webForumDet fria alternativet

Anna Lindh död

Politik & samhälle

217 svar · 10 424 visningar · startad av Flashes · sida 8 av 11

Frågan, av Flashes

<http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=61478> Mina kondoleanser till hennes familj Jan-Olov

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Web-Tor skrev:

Psykisk sjukdom ar ju knappast sjalvforvallat...

Men 35-åringen gick ju så sent som förra året igenom en rättspsykiatrisk undersökning som visade att han inte led av någon psykisk störning. :q
Var vill du komma?

Bara tanken på att den här mannen ska få mina skattepengar (för att han inte kunnat begå brott under de dagar han satt häktad) är skrämmande.

Har för mig att han var en psykopat iof, men jag kan ha fel...
Psykopater är inte riktigt som andra psykiskt sjuka...

Så, bara för att man har ett kriminellt förflutet eller är kriminell, så har man inga rättigheter?
Hur var det dom sa "Han utan synd ska kasta den första stenen" :OO

Medlem sedan jan. 2003165 inlägg

Web-Tor skrev:

Men 35-åringen gick ju så sent som förra året igenom en rättspsykiatrisk undersökning som visade att han inte led av någon psykisk störning. :q
Var vill du komma?

Nja, en rattspsykiatriker har ju konstaterat att 35-aringen led av en relativt djupgaende personlighetsstorning av narcissistisk typ.

Det rackte, som allt for manga ganger nufortiden, dock inte till ett omhandertagande.

Web-Tor skrev:

Bara tanken på att den här mannen ska få mina skattepengar (för att han inte kunnat begå brott under de dagar han satt häktad) är skrämmande.

Sa bara for att man a n t a r att han skulle begatt brott under haktningstiden ar han helt oberattigad skadestand fran staten och media? Han blev frihetsberovad och uthangd i media for att man trodde att han mordat Sveriges utrikesminister. Det ar det han ska fa ersattning for, sedan spelar det ingen roll vad han gjort tidigare...

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

obelix skrev:

Genom detta så kommer personen troligen aldrig få en chans till ett normalt liv.

Det är väl lite dumt att på förhand dömma en människa till ett liv i brott utan en chans att "rehabiliteras"?

Om en bedragare byter livsstil och gottgör sina offer ska han naturligtvis få all stimulans till ett hederligt liv och inte dömas till att leva i skuggan av sina forna brott resten av livet, men ånger och gottgörelse är nyckelord.

Dessutom kan det inte vara fel att systematiskt övervaka alla som överbevisats om brott av det slag det handlar om här. Allmänheten ska skyddas mot bedragare.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Theon skrev:

Om han är den bedragare han beskrivits som, förtjänar han att bli igenkänd och föraktad för att han parasiterar på andras godtrogenhet. Han bör dessutom regelmässigt kontrolleras av polisen så att hans fortsatta handel och vandel övervakas. Detta bör för övrigt gälla alla som överbevisats om bedrägeri riktat mot en oskyldig allmänhet.

Jag vet inte... det känns som att bedrägeri kommer ganska långt ner på min skala över allvarliga brott. Då ser jag hellre att man publicerar bilder och namn på alla dömda pedofiler. Ja, varför dra gränsen vid dömda pedofiler? Man kan ju publicera även de misstänkta. Ingen rök utan eld, som man brukar säga. ;)

Theon skrev:

Om en bedragare byter livsstil och gottgör sina offer ska han naturligtvis få all stimulans till ett hederligt liv och inte dömas till att leva i skuggan av sina forna brott resten av livet, men ånger och gottgörelse är nyckelord.

Dessutom kan det inte vara fel att systematiskt övervaka alla som överbevisats om brott av det slag det handlar om här. Allmänheten ska skyddas mot bedragare.

Men genom att hänga ut dom till allmänt beskådande så får dom en livstidsdom på sig...

