luren för det är inte deras fel. Gnäll högre upp för det är där problemet ligger, inte hos supporten.

/one who's been there, done that

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jo, Eastpoints/GetUpdateds långsiktiga mål är lätt att genomskåda. Genom uppköp har de byggt en så stor kundbas som möjligt, så de kan få mer pengar när det väl är dags att sälja. Det såg vi inte minst i senaste rundan av försäljningsrykten, GetUpdated ville ha för mycket betalt. Har man som enda mål att bygga en stor kundbas för att senare kunna få in pengar när man som mest behöver det, så bryr man sig inte särskilt mycket om underhållet. En bra support är en långsiktig lösning, som GetUpdated uppenbarligen inte vill ha.

Om vi talar om den förmodade försäljningen av Crystone som aldrig blev av så har den inte helt att göra med ett för högt pris. Låt oss hålla det kort och säga att Crystone kanske inte är den pengamaskin som den vid en första anblick verkar vara.

Helt klart är iaf att Crystone blivit lidande pga. dåligt management. Det har funnits och finns resurser för att faktiskt åstadkomma ett av de bästa webhotellen i branschen men den vägen valdes bort helt enkelt då det var för krävande och inte tillräckligt kostnadseffektivt.

Medlem sedan aug. 20011 099 inlägg

håll er borta från crystone!
nu har min server varit nere i 1 timma!.. allt som har med dem att göra suger.. kan man inte kräva pengarna tillbaka om servern har varit nere så mycket.. jag driver en stor community och det är alltid problem med deras lina..

nu är det strömavbrott hos dem..
De fixade strömmen för 5 timmar sedan men varför de inte startar igång min server vet jag inte.. Min server har varit nere i totalt 7 timmar..

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

jboy_87 skrev:

nu är det strömavbrott hos dem..
De fixade strömmen för 5 timmar sedan men varför de inte startar igång min server vet jag inte.. Min server har varit nere i totalt 7 timmar..

Min sida hos dom har inte haft några störningar alls som jag har märkt av. Så den servern har tydligen inte påverkats av strömavbrottet.

enligt dem så är det forfarande servrar som är nere. och min server verkar vara en av dem..

jboy: du har glömt nämna vad du har för avtal.

En vanlig massuppfittning hos kunder som jag märkt av egen erfarenhet e att man tror sig ha rätt till alla typer av tjänster bara för att man ställt in en server hos ett företag. Sen brukar man dessutom tycka sig aha tillgång till hela teknikerkåren också trots att det oftast är kund som poffar saker.

Medlem sedan nov. 20081 inlägg

Crystone

Vilket jävla skitställe detta har som kontrollpanel. Om man väljer svensktalande panel är det rena samelsuriet av engelska paneler med svensk text. Har man inte orkat översätta hela klabbet till svenska??
Orkar man inte göra det så ska man inte ha en s.k. översatt version till svenska. Man blir ju helt skruvad i skallen med detta språkval. Amatörer!!!

Medlem sedan feb. 200287 inlägg

Otroligt vilka skilda erfarenheter vi har. Mitt konto har funkat klockrent sedan början. Hoppas det fortsätter så.

Medlem sedan nov. 2006107 inlägg

WEB10 har jag haft i ett antal år till alla mina domäner funkar bra..

Rekomenderas varmt!!

Medlem sedan feb. 20092 inlägg

Bytt från Crystone nu

Hej,

Jag har varit relativt nöjd med Crystone sedan ett par år tillbaks - fram till sista månaderna då deras webserver har börjat få mer och mer problem när jag uppdaterar min ASP.NET-applikation.

Det har slutat med flera dagars total nedtid och efter många samtal till deras support hade situationen inte förbättrats.

Mitt intryck av deras support är fantastiskt dåligt. Arrogant attityd och en vilja att börja diskutera vems "felet" är. Citat från deras support "det beror på din ruttna kod". Herregud.

Med 10+ års programmerings-erfarenhet tänker jag inte ens börja försvara kodkvaliteten här, men jag upplevde supporten som bedrövlig.

Jag är mycket nöjdare nu när jag bytt från Crystone. Min applikation fungerar för övrigt 100% smärtfritt på mitt nya webhotell.

Mitt tips är att undvika Crystone!

"det beror på din ruttna kod" - sa de verkligen så!! jösses helt sjukt x(

Jag fick höra något liknande när jag hade min kod där men sen jag bytte till annat webbhotel har jag inte haft något problem alls!

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)