Att övervaka dom är nog helt rätt, men det skall göras av behöriga i sånt fall, inte allmänheten.
Då kan vi lika gärna återinföra häxprocesser igen.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Nja, en rattspsykiatriker har ju konstaterat att 35-aringen led av en relativt djupgaende personlighetsstorning av narcissistisk typ.

Kan du ge någon källhänvisning? Om det nu är så att 35-åringen lider av "självförhärligande" kan jag inte se vad det har att göra med hans brott.

Hur var det dom sa "Han utan synd ska kasta den första stenen"

Visst snattade väl jag en och annan godis när jag var lite och det händer säkert att jag kör lite för fort ibland men jag har inte blivit dömd för 49 brott.
Jag har inte misshandlat min mamma.
Jag har inte bränt upp min pappas motorgräsklippare.
Jag har inte bestulit andra människor på deras pengar.
Så ur den synvinkeln så är jag utan skuld.

Sa bara for att man a n t a r att han skulle begatt brott under haktningstiden ar han helt oberattigad skadestand fran staten och media? Han blev frihetsberovad och uthangd i media for att man trodde att han mordat Sveriges utrikesminister. Det ar det han ska fa ersattning for, sedan spelar det ingen roll vad han gjort tidigare

Skadestånd från polisen (staten) och från media är ju två helt olika saker.
Om en person som i vanliga fall har en laglig inkomst inte har möjlighet att få denna eftersom han är arresterade, så ska han självklart ha ersättning för detta. Men eftersom 35-åringen inte arbetat en dag i hela sitt liv så tvivlar jag på att han skulle göra det under de dagar han satt inspärrad.

Om sedan Aftonbladet och Expressen blir tillhutade för att de är två värdelösa tidningar som gör allt för att sälja lösnummer så gör inte det mig något.

Web-Tor skrev:

Hur var det dom sa "Han utan synd ska kasta den första stenen"

Visst snattade väl jag en och annan godis när jag var lite och det händer säkert att jag kör lite för fort ibland men jag har inte blivit dömd för 49 brott.
Jag har inte misshandlat min mamma.
Jag har inte bränt upp min pappas motorgräsklippare.
Jag har inte bestulit andra människor på deras pengar.
Så ur den synvinkeln så är jag utan skuld.

"Inför lagen är vi alla lika, dåre som direktör"

Ett brott är ändå ett brott, oavsett "storleken", fast du kanske tycker att en del är bättre än andra, och förtjänar särbehandling...

Skadestånd från polisen (staten) och från media är ju två helt olika saker.
Om en person som i vanliga fall har en laglig inkomst inte har möjlighet att få denna eftersom han är arresterade, så ska han självklart ha ersättning för detta. Men eftersom 35-åringen inte arbetat en dag i hela sitt liv så tvivlar jag på att han skulle göra det under de dagar han satt inspärrad.

Om sedan Aftonbladet och Expressen blir tillhutade för att de är två värdelösa tidningar som gör allt för att sälja lösnummer så gör inte det mig något.

Ersattning utgar inte bara for forlorad arbetsinkomst (vilket rimligen inte borde kunna aberopas i dett fallet), utan aven for lidande de dagar man varit insparrad.

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Web-Tor skrev:

... Om sedan Aftonbladet och Expressen blir tillhutade för att de är två värdelösa tidningar som gör allt för att sälja lösnummer så gör inte det mig något.

I det här fallet har samtliga stora tidningar publicerat samma närgångna material. Dvs DN och SvD är inte ett enda dyft bättre.

Jag har i mycket högre utsträckning än normalt haft ett öga på samtliga online-versioner av dessa tidningar. De är lika skyldiga hela högen. Liksom TV-kanalernas journalister. Denna "häxjakt" har varit mycket mer omfattande än "bara" Expressen och Aftonbladet.

Tjyvar, bedragare och pedofiler förtjänar att bli uthängda och pedofiler förtjänar dessutom att bli hängda i någon känslig kroppsdel de använder under utövandet av sina perversitetsövningar.

Den som väljer att försörja sig genom att ta pengar från andra har själv valt att ställa sig utanför det lagreglerade samhället. Han förtjänar därför mindre hänsyn än de offer han plundrat. Offren får ofta dras med traumatiska återblickar betydligt längre tid än vad bedragaren behöver lida av några dagars massmedieexponering.

Häxprocesserna handlade om att straffa oskyldiga. Här handlar det om att straffa människor som valt att parasitera på andra.

Theon skrev:

Tjyvar, bedragare och pedofiler förtjänar att bli uthängda och pedofiler förtjänar dessutom att bli hängda i någon känslig kroppsdel de använder under utövandet av sina perversitetsövningar.

Den som väljer att försörja sig genom att ta pengar från andra har själv valt att ställa sig utanför det lagreglerade samhället. Han förtjänar därför mindre hänsyn än de offer han plundrat. Offren får ofta dras med traumatiska återblickar betydligt längre tid än vad bedragaren behöver lida av några dagars massmedieexponering.

Häxprocesserna handlade om att straffa oskyldiga. Här handlar det om att straffa människor som valt att parasitera på andra.

Genom att göra det så utsätts dom för en häxprocess som gör att dom aldrig kommer att kunna leva ett normalt Svensson liv.
Dom kommer att bli märkta för livet, utan en chans att andra sitt liv, då dom redan är dömda på förhand.

Och genom det så blir man i mina ögon medskyldig till deras brott..

Theon skrev:

Nu var det val inte darfor han var haktad??

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

aasah skrev:

Alltså, oavsett vad denna 35-åring gjort i sitt liv så har han uppenbarligen inte mördat vår utrikesminister. Under den tid han var misstänkt för detta mord har våra medier - trots att polisen hela tiden sagt att de inte alls var säkra på att det var han - vänt ut och in på hans liv i en granskning av det allra mest närgångna slag. För det finns det INGEN ursäckt, enligt min åsikt. x( I det här landet är vi oskyldiga tills vi dömts! Att det ska vara så förbannat svårt för medierna att hålla det i huvudet! x( Som de har gått på har man kunnat förstå att han så klart var skyldig och bara en polis kunde komma på idén att det inte var så... :l :( Nu visar det sig att felet i stället var deras, och hur reagerar de då? Jo, med att säga att polisen gjort fel, så klart! :( Skyll på andra, tänk aldrig efter vad ditt alldeles egna ansvar är i varje fall.... precis som vanligt! :x Jag blir så sur, arg och less på folk som inte kan ta sitt eget ansvar! x( :x

Om Media hade gjort denna granskning baserat på något han faktiskt GJORT, då hade det varit en helt annan sak! Om det kommit fram i en granskning av nynazismen eller vad katten som helst... Men faktum är att det kom fram i samband med något som han faktiskt inte hade gjort. Något som han därför inte ska fällas för eller få obehag för. Likväl är det det brott han inte begick som sålde hans livshistoria, i mån den stämmer, till allmänheten. Något han får leva resten av livet med.

Instämmer... det är ju knappast medias 'rätt' att både agera jury och bödel.

Ersattning utgar inte bara for forlorad arbetsinkomst (vilket rimligen inte borde kunna aberopas i dett fallet), utan aven for lidande de dagar man varit insparrad.

På vilket sätt fick polisen honom att lida under sin tid i häktet?

"Inför lagen är vi alla lika, dåre som direktör"

Jag håller fullständigt med dig. Har jag påstått nåt annat?

Ett brott är ändå ett brott, oavsett "storleken", fast du kanske tycker att en del är bättre än andra, och förtjänar särbehandling...

Nu hänger jag inte riktigt med. Ska mord och snatteri dömas lika hårt?

I det här fallet har samtliga stora tidningar publicerat samma närgångna material.

Du kanske har rätt. Har DN skrivit om hans sexuella läggning och vilka som gick i samma skola?

Web-Tor skrev:

På vilket sätt fick polisen honom att lida under sin tid i häktet?

Hmmm... Sju dagar och sju natter standigt overvakad i ett rum med en madrass som enda inredning... Inga kontakter med omvarlden forutom med din advokat... Radslan for att domas for ett brott du inte begatt... etc etc...

Skulle du ta det med en klackspark, sa grattis...

Så du menar att alla människor som sitter häktade får skadestånd?

Jag förstår inte vad häxprocesser har i denna diskussion att göra.

Om, och nu upprepar jag om den 35-åring vi diskuterar, under mer än 15 år systematiskt utnyttjat andra människors godtro och rädsla till att berika sig själv för att leva ett slösande lyxliv, ser jag inget skäl att satsa på en omvändelse nu. Då ser jag betydligt större skäl att satsa på att med hårda restriktioner och punktbevakning hindra honom från att drabba nya offer.

Om tidningarna utpekat honom som mördare, är detta klandervärt, men inte överraskande för oss som följt sensationspressens snask- och snuskskriverier länge.

Om tidningarna dessutom har fel om hans brottsbana och att det handlar om en rättskaffens och hygglig person är det en stor skandal.

Om samhället misslyckas med att hindra en människa från att begå sin brottdebut är det djupt tragiskt och ett nytt kraftfullare försök måste göras för att hindra en medmänniska från att bli yrkeskriminell.

Om en människa vill leva på samhällets gräddhylla men saknar pekuniära medel till detta och därför systematiskt begår brott för att finansiera sitt lyxliv, förtjänar den människan inget medlidande när korrektionen och påföljden blir hård och skoningslös.

Allt enligt min ödmjukt ringa och antagligen försumbara mening

Web-Tor skrev:

Så du menar att alla människor som sitter häktade får skadestånd?

Ca 9 av 10 av de som under aret begart skadestand efter att ha suttit oskyldigt haktade har beviljats skadestand.

Ca 9 av 10 av de som under aret begart skadestand efter att ha suttit oskyldigt haktade har beviljats skadestand.

Källa? Källa? Källa?

Hur kom det sig att en av tio inte får skadestånd?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Theon skrev:

Om tidningarna utpekat honom som mördare, är detta klandervärt, men inte överraskande för oss som följt sensationspressens snask- och snuskskriverier länge.

Om tidningarna dessutom har fel om hans brottsbana och att det handlar om en rättskaffens och hygglig person är det en stor skandal.

Om samhället misslyckas med att hindra en människa från att begå sin brottdebut är det djupt tragiskt och ett nytt kraftfullare försök måste göras för att hindra en medmänniska från att bli yrkeskriminell.

Om en människa vill leva på samhällets gräddhylla men saknar pekuniära medel till detta och därför systematiskt begår brott för att finansiera sitt lyxliv, förtjänar den människan inget medlidande när korrektionen och påföljden blir hård och skoningslös.

Moraliskt har du rätt, Theon. Men om man flyttar fokus från 35-åringen och tittar på hur skvallerpressen (exempelvis AB) agerat så är det (enligt mig) skandal. Jag tycker inte att grabben ska ha en spänn om pressen har presenterat fakta, men å andra sidan är de helt fel ute när gräver fram all skit de kan hitta bara för att sälja lösnummer. Följer man deras rubriksättning ihop med de presskonferenser som polisen gav, så framgår det tydligt hur de på eget bevåg agerade åklagare, domare och jury. Fanns ingen somhelst nåd i deras beskrivning och jag skulle jubla om de fick sig lite kännbara kängor. Vi lever i ett rättsamhälle och när en såpass mäktig aktör som kvällspressen agerar som en lynchmobb - ja då tycker ivf jag att det gått för långt, åt h*****e för långt. :(

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)